Weergoden laten WK herleven
Al gisteren werd er voorspeld dat er regen zou komen. Dat hebben de weerdeskundigen goed gezien, want bij het begin van de opwarmrond begon het al te regenen. Vandaar dat bijna iedereen op de intermediates startte. Bijna iedereen? Ja, want de Spykers namen een grote gok en startten op regenbanden.
Bij de start kwam Heidfeld goed weg en pakte meteen een paar plaatsen. Alonso viel meteen Massa aan en pakte hem, maar binnen enkele bochten reed Massa gewoon weer derde. Ralf Schumacher spint ook nog onderweg, maar kan zijn weg vervolgen. Achterin het veld is het druk. De auto's zitten dicht bij elkaar en er zijn dan ook veel inhaalpogingen. Liuzzi en Vettel zijn ook goed gestart en nadat Liuzzi Webber pakt, ligt de coureur van Toro Rosso alweer op de zevende plek.
Het was niet zo dat de eerste bocht niet voor spanning zorgde. In de tweede ronde raken Davidson en Barrichello elkaar, waarbij Barrichello enkele onderdelen kwijtraakt. Beide kunnen hun weg vervolgen. De inhaalacties stoppen voorlopig nog niet: Sato gaat Wurz voorbij, Rosberg pakt Wurz even later buitenom en Vettel zet de druk er vol op bij Kovalainen. Liuzzi zit goed in zijn ritme en gaat Heidfeld voorbij, Kubica pakt Webber, die nu wel begint terug te vallen, en na zes ronden pakt Vettel alsnog Kovalainen, waardoor de jonge Duitser alweer tiende ligt.
De start van de wedstrijd was al op een natte baan.
De BMW vechten dan uit het zicht van de camera een eigen duel uit. Kubica gaat Heidfeld voorbij, maar even later is het weer andersom. Ralf Schumacher laat zien dat hij nog steeds wel kan racen en pakt Wurz buitenom. Dan staat Davidson plotseling stil langs de baan. Problemen zorgen ervoor dat hij kan uitstappen en de eerste uitvaller is. Hoewel Renault hoopte op regen, is Kovalainen toch aardig langzaam. Button, Rosberg en Schumacher zitten dan ook gauw aan zijn staart en vormen een groepje in het middenveld. Binnen het groepje gaat Rosberg Button voorbij en krijgt Kovalainen een beetje lucht.
Na 14 ronden komt dan de eerste pitstop. Hamilton gaat naar binnen en krijgt weer wat brandstof. Bandenwisselen doet hij niet en dus blijven de intermediates, die bijna slicks zijn, erop zitten. De baan begint inmiddels ook weer langzaam op te drogen. Dat het nog nat is, zien we als Kovalainen met iets te veel overstuur naar buiten glijdt, waardoor Rosberg er voorbij kan. Een ronde later stopt Massa en ook hij krijgt geen nieuwe banden. Schumacher heeft ondertussen zijn ritme te pakken en gaat Button voorbij. Een bocht later komt Kovalainen even in de problemen en Ralf kan ook meteen hem voorbij.
Ralf kende ups en downs.
Ook Alonso krijgt geen nieuwe banden bij zijn stop en komt weer achter Massa terecht. Raikkonen zit ondertussen te stampen om de leiding na zijn stop te behouden, maar het gat was te groot. Hij komt gewoon weer achter Hamilton de baan op, zonder banden te hebben gewisseld overigens. Dan schiet opeens Sutil er hard af in de eerste bocht. Gelukkig voor hem ligt daarnaast nog een strook asfalt en kan hij zijn weg vervolgen. De Spykers hadden ondertussen wel weer naar intermediates gewisseld, voor de Spykerfans onder ons.
Schumacher pakt na 22 ronden Rosberg en denkt even Liuzzi te pakken, maar hij stuurt te vroeg in en mag van Liuzzi buiten de baan gaan racen. Schumacher komt op de verf van de reclame, waar je geen grip op hebt en draait dan ook een keurige 360°. Hij kan door, hoewel hij misschien wel wat beschadiging aan de achterkant van zijn wagen zou kunnen hebben.
In ronde 24 gebeurt en dan iets opmerkelijks. Webber gaat naar binnen en wisselt zijn banden om voor droogweerbanden. Fisichella pakt ondertussen Button, die een stop maakt. Bij de pitstop van Schumacher blijkt dat een wiel een eigen leven wil leiden en de wijde wereld intrekt. Wurz maakt ook een stop en volgt het voorbeeld van Webber: droogweerbanden.
Renault was niet snel vandaag.
Wurz is dan plotseling ook de snelste, op het moment dat er een voorspelling verschijnt met de mededeling dat er over 10 minuten regen wordt verwacht. Ondanks dat stoppen Kubica, Trulli, Rosberg, Barrichello en Massa, die vlak daarvoor nog gepakt werd door Alonso, voor droogweerbanden. Een ronde later breekt er chaos uit. Hamilton rijdt langzaam in de laatste bochten, Schumacher spint en moet opgeven, Sutil crasht hard in de vangrail, Alonso schiet er even af. Juist, het begint weer te regenen en aangezien veel intermediates geen profiel meer hebben, is er nauwelijks grip meer.
Raikkonen loopt enorm snel in op Hamilton en zet de druk er vol op. Na een klein foutje van Hamilton gaat Raikkonen hem voorbij en pakt de leiding. Ondanks de regen stopt geen enkele coureur. De regen is namelijk van korte duur en houdt dan ook weer snel op. Hamilton lijkt toch problemen te hebben met zijn banden op de natte baan. In de laatste bochten is hij erg langzaam en het lukt hem zelfs niet op Trulli op een ronde te zetten. Ondertussen loopt Alonso ook nog eens snel in.
De wagen van Hamilton met daarachter die van Kubica.
Button pakt Wurz en niet veel later blijkt dat Hamilton wel eens een kapotte band zou kunnen hebben. In ronde 31 besluit hij dan maar naar binnen te gaan. Hij duikt hard de pitstraat in en heeft overstuur, komt in het grind en staat vast. Een kapitale fout van Hamilton bij zijn allereerste uitvalbeurt in de Formule 1. Zeer teleurgesteld loopt hij naar zijn team, waar hij enkele ronden later eenzelfde actie als Michael Schumacher doet: elke monteur toch nog even de hand schudden (Japan 2006).
Raikkonen vindt het dan niet erg om even een bezoekje te brengen aan Hamilton en rijdt dus de pitstraat in voor zijn laatste stop, gevolgd door Alonso. Beide kiezen nu ook voor droogweerbanden, aangezien er voor het komende halfuur geen regen meer wordt verwacht. Alonso moet echter uitkijken voor Massa, die hem nog bijna voorbij gaat. Door de stops van Raikkonen en Alonso ligt nu Kubica aan de leiding en is Button de snelste man op de baan. Helaas voor Kubica heeft hij een hydraulisch probleem en ziet zijn eerste overwinning wegvliegen. Hij zit dan ook boos op zijn stuur te rammen terwijl hij de pits probeert te bereiken. Hij moet op 15 meter van de wagen Hamilton toezien hoe zijn eigen BMW definitief het loodje erbij neer legt.
Champagne spuiten op het podium.
De plaatsen 4 t/m 8 zijn vandaag opmerkelijk bezet. Zo vinden we Vettel op 4, Button op 5, Liuzzi op 6, Wurz is zevende en Fisichella met dank aan zijn ervaring op de achtste plek. Doordat enkele coureurs nog een pitstop moet maken, zijn er nog wel wat verschuivingen. Button gaat Vettel voorbij, maar valt even later terug door zijn stop, Wurz maakt een pitstop waardoor Fisichella Liuzzi inhaalt. Fisi stopt echter ook en Heidfeld komt achter Liuzzi te rijden en ondertussen gaat Kovalainen Webber voorbij.
Na 1,5 uur racen valt dan de finishvlag. Kimi Raikkonen pakt de maximale score en houdt zijn titelkansen in leven. Vettel wordt heel knap vierde en 'zijn' fout in Fuji zal hem door het team worden vergeven. Heidfeld komt niet voorbij Liuzzi, waardoor er voor het eerst twee Toro Rosso's in de punten finishen. Kovalainen lijkt nog te kunnen gaan voor het laatste punt, maar Coulthard verdedigd goed en zo pakt RedBull toch nog een punt.
Uitslag
1. Raikkonen
2. Alonso
3. Massa
4. Vettel
5. Button
6. Liuzzi
7. Heidfeld
8. Coulthard
9. Kovalainen
10. Webber
11. Fisichella
12. Wurz
13. Trulli
14. Sato
15. Barrichello
16. Rosberg
17. Yamamoto
DNF Kubica
DNF Hamilton
DNF Schumacher
DNF Sutil
DNF Davidson
Door Thundercover
7 reacties
Recommended Comments