17587
    1580203

Editie 101 - Recensie

Thundercover

373 bezichtigingen

Deze rubriek is geschreven door White Gold!

Door enig uitval binnen de redactie ben ik, White Gold, uitgeloot om de "Recensie" van deze week te verzorgen. Ik hoop dat jullie deze comeback en vernieuwde schrijfwijze kunnen waarderen. Deze week halen we een film te voorschijn uit de kast gevuld met klassiekers, hierbij viel mijn oog op een rode race auto en begon ik vol verwachting te kijken, wat ik er van vond valt te lezen hieronder.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Sommige films zullen je voor altijd blijven heugen, dit zijn de films die je aanspreken, de films die kwaliteit hebben, de films die je in jouw kindertijd heb bekeken en later als volwassen zijnde nog aanspreken. Hierbij spreek ik voornamelijk over Pixar films zoals een Toy Stoy en een Monster & Co., maar vandaag gaan we terug naar 2006, het jaar waarin Cars uitkwam.

Lightning McQueen is een ambitieuze nieuweling in de racewereld en is hard opweg om de Piston Cup te bemachtigen, maar hiervoor moet hij naar Californiä, onderweg gebeurt er een onvoorzien ongeluk, waardoor hij terechtkomt in het verlaten stadje Radiator Springs, dat ligt op het alom bekende Route 66. In dit dorpje, leven tegen alle verawchtingen in nog een aantal auto's, dit zijn de monotype inwoners die je zou verwachten van een verlaten Amerikaans dorpje. Zonder al te veel te verklappen zet McQueen de boel op stelen en leert een les die hij zijn hele leven lang zal heugen.

Auto's met ruiten die eruit zien als ogen en een voorbumper die dient als een mond, samengevoegd met een geweldsloze inhoud, kleuren waarvan je jezelf had voorgesteld dat die niet meer voorkwamen na het spelen van Gears of War, muziek waar je spontaan vrolijk van wordt en het mooiste van al, de details die zo van je scherm afspatten. Al dit doet je denken aan een kinderfilm, dat is het ook, maar de diepere betekenis is er één die alleen de ouderen onder ons zullen meekrijgen.

Wat valt er nog over een perfecte film als Cars te zeggen? In mijn ogen vrij weinig, toch, als je gaat kijken, naar waar andere films falen zul je zien dat de omgevingen schitterend vormgegeven zijn, gepaard met de juiste kleuren en effecten. Zeker nu de film ook op Blu-ray is uitgebracht kunnen je je ogen geen moment rust geven, elke pixel die Pixar heeft neergezet schreeuwt dan ook om je aandacht. Het audiogedeelte voegt hier nog een extra laag aan toe met de geluidseffecten die je in het echt ook zou verwachten.

JzwWqkxBb5I

Zoals je al hebt gemerkt heb ik alleen maar lofzangen voor deze uitermate goede film. Alles is gewoon perfect en ikzelf zat afgelopen week nog gewoon hardop te lachen toen ik de film bekeek, detail hierbij is dat ik "al" zestien jaar ben en dat ook jij, de OWN lezer, hierook nog om zal kunnen lachen. Hierbij geef ik deze, al-twee-jaar-oude-maar-nu-al-legendarische-film, afkomstig van Pixar de hoogste rating.

* * * * *

"Get you kicks on Route 66."