Jump to content

Thundertje's Blog

  • artikelen
    266
  • reacties
    577
  • bezichtigingen
    85749

De GP Kalender: Frankrijk


Typhoon

509 bezichtigingen

Hoeveel procent heb je GTA Vice City uitgespeelt?  

91 leden hebben gestemd

  1. 1. Hoeveel procent heb je GTA Vice City uitgespeelt?

    • 10%
      5
    • 20%
      6
    • 30%
      1
    • 40%
      2
    • 50%
      11
    • 60%
      6
    • 70%
      4
    • 80%
      7
    • 90%
      40
    • 100%
      0

This poll is closed to new votes

F1%20Blog%203%20-2.png

Na een uitstapje naar Noord-Amerika, zijn we weer terug in Europa. In de afgelopen twee weken hebben de teams weer getest en de vraag zal zijn: kan Lewis Hamilton zijn vorm behouden en kan Ferrari terug komen? Daarnaast staan alle 22 coureurs die het seizoen begonnen weer aan de start, inclusief Robert Kubica dus. Antwoorden op vele vragen gaan we zien op het, voor veel mensen saaie, circuit van Magny-Cours in Frankrijk!

29 Juni – Vrije Trainingen

Vrije Training 1: 10.00 – 10.30 Gereden!

Vrije Training 2: 14.00 – 15.30

30 Juni – Vrije Training & Kwalificatie:

Vrije Training 3: 11.00 – 12.00

Kwalificatie Q1: 14.00 – 14.15

Kwalificatie Q2: 14.20 – 14.35

Kwalificatie Q3: 14.40 – 14.55

1 Juli – Race:

Race: 14.00 – 16.00

Circuit informatie:

2006_france_001.jpg

Grand Prix:

rankrijk is de bakermat van de autosport. Vóór 1906 werden dan ook alle belangrijke wedstrijden (uitgezonderd die om de Gordon Bennett Trophy) in Frankrijk georganiseerd en verreden en meestal ook door Franse coureurs in auto’s van Franse makelij gewonnen. Het was dus logisch, dat de in 1906 verreden Grand Prix van Frankrijk, oftewel de Grand Prix de l’Automobile Club de France, de eerste echte Grand Prix ter wereld was. Dat gebeurde in Le Mans, maar die baan had helemaal niets te maken met het hedendaagse 24-uurscircuit.

Op 1955 na (het jaar van de Le Mans-ramp, waarbij tachtig toeschouwers de dood vonden) heeft de Grand Prix van Frankrijk altijd op de Formule 1-kalender gestaan. De race van 2001 is, om precies te zijn, de 85e Grand Prix van Frankrijk. De eerste Grand Prix op Magny-Cours, in 1991, werd een prooi voor Nigel Mansell. Dat betekende een thuisoverwinning voor Renault, de motorleverancier van Mansells team Williams. De Franse favoriet Alain Prost kwam in zijn Ferrari vijf seconden tekort.

In 1992 had Prost een ’sabattical year’ en zegevierde Mansell opnieuw, iets wat hij dat jaar nog achtmaal zou doen op weg naar zijn enige wereldtitel. In 1993 was het dan toch zover: eindelijk zat Alain Prost in de oppermachtige Williams-Renault en hij stelde het publiek niet teleur. Met teamgenoot Damon Hill in zijn kielzog ging hij tijdens zijn laatste Grand Prix van Frankrijk als eerste over de finish en pakte uiteindelijk dat jaar zijn vierde wereldtitel.

In 1994, 1995, 1997 ,1998, 2001 en 2002 won Michael Schumacher, de eerste twee keer met Benetton, de laatste vier keer met Ferrari. In 1996 trok Damon Hill aan het langste eind. De winnaars van de edities 1999 en 2000 waren, enigszins verrassend, Heinz-Harald Frentzen (Jordan) en David Coulthard (McLaren). In 2003 kwam het tot een Williams-dubbel: Ralf Schumacher voor Juan Pablo Montoya. Michael Schumacher brengt na vier pitstops de editie van 2004 op zijn naam, nadat Fernando Alonso (vertrokken vanaf pole) even de race had mogen leiden. Rubens Barrichello verdrong in de laatste ronde, in de voorlaatste bocht, Jarno Trulli van de derde plaats.

Circuit:

Het Circuit de Nevers in Magny-Cours is niet erg populair. In 2000 nog noemde wereldkampioen Mika Hakkinen het de saaiste baan die hij kende. Het voormalige circuit van Nevers werd voor 1991 radicaal aan hedendaagse eisen aangepast. Sindsdien is Magny-Cours een modern circuit met een kunstmatig ‘ingebakken’ ritme. Er is bovendien veel kritiek op het gebrek aan inhaalmogelijkheden; alleen in de snelle Estoril-bocht kunnen de coureurs soms een gaatje vinden. Verder stellen de middelsnelle en snelle bochten geen bijzondere eisen aan hun stuurmanskunst. In de chicane voor de Lycée-bocht wil een enkeling zich nog wel eens vergalopperen. Dit jaar heeft het circuit enkele wijzigingen ondergaan; inhalen zou nu gemakkelijker moeten zijn. Grootste pluspunt: het asfalt is zo glad als een biljartlaken. Magny-Cours is dus een feest voor aërodynamicaspecialisten.

Naam: Circuit de Nevers

Datum: 29 Juni t/m 1 Juli

Lengte: 4.411 Km

Aantal ronden: 70 ronden

Totale afstand: 308.586 Km

Winnaar van vorig jaar: Michael Schumacher

Video:

Voor het leren kennen van het circuit, heb ik een filmpje opgezocht. Tijdens de ronde valt het beeld heel even weg, maar je mist nauwelijks iets. Veel plezier: Klik!

Tot slot:

Doordat -Niels- op vakantie is, heb ik dit keer deze rubriek over genomen. Ik hoop dat jullie het niet erg vinden dat het wat later online is gekomen, maar ik wens jullie toch een leuke Grand Prix van Frankrijk!

Thundercover

Bron: Formule1.nl

2 reacties


Recommended Comments

Heb er zin in! Ferrari doet het al goed, Massa en Raikonnen staat tot nu toe voorraan. Natuurlijk zeggen de vrije trainingen nog niet heel veel.

Link to comment
Gast
This blog entry is now closed to further comments.
×
×
  • Create New...