70930

Editie 1 - Recensies

Visser23

461 bezichtigingen

Geschreven door Visser23

FIFA 15 - Next gen

Welkom allemaal bij de eerste editie van Recensies. Recensies is een kwalitatieve gebruik die niet persé iets met Grand Theft Auto te maken heeft. Vandaar ook dat recensies één keer in de drie weken te lezen is. Naast recensies heeft Wekelijks Opinieblad nog twee rubrieken die allebei één keer in de drie weken getoond worden. Deze plaats betreft dus een roulerende rubriek. Laten we nu zeggen dat iedereen recensies wel kent; een rubriek met gewoon een doodnormale recensie van een game, film, boek of iets totaal anders. Een mening over laatstgenoemden wordt hier neergezet. Uiteraard is het mogelijk om de discussie aan te gaan in de reacties.

FIFA 15, een waarschijnlijk bekende game voor de normale gamer of voetbalfan. FIFA is een game die elk jaar uitgebracht wordt en elk jaar de nieuwste selecties heeft van elke club. Het is een game die de concurrentie vaak aan gaat met Pro Evolution Soccer, een game waar we echter de laatste tijd nog maar weinig van horen. Naast veel positieve reacties, is er ook veel kritiek op FIFA. Volgens vele gamers en voetbalfans is de game weinig vernieuwend en is de game het geld niet waard om elk jaar opnieuw te kopen. Nu is het natuurlijk de vraag of FIFA 15 het wél waard is om te kopen, of kan je gewoon lekker blijven spelen met het vorige deel, FIFA 14?

FIFA 15 kwam op 25 september 2014 uit om alle fans te verrassen met een fantastische voetbalgame. Het moest vele malen beter worden dan haar voorganger, FIFA 14. In veel opzichten is dit zeker gelukt, maar of dit mede komt door FIFA zelf is nog maar de vraag. Door de komst van de Playstation 4 is er veel meer mogelijk geworden op het gebied van graphics. Wanneer je de eerste wedstrijd in FIFA opstart zul je merken dat je bijna letterlijk in het voetbalstadion naar een wedstrijd zit te kijken. Je hebt dan alleen nog een controller in je hand. FIFA 15 ziet er dan ook waanzinnig uit. Realiteit qua graphics is er zeker. De Engelse Premier League bevat dan ook nog alle spelersgezichten, stadions en nog veel meer. Bij Liverpool zingen de fans "You'll Never Walk Alone" in koor, wat zorgt voor een ultieme game-ervaring. Je zit helemaal in het spelletje. Het publiek lijkt net echt en zijn niet meer saaie bewegende borden die op een tribune zitten, nee, het zijn echt mensen. Een wens van menig FIFA speler.

FIFA 15 bevat natuurlijk ook minpunten. Hier kom je achter wanneer je het spel zelf speelt. We beginnen bij de aftap, wat bijna evenveel invloed heeft als een strafschop. Vooral online is de ploeg met de aftrap direct in het voordeel. Het gebeurt dan ook vaak dat de ploeg met de aftrap direct binnen een paar minuten de score weet te openen. Dit door simpel vanaf de aftrap direct naar de goal te sprinten. Het lijkt alsof de spelers nog staat te slapen. Daarnaast zegt Electronic Arts dat de keepers in FIFA vele malen beter zijn geworden. Op sommige momenten zijn ze dat zeker; ze pakken elke onmogelijke bal uit de bovenhoeken en één-op-één zijn de keepers onverslaanbaar. Gek genoeg hebben de keepers ook tegenstellingen. De makkelijkste ballen door het midden laten ze gaan en daarnaast wil er ook net wel eens een bal door het poortje van de keeper door gaan. Ze halen de gekste manoeuvres uit waardoor je, met name online, redelijk wat tegengoals kan incasseren. Zo heb ik soms vijftien schoten op goal waarbij de keeper alles op een onmogelijke manier tegenhoudt. Daarentegen krijg ik dan een rotdoelpuntje tegen van een speler die net één keer met een slappe bal op mijn goal heeft geschoten. FIFA 15 is op dit gebied nog niet zo frustrerend als haar voorganger. Het is dus ook al een paar keer gebeurd dat ik mijn controleren eventjes een hoek van mijn kamer heb laten zien.

Wel kan ik zeggen dat de gameplay verbeterd is ten opzichte van FIFA 14. Spelers reageren sneller, hebben betere loopacties en de gameplay is gewoon realistischer geworden. Bij het vasthouden van een tegenstander krijgt de verdediger niet in de lucht, maar zie je ook dat de speler de tegenstander daadwerkelijk vasthoudt. Ook overtredingen en valpartijen zijn vaak realistischer, op een paar gevallen na.

Natuurlijk zijn overige veranderingen en features ook een reden om FIFA 15 gewoon te komen. Met name Ultimate Team heeft weer leuke toevoegingen. Leenspelers geven een beginnende speler bijvoorbeeld alvast een leuke eerste indruk: ze hebben dan een speler die er in ieder geval iets van bakt. Met die ene speler kan je wedstrijden winnen en muntjes pakken. Ook heeft FIFA Ultimate Team minder last van uitvallende servers tijdens een wedstrijd. Dit was bij FIFA 14 veel vaker het geval. Je raakte conditie en contracten kwijt, maar je kreeg geen muntjes. Alleen maar verspeeld geld, dus. Bij FIFA 15 op de next-gen is dit veel minder het geval. Af en toe komt het nog voor dat je een wedstrijdje opnieuw moet spelen, maar veel invloed heeft het niet meer op de game. Een stuk beter dus!

Degene die alleen maar carrière speelt heeft niet heel erg veel aan FIFA 15 op het gebied van vernieuwingen. Natuurlijk zijn de graphics en de gameplay over de hele game wel veranderd, maar als het puur gaat om features tijdens het spelen van carrière, dan zijn er niet veel aanpassingen of verbeteringen. Persoonlijk vind ik het dan ook erg jammer dat de transfermarkt niet weer op de schop is genoeg. Dit systeem vind ik namelijk werkelijk een drama. Je moet eerst een speler scouten voordat je ook maar iets van de speler weet. Dit kost erg veel tijd wanneer je eigenlijk per direct een speler nodig hebt. Er bestaat tegenwoordig ook iets als televisie, EA. Echter, door deze transfermarkt is het wel makkelijk om je te focussen op jeugdspelers. Je kan scouts instructies meegeven om jonge spelers op te zoeken, wat kan zorgen voor vele talentjes!

Conclusie

FIFA 15 is qua gameplay en graphics zeker een vooruitgang, maar veel verbeteringen aan overige speltypes zijn er niet. FIFA Ultimate Team lijkt het belangrijkste voor Electronic Arts. Hier valt natuurlijk ook het meeste geld voor EA op te galen. Toch vind ik de game zeker het kopen waard. Het is tot nu toe het meest realistische voetbalspel op de markt. Realisme is dan ook in mijn ogen zeer belangrijk bij een sportgame. Ten opzichte van FIFA 14 is het op dit gebied een geweldige vooruitgang. Echter, voor degene die alleen maar carrière speelt; lekker FIFA 14 blijven spelen tenzij je de graphics en de gameplay wilt voelen.