The Underground's Top Tens - Kwalitatief Uitermate Teleurstellende Missies
The Underground's Top Tens
Kwalitatief Uitermate Teleurstellende Missies
Welkom terug, beste liefhebbers van deze vrij unieke verzameling, bij de top tien van de week! Deze week bespreken we K.U.T.-missies, missies die hun vermelding omwille van verschillende redenen verdienen. In het algemeen missies waar wij het of moeilijk mee hadden of waar verscheidene problemen rond bestaan. Op deze manier zijn ze verschillend van de vorige lijst aangezien we echt niet uitkijken naar het spelen van deze missies. Aanschouw!
Met deze week de Kwark-o-meter, die onze irritatie moet overbrengen!
Eerst even 3 missies met unieke aspecten, die ondanks hun verder simpele aard wel eens durven vastlopen:
Predator
De broers die je hoort neer te schieten durven te despawnen. Altijd goed voor je zelfbeheersing.
555 We Tip
Het kan gebeuren dat de politie tijdens de cutscene de DA neerschiet waardoor de missie vastloopt. Police brutality op zijn best!
Amphibious Assault
Vereist op de PC blijkbaar een hogere hoeveelheid Lung Capacity dan op de consoles om haalbaar te zijn, ongeacht wat de game zegt. Zeer eigenaardig en verder goed speelbaar hoor, maar dat verschil in de stats is het vermelden waard.
10. Taking the Peace
LCS
Een prachtige missie om te beginnen. Je bestuurt hier een voertuig van de Sindacco's om zo Forelli's te overrijden en zo een oorlog te creëren. Allemaal zeer leuk en creatief, maar Paulie heeft ook nog wat controle. Combineer dit met het feit dat de handling engine van LCS al geen prijzen zou winnen en het feit dat de meeste Forelli's onder een zuilengalerij gaan schuilen (en je moet ze allemaal omleggen, wat verhaallijngewijs niet klopt met het plan) waar je niet goed onder past en je snapt wel al waarom dit een uiterst irritante missie is. Op zich best leuk, maar ook met zo veel elementen die kunnen fout gaan en met wat ongeluk staat een Forelli net zo dat je hem niet kunt raken... Welkom, K.U.T.-missie!
9. Bury the Hatchet
V
Eén van de belangrijkste missies in de verhaallijn van V en eentje waar je je zwaar kunt irriteren. Waarom? Wel, wij masterrace gamers spelen zonder auto-aim en de missie geeft je een Pistol, 72 kogels en een ongelimiteerde hoeveelheid vijanden met een doodswens. Dit betekent dat je minstens elke 3 schoten raak moet hebben en je gelijkmatig moet voortbewegen om de spawn van de vijanden te verlagen en ammo op te kunnen pakken zodat je niet zonder valt. Is dit een moeilijke missie? Uiteindelijk niet echt, maar het vereist niet veel om fout te gaan en de schietpartij durft best lang door te gaan. Als je dan na een dikke 10 minuten op 20m van de Tailgater voor de zesde keer doodvalt, vreet je echt je controller op. Met auto-aim heb je die problemen natuurlijk niet, maar waarom game je dan nog?
8. If the Price is Right
IV
Een van de weinige missies in de GTA-serie waar je zelfs met auto-aim vrij veel moeite kunt hebben. De enige cover die je krijgt zijn enkele boten (waar alsnog mensen onder door kunnen schieten om je te raken) en je vijanden zijn daadwerkelijk goed verspreid opgesteld. Je bent nergens echt veilig, en moet vooral veel blijven bewegen en samen met Phil strategisch te werk gaan om de pockets mafioso af te knallen om niet te worden geflankt. Je tegenstanders lijken hier serieus intelligent, in tegenstelling tot de rest van IV, en dat is verrassend. Je moet je speelstijl wellicht iets aanpassen om door het eerste deel van de missie door te komen, en dat wordt beloond met een plek tussen de K.U.T.-missies.
7. The Portland Chainsaw Masquerade
LCS
Aah Portland... op zich ben ik er best graag, maar missies als deze hebben een zeer vertekend beeld van LCS nagelaten. Is dit de moeilijkste missie van LCS? Misschien. Misschien ook niet. Uiteindelijk komt het neer op een zeer strategisch gebruik van je wapens en ervaren springwerk om de wannabe Leatherfaces te slim af te zijn. Maar dat is de missie dan ook. Een zeer langdradig gedoe met veel herhaling en weinig ruimte voor een creatieve aanpak. Niet zozeer hier dus omdat hij moeilijk is, maar vooral saai en ondanks zijn leuke opzet een schandplek in deze verder leuke game.
6. Messing with the Man
VC
Welkom bij de Trevor der Vice City-missies! Mitch Baker heeft zijn regels en de wereld (of toch het Oostelijke deel van Downtown Vice City) zal het geweten hebben! Alles moet kapot. Ja, liefst alles. Er zijn vele verschillende walkthroughs op het web te vinden hoe deze missie aan te pakken en dat zou al een belletje moeten rinkelen. Deze missie lijkt gewoon in de game te zijn gestoken om een grote "Fuck Yeah!" te genereren en verder niets. Geeft de game je een idee hoe ze aan te pakken? Nope. Doe maar even gek (en liefst goed overdreven) en meer beschrijving is er niet. Verder is ze ook niet zo makkelijk om halen, en het opnieuw en opnieuw moeten spelen van deze hersenloze missie die niet verplicht is voor de eigenlijke verhaallijn doet me deze missie haten met een brandende passie. Dank u, Mitch Baker.
5. Misappropration
SA
CRASH is niet de meest geliefde opdrachtgever en deze missie past dan ook perfect binnen enerzijds hun missieconcept als dat van San Andreas in het algemeen. Gaan we een over the top-missie maken waarvan de eigenlijke opzet te vaag is om echt verband te houden met de verhaallijn? "Uiteraard, vergeet de helikopters en Heat-Seeking Rockets niet!" Het is wel een van de weinige SA-missies met vele verschillende manieren om ze te voltooien en daar willen we best even voor applaudisseren, maar is het verder een leuke missie? Nee. FBI-agenten (FIB, continuïteit?) omzeilen, een helikopterachtervolging, een parachutesprong of achtervolging met auto... allemaal wel leuk, maar de missie probeert vooral heel veel te zijn, zonder iets echt te goed te doen en zonder verhaal voelt het ook wat dwaas. Zo jaren nadien weet ik ook nog altijd niet goed hoe ik de missie het beste zou doen of waarom. Maar misschien gaat dat wel op voor het merendeel van SA?
4. Catch the Wave
IV
Weer zo'n missie die eigenlijk helemaal niet zo moeilijk is, maar gehandicapte scripting die Phil Bell tot kamikaze met een pistool maakt laat je toch graag even ragen. Nadat je aan bent gekomen met je vrachtwagen om de coke op te halen, rent Phil de loods binnen om Superman gewijs in zijn eentje al de Russen te vermoorden. Dat is leuk, maar zonder het gebruik van cover (hij gaat midden in de kamer staan, omringt door Russen met AK's en uzi's) en zoals gezegd slechts gewapend met een pistool gaat hij niet veel uithalen. Slim gebruik van je vrachtwagen (en hem er de weg mee blokkerend, waarna hij rondjes gaat rennen, mooie scripts) en een sterk wapen gebruikend kun je in je eentje dan toch de missie halen.
3. Jive Drive
VCS
Jive Drive zit hier voor exact dezelfde reden als Catch the Wave. Net zoals Phil Bell in de juist genoemde missie, wil Lance maar wat graag afrennen op de 10 Cholo's die hem buiten staan op te wachten, en als je hem toelaat erheen te rennen zullen ze hem ook meteen doorzeven. Alleen door een sterk wapen te gebruiken en in een interval van 3 seconden iedereen neer te schieten kun je dat deel van de missie halen, tenzij je via het gangenstelsel aan de andere kant ontsnapt. Het drive-by schieten daarnaast is op de PSP vrij lastig, gezien je de camera niet kunt draaien.
2. Rigged to Blow
III
Net zoals de rest van de III missies is de timer hier alles behalve het probleem. Je moet van Wichita Gardens op Shoreside naar St. Marks op Portland rijden, en de Leones vallen je in deze missie niet aan om wat voor reden dan ook. Klinkt als gesneden koek, totdat dit de beste missie is om te beschrijven hoe verschrikkelijk het verkeer in III is uitgewerkt. Wagens die een meter voor je inspawnen, wagens die het nodig vinden om in- en uit te voegen van rijstroken terwijl je door de tunnel rijdt (dit is echt een hel, de Infernus die je bestuurt kan niet één keer een redelijke frontale botsing hebben, want dan ontploft je wagen en is de missie gefaald). In mijn meest recente III playthrough (ik ga in één keer voor 100%, zodat ik eindelijk kan boasten dat ik die schijtgame 100% heb, waarna ik hem deinstalleer en nooit meer aanraak), heb ik deze missie 5 keer mogen doen puur omdat ik ergens op mijn weg geschept word door een onbegrijpbaar vreemd rijdende tegenligger. Verschrikkelijk is het beste woord.
1. Escort Service
III
Je zou deze missie om dezelfde reden hier kunnen plaatsen als Rigged to Blow, zij het dat het nu de AI van de Securicar die geretardeerd tot op het bot is. In plaats van normaal over de weg te rijden, wil de wagen tussen (en tegen) bomen door, alle mogelijke hekjes en lantaarnpalen meenemen en gaat het als een ervaren beta-tester met volle enthousiasme richting de muren. Dit alles terwijl de wagen vol lood wordt gepompt door Colombian Cartel leden met AK-47's. Je kunt vooruit spurten, alle Cartel leden vermoorden en vervolgens alsnog de missie falen omdat de Securicar ergens de plomp in rijd. Echt.
4 reacties
Recommended Comments