Jump to content

Uit welk land komt je naam vandaan?


Apple-Mac

Recommended Posts

Mijn naam is Bas, nouja dat is mijn roepnaam. Voluit heet ik Sebastiaan. Maar zo noemt echt bijna niemand me. Vandaar dat ik dus even van Bas uitga. En na even zoeken op Google kom ik uit op:

Bas is een jongensnaam, afgeleid van het Griekse 'sebastos' wat eerwaardig, majestueus of verheven betekent. Bas staat ook voor Zoon der vertroosting, de koninklijke, eerbiedwaardige.

Er is een feestdag op 20 januari ter ere van Sebastianus, die volgens de legende in de 4e eeuw op bevel van keizer Diocletianus, met pijlen doorboord om zijn geloof. Hij werd doodgewaand, doch herstelde en verweet de keizer om zijn misdaad, waarop hij werd gedood.

Ik ben een legende 8) .

Bewerkt: door Fiegel5
Link to comment
Delen op andere websites

  • Reacties 83
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • Bierbuikje

    3

  • jordib12

    3

  • Galiorix

    2

  • gtafreak321

    2

heeft iemand een site waar je het kunt checken?? ik denk zelf dat ie uit zweden komt........ of daar ergens in de buurt. :D

Ik heb het van wikipedia, maar je zou kunnen beginnen met het intypen van je naam op Google...

Link to comment
Delen op andere websites

Justus is een jongensnaam die afstamt van het Latijnse woord iustus, dat rechtvaardig betekent. In het oude Rome was rechtvaardigheid één van de belangrijkste deugden. Andere varianten op deze naam zijn Justin, het vrouwelijke Justine en de afgekorte versie Stien.

Een ander Nederlands woord met dezelfde stam is justitie.

Het Latijn noch het Grieks kende de letter j waardoor woorden uit deze talen, waarbij de i gevolgd wordt door een klinker, meestal omgezet zijn naar eenzelfde Nederlandse stam, maar dan de "i" vervangen door de "j". Een ander voorbeeld hiervan is het Griekse iodio (ιωδιο) wat in het Nederlands jood betekent.

Latijns dus. :dans:

Bewerkt: door Cabyon
Link to comment
Delen op andere websites

Tja ik weet niet. In Tunesie kennen ze me naam wel ze zeggen dat het een Arabische naam is me ouders komen uit Afghanistan. Maja ik denk uit een boek met Arabische namen erin.

Mijne is ook arabish :puh: Had ik al verteld maarja niet verwacht dat er veel moslims opzaten xD

Link to comment
Delen op andere websites

Max is toch Engels? xD

Ja, Max --> maximum ;) xD

Nah, even zoeken.

De namen Max, Maxim, Maxime en Maxima zijn van deze naam afgeleid. Deze namen zijn tegenwoordig veel populairder dan de naam Maximiliaan. Maximiliaan is van oorsprong een jongensnaam. Tegenwoordig komen de namen Maxime en Maxima ook vaak voor als meisjesnaam. De namen Max en Maxim komen ook voor als meisjesnaam, maar zijn, in Nederland als meisjesnaam, zeldzaam.
Maximiliaan is een voornaam die een aantal historische vorsten gedragen hebben.

De naam komt van het Latijnse Maximus en betekent 'de grootste'. Maximus werd de eretitel van grote legeraanvoerders, zoals Quintus Fabius Maximus.

Zo, daar komt jou naam vandaan :puh: .

Mijne staat er niet op xD

Link to comment
Delen op andere websites

heeft iemand een site waar je het kunt checken?? ik denk zelf dat ie uit zweden komt........ of daar ergens in de buurt. :D

Ik heb het van wikipedia, maar je zou kunnen beginnen met het intypen van je naam op Google...

nee kan ik niet vinden.

heb ook een beetje een rare naam ( met het spellen dan )

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.

×
×
  • Create New...