Jump to content

PC Aanvraag

Recommended Posts

• Reacties 69
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

• Exoit

30

• Sprunk

10

• QinX

9

• wesley123

8

Top Posters In This Topic

Geplaatst:

Die kaart van Wesley is gewoon dood aan het gaan, dat zegt hij zelf. Laten we nou eerst maar eens wachten tot hij die PC in elkaar heeft gezet in plaats van weer te gaan zitten zeuren over z-fighting.

Geplaatst:

Is het ook goed als ik de Phenom verander met een i7 860?

En dan ook het mobo changen? naar een socket 1366 (toch?)

Geplaatst:
Is het ook goed als ik de Phenom verander met een i7 860?

En dan ook het mobo changen? naar een socket 1366 (toch?)

Als je de i7 860 pakt dan moet je een socket 1156 (P55)moederbord hebben.

Als je wilt weten waarom vraag het dan. ;)

Geplaatst:
nou, dan gai k het even vragen. Ik dacht dat ik daar een socket 1366 voor nodig had? :?:puh:

Intel heeft tegenwoordig 2 sockets die ze aanhouden

Socket 1366 is voor de high end markt.

Socket 1156 is voor de mainstream markt.

Verschil tussen beide sockets is de chipset en de mogelijkheden per chipset.

Socket 1366 heeft de bekende X58 chipset. Deze bestaat in zijn geheel uit 3 chips, de Northbridge, de Southbridge en uiteraard de CPU zelf. Socket 1366 biedt als hoofd features ondersteuning voor triple channel DDR3 geheugen(bij games niet belangrijk voor workstations en videobewerking wel) en heeft in totaal 32 PCIe 2.0 lanes. Hierdoor kun je dus zonder bottleneck van je chipset een HD4780x2. GTX295 of de nieuwe HD5870 in crossfire en SLI op zetten. Ook heeft Socket 1366 de opvolger van de FSB aanboord namelijk QPI. Deze interface zorgt ervoor dat CPU veel sneller gegevens kan uitwisselen met andere CPUs uiteraard is ook dit weer alleen interessant voor workstations omdat men hier soms ook 2 CPU inhebben(zo als voorbeeld de Mac Pro van Apple).

Waar het op neer komt is dat de meeste consumenten veel extra betalen voor iets waar zij weinig van merken.

Intel weet dit.

Vandaar dat er nu ook een Socket 1156 is gekomen.

Socket 1156 is een 2 chip design. De Northbridge van de X58 chipset had eigenlijk alleen nog maar een PCIe controller aanboord. Oftewel deze doet de instructies van de CPU naar de GPU afhandelen. Omdat dit eigenlijk voor de mainstream consument niet interessant is hebben ze deze van de Northbridge naar de CPU verplaats. En vooral hierin zit zich het verschil. Net als met de geheugencontroller die zorgt voor sneller communicatie tussen CPU en RAM zorgt de onboard PCIe controller voor snellere communicatie tussen CPU en GPU.

Om dan even nog de belangrijkste verschillen te noemen:

Socket 1156 heeft maar 16 PCIe 2.0 lanes. Dus je kunt wel crossfire met mainstream videokaarten doen. Maar high end kant lopen dan tegen een bottleneck aan want die hebben aan 2x8 lanes niet genoeg.

Socket 1156 heeft Dual channel DDR3 zoals we gewend zijn.

Als je niet aan Overclocken gaat doen raad ik je de Socket 1156 chip aan. Waarom?

Zowel Socket 1366 als 1156 hebben een feature genaamd Turbo mode. Als maar 1 van de 4 cores wordt belast dan kan die ene core sneller lopen als de rest. Bij 1366 was dit een eerste poging en heb je dan maar een winst van 133 MHz. Bij socket 1156 is dit beter uitgewerkt en kun je zelfs winsten hebben van 600MHz. Een zeer goed merkbare boost.

Als je je keuze op basis hiervan hebt gemaakt moet je uiteraard nog je CPU kiezen.

Socket 1366 en 1156 hebben CPU in de Core i7 serie. Het verschil is de 1366 i7s beginnen met Core i7 9xx en de 1156 serie begint met Core i7 8xx

More questions?

Geplaatst:

Ja, is het namelijk een betere keus als ik de Q9550 neem? Want ik wil ook graag OC'en en goede proccesor hebben. En is de Q9550 slechter dan de i7?

Geplaatst:
Ja, is het namelijk een betere keus als ik de Q9550 neem? Want ik wil ook graag OC'en en goede proccesor hebben. En is de Q9550 slechter dan de i7?

Het is wat je slechter noemt he. Als ik nu een systeem zou moeten samenstellen dan zou ik iets meer investeren in een socket 1366 PC.

Als je wat minder budget hebt en je graag wilt OC'en dan is Socket 1156 nog altijd een optie alleen zul je eerder tegen moeilijkheden lopen die als je de motivatie hebt even duren om op te lossen. Q9550 kun je nog altijd doen maar bedenk dus wel dat upgraden daarna lastig gaat worden. van de 1366 socket komt over een redelijk lange tijd nog een hexacore(6 kernen) uit die erg duur is maar ik denk dat er nog een betaalbare versie van gaat komen.

Verder kun je ook nog altijd denken aan een AMD systeem.

Geplaatst:

Het is wat je slechter noemt he. Als ik nu een systeem zou moeten samenstellen dan zou ik iets meer investeren in een socket 1366 PC.

Als je wat minder budget hebt en je graag wilt OC'en dan is Socket 1156 nog altijd een optie alleen zul je eerder tegen moeilijkheden lopen die als je de motivatie hebt even duren om op te lossen. Q9550 kun je nog altijd doen maar bedenk dus wel dat upgraden daarna lastig gaat worden. van de 1366 socket komt over een redelijk lange tijd nog een hexacore(6 kernen) uit die erg duur is maar ik denk dat er nog een betaalbare versie van gaat komen.

Verder kun je ook nog altijd denken aan een AMD systeem.

Kan jij er dan een voor mij samenstellen?

Geplaatst:

Gozer, wat wil je nou?

Ik heb een PC voor je samengesteld met een écht goede overclock CPU. Met die Phenom kun je beter overclocken dan met een Q9550 processor. De multiplier van de Phenom is namelijk niet vast gezet. Je kunt dus gewoon de multiplier omhoog gooien en zo kei goed en makkelijk overclocken. Met een goede koeler (mugen 2 bijvoorbeeld) kun je echt ver komen. Bovendien is die Phenom II out-of-the-box al beter dan de Q9550, is het DDR3 in plaats van DDR2, en kun je ook upgraden naar een andere processor later. Want ook AMD komt over een jaar of 2 met een Hexa-core CPU. AMD kennende zal die CPU gewoon op AM3 werken.

Geplaatst:
Gozer, wat wil je nou?

Ik heb een PC voor je samengesteld met een écht goede overclock CPU. Met die Phenom kun je beter overclocken dan met een Q9550 processor. De multiplier van de Phenom is namelijk niet vast gezet. Je kunt dus gewoon de multiplier omhoog gooien en zo kei goed en makkelijk overclocken. Met een goede koeler (mugen 2 bijvoorbeeld) kun je echt ver komen. Bovendien is die Phenom II out-of-the-box al beter dan de Q9550, is het DDR3 in plaats van DDR2, en kun je ook upgraden naar een andere processor later. Want ook AMD komt over een jaar of 2 met een Hexa-core CPU. AMD kennende zal die CPU gewoon op AM3 werken.

Laat maar, ik heb niks gezegd! Ik ga voor deze!

Geplaatst:

jawel, alleen weet ik niet zeketr of die crossfire bridge nodig is en zou ik als 1x4GB 2x2GB kiezen, dan draai je in dual channel en dat is sneller

Geplaatst:
jawel, alleen weet ik niet zeketr of die crossfire bridge nodig is en zou ik als 1x4GB 2x2GB kiezen, dan draai je in dual channel en dat is sneller

Eigenlijk is die crossfire bridge wel nodig, want hij heeft 2 HD4890's. Tenzij er al een crossfire bridge word bijgeleverd bij de kaarten.

Geplaatst:

Ok, even veranderen dan. en over die bridge, dat zien we nog wel :puh: anders bestel ik hem later bij..

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Recent actief   0 leden

• Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.

• Create New...