Jump to content

Zwart Rijden


Zwart Rijden  

37 leden hebben gestemd

  1. 1. Rij jij wel eens zwart ?

    • Ja, altijd
      1
    • Soms
      9
    • Nee, nooit
      27


Recommended Posts

Geplaatst:

Ik moet zeggen dat ik, naast de zwartrijders, verder weinig problemen heb met de OV-chipkaart. Ik reis nooit met de trein, toegegeven. Maar in de metro, bus en tram van vervoerder RET is alles goed geregeld. Natuurlijk is er wel eens een oplaadautomaat kapot, maar ook daar zijn regeltjes voor. Als je namelijk niet kan opladen omdat de automaat stuk is, mag je legaal 'zwart rijden' naar het eerstvolgende metrostation, om daar je kaart op te laden.

De OV-kaart is zo slecht nog niet. Het heeft net als alles eigenlijk, even tijd nodig voordat alles werkt en voordat de kaart is 'ingeburgerd' onder de mensen. Over 5 jaar is iedereen de strippenkaart vergeten en is iedereen blij met de OV-chip. Neem dit forum als simpel voorbeeld. De overgang van IPB 2.3 naar IPB 3 verliep niet zonder problemen, veel mensen waren er ook negatief over. Maar nu, hoor je niemand meer en werkt het forum gewoon goed. Ik denk niet dat er nu nog mensen zijn die terug willen naar IPB 2.3. Over 5 jaar zal dat ook zo met de OV-chipkaart zo zijn denk ik, niemand zal dan de strippenkaart terug willen.

  • Reacties 47
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • Jowx

    6

  • Sprunk

    5

  • Shockwaveplayer

    4

  • Dr.Oppai

    3

Geplaatst:

Ik ga niet met de trein/bus of eender welk openbaar vervoer.

ik heb een auto. dus ik ga niet met de trein/bus. moet elke dag 50km rijden en er reiden geen bussen van mij naar mijn school.

Geplaatst: (bewerkt)

Als buschauffeur echt een topic voor mij :dans:

Ik zou niet weten wie hier allemaal van Belgiê afkomstig is maar in mijn nu toch al z'n 7jaar dat ik met de bus rijdt heb ik ongeveer 15 controles gehad,

meestal wordt de chauffeur meer gecontroleerd(op het dragen van een das bijvoorbeeld) :duh:

Als ik doorheb dat iemand op mijn bus zwartrijdt eerst vragen of ie een abonnement bij heeft zo nee als hij/zij betaalt doen ze dat niet zet ik mijn motor af en roep de dispatching op,wordt de zwartrijder agressief hebben wij een magische pedaal die de politie waarschuwt je film(bestemmingsbak buiten aan de bus)springt op SOS POLITIE HUL GEVRAAGD je 4pinkers(richtaanwijzers)gaan aan + je lichten(denk mistlichten)beginnen te flikkeren.politie is er dan meestal binnen 10 minuten samen met controleurs.gewoon oproepen kan een uur duren.

Nu de tarieven in België

1-2 zones €2(behalve als je binnen Hasselt op-en afstapt dan is het gratis)

3-... zones €3

deze 1 zijn prijzen in bus gekocht en zijn gewone biljetten(geen groeppassen ofzo)

abonnement (buzzypas <25jaar)kost ongeveer €163(ongeveer 40 cent per dag)

vragen zijn altijd welkom

Bewerkt: door Shockwaveplayer
Geplaatst:

Waarom laten ze controleurs in Belgie controleren in de bus ? Is het niet zo als reizigers via de voordeur naar binnen gaan dat de chauffeur dan automatisch stempelt of de vervoersbewijzen controleert ?

Want ik heb nog nooit meegemaakt dat er in de bus word gecontroleerd. Omdat de chauffeur dat meestal zelf doet.

Geplaatst:

Waarom laten ze controleurs in Belgie controleren in de bus ? Is het niet zo als reizigers via de voordeur naar binnen gaan dat de chauffeur dan automatisch stempelt of de vervoersbewijzen controleert ?

Want ik heb nog nooit meegemaakt dat er in de bus word gecontroleerd. Omdat de chauffeur dat meestal zelf doet.

Om de doodeenvoudige reden dat je een chauffeur iets gemakkelijker om de tuin kan leiden dan een controleur. Een chauffeur controleert het vervoersbewijs en heeft daar zo'n 2,5 seconde voor nodig. Een controleur neemt iets meer tijd, dan val je met een vals kaartje zo door de mand. Het is wel een beetje dubbelop, maar ach..

Geplaatst:

De OV-kaart is zo slecht nog niet. Het heeft net als alles eigenlijk, even tijd nodig voordat alles werkt en voordat de kaart is 'ingeburgerd' onder de mensen. Over 5 jaar is iedereen de strippenkaart vergeten en is iedereen blij met de OV-chip.

Je bent je je er ook van bewust dat alles geregistreerd wordt? Waarheen je reist, van waar, hoe lang, hoe laat etc. Je privacy wordt dus gewoon ouderwets geschonden. Maar regels zijn er schijnbaar alleen voor de burger, de overheid gaat er altijd mee aan de haal en doet net alsof ze zich nergens wat van aan hoeven trekken.

Neem dit forum als simpel voorbeeld. De overgang van IPB 2.3 naar IPB 3 verliep niet zonder problemen, veel mensen waren er ook negatief over. Maar nu, hoor je niemand meer en werkt het forum gewoon goed. Ik denk niet dat er nu nog mensen zijn die terug willen naar IPB 2.3. Over 5 jaar zal dat ook zo met de OV-chipkaart zo zijn denk ik, niemand zal dan de strippenkaart terug willen.

IPB 1.3 hier!

Geplaatst: (bewerkt)

Waarom laten ze controleurs in Belgie controleren in de bus ? Is het niet zo als reizigers via de voordeur naar binnen gaan dat de chauffeur dan automatisch stempelt of de vervoersbewijzen controleert ?

Want ik heb nog nooit meegemaakt dat er in de bus word gecontroleerd. Omdat de chauffeur dat meestal zelf doet.

Om de doodeenvoudige reden dat je een chauffeur iets gemakkelijker om de tuin kan leiden dan een controleur. Een chauffeur controleert het vervoersbewijs en heeft daar zo'n 2,5 seconde voor nodig. Een controleur neemt iets meer tijd, dan val je met een vals kaartje zo door de mand. Het is wel een beetje dubbelop, maar ach..

Inderdaad sommige mensen laten hun abonnement niet goed zien(ter hoogte van hun middel houden bijvoorbeeld of zo snel lopen dat ik het niet kan zien)ook rijdt ik vaak zeer drukke lijnen(ja De Lijn heeft drukke lijnen)waarik druk bezig ben kaartjes verkopen dat ik geen tijd heb abonnementen te verkopen.Bij een gelede bus wanneer ik de achterdeuren open voor mensen af te laten kunnen ze hier ook langs opstappen,vooral schooljeugd dan dit heb ik dan vaak ook niet door(zie andere reden)

Bewerkt: door Shockwaveplayer
Geplaatst: (bewerkt)

Waarom laten ze controleurs in Belgie controleren in de bus ? Is het niet zo als reizigers via de voordeur naar binnen gaan dat de chauffeur dan automatisch stempelt of de vervoersbewijzen controleert ?

Want ik heb nog nooit meegemaakt dat er in de bus word gecontroleerd. Omdat de chauffeur dat meestal zelf doet.

Om de doodeenvoudige reden dat je een chauffeur iets gemakkelijker om de tuin kan leiden dan een controleur. Een chauffeur controleert het vervoersbewijs en heeft daar zo'n 2,5 seconde voor nodig. Een controleur neemt iets meer tijd, dan val je met een vals kaartje zo door de mand. Het is wel een beetje dubbelop, maar ach..

Inderdaad sommige mensen laten hun abonnement niet goed zien(ter hoogte van hun middel houden bijvoorbeeld of zo snel lopen dat ik het niet kan zien)ook rijdt ik vaak zeer drukke lijnen(ja De Lijn heeft drukke lijnen)waarik druk bezig ben kaartjes verkopen dat ik geen tijd heb abonnementen te verkopen.Bij een gelede bus(Afbeelding)wanneer ik de achterdeuren open voor mensen af te laten kunnen ze hier ook langs opstappen,vooral schooljeugd dan dit heb ik dan vaak ook niet door(zie andere reden)

Als je in België een abonnement hebt hoef je deze niet te laten zien en mag je gewoon instappen. dus zwart rijden is heel makkelijk.

maar wie gaat er voor die 2.5 euro die het in België kost (5 euro voor een dag kaart) zwart rijden. Boete is 250 euro dacht ik

Bewerkt: door EXIT
Geplaatst: (bewerkt)

Waarom laten ze controleurs in Belgie controleren in de bus ? Is het niet zo als reizigers via de voordeur naar binnen gaan dat de chauffeur dan automatisch stempelt of de vervoersbewijzen controleert ?

Want ik heb nog nooit meegemaakt dat er in de bus word gecontroleerd. Omdat de chauffeur dat meestal zelf doet.

Om de doodeenvoudige reden dat je een chauffeur iets gemakkelijker om de tuin kan leiden dan een controleur. Een chauffeur controleert het vervoersbewijs en heeft daar zo'n 2,5 seconde voor nodig. Een controleur neemt iets meer tijd, dan val je met een vals kaartje zo door de mand. Het is wel een beetje dubbelop, maar ach..

Inderdaad sommige mensen laten hun abonnement niet goed zien(ter hoogte van hun middel houden bijvoorbeeld of zo snel lopen dat ik het niet kan zien)ook rijdt ik vaak zeer drukke lijnen(ja De Lijn heeft drukke lijnen)waarik druk bezig ben kaartjes verkopen dat ik geen tijd heb abonnementen te verkopen.Bij een gelede bus(Afbeelding)wanneer ik de achterdeuren open voor mensen af te laten kunnen ze hier ook langs opstappen,vooral schooljeugd dan dit heb ik dan vaak ook niet door(zie andere reden)

Als je in België een abonnement hebt hoef je deze niet te laten zien en mag je gewoon instappen. dus zwart rijden is heel makkelijk.

maar wie gaat er voor die 2.5 euro die het in België kost (5 euro voor een dag kaart) zwart rijden. Boete is 250 euro dacht ik

Ligt aan hoevaak je al gepakt bent,en bij m'n opleiding is altijd gezegd abonnement moet worden getoond

heb gisteren nog controlen gehad 7 cntroleurs,4 reizigers :bonk:

Bewerkt: door Shockwaveplayer
Geplaatst:

Waarom laten ze controleurs in Belgie controleren in de bus ? Is het niet zo als reizigers via de voordeur naar binnen gaan dat de chauffeur dan automatisch stempelt of de vervoersbewijzen controleert ?

Want ik heb nog nooit meegemaakt dat er in de bus word gecontroleerd. Omdat de chauffeur dat meestal zelf doet.

Om de doodeenvoudige reden dat je een chauffeur iets gemakkelijker om de tuin kan leiden dan een controleur. Een chauffeur controleert het vervoersbewijs en heeft daar zo'n 2,5 seconde voor nodig. Een controleur neemt iets meer tijd, dan val je met een vals kaartje zo door de mand. Het is wel een beetje dubbelop, maar ach..

Inderdaad sommige mensen laten hun abonnement niet goed zien(ter hoogte van hun middel houden bijvoorbeeld of zo snel lopen dat ik het niet kan zien)ook rijdt ik vaak zeer drukke lijnen(ja De Lijn heeft drukke lijnen)waarik druk bezig ben kaartjes verkopen dat ik geen tijd heb abonnementen te verkopen.Bij een gelede bus(Afbeelding)wanneer ik de achterdeuren open voor mensen af te laten kunnen ze hier ook langs opstappen,vooral schooljeugd dan dit heb ik dan vaak ook niet door(zie andere reden)

Als je in België een abonnement hebt hoef je deze niet te laten zien en mag je gewoon instappen. dus zwart rijden is heel makkelijk.

maar wie gaat er voor die 2.5 euro die het in België kost (5 euro voor een dag kaart) zwart rijden. Boete is 250 euro dacht ik

Ligt aan hoevaak je al gepakt bent( :7 )en bij mn opleiding is altijd gezegd abonnement moet worden getoond

heb gisteren nog controlen gehad 7 cntroleurs,4 reizigers :bonk:

Fail :7

Moest je gewoon die controleurs ook een kaartje laten kopen :puh:

Ik heb overigens nog nooit zwart gereden, of telt een busschauffeur die fout afstempelt (dat de inkt opwas als je bijv. van Arhem naar Apeldoorn rijd (7 strippen zijn dat ofzo), dat de laatste stempel amper zichtbaar is, en dan de volgende buschauffeur die dus niet ziet?).

Geplaatst: (bewerkt)
Fail :7

Moest je gewoon die controleurs ook een kaartje laten kopen :puh:

Ik heb overigens nog nooit zwart gereden, of telt een busschauffeur die fout afstempelt (dat de inkt opwas als je bijv. van Arhem naar Apeldoorn rijd (7 strippen zijn dat ofzo), dat de laatste stempel amper zichtbaar is, en dan de volgende buschauffeur die dus niet ziet?).

Wij moeten niet stempelen,klanten moeten hun kaartje in de ontwaarder steken(Afbeelding hier wel kapot gestamt door een zatlap)afhankelijk van het soort kaartje moeten we dan iets intikken of net niet en over die controleurs ze hebben er 1'ne gepakt.Iedereen die bij De Lijn werkt krijgt trouwens een gratis pasje voor op alle bussen of trams(zelfs onze poetsvrouwen :7 )Moet het toch hier ff kwijt vandaag hadden ze weer wat los gelaten op ons kleine landje gaande van wegpiraten die je bus bijna vooruit duwen,mensen die zo zat waren dat het toch erg is dit om 2 uur in de middag,tot agressievelingen er is weer iemand van onze chauffeurs hard aangepakt in de buurt van Genk,en ga zo maar door(er waren ook zwartrijders bij :N )

Bewerkt: door Shockwaveplayer
Geplaatst:

De OV-kaart is zo slecht nog niet. Het heeft net als alles eigenlijk, even tijd nodig voordat alles werkt en voordat de kaart is 'ingeburgerd' onder de mensen. Over 5 jaar is iedereen de strippenkaart vergeten en is iedereen blij met de OV-chip.

Je bent je je er ook van bewust dat alles geregistreerd wordt? Waarheen je reist, van waar, hoe lang, hoe laat etc. Je privacy wordt dus gewoon ouderwets geschonden. Maar regels zijn er schijnbaar alleen voor de burger, de overheid gaat er altijd mee aan de haal en doet net alsof ze zich nergens wat van aan hoeven trekken.

Om er nog even op te reageren: Enkel de laatste 10 ritje's met de OV-chipkaart blijven bewaard, zover ik weet. Je kunt dit zien als inbraak op je privacy, en boos worden op de overheid, maar ik zie het meer als een stukje service. Je kan namelijk ook die lijst uitprinten, zo kun je als werknemer bijvoorbeeld makkelijk je reiskosten tonen aan je baas.

Geplaatst:

De OV-kaart is zo slecht nog niet. Het heeft net als alles eigenlijk, even tijd nodig voordat alles werkt en voordat de kaart is 'ingeburgerd' onder de mensen. Over 5 jaar is iedereen de strippenkaart vergeten en is iedereen blij met de OV-chip.

Je bent je je er ook van bewust dat alles geregistreerd wordt? Waarheen je reist, van waar, hoe lang, hoe laat etc. Je privacy wordt dus gewoon ouderwets geschonden. Maar regels zijn er schijnbaar alleen voor de burger, de overheid gaat er altijd mee aan de haal en doet net alsof ze zich nergens wat van aan hoeven trekken.

Om er nog even op te reageren: Enkel de laatste 10 ritje's met de OV-chipkaart blijven bewaard, zover ik weet. Je kunt dit zien als inbraak op je privacy, en boos worden op de overheid, maar ik zie het meer als een stukje service. Je kan namelijk ook die lijst uitprinten, zo kun je als werknemer bijvoorbeeld makkelijk je reiskosten tonen aan je baas.

Slecht argument. Immers mensen die gratis reizen mogen (studenten) moeten ook in en uitchecken. Ze hebben er geen enkel belang bij dat het opgeslagen wordt.

Geplaatst:
Slecht argument. Immers mensen die gratis reizen mogen (studenten) moeten ook in en uitchecken. Ze hebben er geen enkel belang bij dat het opgeslagen wordt.

Volgens mij is het excuus dat de lokale OV-bedrijven op die manier het geld van de gemeeente kunnen claimen. De gemeente betaald immers voor de gratis rijzigers, dat doet het OV-bedrijf niet zelf. Persoonlijk vind ik het ook belachelijk, maar je doet er toch niets meer aan. Priviacy betekend niets meer, "veiligheid" gaat voor alles.

Geplaatst: (bewerkt)
Slecht argument. Immers mensen die gratis reizen mogen (studenten) moeten ook in en uitchecken. Ze hebben er geen enkel belang bij dat het opgeslagen wordt.

Volgens mij is het excuus dat de lokale OV-bedrijven op die manier het geld van de gemeeente kunnen claimen. De gemeente betaald immers voor de gratis rijzigers, dat doet het OV-bedrijf niet zelf. Persoonlijk vind ik het ook belachelijk, maar je doet er toch niets meer aan. Priviacy betekend niets meer, "veiligheid" gaat voor alles.

Zo'n OV-jaarkaart is toch gewoon een verkapt jaar-abbonement? Dus de gemeente hoeft helemaal niet te weten hoe vaak je reist, wanneer, waarheen etc. De kosten zijn toch altijd een x euro per jaar.

Daarnaast werkte het oude systeem prima, waarom zou er een nieuw systeem moeten komen? :bonk:

Bewerkt: door Mania-92

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.

×
×
  • Create New...