Jump to content

Linux, OS X & Windows


Crypteq

Recommended Posts

OSSEN.png



Op het internet zie je steeds vaker 'fanboys' die beweren dat hun besturingssysteem het beste is.


Waarbij ze argumenten gebruiken die vaak maar half kloppen.

Elk besturingssysteem heeft zijn voor en nadelen.

Het ene besturingssysteem is beter in het één, en het andere besturingssysteem is weer beter in het anderen.

Maar wat is voor jou het beste besturingssysteem?

Hieronder heb ik de 3 grootste besturingssystemen opgesomd met ieder een korte informatie en me eigen mening:

Linux

Linux is de naam van meerdere besturingssystemen die gebaseerd zijn op UNIX.

Linux is een gratis (op een paar distributies na) en open source besturingssysteem.

Wat betekent dat alle code beschikbaar zijn voor het publiek.

Er zijn in totaal ± 100 distributies van Linux beschikbaar. (klik hier voor de complete lijst)

Ook het nieuwe besturingssysteem van Google: Google Chrome, is een linux distro.

Linux word veel gebruikt voor Servers, mede omdat Linux niet zo vatbaar is voor virussen dan Windows.

Waarom Linux?

De meest gebruiksvriendelijke Linux Distro vind ik: Ubuntu

De meeste consumenten zouden het makkelijk met Linux kunnen doen.

Want wat doet een gemiddelde computer gebruiker?

- Internetten

- Mailen

- Af en toe spelletje op internet spelen

- Tekstverwerken

- Film kijken

Dit kan allemaal makkelijk op Linux.

Maar waarom kiezen de meeste toch voor Windows?

Het merendeel van de consumenten die zullen waarschijnlijk niet eens weten wat Linux is.

Windows word standaard op bijna elke PC meegeleverd, en zolang die werkt, zien ze geen reden om over te stappen.

Echter is Linux (ubuntu) een prima alternatief, in de meeste gevallen zal het voor de consument alleen maar voordelen hebben:

zoals bijvoorbeeld:

- Hoeven niet uit te kijken voor virussen omdat die er amper zijn, en anders moet je ze echt op gaan zoeken.

- Volledig naar wens aan te passen

- Veel keuze mogelijkheden

- Is gratis

Nadelen:

Maar naast de voordelen heeft Linux natuurlijk ook nadelen:

De meest gebruikte programma's (dus Windows programma's) werken niet op Linux zonder een extra programma.

Er is voor Linux wel een programma waarmee je Windows programma's kan uitvoeren: Wine. (nee, is geen emulator)

Echter werkt een groot deel van de programma's daar niet op.

Ook heeft Linux in tegenstelling tot Windows vaak een slechtere hardware ondersteuning.

En de meeste installaties zijn een stuk lastiger dan die van Windows.

Mijn Conclusie:

Linux voldoet prima voor de meeste mensen/kantoor gebruikers en is voor de meeste mensen een goed alternatief op Windows.

Ikzelf heb Ubuntu gedraaid en het werkt perfect. Alle hardware werd goed ondersteund en is in gebruik vaak sneller dan Windows 7 (op dezelfde hardware).

Je kan ook zelf alles aanpassen, Vanaf het aanpassen van het aanmeldscherm tot aan de afsluit effecten van een venster.

Maar ook in Linux werk niet altijd alles perfect, want heb verschillende keren gehad dat het venster niet meer reageerde, en dat ik het venster geforceerd moest sluiten.

Een voordeel is wel dat alleen dan dat venster verdwijnt, i.t.t. In Windows de hele Explorer afsluit.

OS X

OS X is de naam van het besturingssysteem van Apple

En is net zoals Linux Gebaseerd op de UNIX Kernel.

OS X is 1 besturingssysteem, en niet zoals bij Linux, dat er verschillende distro's zijn.

De nieuwste versie op het moment is: 10.6 Snow Leopard.

Waarom OS X?

Apple staat bekend om hun design. Dat alles er goed uitziet. Dit is ook terug te vinden in hun besturingssysteem.

Zo ziet alles er grafisch tot in de puntjes uit. Ook loopt OS X over het algemeen sneller dan Windows.

OS X is helemaal aangepast naar de specificaties van een mac, waardoor het besturingssysteem helemaal geperfectioneerd en afgesteld kan worden op specifieke hardware.

Zo kan alles er grafisch heel goed en gebruiksvriendelijk uitzien, zonder enige lag.

Zo weten ze bijvoorbeeld een 'simpel' backup programma om te toveren tot een grafisch meesterwerk.

OS X is vooral gericht op gebruiksvriendelijkheid.

Het is wel netjes van Apple (wat overigens niet alle bedrijven doen) dat ze support geven op het installeren van Windows op je Mac, Er worden zelfs speciaal daarvoor drivers voor Windows geschreven.

OS X maakt i.p.v. van de bios gebruik van EFI, De opvolger van de BIOS.

Een voordeel Van EFI is, is dat die alle drivers regelt i.p.v. het OS zelf.

Voor wie?

OS X word vooral gebruikt voor multimediatoepassingen.

Denk hierbij aan:

- Muziek bewerking

- Video bewerking

- Grafisch bewerking

Ook voor internetten, mailen, tekstverwerken enz. is OS X prima geschikt.

Nadelen:

Net zoals Linux en Windows Heeft OS X ook nadelen.

zoals:

- Draait alleen op een Mac. En het vervelende eraan is dat een Mac in verhouding (een aardig stuk) duurder is dan een pc.

En ja er zijn wel manieren om OS X op een PC te draaien, maar dat is niet geschikt voor de consumenten omdat je zelf moet prutsen wil je alles goed werkend hebben en je krijgt geen support.

- Werken geen Windows programma's op.

- weinig Games

Mijn conclusie:

OS X is een prima besturingssysteem voor mensen die meer willen uitgeven voor een computer.

OS X is heel gebruiksvriendelijk waardoor bijna iedereen zo doorheeft hoe OS X werkt. Over het algemeen is OS X Sneller dan Windows.

Mede doordat OS X is afgestemd op specifieke hardware. Daardoor zal je ook niet snel lag o.i.d. tegenkomen in het OS.

Windows

Windows is de naam van een reeks besturingssystemen van Microsoft.

Windows is vanaf Windows 3.1 gebaseerd op de NT kernel.

De nieuwste consumenten versie is op het moment Windows 7.

Waarom Windows?

Windows is het bekendste besturingssysteem van de wereld.

Op bijna elke pc word het meegeleverd.

In tegenstelling tot OS X kan Windows (en ook Linux) op elke computer draaien.

Sinds Windows 95 is Windows pas echt populair geworden, en is is nu met een ruime 90% marktaandeel het meest gebruikte besturingssysteem.

Maar waarom zou je voor Windows kiezen terwijl er ook andere (en voor sommige betere) alternatieven zijn?

De meeste software word voor Windows gemaakt omdat dat het meest gebruikt word. waardoor je bepaalde dingen niet kan doen op een ander besturingssysteem.

Met Windows kan je alles wat je met een ander besturingssysteem ook kan, maar dan veel meer. simpelweg omdat het het meest gebruikt word, waardoor er meer voor ontwikkeld word.

Sinds Windows 7, Word EFI ook ondersteund.

Nadelen:

- Belachelijk duur

- Veel virussen

- Word naarmate van het gebruik in de meeste gevallen slomer. (ligt ook aan de gebruiker(s))

- Je moet veel zelf doen, denk hierbij aan: Defragmenteren e.d.

- Is vaak slomer dan alternatieve besturingssystemen.

Mijn conclusie:

Voor de meeste mensen en vooral gamers is Windows een goed besturingssysteem.

Windows is een besturingssysteem waar je alles mee kan. en ook wat goed te begrijpen is.

Sinds Windows Vista/7 zijn veel problemen opgelost en nieuwe functies bijgekomen.

Die het gebruiksgemak verbeterd hebben. Er zijn echter nog steeds genoeg dingen die verbeterd kunnen worden (overigens ook bij de andere besturingssystemen).

Wat is nou het beste besturingssysteem?

Het beste besturingssysteem is wat jij het fijnste vind werken.

Elk besturingssysteem heeft z'n voor en nadelen, bij de een is het beter zichtbaar wat de nadelen zijn, simpelweg omdat het een meer gebruikt word.

Maar zolang jij het ene het fijnste vind werken, is dat voor jou het beste besturingssysteem, en niet want andere zeggen.

Tot slot

Wat vind jij het fijnste besturingssysteem?

Geef je mening!

Als je je mening wilt geven doe het dan op de volgende manier:

Geef aan welke jij het fijnste vind werken, maar ook waarom!

En geef ook aan waarom je niet voor de andere besturingssystemen kies!

Mis je nog iets wat erbij kan?

Post het dan zet ik het erbij!

Bewerkt: door BC7
Link to comment
Delen op andere websites

  • Reacties 205
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • Teh_Ninja

    37

  • wesley123

    28

  • Hayte

    24

  • GolfG60

    22

Windows>OSX>Linux, dat is mijn mening.

Windows is nog steeds het meest gebruikt en dus is er ook het meest voor te krijgen. Ok, het heeft vaak wel zijn fouten enzo, maar die vallen meestal wel op te lossen. OSX is ook best goed, maar daarvoor vallen dan weer minder programma's en games te spelen (je hebt wel manieren, maar goed), al vind ik het design van OSX wel stukken beter. En Linux zegt me niet veel.

Link to comment
Delen op andere websites

Ik gebruik hier sinds ik een klein jongetje was al Windows en ik heb er haast nooit problemen mee gehad. Ik zet op de eerste plek dus ook Windows(XP en 7). Vista was trouwens wel een grote hoop poep en dat is dus wel een minpunt.

Ubuntu heb ik ook voor een tijdje gedraaid, maar daar kon ik gewoon niet aan wennen omdat ik het ingewikkelder vond.

OSX heb ik (tot nu toe) nog nooit gehad. Ik denk er wel over na om het te gaan proberen.

Misschien zou ik Ubuntu of OSX wel op de eerste plek zetten als ik het beter ken, maar nu staat Windows op de eerste plek omdat ik daar gewoon aan gewend ben en ik daar de meeste games wel op kan spelen.

Ik denk dat als men hier goed en serieus oordeel over moet geven ze alle besturingssystemen goed moeten hebben gebruikt en er ook aan gewend is.

Link to comment
Delen op andere websites

Ik heb nu Windows Vista. Ik wil Windows 7, maar het nadeel is dat het upgraden erg duur is en daar heb ik de centjes niet voor.emo.gif Ik heb Windows sowieso altijd het beste besturingssysteem gevonden!worshippy.gif Een ander nadeel is trouwens van Windows Vista dat het (bij mij dan) erg traag is en mijn zus heeft dezelfde laptop en die is wel gewoon supersnel terwijl zij meer download dan mij. En tot slot zijn die programma's/toepassingen/games enz. allemaal grotere bestandsgroottes...nosmile.gif En de prestatie voor mijn laptop is een 3,7.emo.gif

Bewerkt: door Grand Theft Auto TOM
Link to comment
Delen op andere websites

Ik heb nu Windows Vista. Ik wil Windows 7, maar het nadeel is dat het upgraden erg duur is en daar heb ik de centjes niet voor.emo.gif Ik heb Windows sowieso altijd het beste besturingssysteem gevonden!worshippy.gif

Wie zegt dat je er voor moet betalen?

En waarom vind jij Windows het beste besturingssysteem? Argumenten zijn welkom.

Bewerkt: door Djmaddox
Link to comment
Delen op andere websites

static.gif

Ik heb nu Windows Vista. Ik wil Windows 7, maar het nadeel is dat het upgraden erg duur is en daar heb ik de centjes niet voor.emo.gif Ik heb Windows sowieso altijd het beste besturingssysteem gevonden!worshippy.gif

Wie zegt dat je er voor moet betalen?

En waarom vind jij Windows het beste besturingssysteem? Argumenten zijn welkom.

Hoef je er dan niet voor te betalen???emo.gif Tuurlijk wel. Als ik op de Windows site kijk kost dit toch minstens 90 euro ofzo.

Er zijn meer toepassingen te downloaden en sowieso is Windows het bekendste merk...thumbsup2.gif

Link to comment
Delen op andere websites

@.Senne

Dat windows meer fouten is, heeft denk ik ook te maken met dat het t meest gebruikt word, waardoor er sneller fouten ontdekt worden.

Misschien heeft Linux/OS X ook wel veel fouten, maar dat die niet zo snel ontdekt worden.

@Djmaddox

Vista werkte voor 1e service pack niet helemaal naar behoren, maar nu werkt het gewoon zoals het zou moeten.

Het is ook voor een groot deel door de media enz. opgeblazen.

@Grand Theft Auto TOM

Als je even gelezen had staat er onderaan:

Als je je mening wilt geven doe het dan op de volgende manier:

Geef aan welke jij het fijnste vind werken, maar ook waarom!

En geef ook aan waarom je niet voor de andere besturingssystemen kies!

Geef dan ook argumenten ;)

En je hoeft niet persee voor Windows te betalen... maar daarvoor moet je niet hier zijn. 0_0

@hieronder

Een beetje nutteloos bericht... :{

Bewerkt: door BC7
Link to comment
Delen op andere websites

Ik kies Windows, puur omdat ik het gewend ben, en natuurlijk omdat het alle hardware ondersteunt en de prijzen allemaal wel mee vallen, er is veel software voor te krijgen en virussen zijn geen probleem als je een goede virusscan hebt of goed oplet met wat je download. Je ziet het in bijna elk huis dus als je iemand iets uit moet leggen kun je dit makkelijker doen dan als je een ander OS hebt. En natuurlijk omdat ik Windows steeds beter begin te kennen, ik ken het al best wel goed, maar ik blijf bij leren :tu:

Macintosh is een geweldig systeem voor internetten en multimedia, maar als consument heb je er niks aan. Natuurlijk is ook de prijs iets wat mij en veel anderen zal tegenhouden. Maar verder is er niks mis mee, heb het eens in de Xando (Apple Store) geprobeerd hier in de stad en stond echt perplex, zo snel, zo gemakkelijk, je kon er zo veel mee doen. Echt pico bello. En natuurlijk vind ik de kast van een Powermac G5 echt awesome: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/c6/Power_Mac_G5_hero_left.jpg Blijven mooie dingen :tu: Kudo's voor Steve Jobs.

En dan nog Linux, eerlijk gezegd, ik heb het eens in VMWare proberen te installeren maar het lukte me niet :N Verder heb ik er ook geen ervaring mee dus hier zal ik mijn mening niet over zeggen.

En wat ik ook nog mis in de lijst is Google Chrome Operating System (GCOS), lijkt mij ook een mooi open-source systeem: http://i262.photobucket.com/albums/ii91/jasbir123/GoogleOs.jpg helaas vooral gericht op Netbooks als ik Wikipedia moet geloven.... :{

Mijn beste OS is Windows 7 Ultimate, puur omdat ik zoals gezegd het gewend ben en ik ook wel eens lekker een RTS wil doen :Y Mijn keuze is en zal ook bij Windows blijven. Maar later als ik een ontwerp opleiding ga doen en wat geld heb zal ik misschien wel een Macbook kopen :Y

Link to comment
Delen op andere websites

@Dieko

In tegenstelling tot de andere besturingssystemen is het best duur.

Voor bijv. Windows 7 Ultimate betaal je ongeveer €300,-

@PinkDevil

Je hele sindsopbouw klopt niet.

1. een mac is een computer, dus hoe kan een mac op windows werken? tenzij je bedoelt dan op een mac ook windows kan draaien.

2. Die hack is illegaal en dus niet voor de consumenten, daarnaast mag er daarover hier niks gezegd worden.

3. Een besturingssysteem voor Windows maken kan niet want Windows is een besturingssysteem. Als je bedoel voor de pc, ja dat kan, maar heb je een bron?

@Zamg0d1

Het besturingssysteem van google word wel vermeld hoor :Y

Het staat bij Linux omdat het ook een Linux Distro is.

En dat ene screenshot, zo ziet het er helemaal niet uit.

Dit is een officieel screenshot: Klik

Meer zijn hier te vinden: klik

Link to comment
Delen op andere websites

Ik heb zelf op alle drie de OS'jes gewerkt, en mijn oordeel, Windows ownt.

Windows vind ik persoonlijk makkelijker dan Mac en Linux, je moet ook redelijk veel dingen zelf doen wat ik prettig vindt. Virussen zijn ook niet zo heel erg als je fatsoenlijke virusscanners hebt, en een format is soms eigenlijk ook wel goed. Alle spellen werken er op, alle hardware werkt erop, de meeste problemen zijn denk ik eigenlijk door de gebruikers.

Waarom geen Linux en Mac? Mac doet alles zelf. En dat vind ik behoorlijk irritant. Ik wil in controle zijn, niet dat één of ander programma'tje alles voor mij doet, in veels te grote bestandsformaten, alles te gelicenseerd, zo werkt een iTunes van CD geripte file niet vlekkeloos op RealPlayer, zo kan ik nog wel wat meer voorbeelden noemen. Dat de Mac dingen er zo mooi uit zien vind ik eigenlijk wel meevallen. Zo vind ik persoonlijk de iMac er wel heel simpel uitzien.

Ik heb ook ooit eens Linux op een oude flut pc geïnstalleerd (voor de grap, en om te kijken of ik er een download pc van kon maken), en ik snapte er geen ene fluit van. Na heel wat gedoe had ik Linux erop gekregen, kon ik inloggen... maar verder dan dat kwam ik niet O.o

Link to comment
Delen op andere websites

@Zamg0d1

Het besturingssysteem van google word wel vermeld hoor :Y

Het staat bij Linux omdat het ook een Linux Distro is.

En dat ene screenshot, zo ziet het er helemaal niet uit.

Dit is een officieel screenshot: Klik

Meer zijn hier te vinden: klik

Mijn fout :$ Maar ziet er wel cool uit :dans:
Link to comment
Delen op andere websites

@Hayte

Tegenwoordig zijn er steeds meer Linux distributies die veel makkelijker te installeren en te configureren zijn, bijvoorbeeld:

- Ubuntu

- Fedora

- OpenSUSE

Zelf vind ik Ubuntu het makkelijkste.

@Zamg0d1

Zelf vind ik dat Google's Chrome OS maar niks, omdat alles in het besturingssysteem online gaat via google diensten.

Zonder internet heb je eigenlijk niks aan het OS. En dat het er zo mooi uitziet kan ik ook niet zeggen :N .

Vind het er nogal simpel eruit zien.

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.

×
×
  • Create New...