Jump to content

Luxe in gevangenissen


Teh_Ninja

Recommended Posts

Een persoon heeft een voorbedachte moord gepleegd, opzettelijk dus, en gaat hiervoor het gevang in. Voor deze moord krijgt hij levenslang (wat naar mijn weten of 25 jaar, of 40 jaar, zoiets, was). Na deze, pak 'm beet, 40 jaar mag deze persoon weer vrij uit.

Waarom moet hij nog vrijkomen dan? In een geval van een voorbedachte moord, vind ik dat iemand nooit meer rond mag huppelen.

Als je overigens ook maar een keer buiten de regels van de gevangenis treed, krijg je een x aantal dagen de isoleercel, en dat is helemaal niets, een wc pot, wastafel en een betonnen (met klein matrasje boven op) bed,

Ook dat vind ik raar. In een isoleercel behoor je niet eens een plee, wastafel en een bed te krijgen. Gewoon een paar dagen in zo'n cel met helemaal niks. Geen licht, geen wastafel, geen bed. Hooguit een klein beetje eten (al zal je het zonder ook overleven voor een paar dagen) en wat drinken. Na die paar dagen hebben ze dan tenminste hun lesje geleerd.

Bewerkt: door Kloep
Link to comment
Delen op andere websites

  • Reacties 168
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • FireFighter

    24

  • flippie13

    20

  • Teh_Ninja

    19

  • Kloep

    17

Een persoon heeft een voorbedachte moord gepleegd, opzettelijk dus, en gaat hiervoor het gevang in. Voor deze moord krijgt hij levenslang (wat naar mijn weten of 25 jaar, of 40 jaar, zoiets, was). Na deze, pak 'm beet, 40 jaar mag deze persoon weer vrij uit.

Waarom moet hij nog vrijkomen dan? In een geval van een voorbedachte moord, vind ik dat iemand nooit meer rond mag huppelen.

Dat is nou eenmaal de wet, hoe ze die limieten hebben vastgezet weet ik ook niet, maar bedenk wel dat 40 jaar de helft van je leven kan zijn, die 15 jaren die ik nu geleefd heb zijn niet bepaald snel voorbij gegaan vind ik, ik had vrije toegang tot alles, kan je nagaan dat je dan nog 2.5 keer zo lang vastzit op een gesloten terrein.

Als je overigens ook maar een keer buiten de regels van de gevangenis treed, krijg je een x aantal dagen de isoleercel, en dat is helemaal niets, een wc pot, wastafel en een betonnen (met klein matrasje boven op) bed,

Ook dat vind ik raar. In een isoleercel behoor je niet eens een plee, wastafel en een bed te krijgen. Gewoon een paar dagen in zo'n cel met helemaal niks. Geen licht, geen wastafel, geen bed. Hooguit een klein beetje eten (al zal je het zonder ook overleven voor een paar dagen) en wat drinken. Na die paar dagen hebben ze dan tenminste hun lesje geleerd.

De basis dingen zijn een recht dat de gevangenen krijgen, zonder plee wordt zo'n isoleercel hetzelfde als een gaskamer in WOII, en een bed, geen idee waar die ervoor is, maar dat is gewoon standaard.

Waarom moeten we ze dit allemaal gunnen? Ze hebben iets misdaan en krijgen daar straf voor. Lijkt me niets geks aan...

Ze hebben inderdaad iets misdaan ja, maar dat kan, in welke ernst dan ook, niet goed doordacht zijn. Jij hebt vast wel in je jeugd dingen gedaan waar je spijt van hebt, daarvoor heb je waarschijnlijk ook straf van je ouders gekregen, je ouders gaven je ook een 2e kans en sloten je ook niet tot je 18é op in de kelder. Zie dit als hetzelde, maar dan een stapje verder.

Ongeacht of ze het zelf meenemen of krijgen. Anders is het in mijn ogen niet genoeg gestraft.

Het is alleen toegestaan om een radio mee te nemen (alhoewel ik daar nu wel weer me twijfels bij heb, kan best verandert zijn). Voor de rest 'krijgen' ze geen goederen, maar werken ze er voor net zoals jij doet voor een tv. Alleen blijft jouw tv staan, maar is die in de gevangenis na een x. aantal weken (vastgesteld door de prijs die je ervoor betaald) weer weg, of als je iets fout doet.

Link to comment
Delen op andere websites

@Flippie: Het doel van een gevangenis is een straf uitzitten. En je hebt geen straf in de gevangenissen van nu, zeg nou zelf..

Voor het ''trainen'' om mensen terug in de samenleving te krijgen, daar heb je andere inrichtingen voor. (Dat vind ik ook al schandalig, want als je in de gevangenis terecht komt mag je wegrotten van mij).

Bewerkt: door FireFighter
Link to comment
Delen op andere websites

Dat is nou eenmaal de wet, hoe ze die limieten hebben vastgezet weet ik ook niet, maar bedenk wel dat 40 jaar de helft van je leven kan zijn, die 15 jaren die ik nu geleefd heb zijn niet bepaald snel voorbij gegaan vind ik, ik had vrije toegang tot alles, kan je nagaan dat je dan nog 2.5 keer zo lang vastzit op een gesloten terrein.

Dan ben ik het niet eens met die wet. 40 Jaar kan inderdaad de helft zijn van je leven zijn, en zal in sommige gevallen dan ook hun hele leven zijn. Toch vind ik 40 jaar te weinig, en vind ik dat ze niet meer vrij mogen komen. Hooguit na goed gedrag in de gevangenis, maar dan moet het wel erg goed gedrag zijn.

De basis dingen zijn een recht dat de gevangenen krijgen, zonder plee wordt zo'n isoleercel hetzelfde als een gaskamer in WOII, en een bed, geen idee waar die ervoor is, maar dat is gewoon standaard.

Desnoods geef je ze een emmertje als ze een boodschap moeten doen, maar een plee is al vele te luxe. Daar kunnen ze zitten enzo... :7

Link to comment
Delen op andere websites

Ik heb dit hele topic zojuist doorgelezen, en kan een glimlach hier en daar niet onderdrukken. Het doel van een gevangenisstraf is dat iemand uit de samenleving wordt gehaald, en eventueel wordt geholpen om weer "schoon" terug te kunnen keren. Het gaat er dus om, dat iemand vast zit en moet doen wat andere willen.

Mensen kunnen om verschillende redenen in een huis van bewaring(HVB) of penitentiaire inrichting(PI) zitten. Indien iemand in bewaring is gesteld, het strafrechtelijke onderzoek is nog bezig, ondergaat hij een sober regime. Er zijn maar weinig vrijheden binnen de cel. Sommigen hebben zelfs beperkingen: geen radio, tv, bezoek, telefoontjes of contact met andere gevangenen. Dit gebeurd om het onderzoek niet te frustreren. Indien iemand een opgelegde straf moet uitzitten, begint eigenlijk al meteen het proces van terugkeren in de maatschappij: Iemand heeft iets fout gedaan, en mag dat niet nogmaals doen als hij weer vrij komt.

Ik vind het prima dat gevangenen een radio, tv of krantje in de cel hebben. De straf is tenslotte dat mensen niet naar buiten kunnen als ze dat willen, slechts bezoek kunnen ontvangen en mogen bellen als het hun beurt is, en maar een uurtje frisse lucht krijgen per dag. Zelfs zwervers vinden het niet leuk om vast te zitten, ze missen namelijk hun vrijheid. En je zou toch zeggen dat ze blij zijn met een dak boven hun hoofd.

Voor de geïnteresseerden, de Dienst Justitiële Inrichtingen houdt jaarlijks een open dag. Ga eens kijken hoe een gevangenis er uit ziet en wat er nou allemaal in een cel is.

Link to comment
Delen op andere websites

Ik heb dit hele topic zojuist doorgelezen, en kan een glimlach hier en daar niet onderdrukken. Het doel van een gevangenisstraf is dat iemand uit de samenleving wordt gehaald, en eventueel wordt geholpen om weer "schoon" terug te kunnen keren. Het gaat er dus om, dat iemand vast zit en moet doen wat andere willen.

Mensen kunnen om verschillende redenen in een huis van bewaring(HVB) of penitentiaire inrichting(PI) zitten. Indien iemand in bewaring is gesteld, het strafrechtelijke onderzoek is nog bezig, ondergaat hij een sober regime. Er zijn maar weinig vrijheden binnen de cel. Sommigen hebben zelfs beperkingen: geen radio, tv, bezoek, telefoontjes of contact met andere gevangenen. Dit gebeurd om het onderzoek niet te frustreren. Indien iemand een opgelegde straf moet uitzitten, begint eigenlijk al meteen het proces van terugkeren in de maatschappij: Iemand heeft iets fout gedaan, en mag dat niet nogmaals doen als hij weer vrij komt.

Ik vind het prima dat gevangenen een radio, tv of krantje in de cel hebben. De straf is tenslotte dat mensen niet naar buiten kunnen als ze dat willen, slechts bezoek kunnen ontvangen en mogen bellen als het hun beurt is, en maar een uurtje frisse lucht krijgen per dag. Zelfs zwervers vinden het niet leuk om vast te zitten, ze missen namelijk hun vrijheid. En je zou toch zeggen dat ze blij zijn met een dak boven hun hoofd.

Voor de geïnteresseerden, de Dienst Justitiële Inrichtingen houdt jaarlijks een open dag. Ga eens kijken hoe een gevangenis er uit ziet en wat er nou allemaal in een cel is.

Dat zijn de feiten, maar we vertellen elkaars meningen hier.

En mijn mening is nogmaals dat mensen die in de gevangenis zitten eigenlijk niet meer in de samenleving mogen terugkeren aangezien hun daad erg genoeg was om in de bak te belanden.

Daarnaast vind ik een tv hebben in een cel luxe, en dat moet ik ook niet.

Link to comment
Delen op andere websites

Dat zijn de feiten, maar we vertellen elkaars meningen hier.

Ja, een mening moet je kunnen onderbouwen, dus met feiten komen, doe je dat niet wordt je niet serieus genomen.

En mijn mening is nogmaals dat mensen die in de gevangenis zitten eigenlijk niet meer in de samenleving mogen terugkeren aangezien hun daad erg genoeg was om in de bak te belanden.

Je kan al in het gevang komen door kleine, nee geef 'kleine' maar echt kleine dingen zoals 3 keer een kledingstuk jatten, ook al is het een HEMA- onderbroek van 20 cent. Die dieven mogen niet meer de samenleving in van jouw?

Daarnaast vind ik een tv hebben in een cel luxe, en dat moet ik ook niet.

'Daarnaast vind ik een tv hebben in een cel luxe, en dat vind ik niet kunnen' klinkt beter, aangezien jij daar totaal geen inspraak over hebt maar het wel zo zegt ofzo je het hele gevangenisleven bepaald.

Overigens, die link die Guardian1980 gaf is echt het kijken waard. Vele hier zitten volgens mij gewoon te praten zonder enig benul te hebben van het gevang, dat ze verhalen hebben gehoord zonder het ooit echt te hebben gezien.

Oh, en voor iedereen die vindt dat gevangenissen te luxe zijn, hoe willen jullie gevangenen voorbereiden om goed mee te kunnen draaien in de maatschappij? Naar mijn mening is dit namelijk het beste systeem dat er is.

Link to comment
Delen op andere websites

Bedenk nog wel even dat de mensen in de gevangenis gewoon mensen zijn en niet uitgepoepte mislukkelingen van de duivel, gevangen of niet, ze hebben even veel recht als een mens buiten de gevangenis. Ze werken op een eerlijke manier voor die tv, en daar werken ze nog aardig lang voor ook.

Ze krijgen die TV overigens niet, ze moeten er voor werken!

Nou, dat zijn ze dus wel aangezien ''normale'' mensen geen moorden plegen. Als normaal mens draai je niet door. Als normaal mens misbruik je geen 4-jarigen. Die mensen in de gevangenissen zijn in 90% van de gevallen zieke geesten. En dat kan ik geen mens meer noemen. Dat zijn losgeslagen monsters die nooit meer in de samenleving moeten komen. En dus zijn ze ook geen luxe TV waard, al werken ze 23 uur per dag.

Waar teh fock ben je nou allemaal over aan het praten? Heb je zelf gezien wat je allemaal zegt of heb je laatst een deel van je hersens laten wegsnijden?

90%, waar baseer je dat op? Feiten? Jouw weggesneden gedachten? Je zit namelijk klink klare onzin te praten. faaler eerste klasse.

Laat ik citeren:

Meeste gedetineerden vast voor gewelds- of vermogensmisdrijf

Eind september 1999 zaten bijna 12 000 personen in de Nederlandse gevangenissen hun straf uit of verbleven daar in voorarrest' date=' in afwachting van hun proces. Ruim 5% van hen was van het vrouwelijk geslacht. Het merendeel van de gedetineerden zat vast in verband met gewelds- of vermogensmisdrijven.

Gedetineerden naar delict

[b']Gedetineerden naar delict[/b]

0575g1.gif

Het aandeel van de gedetineerden die verdacht worden van een geweldsmisdrijf of daarvoor zijn veroordeeld is de laatste vijf jaren wat afgenomen. In 1995 zat 34% van de gedetineerden vast in verband met een geweldsdelict. In 1999 was dit aandeel gedaald tot 30%. Dit is echter nog steeds bijna twee maal zo hoog als in 1990. Het aandeel van verdachten of veroordeelden voor een vermogensmisdrijf daalde tussen 1995 en 1999 van 30% naar 28%.

Het percentage gedetineerden in verband met het overtreden van de opiumwet is sinds 1990 licht gedaald van 19% tot 17%. Het aandeel personen dat gedetineerd is in verband met vernieling of verstoring van de openbare orde is een stuk lager maar neemt wel gestaag toe. In 1995 zat 5% van de gedetineerden in verband hiermee vast, in 1999 was dit opgelopen tot 7%.

Vrouwelijke gevangenen zijn in het algemeen ouder dan mannelijke. De top van de leeftijdsverdeling ligt bij mannelijke gedetineerden tussen 25 en 29 jaar, bij vrouwelijke gedetineerden tussen 30 en 34 jaar.

Wat je hierboven ziet staan is waarschijnlijk een stukje tekst waar jij totaal niks van begrijpt, aangezien ik dit nu al zie aankomen zal ik het even in jip en janneke taal uitleggen:

Kijk naar het plaatje, juist ja, die met felle kleurtjes erin, kijk dan naar de toren met felle kleurtjes die helemaal rechts staan, waar '1999' onder staat, het stukje tekst hieronder gaat over die toren, onthoudt dat!

Als je naar de kleurtjes kijkt (rood, groen, blauw, geel) zie je dat het rode gedeelte eindigt bij een streepje, volg met je vinger dat streepje naar links toe (verder dan de andere 2 gekleurde balkjes), zie je dat dat streepje eindigt bij een getal? Goed gezien, dat getal is inderdaad 30!

Dit houdt in dat 30% (dat kan je zien door bij het getal 30 omhoog te kijken tot '%') van alle gevangen vastzitten door het vermoorden van mensen en het aanranden van 4 jarige kinderen, DE REST DUS NIET.

(jip en janneke taal uit) ga nou geen domme feiten zelf verzinnen, want hierdoor heb je ongeveer bevestigd dat je een stukje hersens hebt laten wegsnijden. Vermogenmisdrijf, opiumwet en overig houd in dat je mensen fraudeert, drugs handelt/gebruikt en overig. Dat heeft dus niets met die 90% zieke geesten van jou te maken.

Die statistiek komt uit 1999. 11 jaar geleden.

Als je dan toch met een bron komt, neem er dan wel een die nog niet volledig out-dated is.

Link to comment
Delen op andere websites

Volgens mij heeft 90% hier geen idee hoe het gevangenisleven is.

Een familielid zit in de gevangenis en ik ga daar geregeld naartoe. Ik weet waar ik over praat.

Als je daar je conclusies uit trekt doe je het ook niet goed hoor.

Link to comment
Delen op andere websites

Volgens mij heeft 90% hier geen idee hoe het gevangenisleven is.

Een familielid zit in de gevangenis en ik ga daar geregeld naartoe. Ik weet waar ik over praat.

Als je daar je conclusies uit trekt doe je het ook niet goed hoor.

Oké dan.

Link to comment
Delen op andere websites

Volgens mij heeft 90% hier geen idee hoe het gevangenisleven is.

Een familielid zit in de gevangenis en ik ga daar geregeld naartoe. Ik weet waar ik over praat.

Als je daar je conclusies uit trekt doe je het ook niet goed hoor.

Oké dan.

Je hebt hopelijk zelf wel door dat je totaal respectloos over je familie zit te praten, als je naar je eerder geplaatste posts kijkt?

Link to comment
Delen op andere websites

Volgens mij heeft 90% hier geen idee hoe het gevangenisleven is.

Een familielid zit in de gevangenis en ik ga daar geregeld naartoe. Ik weet waar ik over praat.

Als je daar je conclusies uit trekt doe je het ook niet goed hoor.

Oké dan.

Je hebt hopelijk zelf wel door dat je totaal respectloos over je familie zit te praten, als je naar je eerder geplaatste posts kijkt?

Ja, anders post ik het niet. :bonk:

Link to comment
Delen op andere websites

Die statistiek komt uit 1999. 11 jaar geleden.

Als je dan toch met een bron komt, neem er dan wel een die nog niet volledig out-dated is.

Hij is niet volledig Out-dated, denk je zelf nou echt dat heel Nederland in de afgelopen 11.5 jaar er achter uit op is gegaan en de cijfers nu totaal anders zijn?

Anyway, als je meer recentere cijfers wil bekijken verwijs ik je door naar dit 627 bladzijdes tellende document waarin alle criminaliteit en rechtshandhaving staan uit 2008. Misschien vind je daar meer recentere cijfertjes (die uiteindelijk toch onder de 5 procent zullen verschillen).

Bewerkt: door flippie13
Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.

×
×
  • Create New...