Jump to content

Autismespectrum


NickyHendriks

Recommended Posts

Hallo,

Dit topic gaat over een probleem waar veel mensen met een stoornis uit het Autismesprectrum tegenaan lopen. Het gaat hier om het feit dat mensen vaak niet weten wat het inhoudt, en toch proberen te doen alsof ze het weten, of dat ze niet begrepen worden.

Mijn vraag aan het forum met de autisten/ADHD'ers etc. om hier je verhaal te doen over hoe jij vindt dat de maatschappij tekort komt op dit gebied (hoewel dit dus heel moeilijk kan zijn). En voor de mensen die het niet hebben, hoe zij over deze stoornissen denken, wat ze denken dat het is en of ze bekenden hebben met een van deze stoornissen.

Gewoon uit nieuwsgierigheid zou ik eens willen weten hoe anderen hun leven ervaren, als iemand met, maar ook zonder een van deze stoornissen.

------

Zelf vind ik dat de maatschappij zeer tekort schiet als het op ADHD/Autisme/PDD-NOS etc. terecht komt, ze weten niet wat het inhoudt maar denken van wel, maar willen er niks mee te maken hebben. Je word niet begrepen en in sommige situaties 'normaal' behandeld, klinkt fijn als je normaal behandeld word, maar niet altijd fijn. Ze weten dat je iets hebt maar doen alsof het niks is, en dat bedoel ik met 'normaal behandelen'.

Waar ik helemaal mee zit is het feit dat ik 's morgens geen structuur heb en dus vaak te laat kom, tijdens de verbouwingen op school moest je je te laat melden bij de administratie en vragen ze om een reden. Ik gaf een keer aan als reden dat ik geen structuur had enzo, staat er een bouwvakker achter ze te werken die begint de lachen, waarop dat mens achter de administratie ook gaat meelachen. Ik voelde me toen nog eens extra kut omdat je gewoon uitgelachen word om iets waar je niks aan kunt doen, en dat door de administratie van je eigen school! Dat kan toch niet? :?

------

Maarja, wat vinden jullie dus van het Autismespectrum? Wat denken jullie dat het is? Dit is ook een topic om erover te praten als je ergens mee zit, om geholpen te worden maar ook om hulp te zoeken. Heb je vragen over wat je hebt of wat anderen hebben? Ook dat kan je hier kwijt en hopelijk word je vraag beantwoordt!

Ook wil ik even kwijt, dat als je hier komt puur om mensen uit te lachen, dan ben je gewoon zielig bezig en moet je jezelf maar eens laten onderzoeken ofzo. Autisme is een serieus probleem en als jij je hier kapot gaat lachen ben je echt zielig bezig, dan ben je naar mijn idee een vuil beest dat doet aan leedvermaak...

Zamg0d1

Bewerkt: door Zamg0d1
Link to comment
Delen op andere websites

  • Reacties 164
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • commando

    20

  • NickyHendriks

    20

  • Nissan

    14

  • GolfG60

    12

Ik zelf heb het niet, maar ik vind het niet kunnen dat kinderen vanwege een beperking of stoornis gelijk op een speciaalonderwijs komen. Ze moeten op gewone scholen gewoon betere leraren trainen, zo dat ze met allerlei soorten kinderen kunnen om gaan. Ze willen gewoon van kinderen af omdat anders de klassen te vol worden, en als die kinderen een beperking of stoornis hebben komt dat mooi voor die mensen uit. En worden ze naar speciaalonderwijs gestuurt.

Iedereen moet kansen krijgen, en wijsheid komt in der jaren. Ik ken mensen die vroeger erge ADHD hadden, en nu nog steeds maar niet zo erg als vroeger meer. En die nu ondernemer zijn geworden. Je komt er heus wel, ik vind ADHD mensen altijd nog gezelliger dan die gassies die denken dat alle laagopgeleide mensen minderwaardig vinden.

Link to comment
Delen op andere websites

Ik zelf heb het niet, maar ik vind het niet kunnen dat kinderen vanwege een beperking of stoornis gelijk op een speciaalonderwijs komen. Ze moeten op gewone scholen gewoon betere leraren trainen, zo dat ze met allerlei soorten kinderen kunnen om gaan. Ze willen gewoon van kinderen af omdat anders de klassen te vol worden, en als die kinderen een beperking of stoornis hebben komt dat mooi voor die mensen uit. En worden ze naar speciaalonderwijs gestuurt.

Iedereen moet kansen krijgen, en wijsheid komt in der jaren. Ik ken mensen die vroeger erge ADHD hadden, en nu nog steeds maar niet zo erg als vroeger meer. En die nu ondernemer zijn geworden. Je komt er heus wel, ik vind ADHD mensen altijd nog gezelliger dan die gassies die denken dat alle laagopgeleide mensen minderwaardig vinden.

Dat speciaal onderwijs is wel makkelijk, voor een hoop is die extra aandacht die ze op speciaal onderwijs geven gewoon nodig. Zelf heb ik dat niet, maar mijn buurjongetje had het op een normale basisschool niet gered. Spijtig dat de regering nu wilt bezuinigen op speciaal onderwijs :N

Ik loop tegen me zus aan die niet doorheeft dat ze dingen soms foutdoet

en ze wil nooit haar excuses aanbieden

en ze zegt dat ze altijd alles goed doet!

is dit autisme

het is mij wel verteld door jeugdzorg

Is een deel van autisme ja, je doet dingen (fout) zonder dat je het doorhebt. Is niet bij iedereen maar het is een vorm van autisme. Mogelijk wilt ze daarom ook geen excuses aanbieden. In haar ogen zou het dus kunnen zijn van "Waarom excuses aanbieden als ik niks fout heb gedaan?"

leuk woord voor galgje " Autismespectrumstoornissen "

Haha ja :puh:

ontopic: ik vind wel dat er de laatste jaren meer voor is ( studie, kennis, hulp ) dan pak hem beet 10 jaar terug...

Dat is wel weer zo, geef ik je gelijk in, maar toch weet de maatschappij nog helemaal niks hiervan en trekken altijd vooroordelen...
Link to comment
Delen op andere websites

Ik loop tegen me zus aan die niet doorheeft dat ze dingen soms foutdoet

en ze wil nooit haar excuses aanbieden

en ze zegt dat ze altijd alles goed doet!

is dit autisme

het is mij wel verteld door jeugdzorg

Dat kan jij, jeugdzorg noch wij zo 123 zeggen. Hiervoor moet eerst een diagnose gesteld worden. En dat gaat imo nog steeds veel te vaak fout.

Link to comment
Delen op andere websites

Zelf heb ik wel eens een paar mensen meegemaakt met autisme, het kost iets meer tijd om met ze te praten maar uiteindelijk lukte het wel (bij mij iig). Zelf vind ik dat kinderen met een stoornis zelf kunnen bepalen waar ze kunnen bepalen. Dus wanneer een autist (sorry dat het misschien hard overkomt) graag naar een normale school wilt, dan mag hij ook naar een normale school, zelfde bij speciale scholen. Wel vind ik dan dat de school zorg moet dragen voor de autist in dit geval. Niet dat de hele dag het handje vast moet worden gehouden, maar wel dat leraren en administratie medewerkers er eventueel van op de hoogte zijn.

Zelf geef je trouwens ook aan dat 'normaal' behandelt te worden ook nadelen met zich meebrengt. Natuurlijk is dat zo, maar vraag in zo'n situatie jezelf wel af dat wanneer je 'speciaal' behandelt wordt, het datgene is dat je graag wilt.

Bewerkt: door flippie13
Link to comment
Delen op andere websites

Mensen kunnen niet zien aan autisten wat er met ze aan de hand is, want autisten reageren heel anders op dingen dan dat een gewoon mens zou doen.

Ik heb zelf ook een broertje die autisme heeft. Hij heeft er grote moeite met dingen om te gaan, zoals met schoolwerk waar hij helemaal uit z'n slof schiet als hem iets niet lukt, of dat hij moeilijk contact kan maken met anderen, omdat hij dingen anders oppakt dan anderen. Hij kan ook niet tegen uitdagen van anderen, want hij voelt zich dan erg bedreigd en barst dan helemaal uit. Door de leraar op school (die faalt ook best wel, die leraar) wordt hij niet begrepen als hij heeft gevochten of ruzie heeft gehad. Hij is daar ook vaak het mikpunt van en hij doet het zelf ook wel eens, maar hij krijgt dan altijd de schuld doordat hij zovaak opvalt. Het vreemde daarvan is dat alle kinderen op zijn school autist zijn, dus autisme heeft vele verschillende vormen, sommige zeggen erg introvert en anderen hebben moeite met contacten als ze erg extravert zijn, zoals mijn broertje.

Ook in de maatschappij worden autisten vaak niet begrepen, bijvoorbeeld als ze ondervraagt worden door agenten kunnen ze moeilijk contact leggen, en dat zien de agenten dan niet. Ik zou graag willen dat hier speciale trainingen voor ambtenaren komen mochten ze hiermee in aanraking komen.

Link to comment
Delen op andere websites

Autisme lijkt tegenwoordig wel een excuus te worden voor kinderen die asociaal zijn, net als adhd een tijdje het excuus was als kinderen druk zijn. Het komt vaak gewoon omdat de ouders en school die kinderen niet op voeden, ze vervolgens erg druk en brutaal worden. Dat vinden die ouders en school maar moeilijk, dus zeggen ze maar dat het kind autistisch is, gooien ze het kind vol met pillen, en zeggen ze maar tegen de rest dat ze extra aardig moeten doen omdat het "speciaal" zijn. En vervolgens gaan die "autistische" kinderen er ook nog eens misbruik van maken omdat ze nooit opgevoed zijn.

Ik weet haast wel zeker dat dit bij meer dan 50% van de "autisten" het geval is. En daardoor krijgen kinderen die dan echt autisme of adhd hebben er last van. Het probleem is echter dat ouder dat misschien ook wel denken, maar gelijk zeggen: "maar mijn kind is wel echt autistisch". En zo schiet niemand er dus iets mee op.

Zelf heb ik wel eens een paar mensen meegemaakt met autisme, het kost iets meer tijd om met ze te praten maar uiteindelijk lukte het wel (bij mij iig). Zelf vind ik dat kinderen met een stoornis zelf kunnen bepalen waar ze kunnen bepalen. Dus wanneer een autist (sorry dat het misschien hard overkomt) graag naar een normale school wilt, dan mag hij ook naar een normale school, zelfde bij speciale scholen. Wel vind ik dan dat de school zorg moet dragen voor de autist in dit geval.

Daar ben ik er niet mee eens. Andere leerlingen kunnen erg veel last krijgen van iemand die autistisch is.

Bewerkt: door Flashingdemon666
Link to comment
Delen op andere websites

Zelf geef je trouwens ook aan dat 'normaal' behandelt te worden ook nadelen met zich meebrengt. Natuurlijk is dat zo, maar vraag in zo'n situatie jezelf wel af dat wanneer je 'speciaal' behandelt wordt, het datgene is dat je graag wilt.

Nee dat snap ik ook wel, maar ik wil wel normaal behandeld worden, maar er zijn bepaalde dingen die ik gewoon niet kan, en toch behandelen ze je dan normaal, als ieder ander, en net op bepaalde punten kan dat funest zijn voor autisten :Y
Link to comment
Delen op andere websites

Ik ben zelf een PDD-Noser.

Wat houd dat nou in?:

Ik snap dingen vaak niet.

Ik heb vaak meerder uitleg nodig.

Ik heb een gigantisch kort lontje

Plus ik heb een contactstoornis.. wat inhoud dat ik moeilijk een conversatie aankan gaan met iemand en dat ik niet zomaar op iemand af durf te gaan.

En ik word er ook nog eens mee gepest.

Bijvoorbeeld: iemand staat in de weg en loopt tegen me aan.. Vervolg: Ik word heel snel boos.. Vervolg: ze zeggen van ja: kijk hij doet weer autistisch. Dan denk ik ook: godverdomme je weet geeneens is wat het is.

Mensen oordelen te snel over Autisme in mijn ogen.

Bewerkt: door Tommy-Vercetti
Link to comment
Delen op andere websites

Man, wat kan jij zaniken over je problemen zeg. Ik zag je post met je persoonlijke problemen/aandoeningen, veel van die 'problemen' heb ik ook..:7

Waar ik helemaal mee zit is het feit dat ik 's morgens geen structuur heb en dus vaak te laat kom, tijdens de verbouwingen op school moest je je te laat melden bij de administratie en vragen ze om een reden. Ik gaf een keer aan als reden dat ik geen structuur had enzo, staat er een bouwvakker achter ze te werken die begint de lachen, waarop dat mens achter de administratie ook gaat meelachen. Ik voelde me toen nog eens extra kut omdat je gewoon uitgelachen word om iets waar je niks aan kunt doen, en dat door de administratie van je eigen school! Dat kan toch niet? confused2.gif

Hier maak je gewoon keihard gebruik van je aandoening. Iedereen moet op tijd komen, zo ook autisten. Autisten hebben trouwens wél structuur, en dit in extreme mate, en jij zegt dat de maatschappij niks van autisme afweet? Ach kom zeg..:7

Als je privileges wilt, ga dan terug naar de middeleeuwen. Iedereen moet op tijd komen en dat ze je met die reden uitlachen is verdomd terecht. 'Geen structuur hebben' is geen onderdeel van autisme, autisten staan juist op regelmaat.

Bijvoorbeeld: iemand staat in de weg en loopt tegen me aan.. Vervolg: Ik word heel snel boos.. Vervolg: ze zeggen van ja: kijk hij doet weer autistisch. Dan denk ik ook: godverdomme je weet geeneens is wat het is.

Vind je dat abnormaal? Sorry hoor, maar er bestaan pillen tegen agressie. Ik zou ook zo reageren, als je al boos moet worden omdat iemand tegen je aanloopt, djeezes..Waarom zouden 'gewone' mensen zich moeten aanpassen voor autisten als zij dit niet doen? Geef hier maar eens een antwoord op. Aub geen reacties van dat je dit niet kan, als een man zonder handen en voeten z'n veters kan strikken, kan iemand met autisme zich best een beetje aanpassen. Als de autist zich aanpast, dan kan de ander dat ook. Maar geen gedoe van dat het altijd aan de ander is om zich aan te passen, want dat is gewoon bullshit en alles op je aandoening steken.

Het heeft geen zin om alles op de maatschappij te steken als je zelf niet openstaat voor verandering/aanpassing, accept it or not. :tu:

Even een voorbeeldje: Gtaboy107 heeft allemaal ADHD dingen met Gilles de la Tourette en weet ik nog wat allemaal, en de driftbuien die hij soms krijgt in de server krijgen we prima opgelost. Soms krijg ik een reactie van hem dat hij op dit moment zou uitbarsten in een driftbui, maar dit niet deed. Weet je hoe dat heet? Wilskracht. Da's hetgeen wat hier ongelofelijk ontbreekt, Gtaboy107 steekt niet alles op de anderen, maar staat open voor aanpassing. Btw; Gtaboy107 heeft zéér zwaar ADHD met tal van moeilijke rotnamen erachter, dus ik vind hem een perfect voorbeeld.

Ik ben trouwens ook een kampioen in net op tijd komen, mocht ik te laat komen zou ik ook niet mogen afkomen met het excuus dat ik geen structuur heb. En mocht ik een autist zijn wel ofzo? :?

Bewerkt: door MegaPilot
Link to comment
Delen op andere websites

Waarom zouden 'gewone' mensen zich moeten aanpassen voor autisten als zij dit niet doen? Geef hier maar eens een antwoord op. Aub geen reacties van dat je dit niet kan, als een man zonder handen en voeten z'n veters kan strikken, kan iemand met autisme zich best een beetje aanpassen. Als de autist zich aanpast, dan kan de ander dat ook. Maar geen gedoe van dat het altijd aan de ander is om zich aan te passen, want dat is gewoon bullshit en alles op je aandoening steken.

Omdat gewone mensen geen aandoening hebben en autisten dat wel hebben, en dan net iets anders zijn in hun hoofd dan gewone mensen, dus gaat voor hun het aanpassen ook veel moeilijker. Autisten leren dingen moeilijk aan en hebben allemaal extra stappen nodig om een doel eenmaal te bereiken. Voor een normaal mens zou het makkelijker zijn om zich aan te passen aan autisten, maar het is ook moeilijk om te weten wat er in hun hoofd afspeeld.

Link to comment
Delen op andere websites

Hier maak je gewoon keihard gebruik van je aandoening. Iedereen moet op tijd komen, zo ook autisten. Autisten hebben trouwens wél structuur, en dit in extreme mate, en jij zegt dat de maatschappij niks van autisme afweet? Ach kom zeg..:7

Zamg0d1 is een ADHD'er. Die hebben vaak geen structuur. Voor de rest slaat je gebazel kant noch wal. Ga jij ook van "downies" verwachten dat zij een goede discussie met jou over de politiek kunnen houden? Sommigen hebben nou eenmaal enkele beperkingen, en daar mag best rekening mee gehouden worden.

Vind je dat abnormaal? Sorry hoor, maar er bestaan pillen tegen agressie. Ik zou ook zo reageren, als je al boos moet worden omdat iemand tegen je aanloopt, djeezes..Waarom zouden 'gewone' mensen zich moeten aanpassen voor autisten als zij dit niet doen?

Dus jij vind het normaal om abnormaal te reageren, omdat een ander het ook doet? Nogal kinderachtig imo. Daarnaast kan je van een autist moeilijk verwachten dat diegene zich volledig aanpast.

Geef hier maar eens een antwoord op. Aub geen reacties van dat je dit niet kan, als een man zonder handen en voeten z'n veters kan strikken, kan iemand met autisme zich best een beetje aanpassen.

Rare vergelijking. 1 met een fysieke handicap, en 1 met een mentale handicap.

Link to comment
Delen op andere websites

Man, wat kan jij zaniken over je problemen zeg. Ik zag je post met je persoonlijke problemen/aandoeningen, veel van die 'problemen' heb ik ook..:7

Waar ik helemaal mee zit is het feit dat ik 's morgens geen structuur heb en dus vaak te laat kom, tijdens de verbouwingen op school moest je je te laat melden bij de administratie en vragen ze om een reden. Ik gaf een keer aan als reden dat ik geen structuur had enzo, staat er een bouwvakker achter ze te werken die begint de lachen, waarop dat mens achter de administratie ook gaat meelachen. Ik voelde me toen nog eens extra kut omdat je gewoon uitgelachen word om iets waar je niks aan kunt doen, en dat door de administratie van je eigen school! Dat kan toch niet? confused2.gif

Hier maak je gewoon keihard gebruik van je aandoening. Iedereen moet op tijd komen, zo ook autisten. Autisten hebben trouwens wél structuur, en dit in extreme mate, en jij zegt dat de maatschappij niks van autisme afweet? Ach kom zeg..:7

Als je privileges wilt, ga dan terug naar de middeleeuwen. Iedereen moet op tijd komen en dat ze je met die reden uitlachen is verdomd terecht. 'Geen structuur hebben' is geen onderdeel van autisme, autisten staan juist op regelmaat.

Bijvoorbeeld: iemand staat in de weg en loopt tegen me aan.. Vervolg: Ik word heel snel boos.. Vervolg: ze zeggen van ja: kijk hij doet weer autistisch. Dan denk ik ook: godverdomme je weet geeneens is wat het is.

Vind je dat abnormaal? Sorry hoor, maar er bestaan pillen tegen agressie. Ik zou ook zo reageren, als je al boos moet worden omdat iemand tegen je aanloopt, djeezes..Waarom zouden 'gewone' mensen zich moeten aanpassen voor autisten als zij dit niet doen? Geef hier maar eens een antwoord op. Aub geen reacties van dat je dit niet kan, als een man zonder handen en voeten z'n veters kan strikken, kan iemand met autisme zich best een beetje aanpassen. Als de autist zich aanpast, dan kan de ander dat ook. Maar geen gedoe van dat het altijd aan de ander is om zich aan te passen, want dat is gewoon bullshit en alles op je aandoening steken.

Het heeft geen zin om alles op de maatschappij te steken als je zelf niet openstaat voor verandering/aanpassing, accept it or not. :tu:

Even een voorbeeldje: Gtaboy107 heeft allemaal ADHD dingen met Gilles de la Tourette en weet ik nog wat allemaal, en de driftbuien die hij soms krijgt in de server krijgen we prima opgelost. Soms krijg ik een reactie van hem dat hij op dit moment zou uitbarsten in een driftbui, maar dit niet deed. Weet je hoe dat heet? Wilskracht. Da's hetgeen wat hier ongelofelijk ontbreekt, Gtaboy107 steekt niet alles op de anderen, maar staat open voor aanpassing. Btw; Gtaboy107 heeft zéér zwaar ADHD met tal van moeilijke rotnamen erachter, dus ik vind hem een perfect voorbeeld.

Ik ben trouwens ook een kampioen in net op tijd komen, mocht ik te laat komen zou ik ook niet mogen afkomen met het excuus dat ik geen structuur heb. En mocht ik een autist zijn wel ofzo? :?

Hoe je het doet weet ik niet, maar je scheert alles wel heel mooi over een kammetje heen zeg. De ene autist is de andere nog niet. Stel, jij hebt autisme, je beste vriend heeft ook autisme, dan kan het met gemak zijn dat er een wereld van verschillen tussen die 2 personen heerst. Dat jij kampioen net op tijd komen bent, betekend nog niet dat Zamgod dat ook is. Geen structuur hebben KAN daadwerkelijk wel een reden zijn, een hele goede zelfs. Wel eens iemand gezien die een afwijking heeft, alles volgende een schema doet en er op een dag één pietluttig schakeltje ontbreekt? Nah die persoon wordt helemaal krankjorum.

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.

×
×
  • Create New...