Phoenyxar Geplaatst: 22 oktober 2012 Rapport Geplaatst: 22 oktober 2012 klloshar [Albanian for loser] In het Vlaams hebben we een gelijkaardig woord... Klosjaar, wat een landloper is, wat een gelijkenis Ik hou wel van radioukasz, enkel de Polen hebben voor zoiets vreemd ooit een woord weten verzinnen. Reageren
Teh_Ninja Geplaatst: 22 oktober 2012 Rapport Geplaatst: 22 oktober 2012 Waarom heeft het woord ''gezellig'' geen duidelijke definitie? zo klaar als een klontje lijkt mij ge` zel - lig -bijvoeglijk naamwoord en bijwoord- de sfeer van gezelligheid oproepend en gezelligheid geeft een bepaalde aangename omstandigheid of gevoel weer. http://nl.wikipedia....ki/Gezelligheid mocht hier iets niet van duidelijk zijn, vertel het mij Een beetje een cirkel-definitie, nietwaar? Als je niet weet wat gezellig is, hoe weet je dan wat een gezellige sfeer is? Reageren
thebig Geplaatst: 22 oktober 2012 Rapport Geplaatst: 22 oktober 2012 Wel, 'een sfeer van gezelligheid' zou dan 'een sfeer van een bepaalde aangename omstandigheid of gevoel' zijn. Desalniettemin blijft het een cirkel, want wat versta je onder 'bepaald'. Ik had trouwens ook al gedacht dat die laatste verdacht veel op klosjaar leek Reageren
Teh_Ninja Geplaatst: 22 oktober 2012 Rapport Geplaatst: 22 oktober 2012 Wat is een aangename omstandigheid? Seks is een aangename omstandigheid, maar niet ik zou het niet zozeer gezellig noemen. Reageren
commando Geplaatst: 23 oktober 2012 Rapport Geplaatst: 23 oktober 2012 Als je de meest precieze definitie van iets wilt weten, zou je eerst de of een definitie moeten ijken. En daar stel je dan een formule van op, die formule is dan de voor jou opgestelde meest precieze definitie van hetgeen dat je geijkt hebt. Zolang je er een achterliggende theorie ( ijkingen ) voor hebt, is iets te ijken; daarmee bedoel ik: als je weet dat 1 de waarde van 1 is, 2 de waarde van 1+1 etc. ( wat je geleerd hebt in het leven ) of gras, is groen, groen is de kleur die men ook geeft aan het sein van doorrijden bij een stoplicht of bijvoorbeeld bij deze paprika Als menigeen een definitie voor zichzelf aanziet voor een definitie voor zichzelf ( ik zie groen als groen, jij ziet groen als groen ) , dan noemt men dit in de taal een definitie ( we noemen het groen ) . Als jij deze definitie niet begrijpt, of het preciezer wilt bijzetten aan het algemene beeld betekend dat dus dat je dit ( opnieuw ) moet gaan ijken. Welke kleur is dit? is dit groen? Dan ga je kijken wat de meeste mensen er van zeggen, de een zegt blauw, de ander zegt groen. Je kan het dan groen of blauw noemen. Maar wat is het nou de definitie? men kiest blauw of groen, dan ijk ik het als de definitie blauw-groen. ------ Aangekomen bij wat is de definitie van een aangename omstandigheid, kijk wat je het best aan aangenaam kan ijken, en wat aan omstandigheid. Aangename => aangenaam Aangezien de de definities van http://www.encyclo.nl/begrip/aangenaam dichtbij mijn ijkpunten liggen, en tevens dichtbij de globale definitie van 'aangenaam' zie ik dit aan als een definitie ( de formule ) van aangenaam. dat betekend niet dat het Per definitie is, wat ik zie per definitie als de pure vorm van is ( is, en het kan niet anders ). tja, wat is de wiskunde dan toch makkelijke stof, in vergelijking tot taal Reageren
GolfG60 Geplaatst: 24 oktober 2012 Rapport Geplaatst: 24 oktober 2012 Welke kleur is dit? Turquoise... Reageren
commando Geplaatst: 25 oktober 2012 Rapport Geplaatst: 25 oktober 2012 (bewerkt) Turquoise... nee, donker turquoise, maar goed ook daar valt over te twisten, wat noemt men donker, wat noemt men licht ( waar licht de precieze grens ). Dan zou je zeggen dan benoem je het in RGB waarden ( als je preciezere kleuren wilt weten verhoog je de waarde ( ipv max 255 -> 99999 etc.)) Dat is de meest accurate benaming, maar ga dat maar eens in een gesprekje vertellen blauw-groen lijkt me dan vrij begrijpelijk ( of turquoise als je een gesprekje voert met mensen die iets meer van kleurennamen afweten ). Bewerkt: 25 oktober 2012 door commando Reageren
Bodemloos Geplaatst: 25 oktober 2012 Rapport Geplaatst: 25 oktober 2012 Wat is een aangename omstandigheid? Seks is een aangename omstandigheid, maar niet ik zou het niet zozeer gezellig noemen. Nee, het kan best gezellig zijn of spreek jij uit ervaring want dat lijkt me sterk. Reageren
Sprunk Geplaatst: 25 oktober 2012 Rapport Geplaatst: 25 oktober 2012 (bewerkt) Maar wat als jij kleuren anders ziet dan ik. Voor jou is groen, groen en voor mij is groen, groen. Maar zien wij eigenlijk wel precies dezelfde kleur groen? Wie weet pakken jouw ogen de kleur groen anders op dan die van mij, maar omdat wij geleerd hebben dat gras groen is, is dat ook zo. Kleur is natuurkunde, en de mens ook. Je hebt blanke en donkere mensen, verschillende kleuren. Maar stel nu dat jouw ogen kleuren ook anders waarnemen dan mijn ogen, en jij dan misschien wel groen als blauw ziet, maar omdat je geleerd hebt dat het groen is, is het groen. Dus misschien zien wij eigenlijk verschillende kleuren, maar is die kleur wel voor ons allemaal groen. Snap je wat ik probeer te zeggen? Tsjaaa, nadenkertje... Bewerkt: 25 oktober 2012 door Sprunk Reageren
Teh_Ninja Geplaatst: 25 oktober 2012 Rapport Geplaatst: 25 oktober 2012 Nee, het kan best gezellig zijn of spreek jij uit ervaring want dat lijkt me sterk. Want jij hebt ook enig idee wie je tegenover je hebt . Ik blijf er bij, seks zou ik niet zozeer gezellig noemen. Reageren
Dutchy3010 Geplaatst: 25 oktober 2012 Rapport Geplaatst: 25 oktober 2012 Maar wat als jij kleuren anders ziet dan ik. Voor jou is groen, groen en voor mij is groen, groen. Maar zien wij eigenlijk wel precies dezelfde kleur groen? Wie weet pakken jouw ogen de kleur groen anders op dan die van mij, maar omdat wij geleerd hebben dat gras groen is, is dat ook zo. Kleur is natuurkunde, en de mens ook. Je hebt blanke en donkere mensen, verschillende kleuren. Maar stel nu dat jouw ogen kleuren ook anders waarnemen dan mijn ogen, en jij dan misschien wel groen als blauw ziet, maar omdat je geleerd hebt dat het groen is, is het groen. Dus misschien zien wij eigenlijk verschillende kleuren, maar is die kleur wel voor ons allemaal groen. Snap je wat ik probeer te zeggen? Is het werkelijk van belang?? Wij geven iets een naam en begrijpen elkaar daardoor, ook zou je iets anders zien. Een kleur geeft geen extra waarde aan iets, we benoemen alleen iets zodat we kunnen communiceren. Anders kan ik nooit zeggen "dat rode of dat blauwe boek?". Maakt het dan uit of het rood is blauw is? Nee. Maar we moeten communiceren, ik moet aan kunnen wijzen wat ik bedoel. Reageren
SpacyColours Geplaatst: 25 oktober 2012 Rapport Geplaatst: 25 oktober 2012 (bewerkt) Ik denk dat iedereen wel kleuren op dezelfde manier ziet (behalve kleurenblinden en zo dan). Al zouden we het natuurlijk nooit 100% van elkaar te weten kunnen komen. Maar jouw gedachtes leveren wel een vraag bij mij op: zijn de emoties die kleuren bij de mens kunnen opwekken natuurlijk, of hebben we dit ook (onbewust) meegekregen? En bestaat het überhaubt, of denken wij alleen maar zo? Schijnt te maken te hebben met golflengtes en frequenties en zo, maar zou het echt kloppen dat dat effect heeft op onze hersenen? Kleur heeft natuurlijk wel degelijk kracht, kijk maar naar het effect van bijvoorbeeld kleuren wit en zwart op warmte. Ik vind kleuren een van de meest wonderbaarlijke en intrigerende krachten van Moeder Natuur (hence my name ;P). Bewerkt: 25 oktober 2012 door SpacyColours Reageren
commando Geplaatst: 26 oktober 2012 Rapport Geplaatst: 26 oktober 2012 Allereerst, volgens mij bestaat moeder natuur alleen in de smurfen om vervolgens serieuzer verder te gaan... zijn de emoties die kleuren bij de mens kunnen opwekken natuurlijk, of hebben we dit ook (onbewust) meegekregen? dat is beide toch gewoon natuurlijk?!? En bestaat het überhaubt, of denken wij alleen maar zo? Wij denken dat het bestaat, 100% zeker weten dat iets bestaat kan je ziezo niet ( zelfs al zie je het, het kan immers bedrog zijn etc. ). Schijnt te maken te hebben met golflengtes en frequenties en zo, maar zou het echt kloppen dat dat effect heeft op onze hersenen? Het heeft inderdaad te maken met golflengtes en frequenties. Emoties bij kleuren, kleuren kan je het best kan binden aan licht en dat weer aan elektromagnetische straling . Het is de straling die emoties opwekt, niet de kleuren; immers zonder de straling, zie je niks en gebeurt er niks, en met de straling, maar zonder de kleuren die je ziet (bijvoorbeeld bij gammastraling), dat zie je niet als kleur, maar het kan wel je emoties veranderen Reageren
SpacyColours Geplaatst: 26 oktober 2012 Rapport Geplaatst: 26 oktober 2012 Ah Natuurkunde is nooit mijn ding geweest, vandaar :$ Reageren
commando Geplaatst: 29 oktober 2012 Rapport Geplaatst: 29 oktober 2012 hehe, naja je wist in ieder geval dat het iets met golflengtes en frequenties te maken had, dat weet ook niet iedereen. Reageren
Recommended Posts
Een reactie plaatsen
Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.