Jump to content

Een nieuwe koning, staan we daar op te wachten?


Michael

Een nieuwe koning, staan we daarop te wachten?  

13 leden hebben gestemd

  1. 1. Eindelijk een koning naar al die tijd..

    • Ik wil inderdaad wel eindelijk is een nieuwe koning
      5
    • Ik ben niet geintresseerd in het Koningshuis. Maar ik ben blij dat we vrij hebben op de troonswisseling.
      7
    • Ik vind dat Beatrix eigenlijk nog wel paar jaartjes kon doorgaan.
      1
  2. 2. Denk je dat Willem-Alexander het goed gaat doen?

    • Ik denk dat we weinig van hem zullen zien
      8
    • Ik denk dat hij heel veel goede dingen zou doen
      3
    • Ik denk dat hij erg veel ervaring zal op doen. Ook van zijn moeder.
      3


Recommended Posts

Vind ik van niet tenzij ze het zelf betalen.

Zelf betalen? Hoe zie je dat dan voor je? Ze krijgen in principe geld van ons, dus of ze het nu 'zelf' betalen of niet, dat geld komt gewoon bij ons vandaan puh2.gif

Wat mij betreft schaffen we deze hele poppenkast af trouwens.

Inderdaad, dan hebben we tenminste nog 'wat' geld.

Link to comment
Delen op andere websites

  • Reacties 40
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • Michael

    11

  • NandroDavids

    4

  • Davedavy

    4

  • Dutchy3010

    3

Ik bedoelde dus dat die zijn butler en hele keukenteam maar betaald van het salaris dat die nu krijgt (8,5 ton). Als je logisch gaat nadenken besef je je dat die eigenlijk 1,7 Miljoen euro als salaris heeft. +/- 50% belasting die de "normale" burger ook moet afstaan. Maar ze mogen van mij inderdaad die hele poespas afschaffen! Dat zal toch wel geen probleem zijn met het familie vermogen van 2 miljard euro :puh:.

Bewerkt: door Davedavy
Link to comment
Delen op andere websites

En wie gaat dan -bijvoorbeeld- de banden met andere landen onderhouden? De Minister-President heeft daar geen tijd voor, die heeft zijn eigen werk wel. Ik denk dat de meeste mensen de werkzaamheden van het koninklijk huis flink onderschatten. Die zitten echt niet alleen maar op hun reet.

Link to comment
Delen op andere websites

Maar die posten kosten op zich natuurlijk ook geld.

Als je in landen waar éénmaal al een Koningshuis bestaat je dat gaat afschaffen zal er een plaatsvervangende instantie moeten komen die de functies gaat overnemen. Dat is geen kleine hervorming. Om nog niet te zeggen dat het vrij zinloos lijkt. Je hebt nu een Koningshuis, geniet van dat cultureel voordeel.

Link to comment
Delen op andere websites

Maar die posten kosten op zich natuurlijk ook geld.

Klopt. Maar die hoeven geen 7 paleizen te hebben inclusief onderhoud en hofhouding, geen beveiliging op 30/27/26 april en bij tal van andere evenementen, geen kroning die miljoenen kost, en ga zo maar door. Het kan stukken goedkoper.

Je hebt nu een Koningshuis, geniet van dat cultureel voordeel.

Cultureel voordeel? Wat versta je daaronder? Ik zie het niet namelijk.

Link to comment
Delen op andere websites

Het kan stukken goedkoper.

Alles kan stukken goedkoper, maar moet dat allemaal wel? Het is een deel van je erfgoed en staat voor wat je bent. Het Koningshuis kan wat zinloos lijken, maar het is ook een manifestatie van wat je land is. Dat is toch zeker wel wat geld waard? Die paleizen moeten trouwens sowieso worden onderhouden koningshuis of niet, ze staan er nu toch. Of wil je die gewoon afbreken?

Cultureel voordeel? Wat versta je daaronder? Ik zie het niet namelijk.

Zoals ik zei. Het is eens iets anders dan een President die wordt verkozen, er zit een hele historie achter. Het is quasi-iconisch. Misschien geef je niet zo veel om geschiedenis, erfgoed en andere patrimonies maar in mijn mening is het toch belangrijker om zoiets te behouden dan het weg te gooien onder het mom van "het kost geld".

Link to comment
Delen op andere websites

Het kan stukken goedkoper.

Alles kan stukken goedkoper, maar moet dat allemaal wel? Het is een deel van je erfgoed en staat voor wat je bent. Het Koningshuis kan wat zinloos lijken, maar het is ook een manifestatie van wat je land is. Dat is toch zeker wel wat geld waard? Die paleizen moeten trouwens sowieso worden onderhouden koningshuis of niet, ze staan er nu toch. Of wil je die gewoon afbreken?

Dat kan nog wel wat geld opbrengen hoor... Kijk maar naar het paleis op de dam. Natuurlijk hoeft het koningshuis niet uit die paleizen te vertrekken, maar dat de burger hiervoor moet opdraaien vind ik persoonlijk een beetje te ver gaan. De burger zelf levert ook bij aan het land en hun huizen worden ook door henzelf betaald.

Cultureel voordeel? Wat versta je daaronder? Ik zie het niet namelijk.

Zoals ik zei. Het is eens iets anders dan een President die wordt verkozen, er zit een hele historie achter. Het is quasi-iconisch. Misschien geef je niet zo veel om geschiedenis, erfgoed en andere patrimonies maar in mijn mening is het toch belangrijker om zoiets te behouden dan het weg te gooien onder het mom van "het kost geld".

Die hele historie veranderd niet hoor, historie blijft historie. Alleen de toekomst veranderd. Er zijn landen die ipv een koning een gekozen president hebben, die kan dan de rol van de koning vervangen. Je kan de positieve rol van de koning ook vervangen door ( andere ) diplomaten of ambassadeurs.

Het punt dat ik vind dat in het Nederlands systeem echt moet veranderen, is de staatsrechtelijke bescherming en invulling van het koninkrijk.

Link to comment
Delen op andere websites

  • 2 weken later...

Ik moet zeggen dat Willem Alexander een sympathieke man is, hij is de enige binnen die kring die ik wel mag. Beatrix vond ik altijd een stijve hark, en Maxima vind ik zo'n status en carriere boven de rest vrouw. Ik verwacht er eigelijk hellemaal niets van allemaal, als je het aan mij vraagt is het 100 miljoen euro per jaar voor iets waar niemand verder wat aan heeft. Waarschijnlijk hoor je er over een tijdje weinig meer van, zo interessant is het nou ook weer niet. 2/3 van de nederlanders keek niet naar de inhuldiging, daar was ik er één van. En toch de moeite nemen om hier te reageren. :puh:

Link to comment
Delen op andere websites

Ik moet zeggen dat Willem Alexander een sympathieke man is, hij is de enige binnen die kring die ik wel mag. Beatrix vond ik altijd een stijve hark, en Maxima vind ik zo'n status en carriere boven de rest vrouw. Ik verwacht er eigelijk hellemaal niets van allemaal, als je het aan mij vraagt is het 100 miljoen euro per jaar voor iets waar niemand verder wat aan heeft. Waarschijnlijk hoor je er over een tijdje weinig meer van, zo interessant is het nou ook weer niet. 2/3 van de nederlanders keek niet naar de inhuldiging, daar was ik er één van. En toch de moeite nemen om hier te reageren. :puh:

Bijna 5* miljoen kijkers + (miljoenen??) die feest aan het vieren waren, ik denk toch wel dat meer dan 10 tot 12 miljoen er een beetje mee bezig was, en of dat nou feest vieren was of niet.

Geluidsfragment waarin NOS-directeur Jan de Jong zegt dat bijna iedere Nederlander wel iets van de inhuldiging heeft gezien.(waarschijnlijk)

Zie net op de NOS 6.6 miljoen hebben de inhuldiging gezien, rond de 6.3 de balkonscene (lekker vroeg).

Bewerkt: door Venzio
Link to comment
Delen op andere websites

  • 2 weken later...

En achteraf zullen ook nog veel mensen de herhaling hebben gekeken ;)

Ik vraag me af of de afschaffing van het koningshuis überhaupt wel wat oplevert. Die paleizen blijven wel staan, dus dat levert niets op. Alleen het geld aan een vakantiehuis, boot, werknemers etc. verdwijnen. Oftewel er verdwijnt ook weer werkgelegenheid. En kijk eens wat er allemaal rond de inhuldiging/koninginnedag moet gebeuren. Allemaal werkgelegenheid etc. Volgens mij geeft het koningshuis over alles meer inkomsten dan uitgaven. Heb op internet naar wat onderzoeken gezocht, maar het is volgens mij nog nooit serieus onderzocht. Een groep van Gerrit Zalm heeft ooit uitgezocht hoeveel het kostte per jaar, dat was zo'n 110 miljoen euro. Dat is het enige wat mij betrouwbaar klinkt. Een onderzoek van de Volkskrant zei dat het 4 tot 5 miljard per jaar oplevert, maar dat lijkt me wel heel erg overschat ;)

Daarnaast zie ik Rutte ook nog niet alle taken van het koningspaar/koningshuis overnemen. Een minister-president wordt veel sneller vervangen, en wordt er ook minder goed op voorbereid. Willem Alexander is opgegroeid met de gedachte dat hij ooit koning zou worden, zijn hele leven lang al. Een betere voorbereiding lijkt mij er niet te zijn ;)

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.

×
×
  • Create New...