Jump to content

De Muziekkroeg - Het trefpunt voor geluidsjunkies


Silverbyte

Recommended Posts

Recentelijk Brainticket ontdekt. Band die heerlijke lange experimentele progrock jams maakte, met één van mijn favoriete instrumenten ever: het orgel. Wellicht niet voor iedereen hier weggelegd, maar als je van experimenteren, gekke geluidjes en samples houdt zeker eens checken.

Link to comment
Delen op andere websites

  • Reacties 711
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • NicolaB

    88

  • Silverbyte

    75

  • GuitarGuy666

    73

  • Foreigner97

    49

De muziek stijl op dit forum is zó erg divers, echt ongelooflijk. Als iedereen het zelfde leuk zou vinden is er niks aan natuurlijk. Maar wat ik bedoel is dat de jongere generatie toch vaak naar de wat oudere/rustige muziek neigt. Zo heb ik vanmiddag bijvoorbeeld een nummer van @ERRWINS en zo'n liedje zullen vrienden of collega's van mij (met ongeveer dezelfde leeftijd) deze muziek nooit luisteren. Het heeft natuurlijk ook met je opvoeding te maken, wat voor muziek er in je kinderjaren afgespeeld wordt neem je mee. Zo ben ik zelf 'opgegroeid' met de trance en dance, en dat is ook terug te zien in mijn huidige afspeellijsten op youtube. Het staat vol met minimal techno en trance platen. Ook luister ik vaak naar Digitally Imported, vaak staat de "Minimal" "Deep Tech" of "Tech House" aan.

SInds ik begin afgelopen April weer met een bepaalde vriend optrek heeft hij me aangestoken tot een genre waarvan ik nooit had gedacht dat het me zou bevallen. "Chillhop" was totaal onbekend voor mij. Hij kwam aanzetten met lange compilations waar ik meteen verliefd op was geworden, zó relaxed. HIer één van de tot nu to 5 compilaties.

Link to comment
Delen op andere websites

De muziek stijl op dit forum is zó erg divers, echt ongelooflijk. Als iedereen het zelfde leuk zou vinden is er niks aan natuurlijk. Maar wat ik bedoel is dat de jongere generatie toch vaak naar de wat oudere/rustige muziek neigt. Zo heb ik vanmiddag bijvoorbeeld een nummer van @ERRWINS en zo'n liedje zullen vrienden of collega's van mij (met ongeveer dezelfde leeftijd) deze muziek nooit luisteren. Het heeft natuurlijk ook met je opvoeding te maken, wat voor muziek er in je kinderjaren afgespeeld wordt neem je mee. Zo ben ik zelf 'opgegroeid' met de trance en dance, en dat is ook terug te zien in mijn huidige afspeellijsten op youtube. Het staat vol met minimal techno en trance platen. Ook luister ik vaak naar Digitally Imported, vaak staat de "Minimal" "Deep Tech" of "Tech House" aan.

Het leuke is dat mijn muziek smaak heel erg verschilt. Het ligt er maar net aan in welke stemming ik ben, maar over het algemeen verkies ik wel de jaren 80 boven de rest. Van AC/DC tot Mr. Mister, alles vind ik prima. Ik ben opgegroeid met geheime zender muziek, ook bekend als Piraten Hits. Om een voorstelling te kunnen maken, stem dan af op TV oranje :puh:

Dit heb ik snel achter me gelaten en heb dan ook zelf mijn muzieksmaak ontwikkelt. Zo luister ik dus veel jaren 80 muziek maar ben ook regelmatig te vinden op het YouTube kanaal van Spinnin Records en help een vriend van mij af en toe met produceren. Niet aan de knoppen zitten maar meer zoiets van: Ik zou dat toontje wat hoger doen en langer maken etc, adviserende rol dus. Vaak geeft dat goede feedback. Ook Kontor is een label wat ik heerlijk vind klinken.

Bewerkt: door ERRWINS
Link to comment
Delen op andere websites

Ik vind het ook mooi dat de muzieksmaken hier zo uiteenlopend zijn. Een groot deel van de leden houdt van de dingen die je dagelijks op radio en tv hoort en ziet, wat over het algemeen niet mijn kopje thee is. Er zijn ook leden met veel meer 'afwijkende' smaken, zoals Phoenyxar, die (volgens mij) veel naar trance en (Japanse) film- en gamemuziek luistert, en SpacyColours met zijn old school Amerikaanse hiphop. Teh_Ninja en Thunderduck posten ook weleens onbekende, meer obscure tracks die ik soms heel erg tof vind. Ik weet niet met wie ik me hier muzikaal het meest verbonden voel, maar ik vind het interessant om er in ieder geval over te kunnen praten met jullie. Jullie leren wat van mij, ik leer weer wat van jullie, en zo ontdek je steeds meer nieuwe shit. :tu:

Ik wil deze nog maar eens onder de aandacht brengen, in mijn ogen een van de beste psychedelische albums ooit gemaakt:

https://www.youtube.com/watch?v=-SiGGs1WN1k

Link to comment
Delen op andere websites

Phoenyxar, die (volgens mij) veel naar trance en (Japanse) film- en gamemuziek luistert.

Een wat stereotype omschrijving, maar ik kan er mee leven. Ik luister wel wat meer dan dat natuurlijk, maar zelf zoek ik specifiek naar Rave (een prachtig grote groep die bijna alle elektronische muziek omvat), voornamelijk op Hard Trance, maar we staan open voor alles natuurlijk. Oordelen puur op genre is nu eenmaal niet mijn ding. Ik kom hier wel graag eens langs, om dezelfde redenen als jij geeft. Het brengt zo soms eens de kans om iets mooi te ontdekken, vooral degene uit genres waar je anders zelf zelden komt.

Zo laatst heb ik een nieuw artiestje gevonden, Tobu, hij creëert... hoe moet ik het omschrijven, up-beat Dream Trance. Voorbeeldje:

Een voorbeeldje van Dream Trance waar ik geen genoeg van kan krijgen... In the Distance van Nikita Michnevich.

Is een liedje dat ik gewoon nooit kan afzetten wanneer het is begonnen... het heeft een immense impact op mij.

En wat lichtjes anders dat ik nooit kan afzetten... Dreaming van Rameses B & Holly Drummond.

Gewoon prachtig!

Kijk eens aan, ik maak mijn eigen stereotype werkelijkheid, is dat niet mooi?

Link to comment
Delen op andere websites

Eens op play geduwd om meteen op stop te duwen... en een album van hen te gaan beluisteren icon_mrgreen.gif Ik post zo wel even wat ik ervan vond.

Nu ik hier toch post: de laatste tijd heb ik vooral veel hedendaagse muziek beluisterd, vooral La Roux vond ik echt wel goed. Voor de rest nog niet veel noemenswaardig beluisterd (eigenlijk wel, maar dat zijn dan van die bands die iedereen kent waarvan ik eindelijk eens een album beluister).

Edit: Net de eerste twee albums beluisterd: Cottonwoodhill en Psychonaut. Vooral het eerste kon me bekoren, waar het lied dat jij gepost hebt uit vandaan komt, maar het tweede met zijn psychedelische invloed ook. Ik heb me al een aantal keer voorgenomen om me wat meer te verdiepen in psychedelische muziek, aangezien ik het een interessant genre vindt dat ook nog eens mooi klinkt. Helaas ben ik er nooit ver in gekomen.

Bewerkt: door thebig
Link to comment
Delen op andere websites

  • 2 weken later...

Nu ik hier toch post: de laatste tijd heb ik vooral veel hedendaagse muziek beluisterd, vooral La Roux vond ik echt wel goed. Voor de rest nog niet veel noemenswaardig beluisterd (eigenlijk wel, maar dat zijn dan van die bands die iedereen kent waarvan ik eindelijk eens een album beluister).

La Roux :tu:

Haar debut was en is een geweldig popalbum, met die heerlijke faux-eighties synthpopvibe die bij veel artiesten populair is. Wat mij betreft is La Roux hét antwoord op die saaie luddieten die alle hedendaagse muziek als inferieur beschouwen omdat 'er geen echte instrumenten worden bespeeld.' Het is altijd goede muziek, maar ook lekker simpel. Ideale muziek voor de zomer, als je het mij vraagt. Trouble in Paradise heb ik nog niet beluisterd, maar ik kijk er wel naar uit.

Ik ga zometeen Swans' nieuwe album beluisteren: To Be Kind. Swans is een experimentele groep die elementen van rock, metal, drone en post-rock met elkaar vermengt. Mijn eerste kennismaking met deze groep was Lunacy, een nummer dat zich gedurende 3 minuten langzaam opbouwt om tot een climax van een luid 'LUNACY' scanderend koor te komen. 'Lunacy' is een goed voorbeeld van de repetitie die Swans kenmerkt. Elk album is een aanval op je zintuigen door de harde, oncomfortabele manier waarop de nummers geschreven zijn. Aan het begin van hun carrière was het vooral kei- en keiharde muziek, maar door de jaren heen is hun oeuvre uitgebreid met diverse invloeden, wat naar mijn mening zijn hoogtepunt bereikte met Soundtracks for the Blind, een 2 uur lang album dat tussen genres door slalomt.

Zojuist heb ik nog even een klassieker van Burzum beluisterd: Filosofem. Burzum is vooral bekend om de persoon die achter de naam verschuilt: Varg Vikernes. Vikernes was heel actief binnen de vroege Norweegse black metal-scene, die gekenmerkt werd door extreme optredens en het verbranden van kerken. Dit kwam tot een hoogtepunt toen Vikernes de gitarist van Mayhem, Euronymous, neerstak. Hij heeft 15 jaar in de gevangenis gezeten, waar hij vooral elektronische dark ambient gemaakt heeft, omdat hem alleen een keyboard ter beschikking werd gesteld. Dit is de periode waar hij Dauði Baldrs heeft opgenomen. Deze review stelt dat 40 minuten lang het gekloot van Vikernes op een speelgoedpiano aanhoren niet half zo leuk is als het klinkt - ik ben het daar niet mee eens. Dauði Baldrs is ronduit idioot en dat maakt het hilarisch.

Om even terug te komen op Filosofem: Ik raad iedereen die een beetje van metal houdt het te beluisteren. Het hele album is een somber, afstandelijk maar uniek meesterwerk.

Link to comment
Delen op andere websites

Een tijdje terug stuitte ik via een kennis op het nieuwe album van Mac DeMarco, Salad Days. De man was voor mij een onbekende, maar ik was meteen verkocht door de sprankelende, laidback vibe die het hele album uitstraalt. Op een gegeven moment gaat het allemaal een beetje hetzelfde klinken, maar het zijn gewoon goede, prettige liedjes, heerlijk voor een brakke zomerochtend. Je kunt

het hele album checken. Hoor graag jullie mening over deze man!

Verder heb ik vorige week het Top 2000 My Generation boek, geschreven door Jeroen Wielaert, gekocht. Hij was al een tijd uit, maar ik had 'm nog niet in huis gehaald. Dit boek staat vol met interviews met bekende Nederlanders en hun kinderen, waarin hun favoriete muziek en hun relatie daarmee uitgebreid aan bod komt. Boek is met €20 redelijk aan de prijs, maar is het absoluut waard. Erg leuk om te lezen, met soms heel verrassende uitspraken en ontdekkingen.

Link to comment
Delen op andere websites

Het klinkt op zich niet verkeerd maar waarom? :?

Haha geniaal. :bier: Thunderstruck maar dan op de hillbilly manier met een banjo en een luit. Geweldig.

Ik heb onlangs de scorpions ontdekt, heerlijke muziek om zo eventjes naar te luisteren. :)

Link to comment
Delen op andere websites

Ik moet bekennen dat ik nog niet zo heel diep ben gaan graven in Scorpions, dus héél veel meer dan de klassiekertjes (zijn hierboven al geplaatst) ken ik helaas niet. nope.gif Wel moet ik hier even benadrukken hoe gaaf ik deze vind:

Binnenkort maar eens een albumpje uitpluizen. Ik moet eens een lijstje maken, zeg. puh2.gif

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.

×
×
  • Create New...