Jump to content

De Muziekkroeg - Het trefpunt voor geluidsjunkies


Silverbyte

Recommended Posts

  • Reacties 711
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • NicolaB

    88

  • Silverbyte

    75

  • GuitarGuy666

    73

  • Foreigner97

    49

Eindelijk een rapper en album gevonden die de rapper en album van m'n dromen benaderen:

Heb je een nummertje Spacy?

Ik vind het heel lastig om één of meerdere nummers eruit te pikken die het album goed samenvatten, laat staan die je in één keer zullen aanspreken. Het mooiste aan het album vind ik de tekst, en je moet een beetje de achtergrond van de artiest kennen en metaforen kunnen ontcijferen om te begrijpen wat ze in werkelijkheid bedoelt. Sommige nummers op het album zijn zelfs geen rap, maar gewoon gedichten, gezongen op een simpel melodietje.

Zelf heb ik, zoals meestal eigenlijk, eerst de teksten op RapGenius.com gelezen / gerapt voordat ik het album ging luisteren. Dat is denk ik wel belangrijk bij dit album; het is geen album die bedoeld is om even tussendoor een keertje af te spelen als achtergrondmuziek terwijl je wat anders aan het doen bent. Daarom, als ik je nu een nummertje laat luisteren, voelt dat net alsof ik je een paar random pagina's laat lezen van een goed boek waar je nog niets over weet. :puh:

Maar goed, om er toch een te geven. Misschien vind je de afsluiter van het album mooi, één van de nummers waarin niet gerapt wordt:

Dit is de tekst van een eerder nummer op het album, welke ik zelf ook erg mooi geschreven vind:

"I’m building a body

From balsam and ash

I’m building a body with

No god attached

I’m building a body

From blueprints in Braille

I’m building a body

Where our design has failed

There’s a book full of plans

At the feet of poor Atlas

Titled ‘For Man’

But the architects Only drew blanks

Now there’s nowhere to go

But go back, go back, Go back, go back"

Toevallig ontdekte ik laatst nog een vrouwelijke Amerikaanse rapper; Invincible genaamd. Het is soms wel een opluchting om eens een vrouwelijke stem te horen in hip hop, vooral in de underground scene. Populair zijn vooral vrouwelijke gangsta rappers als Nikki Minaj, Lil' Kim en Gangsta Boo maar die hebben vaak een heel productieteam achter zich staan om ze een bepaald imago mee te geven.

Daarom luister ik liever naar zo'n Dessa, dan naar een media-product als Iggy Azalea of zo. Vrouwelijke Underground rappers komen vaak wel een beetje mannelijk over, zoals Invincible en Jean Grae die behoorlijk krachtig overkomen (en er ook meer als mannen uitzien dan als vrouwen). Hoewel Dessa ook niet de meest vrouwelijke vrouw is, is zij wel een goed voorbeeld van een rapper met goeie teksten van vrouwelijk perspectief, die eens niet altijd zoals het cliché gaat over materialisme en liefde/seks gaan.

Dit is trouwens een typisch album uit de 21e eeuw (Dessa komt uit Minneapolis). Veel blanke rappers uit Seattle, Minneapolis en dergelijke domineren tegenwoordig (en vorig decennium) de underground scene, vaak met alternatieve hip hop (

, anyone?). Al mis ik ook wel de vrouwelijke rappers van vroeger, die hadden over het algemeen wat betere flows (MC Lyte, Lauryn Hill, Salt-n-Pepa, Neneh Cherry...) Bewerkt: door SpacyColours
Link to comment
Delen op andere websites

Eindelijk een rapper en album gevonden die de rapper en album van m'n dromen benaderen:

Heb je een nummertje Spacy?

Ik vind het heel lastig om één of meerdere nummers eruit te pikken die het album goed samenvatten, laat staan die je in één keer zullen aanspreken. Het mooiste aan het album vind ik de tekst, en je moet een beetje de achtergrond van de artiest kennen en metaforen kunnen ontcijferen om te begrijpen wat ze in werkelijkheid bedoelt. Sommige nummers op het album zijn zelfs geen rap, maar gewoon gedichten, gezongen op een simpel melodietje.

Zelf heb ik, zoals meestal eigenlijk, eerst de teksten op RapGenius.com gelezen / gerapt voordat ik het album ging luisteren. Dat is denk ik wel belangrijk bij dit album; het is geen album die bedoeld is om even tussendoor een keertje af te spelen als achtergrondmuziek terwijl je wat anders aan het doen bent. Daarom, als ik je nu een nummertje laat luisteren, voelt dat net alsof ik je een paar random pagina's laat lezen van een goed boek waar je nog niets over weet. puh2.gif

Maar goed, om er toch een te geven. Misschien vind je de afsluiter van het album mooi, één van de nummers waarin niet gerapt wordt:

Dit is de tekst van een eerder nummer op het album, welke ik zelf ook erg mooi geschreven vind:

"I'm building a body

From balsam and ash

I'm building a body with

No god attached

I'm building a body

From blueprints in Braille

I'm building a body

Where our design has failed

There's a book full of plans

At the feet of poor Atlas

Titled 'For Man'

But the architects Only drew blanks

Now there's nowhere to go

But go back, go back, Go back, go back"

Toevallig ontdekte ik laatst nog een vrouwelijke Amerikaanse rapper; Invincible genaamd. Het is soms wel een opluchting om eens een vrouwelijke stem te horen in hip hop, vooral in de underground scene. Populair zijn vooral vrouwelijke gangsta rappers als Nikki Minaj, Lil' Kim en Gangsta Boo maar die hebben vaak een heel productieteam achter zich staan om ze een bepaald imago mee te geven.

Daarom luister ik liever naar zo'n Dessa, dan naar een media-product als Iggy Azalea of zo. Vrouwelijke Underground rappers komen vaak wel een beetje mannelijk over, zoals Invincible en Jean Grae die behoorlijk krachtig overkomen (en er ook meer als mannen uitzien dan als vrouwen). Hoewel Dessa ook niet de meest vrouwelijke vrouw is, is zij wel een goed voorbeeld van een rapper met goeie teksten van vrouwelijk perspectief, die eens niet altijd zoals het cliché gaat over materialisme en liefde/seks gaan.

Dit is trouwens een typisch album uit de 21e eeuw (Dessa komt uit Minneapolis). Veel blanke rappers uit Seattle, Minneapolis en dergelijke domineren tegenwoordig (en vorig decennium) de underground scene, vaak met alternatieve hip hop (

, anyone?). Al mis ik ook wel de vrouwelijke rappers van vroeger, die hadden over het algemeen wat betere flows (MC Lyte, Lauryn Hill, Salt-n-Pepa, Neneh Cherry...)

Mooi nummer, Spacy :) Halverwege hoor je zo die viool ermee stoppen (41 sec) en ik schrok ervan :D

Link to comment
Delen op andere websites

Nice maar wel weer standaard: 6/10

Een maat van me heeft dit samen met iemand uit Finland gemaakt. Hij is bezig om door te breken en ik persoonlijk vindt dit nummer wel label waardig:

Reactie hier please: Klik

Oeh, dat is niet verkeerd ofzo. En helemaal niet slecht... :$

Link to comment
Delen op andere websites

Ben net weer terug van een optreden van Golden Earring, en man, wat een belevenis! Ik had ze al eens eerder mogen aanschouwen, maar een tweede keer sloeg ik uiteraard niet af. Fantastisch hoe die mannen op die leeftijd nog zo energiek en enthousiast op de planken staan. Als drummer zijnde heb ik uiteraard goed gelet op Cesar Zuiderwijk, hoewel je die man eigenlijk niet uit het oog kan verliezen. Hij maakt er een hele show van, briljant. :puh:

Link to comment
Delen op andere websites

Hebben jullie het nieuwe album van Beck, Morning Phase al gehoord? Ik vond zijn eerdere werk niet zo, maar ben hier echt van onder de indruk. Eén van de beste platen van 2014 tot nu toe.

Heb het inderdaad net even geluisterd. Erg rustgevende muziek. De titel van het album doet haar naam eer aan; het lijkt mij namelijk echt heerlijke muziek om mee op te staan. Echter, midden op de dag of 's avonds zou ik dit niet gaan luisteren. Ik hou vaak van wat drukkere muziek, maar ik moet zeggen dat het wel lekker klinkt.

Link to comment
Delen op andere websites

Het is inderdaad ook meer muziek om lekker relaxt de dag mee te beginnen. Als ik behoefte heb aan een energieboost, zet ik dit ook niet op.

Wat is jullie favoriete plaat van 2014, tot nu toe? Voor mij is Sun Structures van Temples ook een kanshebber. Prima album. :Y

Link to comment
Delen op andere websites

Hihi, ik zit nu ook alweer een kwartier naar muziek van de originele Sims-spellen te luisteren. Het blijft aangename muziek, en al die herinneringen die het met zich meebrengt... _O_ Vroeger heb ik dat spel met enkele uitbreidingen helemaal grijs gespeeld, en die muziek is nog altijd blijven hangen. Heerlijk! :puh:

Link to comment
Delen op andere websites

Ja nice. Ik vind het ook nog steeds mooie muziek. Maar met de sims 1, daar was ik toen niet zo goed in het onderhouden van al die poppetjes. En toen nam ik dan altijd die standaard tutorial figuur, omdat zijn stats minder snel naar beneden gingen :puh:

Het leuke is, dat ik soms nog steeds nummers van de Sims tegen komt waarvan ik denk "o ja!" :puh:

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.

×
×
  • Create New...