Jump to content

De Muziekkroeg - Het trefpunt voor geluidsjunkies


Silverbyte

Recommended Posts

  • Reacties 711
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • NicolaB

    88

  • Silverbyte

    75

  • GuitarGuy666

    73

  • Foreigner97

    49

Voor de Nederlanders, maar misschien ook de Belgen, kennen jullie (the) Nits? En wat vinden jullie daarvan? Wikipedia vat de band kort samen:

Nits is een Nederlandse popgroep die in 1974 werd opgericht. De kern van de band bestaat uit zanger en tekstschrijver Henk Hofstede, Rob Kloet (percussie) en Robert Jan Stips (keyboard).

De band was vooral in de jaren 80 zeer populair (toen nog als The Nits). De groep had hits met nummers als Nescio, In The Dutch Mountains, Adieu Sweet Bahnhof, Sketches Of Spain en J.O.S. Days. In zowel binnen- als buitenland ontvangen zij nog steeds lof met hun platen en optredens. Albums waarmee de band de Top 10 haalde zijn Omsk (1983), In The Dutch Mountains (1987), URK (1989), Doing The Dishes (2008) en Hotel Europa (2015).

Ik ken de band al heel lang, maar dat was altijd meer van horen zeggen en halfslachtig meesluisteren. Mijn vader is fan en heeft me in de loop der jaren een en ander laten horen, maar zoals dat vaker gaat met kinderen en muziek, zijn de dingen waar je ouders naar luisteren automatisch saai, stom en allesbehalve interessant. Ik schreef de Nits dan ook al vrij vroeg af. That is, tot ik er een tijdje terug achterkwam dat hun volledige oeuvre inmiddels op Spotify staat. In een verveelde bui besloot ik het gewoon nog eens op te zetten, maar dan in alle rust en zonder afleiding.

Ik koos een willekeurig album uit, dat werd 'Work'. Achteraf was dit een uitstekende gok, want voor het eerst deed the Nits iets anders met me dan het bezorgen van hoofdpijn. Ik las mee met de lyrics en werd gegrepen door de oddball-ness van liedjes als 'The Lodger', over een seriemoordenaar, en 'Hobbyland', over iemand die zijn huis heeft volgebouwd met modeltreinen en maquettes. Not your average popband, dus.

Daarna heb ik die ontdekkingstocht op dezelfde manier voortgezet en ben ik gewoon op de gok dingen gaan luisteren. Waar ik al vrij snel achterkwam, is dat Nits op geen twee albums hetzelfde klinkt. Ze begonnen ooit met new wave, maar zijn inmiddels uitgegroeid tot een soort abstracte artpopformatie -- eentje die dus al meer dan 40 jaar actief is. Er zijn niet veel acts die ze dat nadoen en tóch altijd boeiend weten te blijven. Inmiddels ben ik volledig om, in ieder geval.

Omdat ze om en nabij de 20 albums hebben gemaakt waar de leek gemakkelijk in verdwaalt, heb ik een selectie gemaakt van stuff die, wat mij betreft, tot de 'essential listening' behoort:

Work - Eén van hun meest abstracte albums, zie ook hierboven

Hat - Minialbum met daarop een paar van hun mooiste liedjes, waaronder 'The Train', 'The Bauhaus Chair' en 'The Hat'

Giant Normal Dwarf - Eén van de meest consistente albums: back to back redelijk dezelfde sound en nergens sporen van filler

dA dA dA - Dit album is alleen al vanwege het schitterende 'Instead Of...', mijn favoriete Nits-song, de moeite waard

Les Nuits - Heel interessante plaat (met hun allermooiste hoes), die onder meer verhaalt over de moord op Theo van Gogh

Link to comment
Delen op andere websites

Ik ben er ook niet zo fan van. Hardrockgroepen zoals Guns 'n Roses of AC/DC vind ik leuker.

Ik heb eerlijk gezegd de liefde voor AC/DC nooit begrepen, om dezelfde redenen dat ik bijvoorbeeld veel housemuzikanten niet leuk vind. Het klinkt allemaal heel erg op elkaar, het klinkt niet anders dan het overgrote deel van de muziek in haar genre, en het is totaal niet innovatief. Ik vind hen eigenlijk min of meer de Avicii van de rockmuziek.
Link to comment
Delen op andere websites

The Nits ken ik zeker, niet zo goed als jij merk ik al. Moet eerlijk zeggen dat ik totaal geen album luisteraar ben, heeft er mee te maken omdat ik veel via de radio luister en dan puur singles meepak. Ondanks dat heb ik mij er wel eens in verdiept, zeker omdat het een Nederlandse band is, inderdaad al zo lang bestaat en in het Engels zingt. Die combinatie kom je vrijwel niet tegen op de Golden Earring na. Wat mij betreft dan al het opzoeken waard, maar kan niet echt zeggen dat ik een favoriet album van ze heb. The Dutch Mountains vind ik eigenlijk het leukst klinken (misschien wat mainstream, omdat dat eigenlijk ook een van de bekendste hits van ze was) en ik vind de titel wel een leuke paradox. Wat betreft andere nummers? Naja je hebt nog Nescio, alleen daar ben ik niet echt een fan van. Iets te mysterieus wat mij betreft. Sketches of Spain, Red Tape en J.O.S. Days vind ik ook nog wel leuk klinken

Link to comment
Delen op andere websites

Work is inderdaad heel erg nice. Red Tape is denk ik één van mijn favoriete nummers die ik afgelopen maanden heb ontdekt:

Ik ga komende tijd ook Giant Normal Dwarf eens goed beluisteren, en vervolgens hun verdere discografie wat ontdekken. Ontzettend veelzijdige band inderdaad, dus ik ben erg benieuwd naar wat ik aan zal treffen. smile3.gif

Ik ben er ook niet zo fan van. Hardrockgroepen zoals Guns 'n Roses of AC/DC vind ik leuker.

Ik heb eerlijk gezegd de liefde voor AC/DC nooit begrepen, om dezelfde redenen dat ik bijvoorbeeld veel housemuzikanten niet leuk vind. Het klinkt allemaal heel erg op elkaar, het klinkt niet anders dan het overgrote deel van de muziek in haar genre, en het is totaal niet innovatief. Ik vind hen eigenlijk min of meer de Avicii van de rockmuziek.

Hier kan ik me wel in vinden. Ik vind het best tof om zo af en toe een paar nummers van AC/DC op te zetten, maar dan blijft het ook daadwerkelijk bij een paar. Wanneer je een hele hoop van hun nummers voorgeschoteld krijgt, merk je gauw dat veel nummers qua muziek en structuur ontzettend op elkaar lijken en dat gaat op een gegeven moment wat vervelen.

Link to comment
Delen op andere websites

Ik vind AC/DC hartstikke tof, maar dat is dan vooral omdat er opzwepende four-to-the-floor beats inzitten en het tekstueel vooral niet te ingewikkeld is. Staat een hoop van in mijn hardloopplaylist. Als je het puur op z'n originaliteit, diversiteit en inhoud gaat beoordelen, schiet AC/DC natuurlijk danig tekort in vergelijking met een hoop andere bands. Maar dat maakt voor mij niet uit. Ik trek een blik AC/DC open als ik zin heb in een vettigge snack, voor verfijnde smaaksensaties heb ik andere muziek voorhanden.

Link to comment
Delen op andere websites

Ik heb trouwens altijd wel dat ik niet te veel van 1 zanger, groep muziekstijl hoef te horen. Zo vond ik het na die 4 nummers wel weer genoeg hardrock. En ja ook ik vind AC/DC snel hetzelfde worden.

Van Iron Maiden ken ik zowieso geen nummer die ik leuk vind om te luisteren. :puh:

Link to comment
Delen op andere websites

http://pitchfork.com/news/65579-rage-against-the-machine-public-enemy-cypress-hill-members-forming-supergroup-report/

Er zit dus een soort van Rage Against The Machine reünie aan te komen, maar dan zonder Zack de la Rocha en met Cypress Hill en Public Enemy. Gisteren was de Prophets of Rage site al online, en toen dacht iedereen dat het om een complete reünie zou gaan van RATM, maar dat blijkt dus niet zo te zijn. Ik vind het jammer dat Zack er niet bij is, want hij had juist een goede stem om boven de gitaarklanken van Tom Morello uit te komen, iets wat B-Real en Chuck D niet echt hebben. Toch lijkt het me wel interessant, maar volgens mij doen ze maar 1 optreden ergens in Amerika, dus veel hebben we er ook niet aan.

Anyway, hier is een Cypress Hill nummer gecovered door RATM (De Cypress Hill versie van dit nummer zit in GTA San Andreas):

Link to comment
Delen op andere websites

Kwam ik net tegen: /r/LetsTalkMusic - een subreddit voor het praten over muziek, voor als je hier niet aan je trekken komt ^_^ Als klap op de vuurpijl bespreken ze in een sticky het excellente album 'A Different Arrangement' van Black Marble, een obscure synthpop-achtige band waar ik reeds enige tijd van geniet. Respectievelijk een bezoek en een luistersessie waard.

https://www.youtube.com/watch?v=5PvhkP1HeMo

Doet me altijd denken aan

.
Link to comment
Delen op andere websites

Kwam ik net tegen: /r/LetsTalkMusic - een subreddit voor het praten over muziek, voor als je hier niet aan je trekken komt ^_^

Ik ben daar met enige regelmaat actief en het is inderdaad een mooie subreddit. Vind het mooi om te zien hoe de 'gesprekken' daar veel verder gaan dan 'ik heb deze band ontdekt en het is echt vet!', waar het hier op GTAF toch een beetje op neerkomt. Er staan vaak threads die je echt stof tot nadenken geven. Misschien iets teveel metalheads voor mijn smaak, maar verder vind ik het ontzettend interessant.

Link to comment
Delen op andere websites

  • 3 weken later...

Gisteren ben ik naar Iron Maiden geweest. Jezus wat zijn deze gasten goed op het podium! Ik stond helemaal vooraan dus kon alles goed zien. Janick Gers is echt een held! Wat hij allemaal met zijn gitaar doet is echt fantastisch om te zien. Van zijn gitaar 5 meter de lucht in gooien tot erop stampen en hem achter zijn rug gooien. Ik vond Adrian Smith en Dave Murray wat minder energiek, maar hun solo's waren echt te gek om te zien en te horen. Bruce Dickinson is echt een van de beste frontmans die ik ooit heb gezien. Hij weet het publiek echt enthousiast te krijgen en zong op geen enkel moment vals (wat best knap is bij een show van 2 uur). Wel jammer dat Nicko McBrain weggestopt zat, ik heb hem bijna niet gezien. Het was wel mooi dat hij af en toen een rondje op het podium rende om wat vellen en drumstokken in het publiek te gooien. Ik heb zelfs nog oogcontact kunnen maken met Steve Harris en Bruce. De enige manier waarop ik dit concert kan omschrijven is magisch en energiek. Als je nog geen Maiden fan bent raad ik je echt aan om wat meer naar ze te luisteren en als je de kans krijgt ze te zien moet je er echt heen gaan! Je krijgt er geen spijt van.

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.

×
×
  • Create New...