Jump to content

Diplomatieke rel tussen Nederland en Rusland


Wesley

Recommended Posts

Zoals je misschien wel hebt gehoord is er een pittige politieke rel gaande tussen Nederland en Rusland. De Russen zijn woedend omdat Nederlandse agenten een Russische diplomaat hebben opgepakt nadat hij kinderen had verwaarloosd en aan hun haren had getrokken en nog vele andere dingen had gedaan. Natuurlijk is dit vreselijk voor de kinderen, zoiets mag nooit gebeuren.

Echter zit men met een bepaalde verdrag. Er staat in dat diplomaten onschendbaar zijn voor strafrechtelijke vervolging. Bij acuut gevaar voor de samenleving vervalt deze verdrag en wordt het juist een plicht van de politie om actie te ondernemen. Het is dus een beetje dubbel..

Rusland is nu boos, en eist een excuses en dat Nederland deze diplomaat vrijlaten. Doen we dat niet, dan zal Rusland strenge acties ondernemen.

Wat vind Nederland van dit hele gedoe? Aanpakken die vent? Of vrijlaten?

Bronnen:

http://www.telegraaf.nl/binnenland/21956230/___Bij_gevaar_niet_onschendbaar___.html

http://www.telegraaf.nl/binnenland/21957687/___Rus_sleurde_kind_aan_haren___.html

http://www.telegraaf.nl/dft/21958533/__Nederlandse_zuivel_onder_vuur_in_Rusland__.html

http://www.nu.nl/buitenland/3597113/nederland-wacht-uitkomst-onderzoek-russische-diplomaat-af.html

Link to comment
Delen op andere websites

  • Reacties 34
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • Guardian1980

    4

  • Michael

    4

  • Dutchy3010

    3

  • Bierbuikje

    3

Die diplomaat heet Dmitri, nu kan Nederland kiezen tussen Deal of Revenge. En als we Revenge kiezen word koningin Maxima vermoord! :(

Maar als ik het goed begrijp hebben die agenten gewoon gezien wat er gebeurde en vervolgens ingegrepen. Als die verhalen van mishandeling en verwaarlozing waar zijn, dan hebben die agenten gewoon juist gehandeld.

Ik snap trouwens ook niet dat zo'n enkele persoon "wereldnieuws" moet zijn waar zelfs die president zich mee gaat bemoeien! (wat is dat eigenlijk wel niet voor "superpersoon" die diplomaat?) En zullen we trouwens dan ook maar eens wat gaan zeggen over die Russische straaljagers die af en toe langskomen?

Link to comment
Delen op andere websites

Die diplomaat heet Dmitri, nu kan Nederland kiezen tussen Deal of Revenge. En als we Revenge kiezen word koningin Maxima vermoord! :(

Maar als ik het goed begrijp hebben die agenten gewoon gezien wat er gebeurde en vervolgens ingegrepen. Als die verhalen van mishandeling en verwaarlozing waar zijn, dan hebben die agenten gewoon juist gehandeld.

Ik snap trouwens ook niet dat zo'n enkele persoon "wereldnieuws" moet zijn waar zelfs die president zich mee gaat bemoeien! (wat is dat eigenlijk wel niet voor "superpersoon" die diplomaat?) En zullen we trouwens dan ook maar eens wat gaan zeggen over die Russische straaljagers die af en toe langskomen?

Ik was dus niet de enigste die daar aan dacht :7

Link to comment
Delen op andere websites

Aanpakken die hap, goed uitzoeken. Diplomatieke onschendbaarheid vind ik sowieso al een vreemd recht. En waar wil Rusland precies mee dreigen? Valt weinig te eisen, lijkt mij.

Ook iets de afgelopen week rond diplomaten: jacht van PowNews op foutgeparkeerde auto's van diplomaten. Zijn nog veel meer filmpjes van, is wel eens geinig om te zien. Vreemd volk.

Link to comment
Delen op andere websites

Het verdrag van Wenen, het verdrag wat buitenlandse diplomaten onschendbaar maakt, zou men op de schop moeten gooien. Het verdrag stamt uit de tijd dat we nog het IJzeren Gordijn hadden. In die tijd is het best logisch dat diplomaten extra bescherming kregen. Nu die tijd over is maken buitenlandse diplomaten alleen maar misbruik van dit 'privilege'. In situaties zoals met deze diplomaat heeft de politie gewoon goed opgetreden. Dat Rusland dan wijst naar het verdrag naar Wenen is laf, maar dat de Nederlandse regering op een nog laffer manier zijn excuses aan Rusland aanbiedt, vind ik nog zorgelijker. Eigenlijk had de Nederlandse regering (en vooral het Ministerie van Buitenlandse Zaken) met de vinger naar het verdrag moeten wijzen, wat in deze tijd volkomen nutteloos is. Maar nee... Daar zijn we hier in Nederland helaas te soft voor...

Link to comment
Delen op andere websites

Rusland heeft voldoende om mee te dreigen. Wat dacht je van sancties op handelsverdragen?

Regels omtrent diplomaten zijn net zo vaag als regels omtrent ambassades. Grondgebied van het lanf wat de ambassade gebruikt, dat soort onzin. Heel groot grijs gebied.

Ik denk dat de stappen die Nederland kan ondernemen afhankelijk zijn van de situatie van de kinderen. Wanneer deze naar onze standaarden hier leven (naar school gaan etc.) hebben ze ongetwijfeld meer rechten dan wanneer het een gevalletje "slechts op bezoek" betreft.

Ik verwacht overigens dat Den Haag dit wil laten overwaaien. Wachten tot de media-aandacht is verlegd en vervolgens Rusland heimelijk zijn zin geven. Al dan niet onder druk van Europa of de VS, vergeet niet dat er veel meer hoog spel wordt gespeeld op het wereldpolitieke strijdtoneel nu, en dit soort kleine incidenten kunnen hele grote gevolgen hebben.

Puur gericht op de situatie ben ik voorstander voor een paar jaar strafkamp (laten we dan ook Russische strafmaten hanteren voor onze "gast" :7 ).

Link to comment
Delen op andere websites

Excuses van Nederland dus:

Minister Timmermans biedt Rusland zijn excuses aan voor de arrestatie van een Russische diplomaat.

Volgens Timmermans is met de aanhouding en gevangenneming van de man het Verdrag van Wenen geschonden. Die conclusie trekt hij uit informatie van de politie.

Russen woedend

De diplomaat werd zaterdag gearresteerd nadat zijn buren in Den Haag hadden geklaagd over de manier waarop hij zijn kinderen behandelde.

De Russische autoriteiten reageerden woedend en president Poetin eiste excuses.

Timmermans zei gisteren dat hij de zaak eerst wilde onderzoeken en dat excuses pas zouden volgen als daar aanleiding voor zou zijn.

Begrip

De minister benadrukt nu dat de Rus volledige immuniteit en onschendbaarheid geniet en dat Nederland en Rusland in gesprek blijven over de afhandeling.

Timmermans heeft overigens persoonlijk begrip voor het optreden van de betrokken politieagenten. "Die hebben gehandeld vanuit hun professionele verantwoordelijkheid voor een situatie die zij na een melding aantroffen."

Bron: NOS http://nos.nl/artikel/560509-nederlandse-excuses-aan-rusland.html

Terecht of niet?

Link to comment
Delen op andere websites

Als je alleen te maken hebt met die diplomaat dan weet ik niet of die excuses terecht zijn. Hij heeft wel de Nederlandse wet overtreden, maar het is niet alleen dat, als wij Rusland teveel gaan dwarsliggen draaien zij de gaskraan dicht en wij willen er in de winter ook gewoon weer warmpjes bij zitten. Het is dan ook ontzettend onhandig dat er 2 nederlandse greanpeace activisten zijn opgepakt in Rusland en er zijn Nederlanders in Rusland die een ontzettend punt maken van het anti-homobeleid daar. We kunnen wel gaan zeuren over wat die russen allemaal wel en niet goed doen, maar we willen maar wat graag het gas voor in de winter.

Link to comment
Delen op andere websites

Die walgelijk arrogante houding is al jaren aan de gang bij de Russen. Sinds dictator Poetin op het toneel is verschenen is stukje bij beetje de koude oorlog mentaliteit terug aan het komen. Niet alleen zouden wij het moeten weigeren om excuses aan te bieden (ook al is dat door die zwakkeling timmermans gebeurd), sterker nog wij zouden Rusland moeten aanpakken voor onder andere het Greenpeace geval laat staan de verslechterde mensenrechten die zich in Rusland voltrekken. Het anti homobeleid is een oorlogsverklaring aan de mensenrechten en als het aan mij zou liggen, zouden we russische producten moeten boycotten en sancties op dit regime leggen. Sinds Poetin aan de macht is, is bij mij Rusland DE grote vijand van het westen geworden. Want niet alleen de eerdergenoemde voorbeelden zijn een doorn in het oog, ook de militaire steun aan bv Syrië ligt bij mij zwaar op de maag. Dat Nederland weer zijn zwakste kant laat zien en het braafste jongetje van de klas mentaliteit naar voren schuift, was natuurlijk wel te verwachten. Dit land word geregeerd door zwakkelingen, niets meer en niets minder dan zwakkelingen.

Bewerkt: door Shorty_D
Link to comment
Delen op andere websites

Bij acuut gevaar voor de samenleving vervalt deze verdrag en wordt het juist een plicht van de politie om actie te ondernemen.

Niet helemaal, het gaat om gevaar voor derden. In dit geval zou er sprake zijn van kindermishandeling, en dienden zijn kinderen tegen hem in bescherming genomen moeten worden. Dat de politie deze man heeft aangehouden en heeft meegenomen vind ik volkomen logisch, had ik ook gedaan. Ik was zelf van mening dat diplomatieke onschendbaarheid enkel van toepassing was op zaken die iemand vanuit zijn functie doet, maar het is blijkbaar wat ruimer. Ik denk echter dat het nu niet aan Nederland is om er iets mee te doen, maar aan de Russen; een bezopen diplomaat die zijn kinderen een pak rammel geeft is geen goed uithangbord. Zeker niet omdat zijn vrouw kort daarvoor onder invloed een auto de vernieling in reed. Het zou goed zijn om dit verdrag eens opnieuw te bekijken en aan te passen. Verder vind ik het slappe hap dat Nederland nu formeel excuses heeft aangeboden. Maar ik snap het wel, men wil graag vriendjes blijven en nu ruzie maken is ook niet in het voordeel van de Greenpeace-medewerkers die in Moermansk vast zitten.

Link to comment
Delen op andere websites

Hoorde het inderdaad op het nieuws, het is eigenlijk niet helemaal fair dat diplomaten de wet mogen overtreden zonder dat ze daarbij opgepakt kunnen worden. Ik had het vandaag nog met iemand die Russisch spreekt erover, hij zei dat dat 'mishandelen' wel vaker voorkomt, dat het bij opvoeding hoorde. Wat die diplomaat zijn kinderen heeft aangedaan, maar een mep uitdelen vind ik heel gewoon, zo ben ik ook opgevoed.

Toch vindt ik de reactie van Rusland iets te overdreven, maar het zet wel sommige dingen onder druk. Zeker nu de Greenpeace activisten vast gehouden worden in Rusland. Excuses is aangeboden en ik hoorde al dat het al een soort van aanvaard was. Misschien had Nederland haar excuses niet willen aanbieden, maar gezien de macht van Rusland hadden ze in dit geval niet veel keus.

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.

×
×
  • Create New...