Jump to content

[Discussie] Goed nieuws is geen nieuws


Visser23

Recommended Posts

Goed nieuws is geen nieuws? Meh.. Ik weet dat niet zeker, het wordt best wel depressief om steeds te horen dat er wéér rellen zijn een andere wereldstuk, dat we meer gaan bezuinigen. Zulke voorbeeldjes maar, ik keek eerst echt super veel het nieuws. Maar nu, nu kijk ik maar een keer per dag het nieuws :roll:

Link to comment
Delen op andere websites

Complete onzin, bijvoorbeeld; mijn school beloofde mij te bellen met de examenuitslag, of ik geslaagd was of gezakt maakt niks uit. Maar als ik dan geen nieuws hoor, is het voor mij sowieso geen goed nieuws.

Link to comment
Delen op andere websites

Het is wel waar wat je zegt, Visser. Je ziet nauwelijks goede/leuke berichten. Ofwel het is beëindiging van drama (wat in zekere zin natuurlijk wel leuk is), of het is het drama zelf.

Daarom houd ik zelf zo van die "opmerkelijk" rubriek op nu.nl of van sport. Dat is vaak wel positief.

Maar positief nieuws wordt vaak gezien als niet zo interessant... Tja... Weet eigenlijk niet hoe het nieuws er vrolijk uit zou zien. Dan is er een eekhoorn gered? Lekker boeiend (not, tenzij het Lantyz betreft!). Dat denk je al vrij snel over positief nieuws vermoed ik. :7

Link to comment
Delen op andere websites

Goed nieuws is (objectieve) informatie. Positief of negatief, maakt niet uit. Des te integraler het nieuwsitem wordt omvat (duidelijk deel objectief; duidelijk deel subjectief), des te beter het artikel.

Bewerkt: door commandant
Link to comment
Delen op andere websites

Het is wel zo dat je door 'slecht nieuws' te leveren, problemen kan aan de kaak stellen (en oplossen). Dat heb je natuurlijk niet bij goed nieuws. Behalve dat, maakt het voor de nieuwswaarde bij mij ook niet uit of het positief of negatief is.

Link to comment
Delen op andere websites

Maar positief nieuws wordt vaak gezien als niet zo interessant...

Dit. Maar ik denk dat goed nieuws ook zeker nieuwswaarde heeft. Als er alleen maar ellende langs kwam in de kranten en tijdens de journaals, zouden er veel minder mensen in geïnteresseerd zijn. Goed nieuws is juist af en toe nodig om alle ellende even te onderbreken, het geeft even de gedachte dat de wereld niet alleen maar slecht is. En hoewel het dan vaak maar een klein dingetje is, een foto met de bijbehorende zin dat er nieuwe lammetjes geboren zijn, het geeft mij een mooie glimlach.

Link to comment
Delen op andere websites

Media bericht vaak negatief nieuws, omdat ze zeggen dat goed nieuws geen nieuws is.

:7

'Omdat ze zeggen dat...' - Heb je daar een bronnetje voor?

Onzin overigens dit. Nieuws kan je op tal van wijzen definiëren, en in alle gevallen hoort goed nieuws er ook bij. Nieuws is iets wat afwijkend is van het normale, en dat kan dus zowel goed als slecht zijn. Ik zal een voorbeeld geven. Stel, ieder jaar vallen er gewonden/doden tijdens de jaarwisseling, als gevolg van vuurwerk. Dat wordt ieder jaar als nieuws gebracht. Dan is er een jaar waarin geen slachtoffers vallen, wat dus goed nieuws is... en ook dat wordt dan gewoon als nieuws gebracht hoor.

Nederlanders die winnen bij sport, kinderen die geboren worden bij 'beroemde' mensen, grote winsten van bedrijven, allemaal goed/positief nieuws dat je ook gewoon in het journaal te zien krijgt.

Link to comment
Delen op andere websites

  • 3 weken later...

Stel, als er echt helemaal niks nieuws zal zijn. Geen onderwerpen, niks. Dat de wereld gewoon dood (Niet letterlijk, saai) is

dan is er nog steeds nieuws. Namelijk dat er geen nieuws is. Dan gaan ze ouwehoeren over dat

er geen nieuws is en dat is dan sinds bla bla bla.... wat vindt die en die ervan bla bla bla.... :puh: :P

Link to comment
Delen op andere websites

Het is inderdaad spijtig dat de media zich focust op slecht nieuws en minder op de goede feitjes, tenzij het echt van die belachelijke dingetjes zijn die je eventjes laten glimlachen. Langs de andere kant denk ik wel een kritischere kijk op de wereld te hebben door de bijna continue negatieve berichtgeving.

Link to comment
Delen op andere websites

Zeker, heb je gelijk in. Alleen als je dan bijv. naar ad.nl van vandaag kijkt, zie ik meteen al een filmpje in beeld over Silvie Meis die aandacht trekt bij een opening van een lingerie winkel. Scrol ik een klein stukje naar beneden zie ik meteen kopjes als "Sieneke leeft in een roes door het huwelijk", "Roelvinks gele zwembroek op expo BN'ers in reclame", "Sylvie wil niet dat Damian dupe word van crazy life". Welliswaar in kleine kopjes, maar wel bijna op de hoofdpagina. Heb je vast wel iets belangrijkers te vertellen. Lijkt nu net alsof er geen slecht nieuws maar is dus dan maar shownieuws. Gooi dan is een keer wat leuks neer.

Link to comment
Delen op andere websites

Er zit maar een heel klein verschil tussen het journaal en Goede Tijden, Slechte Tijden, namelijk dat het eerste niet geacteerd is. Ik zelf volg het nieuws maar zelden, juist omdat ik er op een gegeven moment alleen maar depressief van word. Goed nieuws is inderdaad minder snel nieuws dan slecht nieuws, wat alleen maar betekent dat er veel meer goed nieuws is dan slecht nieuws. De uitspraak "Goed nieuws is geen nieuws" is veel te kort door de bocht vind ik.

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
×
×
  • Create New...