Jump to content

Android vs iOS vs Windows Phone


ERRWINS

Android vs iOS  

46 leden hebben gestemd

  1. 1. Welke operatings system voor je mobiel vindt jij het beste?

    • iOS
      19
    • Android
      23
    • Windows Phone
      6


Recommended Posts

Ik heb beide OS'sen gehad, zo gebruikte ik 4-5 jaar geleden een HTC Desire met verschillende custom rom's als Cyanogenmod, zo gebruik ik sindsdien de 4s, 5, 5s en nu de 6.

Het grote verschil van de 2 os'sen is eigenlijk dat Android op van allerlei hardware moet kunnen draaien, van erg simpele budget toestellen tot high-end premium toestellen. Het nadeel wat Android dus altijd zal houden is dat de software niet goed geoptimaliseerd is voor de hardware waar het op moet draaien. Kijk naar de overkill specificaties dat een gemiddeld high-end Android toestel nodig heeft om mee te draaien met een 'simpele' dual-core processor van Apple. Eigenlijk is dat jammer en zou Google wat meer eisen kunnen stellen aan de apparatuur voor het een 'Android certificaat' of iets dergelijks zou mogen krijgen.

Het meest algemene argument wanneer iemand Android verkiest boven iOS is nog wel dat Android zo open is. Prima dat het zo open is, ook erg leuk voor een gedeelte van de gebruikers, maar 95-99% van de markt boeit dat helemaal niks. Juist voor Jan met de pet, je moeder met de breinaalden om het gat van je lievelingstrui te maken of Peter de politieagent met zijn samsung S4 op zak ( van de overheid gekregen ) heeft hier helemaal geen boodschap aan. Bij dit soort mensen zou een 'closed' dicht systeem zoals iOS veel beter passen, omdat je binnen iOS vrijwel niks fout kunt doen.

Buiten dat zie ik ook elke keer maar weer, ook dit schooljaar dat erg veel mensen met Android apparaten bovenstaand argument gebruiken, maar verstand hebben van hun apparaat en weten wat dat ding nou eigenlijk allemaal kan, ho maar. Custom roms wat zijn dat?! Je telefoon rooten, huh?! bewijst maar weer wat voor onzin mensen toch uit kunnen kramen om hun waardigheid en aankoop te 'verdedigen'.

Vind dat beide OS'en hun voordelen en nadelen hebben, maar als Google nou echt de markt over zouden willen nemen, zouden ze simpel genoeg net zo'n dicht systeem moeten maken als bijvoorbeeld Apple. Het gros van de markt heeft gewoon een 'dummy proof' telefoon nodig waar ze op elke knop kunnen duwen maar er niks fout kan gaan, ze niet ineens in een of ander vaag menu komen waar ze alle systeem mappen van hun telefoon kunnen zien en ga zo maar door.

Buiten dat snap ik echt niet waarom sommige personen zich hier, maar ook elders zo bezig kunnen houden over de benchmarks van de telefoons, het kan aan mij liggen maar kom op zeg, die keer dat je een spelletje speelt op je apparaat, vooral als je een high-end apparaat hebt van de laatste paar jaren ( note 2+, S3+, iPhone 5+ etc) hoef je je echt niet meer zorgen te maken over de snelheid. Het is juist de software optimalisatie die er vaak nog aan mankeert. Hier heeft Android last van door het veel te hoge hardwareverschillen gehalte, maar ook Apple is niet super bezig met hun relatief buggy iOS8.

Om maar even een voorbeeld te geven, mijn vader die half digibeet is heeft laatst van zijn werk een Samsung Galaxy S4 gekregen, allemaal prima maar van al die homescreen widgets en de overvolle lading aan apps die worden meegeleverd wordt hij echt niet vrolijk. Het eerste wat ik dus gedaan heb is alle widgets eraf gegooid, alle homescreens verwijderd op 1 na en daar de marginale inhoud aan apps op gezet die hij überhaupt zal gebruiken op zijn smartphone.

Link to comment
Delen op andere websites

  • Reacties 231
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • ERRWINS

    78

  • _Night-Men_

    17

  • Grand Theft Auto TOM

    17

  • MegaPilot

    14

Moest toch weer gniffelen toen ik een misnoegde Applefanboy z'n gal zag spuwen op de Xiaomi MI4(deze lijkt namelijk nogal op de iPhone 6) op Tweakers.net.

Waarom ik gniffelde? De MI4 was maanden VOOR de iPhone 6 beschikbaar..:schater:

Bewerkt: door MegaPilot
Link to comment
Delen op andere websites

Ik heb beide OS'sen gehad, zo gebruikte ik 4-5 jaar geleden een HTC Desire met verschillende custom rom's als Cyanogenmod, zo gebruik ik sindsdien de 4s, 5, 5s en nu de 6.

Het grote verschil van de 2 os'sen is eigenlijk dat Android op van allerlei hardware moet kunnen draaien, van erg simpele budget toestellen tot high-end premium toestellen. Het nadeel wat Android dus altijd zal houden is dat de software niet goed geoptimaliseerd is voor de hardware waar het op moet draaien. Kijk naar de overkill specificaties dat een gemiddeld high-end Android toestel nodig heeft om mee te draaien met een 'simpele' dual-core processor van Apple. Eigenlijk is dat jammer en zou Google wat meer eisen kunnen stellen aan de apparatuur voor het een 'Android certificaat' of iets dergelijks zou mogen krijgen.

Het meest algemene argument wanneer iemand Android verkiest boven iOS is nog wel dat Android zo open is. Prima dat het zo open is, ook erg leuk voor een gedeelte van de gebruikers, maar 95-99% van de markt boeit dat helemaal niks. Juist voor Jan met de pet, je moeder met de breinaalden om het gat van je lievelingstrui te maken of Peter de politieagent met zijn samsung S4 op zak ( van de overheid gekregen ) heeft hier helemaal geen boodschap aan. Bij dit soort mensen zou een 'closed' dicht systeem zoals iOS veel beter passen, omdat je binnen iOS vrijwel niks fout kunt doen.

Buiten dat zie ik ook elke keer maar weer, ook dit schooljaar dat erg veel mensen met Android apparaten bovenstaand argument gebruiken, maar verstand hebben van hun apparaat en weten wat dat ding nou eigenlijk allemaal kan, ho maar. Custom roms wat zijn dat?! Je telefoon rooten, huh?! bewijst maar weer wat voor onzin mensen toch uit kunnen kramen om hun waardigheid en aankoop te 'verdedigen'.

Vind dat beide OS'en hun voordelen en nadelen hebben, maar als Google nou echt de markt over zouden willen nemen, zouden ze simpel genoeg net zo'n dicht systeem moeten maken als bijvoorbeeld Apple. Het gros van de markt heeft gewoon een 'dummy proof' telefoon nodig waar ze op elke knop kunnen duwen maar er niks fout kan gaan, ze niet ineens in een of ander vaag menu komen waar ze alle systeem mappen van hun telefoon kunnen zien en ga zo maar door.

Buiten dat snap ik echt niet waarom sommige personen zich hier, maar ook elders zo bezig kunnen houden over de benchmarks van de telefoons, het kan aan mij liggen maar kom op zeg, die keer dat je een spelletje speelt op je apparaat, vooral als je een high-end apparaat hebt van de laatste paar jaren ( note 2+, S3+, iPhone 5+ etc) hoef je je echt niet meer zorgen te maken over de snelheid. Het is juist de software optimalisatie die er vaak nog aan mankeert. Hier heeft Android last van door het veel te hoge hardwareverschillen gehalte, maar ook Apple is niet super bezig met hun relatief buggy iOS8.

Om maar even een voorbeeld te geven, mijn vader die half digibeet is heeft laatst van zijn werk een Samsung Galaxy S4 gekregen, allemaal prima maar van al die homescreen widgets en de overvolle lading aan apps die worden meegeleverd wordt hij echt niet vrolijk. Het eerste wat ik dus gedaan heb is alle widgets eraf gegooid, alle homescreens verwijderd op 1 na en daar de marginale inhoud aan apps op gezet die hij überhaupt zal gebruiken op zijn smartphone.

Hulde _O_

De laatste alinea lees ik als een kleine marketing stunt voor Apple haha.

Moest toch weer gniffelen toen ik een misnoegde Applefanboy z'n gal zag spuwen op de Xiaomi MI4(deze lijkt namelijk nogal op de iPhone 6) op Tweakers.net.

Waarom ik gniffelde? De MI4 was maanden VOOR de iPhone 6 beschikbaar..:schater:

Link? :7

Link to comment
Delen op andere websites

Moest toch weer gniffelen toen ik een misnoegde Applefanboy z'n gal zag spuwen op de Xiaomi MI4(deze lijkt namelijk nogal op de iPhone 6) op Tweakers.net.

Waarom ik gniffelde? De MI4 was maanden VOOR de iPhone 6 beschikbaar.. :schater:

Hmm, ik vind 'm anders toch meer op de iPhone 5/5s lijken, hoor. :puh:

IMG_1551-980x572.jpg

iPhone 5s vs Xiaomi Mi4

iphone-6-4.jpg

iPhone 6

Link? :7

http://tweakers.net/...smartphone.html

Link to comment
Delen op andere websites

Wat mij laatst opviel in de Media Markt was, dat Apple met de iPhone 6 richting de design kan van Samsung op gaat (rond etc) en dat Samsung richting de iPhone kans op gaat met de Alpha :7

Ik zou eerder zeggen dat Samsung richting het design van de iPhone 5/5s gaat met de Alpha, maar niet dat Apple de kant van Samsung op gaat wat betreft het design. Ik vind geen van de Samsung Galaxy-toestellen namelijk lijken op de iPhone 6. Althans, als ik kijk naar bijvoorbeeld deze vergelijking:

d9daamsung-galaxy-s5-quick-look-aa-6-of-16-710x399.jpg15384414415_26b2fe000b_o.jpg

Die geribbelde randen van de Samsung Galaxy S5 geeft me letterlijk de kriebels. :7

Bewerkt: door Grand Theft Auto TOM
Link to comment
Delen op andere websites

Ik vind het inderdaad ook wel meevallen. Apple heeft altijd al een eigen stijl gehad en ze doen lang onderzoek naar hun producten. Wat vindt de klant het beste? Blijkbaar hebben ze door hun onderzoek er nu voor gekozen om ronde hoeken te gebruiken, maar ik vind het design totaal niet op die van Samsung lijken. Apple houdt altijd dat 'unieke' stukje op een één of andere manier.

Overigens ben ik het met Tom eens over de Samsung met ribbeltjes. Echt een telefoon om de kriebels van te krijgen. Nah, doe mij maar fijn een iPhone, welke natuurlijk ook wel wat probleempjes heeft. Zo is mijn oplader al vier keer kapot gegaan en heb ik de telefoon al eens opgestuurd vanwege de aan/uit knop van de iPhone 5. Ook met de iPhone 4 had ik (twee keer) last van een vastzittende aan/uit knop. Ik hoop dat dit met de iPhone 6(s) is opgelost, want in januari wordt dat mijn nieuwe telefoontje.

Link to comment
Delen op andere websites

De ronde randen vind ik niet echt een vooruitgang aangezien de telefoon nu sneller uit je hand valt. Een maat van me is daar een perfect voorbeeld van.

Dat is waarschijnlijk niet vanwege de ronde randen, maar vanwege de gladde achterkant. Want ik heb al relatief vaak de neiging gehad mijn iPhone 6 uit m'n handen te laten glippen doordat het veel gladder aanvoelt dan mijn vorige iPhone. Die ronde randen zijn verder eigenlijk wel degelijk een vooruitgang. Veel gebruikers, waaronder ikzelf, prijzen het aan, omdat het bedienen ondanks zijn grootte toch nog best makkelijk te doen is. Ook het afgeronde scherm draagt bij aan dit bedieningsgemak trouwens. :puh:

Dat jouw maat overigens zijn iPhone heeft laten vallen kan misschien komen doordat hij zelf gewoon niet voorzichtig genoeg is. Klinkt wellicht egoïstisch, maar hoe vaak denk je dat er bij bij mensen komen die hun iPhone 4/4S willen laten repareren vanwege een gebroken scherm of achterkant, wat ze helemaal zelf veroorzaakt hebben? Vaak let men niet op en botsen ze ergens tegenaan (daarom mag je ook niet telefoneren onder het rijden) of ze stoppen het toestel in hun kontzak (ja, dan breekt zelfs een Samsung-telefoon nog). Dat de iPhone 6 niet zo sterk is als een plastic troepding zal best, maar zelfs als je de sterkste telefoon ter wereld hebt lijkt het me geen normale zaak om hem te laten vallen, toch? Of zeg ik nu iets heel onzinnigs? xD

@Visser: Gebaseerd op het verleden heeft Apple dergelijke problemen meestal in enkele maanden (grotendeels) opgelost. En anders bij het S-model. Sommigen hebben ook besloten om, ondanks dat ze 'nog altijd' een iPhone 4S of ouder hebben, te wachten op de iPhone 6S. Moeten ze dus wel nog even geduld hebben, maar dan heb je tenminste een toestel met zo min mogelijk kuren.

Neemt niet weg dat mijn eigen iPhone 6 in perfecte staat is trouwens. :D

Bewerkt: door Grand Theft Auto TOM
Link to comment
Delen op andere websites

Het laten vallen van een telefoon, ongeacht welk merk, kan altijd gebeuren of je nu heel voorzichtig bent of niet.

Mijn maat heeft de telefoon als los toestel gekocht en wanneer je 700 à 800 euro voor iets neertelt, dan ben je er best zuinig op lijkt me :puh:

Link to comment
Delen op andere websites

Wat mensen vergeten is hoe goed iOS producten samenwerken met elkaar en Mac OSX, iets waarom veel Apple gebruikers toch liever zoveel mogelijk producten van Apple gebruiken. (Weer gunstig voor Apple).

Zo ook ik, begonnen met een iPad. Vond ik heel fijn werken en daarom een iPhone gekocht. Dat werkte (bijvoorbeeld dmv iCloud) zo makkelijk met elkaar dat ik ook een MacBook kocht. Inmiddels met iOS 8 (en officieel morgen met OSX Yosemite) werken die dingen razendsnel samen. Een pages document typen? Wijzigingen worden direct toegepast op me iPad en iPhone. Word ik gebeld? Dan kan ik ook op me iPad en MacBook opnemen.

Maar goed, ik ben ook nog zo'n persoon zonder smart televisie dus ook die Apple TV kwam erbij. Iets wat ook weer heel goed samen werkt, ik bedien me televisie nu met me iPhone. En om alles compleet te maken heb ik ook mijn Ziggo router maar de deur uit gedaan en vervangen door een Airport Express. Ja, het kost wat. Maar dat sluit wel weer het beste aan met de rest van de Apple producten. (Mijn Ziggo modem kan niet zo goed overweg met Apple producten door een of andere manier).

Bewerkt: door Davedavy
Link to comment
Delen op andere websites

Een rasechte Apple fan dus :)

En ik maar denken dat ik de enige van het forum ben die zoveel van Apple houdt, haha. :puh:

Maar inderdaad, Apple weet alles zo goed met elkaar te laten samenwerken. Ik heb bijvoorbeeld ook zo'n Apple TV en ik kijk regelmatig Top Gear enzo. Omdat er nog geen apps voor de Apple TV kunnen worden ontwikkeld ben je dan aangewezen op het gebruik van je iPhone, iPad of Mac. Geen probleem gelukkig, want met één tik op de AirPlay-knop kun je alles eenvoudig af laten spelen op het grote scherm. Consistent, gemak, eenvoud. Dat omschrijft iOS voor mij wel in een paar woorden. :)

Bewerkt: door Grand Theft Auto TOM
Link to comment
Delen op andere websites

Een rasechte Apple fan dus :)

En ik maar denken dat ik de enige van het forum ben die zoveel van Apple houdt, haha. :puh:

Toch niet, hier nog zoéén :D Heb dan geen iPhone (maar een Samsung :$), ondertussen wel een Macbook, iPad en iPod Classic :)

Bewerkt: door im_ruben
Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.

×
×
  • Create New...