Jump to content

Games: Disc VS Digitaal


Crypteq

Disc of digitaal?  

34 leden hebben gestemd

  1. 1. Wat prefereer jij?

    • Disc
      17
    • Digitaal
      3
    • Geen voorkeur
      2
    • Wat het goedkoopste is
      10
    • Anders, namelijk: (zie mijn post)
      2
  2. 2. Wanneer ik een game digitaal aanschaf dan doe ik dat via:

    • Steam (PC / MAC)
      23
    • Origin (PC)
      12
    • Uplay (PC)
      1
    • Xbox Live (Xbox)
      8
    • Playstation Network (Playstation)
      14
    • EShop (Nintendo)
      1
    • Humblestore (PC)
      3
    • gog.com (PC)
      2
    • Anders, namelijk: (zie mijn post)
      9


Recommended Posts

Tegenwoordig hebben de meeste mensen "snel" internet en we doen hier dus ook steeds meer mee.

Als we het over media in het algemeen hebben dan zullen vele van jullie dit (denk ik) dit gewoon via internet bekijken/luisteren.

Wanneer je echt "fan" bent van artiest/film dan koop je misschien nog een fysiek exemplaar, maar waarschijnlijk zullen vele de rest gewoon via internet beluisteren/bekijken. (zeker de jongere generatie knipoog.gif )

Maar hoe zit het dan met games?

Bij een game kan er wat extra's bij zitten waardoor je de fysieke variant wilt hebben.

Er zijn ook mensen die gewoon een hoesje ervan willen hebben.

Wat zijn de voor en nadelen van elk (enkele waar ik nu op kom):

Disc

Voordelen:

  • Je kan een fysiek exemplaar verkopen (2e hands markt).
  • Je hebt de game nog steeds, ook wanneer de uitgever/distributie platform failliet zou gaan
  • Makkelijk uit te lenen aan vrienden
  • Vrijwel direct te spelen (al dient op pc en huidige generatie console het vaak wel geïnstalleerd te worden)

Nadelen:

  • Kans op beschadigingen aan de schijf, waarna het mogelijk niet meer te spelen is.
  • Verwisselen van schijf (zeker op console)
  • Niet snel te kopen, hiervoor dien je het te bestellen of in een fysieke winkel te kopen

Digitaal

Voordelen:

  • Game kopen, downloaden en direct installeren en spelen
  • Geen schijfjes verwisselen, snel wisselen tussen games.
  • Ten alle tijden opnieuw te downloaden, geen kans op beschadigingen.

Nadelen:

  • Je kan een digitale game (in bijna alle gevallen) niet verkopen.
  • Je kan de game niet meer opnieuw downloaden wanneer het distributie platform failliet zou gaan. (kleine kans)
  • Niet (makkelijk) uit te lenen. (al wordt dit makkelijk met Steam en de huidige generatie consoles)
  • Download tijd (bij langzamere verbinding)

Digitale distributie platformen:

Als we het over de PC hebben dan zijn er al een aantal digitale distributie kanelen, denk maar aan:

  • Steam: Dit is de grootste en meest bekende van het bedrijf Valve
  • Origin: Het digitale platform van Electronic Arts
  • Uplay: Het digitale platform van Ubisoft

En voor de consoles heb je:

  • Xbox Live platform (Xbox 360 en Xbox One)
  • Playstation Network platform (Playstation 3 en Playstation 4)
  • Eshop platform (Nintendo WiiU)

Als je op of aanmerkingen omtrent de hoofdpost heb, dan hoor ik ze graag. smile3.gif

Wat heeft jou voorkeur?

Link to comment
Delen op andere websites

  • Reacties 35
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • Crypteq

    5

  • ERRWINS

    3

  • Rinaldootje

    2

  • Ezra24rct3

    2

Mijn voorkeur gaat toch echt naar fysieke games. Het is een mooi gezicht als je een aantal jaren games gespaard hebt en deze dan mooi tentoon kan stellen op een schap. Zo denk ik er met DVD's ook over. Maar ik denk dat er over een paar jaar nog amper fysieke games in de winkels liggen. Grote gameproducers zullen zich denk ik aansluiten bij de digitale marktplaatsen. Op deze manier gaan producenten er on the long run ook meer aan verdienen. Het is dan in principe de game maken en online gooien. Geen kosten voor de DVD's, hoesjes of boekjes. Wat wel jammer is dat je deze spullen er niet meer bij krijgt (denk aan GTA plattegronden etc)

Link to comment
Delen op andere websites

Ik mis de humblestore (www.humblebundle.com) bij de opties :), op deze site kan je vaak 10+ games kopen voor spot prijzen.( je kan de prijs zelf bepalen!)

En www.gog.com Good Old Games, Ook een site met veel aanbiedingen, hebben ook veel oudere spellen te koop.

Games voor de computer koop ik 9/10 via steam of een andere platform(zie hier boven)

Soms koop ik wel een fysieke game er voor, maar dat is dan omdat deze goedkoper is dan de digitale versie.(bij Simcity was dit het geval bijvoorbeeld)

Voor de Ps3/Wii koop ik de spellen wel op schijfje, dit omdat het gewoon leuk in mijn kast staat :). En als ik iets wil kopen op de playstation store moet ik toch al naar de winkel om een psn-card te kopen.(of via een webwinkel natuurlijk).

Dus ja het is leuk om een hele reeks games te hebben in je kast, maar dat is ook wel het enige :). Digitaal is erg handig en je kan het (bijna) niet kwijtraken. Je kan het overal spelen waar je internet hebt.

Link to comment
Delen op andere websites

Ik ga altijd voor fysieke games tenzij het niet anders kan. Ik vind het geweldig om het te verzamelen. Misschien ben ik wat ouderwets maar ik heb wel een kleine angst dat je gekochte digitale games ooit eens zullen verdwijnen, iets wat met fysieke games niet kan.

Link to comment
Delen op andere websites

Ik koop mijn games, tegenwoordig, vooral op gamekey shops. Da's een online winkeltje waar je een licentie voor het spel kan kopen voor, meestal, SPOTprijsjes (Ik heb BF4 Premium op eentje gekocht voor €30 ipv €50 van Origin) Volledig legaal, uiteraard.

Link to comment
Delen op andere websites

Interessant topic, ik ben benieuwd wat de verschillende meningen hier zijn.

Ik prefereer toch ook nog altijd een fysiek schijfje boven een digitale download. De nadelen vind ik overkomelijk: als je wat goed oplet, beschadig je de disc niet en een schijfje verwisselen duurt maar een seconde of twee.

Verkopen is ook een groot voordeel, al doe ik het niet vaak. Ik heb Sniper Elite V2 verkocht in een tweedehandsshop omdat mijn broer en ik het nooit speelden. Voor 10 euro extra kon ik dan RDR aanschaffen. Nu heb ik dan Batman: Arkham City, maar ik ben van plan over een tijdje de Arkham Trilogy te kopen, wat goedkoper zou uitkomen dan Asylum en Origins apart te kopen. Alleen is het dan wel wat zonde dat ik Arkham City twee keer zou hebben. De aparte kopie kan ik nu makkelijk verkopen.

Ik heb nog nooit echt een digitale game gekocht en ik ben het ook niet van plan snel te doen. Als ik het zou doen, zou het waarschijnlijk via PSN zijn, aangezien ik geen XBox heb en het op mijn trage PC niet interessant is games te kopen.

Link to comment
Delen op andere websites

Ik blijf toch fan van de Disc. Het geeft je iets fysieks om vast te pakken, staat goed in de kast en je bent niet afhankelijk van een extern bedrijf wat tot in de eeuwigheid voor jouw die game beschikbaar moet houden. Alleen bij Minecraft was ik verplicht tot digitale aankoop, maar dat neem ik dan maar voor lief. De Disc zal ik zo lang als het kan altijd voor kiezen.

Bewerkt: door Bierbuikje
Link to comment
Delen op andere websites

Ik denk dat digitale exemplaren leuk zijn als je een pc hebt. Heb een vriend die echt honderden games heeft van Humblebubdle en steam, etc. Voor consoles verkies ik echter honderd procent fysiek. Gewoon om alle voordelen die hierboven zijn opgelijst.

Link to comment
Delen op andere websites

Ikzelf heb alle games op de PC digitaal, voornamelijk de meeste tijdens acties gekocht.

Op de console (Xbox One) heb ik ook alles digitaal, omdat de console regio vrij is kan ik gewoon in de US aanschaffen, scheelt zo 20 euro :).

Ik geef echt helemaal niets om een fysiek exemplaar, rot dingen die alleen maar beschadigen en moet je steeds het schijfje weer erin doen, nee digitaal mooi instant. :)

Link to comment
Delen op andere websites

Ikzelf heb alle games op de PC digitaal, voornamelijk de meeste tijdens acties gekocht.

Op de console (Xbox One) heb ik ook alles digitaal, omdat de console regio vrij is kan ik gewoon in de US aanschaffen, scheelt zo 20 euro :).

Ik geef echt helemaal niets om een fysiek exemplaar, rot dingen die alleen maar beschadigen en moet je steeds het schijfje weer erin doen, nee digitaal mooi instant. :)

Voor Amerikaanse spellen heb je wel een credit card nodig, wat ik weer een nadeel vind.

Ligt aan jezelf, als ze bij jou beschadigen dan ga je er niet zuinig mee om. Het schijfje verwisselen is gewoon laksheid :7

Link to comment
Delen op andere websites

Voor Amerikaanse spellen heb je wel een credit card nodig, wat ik weer een nadeel vind.

Ligt aan jezelf, als ze bij jou beschadigen dan ga je er niet zuinig mee om. Het schijfje verwisselen is gewoon laksheid :7

Nee hoor heb je geen creditcard voor nodig, je kan gewoon een soort giftcard kopen en die aan je account koppelen. Heel klein beetje meer werk, maar dat is het waard :)

Ik bedoel er is een kans op beschadigen, en over het schijfje wisselen, dat is gewoon makkelijk.

Waarom het schijfje wisselen als het niet hoeft. ;)

Link to comment
Delen op andere websites

Klopt maar ik wil wel zien wanneer de clouds of servers even niet werken. Dan spelen wij gewoon verder terwijl jij gefrustreerd achter je PC zit puh2.gif

Dat maakt niet uit, want het digitaal gaat enkel om het aanschaffen, als ik het al geïnstalleerd heb dan kan het platform down zijn maar daar heb ik geen last van. knipoog.gif

Dus dat is geen geldige reden puh2.gif

Link to comment
Delen op andere websites

Ik mis de humblestore (www.humblebundle.com) bij de opties :), op deze site kan je vaak 10+ games kopen voor spot prijzen.( je kan de prijs zelf bepalen!)

En www.gog.com Good Old Games, Ook een site met veel aanbiedingen, hebben ook veel oudere spellen te koop.

Games voor de computer koop ik 9/10 via steam of een andere platform(zie hier boven)

Soms koop ik wel een fysieke game er voor, maar dat is dan omdat deze goedkoper is dan de digitale versie.(bij Simcity was dit het geval bijvoorbeeld)

Voor de Ps3/Wii koop ik de spellen wel op schijfje, dit omdat het gewoon leuk in mijn kast staat :). En als ik iets wil kopen op de playstation store moet ik toch al naar de winkel om een psn-card te kopen.(of via een webwinkel natuurlijk).

Dus ja het is leuk om een hele reeks games te hebben in je kast, maar dat is ook wel het enige :). Digitaal is erg handig en je kan het (bijna) niet kwijtraken. Je kan het overal spelen waar je internet hebt.

Nope, in de PSN Store kan je tegenwoordig met Ideal betalen, ideaal :sigaar:

Zelf vind ik fysiek leuker om te zien, maar soms geniet het downloaden wel, maar dat is meer luiheid :puh:

Ook zonder bluray/dvd zullen de consoles goedkoper en kleiner kunnen, ook minder hitte.

Toen ik nog deed PC gamen, had ik niet eens een dvd speler in mijn computer zitten :clown:

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.

×
×
  • Create New...