Jump to content

AMD Athlon II X4 640 Pro en GTA V


-Matthijs-

Recommended Posts

Ik wist niet echt goed waar ik dit moest plaatsen, dus ik gooi het hier maar neer. Net zoals velen wil ik GTA V aanschaffen. Enige probleem is volgens can you run it mijn processor:

Minimum: Intel Core 2 Quad CPU Q6600 @ 2.40GHz (4 CPUs) / AMD Phenom 9850 Quad-Core Processor (4 CPUs) @ 2.5GHz

You Have: AMD Athlon™ II X4 640 Processor

Nu is de conclusie van die website natuurlijk redelijk zwart-wit, dus vandaar mijn vraag: in hoeverre ga ik hier hinder van ondervinden? Kan iemand daar een inschatting van maken? Mijn videokaart en RAM zijn namelijk wel voldoende (AMD Radeon R7 200 en 4GB geheugen). Ik ben overigens al tevreden als alles soepeltjes loopt op minimum. :puh:

Een nieuwe processor wil ik overigens nog wel overwegen (70eu max), maar dan schaf ik GTA voorlopig nog niet aan.

Link to comment
Delen op andere websites

Het zal draaien, maar je zal denk ik wel gelimiteerd zijn tot low settings. Je videokaart is namelijk ook geen hele snelle en valt net iets onder het midrange segment, en die processor zit ongeveer op het niveau van de Q6600, dus echt het minimaal vereiste.

Welk moederbord heb je? Dan kunnen we gelijk eens kijken voor je in hoeverre je nog kan upgraden naar een snellere processor en of dat ook echt zin heeft, maar dat hangt dus af van welk moederbord je in je PC hebt zitten.

Bewerkt: door Sprunk
Link to comment
Delen op andere websites

Bedankt voor de reacties!

Het moederbord is een Gigabyte GA-78LMT-USB3. Dit hele systeem is inmiddels dik 2.5 jaar oud en bij het samenstellen destijds heb ik voor relatief oude hardware gekozen (want goedkoper). Ik houd me totaal niet bezig met hardware, maar als jullie suggesties hebben voor een upgrade hier en en daar wil ik dat best overwegen. De hardware die 2.5 jaar geleden nieuw was, toen ik dus mijn huidige PC samenstelde, zal nu vast ook wel wat goedkoper zijn geworden.. :)

Link to comment
Delen op andere websites

Volgens Tweakers ondersteunt het moederbord ook AM3+ CPU's. Dus kan je zeker een redelijke upgrade doen. Je kunt een AMD FX-6300 kopen, nog 4 GB ram, en een betere videokaart voor weinig geld. Dan kan je zeker even vooruit, ook met andere games. :) Enige is dat je dan waarschijnlijk ook je voeding moet gaan upgraden...

Bewerkt: door Ezra24rct3
Link to comment
Delen op andere websites

Ik zou uberhaupt geen geld meer steken in zo'n systeem. Het komt er op neer dat je dan gewoon alles moet vervangen > nieuwe pc.

Zou zeggen probeer het als je wilt maar 1080p met alles op low gaat al heel wat moeite kosten, of je dat wil is aan jezelf. Anders gewoon investeren in een nieuwe pc a 6-700 euro.

Link to comment
Delen op andere websites

Uiteraard is er nog wel wat van te maken, zoals door Ezra24rtc3 werd geschetst, maar ook met die upgrades zal je PC over een jaar of twee alweer oud zijn. Het beste wat je nu nog kan nemen voor AM3+ is een 8 core FX processor, die kan nog wel aardig meekomen maar voor die processor is je moederbord helaas niet geschikt. De 6 core FX processors zijn dan nog een leuk alternatief, maar zoals Limbolander schreef is die upgrade misschien niet het geld waard.

Gaat het je puur om het lekker kunnen spelen van GTA V, dan kun je upgraden overwegen, maar je zal alweer vrij snel, net als nu, gaan merken dat je tekort komt.

Bewerkt: door Sprunk
Link to comment
Delen op andere websites

Dan waag ik de gok wat betreft GTA V in ieder geval niet. Een compleet nieuw systeem zie ik voorlopig ook niet gebeuren. Overigens heb ik er geen problemen mee om een jaartje of wat achter te lopen op al die hardware enzo, dat heb ik eigenlijk altijd gedaan.

Maar als ik het goed begrijp gaat een nieuwe processor geen zoden aan de dijk zetten?

Link to comment
Delen op andere websites

Een nieuwe processor alléén zal zeker geen zoden aan de dijk zetten, in ieder geval niet qua gaming. Als je wilt gaan upgraden en niet direct alles wilt vervangen, moet je beginnen met een nieuwe videokaart. Helaas zit je in een moeilijk hoekje, omdat zowel je processor als videokaart nét voldoende zijn. Een nieuwe grafische kaart kopen en gebruiken bij jouw huidige processor is dan zonde, omdat je dan alsnog op lagere settings moet spelen.

Link to comment
Delen op andere websites

  • 2 weken later...

Ik verveelde me dusdanig dat ik toch maar gewoon GTA V gekocht heb... :puh: Alles op laag natuurlijk en met de resolutie op 1024x1280. Dat ziet er zo uit:

jf9a2d.jpg

Oogt wel een beetje gaar soms, maar oh well.

De boel draait wel smooth gelukkig. Lopend/rennen door de stad 60fps, hard scheuren over de snelweg 40-50fps. Enige ergerpuntje is dat alles heel licht/bleek is als het ware, zoals ook te zien is op de screen. Dat komt natuurlijk door de lage settings, maar weet iemand welke setting (of combinatie van settings) dit veroorzaakt? Dan kan ik daar eventueel nog een beetje mee spelen. Mijn video memory is op dit moment 962/1024mb, dus daar lijkt me nog wel wat kleine speling mogelijk.

Ander dingetje nog. Ik heb de nieuwste drivers voor mijn videokaart geïnstalleerd en zoekend naar een speciaal GTAV-profiel, kwam ik wat overklok dingetjes tegen. Is het het waard om daar nog wat uit te halen? Of zijn die paar extra frames het niet waard tegen de mogelijke risico's?

Link to comment
Delen op andere websites

Het zou zowieso al schelen als je de anisotropic filtering op x16 zet. Dat lijkt nu uit te staan en vormt volgens mij niet echt een zware belasting voor de GPU.

Kijk eens rond op deze site: https://www.google.nl/url?sa=t&source=web&rct=j&ei=tKVHVbTuJNfdaoGfgKgE&url=http://www.geforce.com/whats-new/guides/grand-theft-auto-v-pc-graphics-and-performance-guide&ved=0CDkQFjAI&usg=AFQjCNF2ern4qSW5liDrOoPWsRxQkSGf-w. Hier kun je het verschil tussen de verschillende instellingen makkelijk vergelijken en daarbij laat men ook zien in hoeverre dat een belasting is voor je GPU en framerates.

Bewerkt: door Sprunk
Link to comment
Delen op andere websites

Het zou zowieso al schelen als je de anisotropic filtering op x16 zet. Dat lijkt nu uit te staan en vormt volgens mij niet echt een zware belasting voor de GPU.

Kijk eens rond op deze site: https://www.google.n...OoPWsRxQkSGf-w. Hier kun je het verschil tussen de verschillende instellingen makkelijk vergelijken en daarbij laat men ook zien in hoeverre dat een belasting is voor je GPU en framerates.

Bedankt voor het delen van die site, hij is echt super handig!
Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
×
×
  • Create New...