Jump to content

[PS] 3d tekst


rick15465

Recommended Posts

In deze tutorial leer je hoe je mooie 3D tekst maakt. Enkele kleine stappen zorgen ervoor dat je tekst in "no time" een cool 3D effectje krijgt.

Open een nieuw document, afmetingen doen er niet toe, maar zorg ervoor dat je nog genoeg ruimte hebt aan alle kanten van waar je je tekst gaat typen.

Klik op de Type tool en typ je slogan

tekst5hw.jpg

Met Ctrl+T breng je nu de Paragraph Window naar boven, of ga naar View > Paragraph. Hiermee kan je de settings van je tekst veranderen. Kies de volgende: (de grootte van de tekst doet er niet toe)

tekstsettings6yt.jpg

Maak nu een copie van die tekst layer door deze over het new layer te slepen in het layerspalette.

Kleur de tekst van deze nieuwe layer zwart, en sleep de layer onder de witte tekst layer. Zet ook de visibility van de witte tekst layer af

Tip: Om het voor jezelf duidelijk te maken, geef aan alle layers een duidelijke en functionele naam. Het is een goede gewoonte om altijd je layers een duidelijke naam te geven. Wanneer je bezig bent met creaties van meer dan 15 layers wil je natuurlijk meteen weten wat elke layer doet.

Mijn layerspalette ziet er nu zo uit:

layerspalette9sk.jpg

Nu gaan we de zwarte tekst layer wat "nudgen" om straks een mooi resultaat te bekomen. Nudgen doen we zo: (Zorg ervoor dat je op de zwarte tekst layer bezig bent).

Houdt Ctrl in en druk op het pijltje naar boven van je toetsenbord. Hierdoor zal de layer 1px naar boven schuiven. Nudge daarna ook 1px naar links.

Ga nu naar Layer > Type > Convert to shape. En je merkt dat er een sort selectie rond je tekst komt. Let er op dat je nu je tekst niet meer kan aanpassen, aangezien het een "vorm" geworden is.

convert4dn.jpg

Selecteer nu de "Path Selection Tool" uit de toolbox, of druk A.

Sleep nu een rechthoek over je vorm.

pathselection5pg.jpg

Je ziet dat er een path getekend wordt rond je vorm.

path8fw.jpg

Houdt nu de ALT knop ingedrukt en "nudge" afwisselend naar onder en naar rechts. Het aantal mag je zelf kiezen, dit bepaald de diepte van je 3D effect. Ik heb afwisselend 20x naar rechts en 20x naar onder genudged.

Druk nu op enter, en maak je witte tekst layer terug zichtbaar.

Voila, hier heb je je 3D effect

3d0ff.jpg

Zo dat was het.

Link to comment
Delen op andere websites

1 Px Stroke rond je tekst en Drop Shadow op Normal en 100 Ocapacity en dan nog een andere setting..

BTW, heb je de tut echt wel zelf gemaakt? Want de 'wijze van hoe je typt' is helemaal anders in de tut.

Link to comment
Delen op andere websites

1 Px Stroke rond je tekst en Drop Shadow op Normal en 100 Ocapacity en dan nog een andere setting..

BTW, heb je de tut echt wel zelf gemaakt? Want de 'wijze van hoe je typt' is helemaal anders in de tut.

Ja heb ik zelf gemaakt.

Want anders zou nieamdn het verstaan als ik normaal zou typen heb ik ook bij water effect gedaan.Kunnen nog wat fouten in zitten maar denk het niet.

Link to comment
Delen op andere websites

Gast
Dit onderwerp is gesloten.
  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
×
×
  • Create New...