Jump to content

The Guitar


Ice Banana

Recommended Posts

  • Reacties 1.4k
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • moechy

    268

  • GwnHugo

    193

  • NickyHendriks

    103

  • StijnGTA

    74

Top Posters In This Topic

Posted Images

Het is een Squier Mustang basgitaar geweest, verbouwd/verlengd met het idee waar Pete Agnew 40 jaar geleden mee kwam, en tot nu toe een van de weinige is :

7567.gif

hqdefault.jpg

De originele intentie was zwart maar die variant word niet meer geproduceerd .

Bewerkt: door 1974
Link to comment
Delen op andere websites

  • 1 maand later...

Misschien al tigduizend keer gevraagd, maar eh... ik zou graag akoestische gitaar willen leren spelen. Ik heb inmiddels een klassieke gitaar van behoorlijke kwaliteit geleend van een vriendin en een baardje gegroeid, dus ik ben klaar om te beginnen. Helaas zijn al die YouTube videos zo onduidelijk als de pest en als ik dan eens een goede heb gevonden, zijn ze middenin de lessen gestopt met videos maken.

Voor 100 euro kan ik 10 lessen krijgen van een uur in groepjes van 4 op de universiteit, maar dat vind ik een beetje veel geld, ook al is het relatief goedkoop voor gitaarlessen. Dat geld investeer ik liever in een eigen gitaar wanneer de tijd rijp is.

Kan iemand die hier zichzelf gitaarspelen heeft aangeleerd me misschien vertellen welke (online) lessen jullie hebben gevolgd? :D

Link to comment
Delen op andere websites

Misschien al tigduizend keer gevraagd, maar eh... ik zou graag akoestische gitaar willen leren spelen. Ik heb inmiddels een klassieke gitaar van behoorlijke kwaliteit geleend van een vriendin en een baardje gegroeid, dus ik ben klaar om te beginnen. Helaas zijn al die YouTube videos zo onduidelijk als de pest en als ik dan eens een goede heb gevonden, zijn ze middenin de lessen gestopt met videos maken.

Voor 100 euro kan ik 10 lessen krijgen van een uur in groepjes van 4 op de universiteit, maar dat vind ik een beetje veel geld, ook al is het relatief goedkoop voor gitaarlessen. Dat geld investeer ik liever in een eigen gitaar wanneer de tijd rijp is.

Kan iemand die hier zichzelf gitaarspelen heeft aangeleerd me misschien vertellen welke (online) lessen jullie hebben gevolgd? :D

Ik heb geen online lessen gevolgd, maar ik ben naar een muziekschool gegaan hier in het dorp. :) Dat lijkt mij ook veel beter omdat die mensen op het internet jou als het ware niet kunnen zien spelen, waardoor ze tips zouden kunnen geven hoe je bijvoorbeeld iets veel beter kunt aanpakken en dergelijke. Als ik jou was zou ik gewoon iemand zoeken die jou les kan geven, in plaats van op het internet te zoeken. Als zo'n 'docent' je eenmaal de basics heeft uitgelegd en je weet hoe je moet spelen, kun je zelf je nummers gaan leren door bijvoorbeeld op internet te zoeken, of tabs te downloaden van het internet.

Link to comment
Delen op andere websites

Misschien al tigduizend keer gevraagd, maar eh... ik zou graag akoestische gitaar willen leren spelen. Ik heb inmiddels een klassieke gitaar van behoorlijke kwaliteit geleend van een vriendin en een baardje gegroeid, dus ik ben klaar om te beginnen. Helaas zijn al die YouTube videos zo onduidelijk als de pest en als ik dan eens een goede heb gevonden, zijn ze middenin de lessen gestopt met videos maken.

Voor 100 euro kan ik 10 lessen krijgen van een uur in groepjes van 4 op de universiteit, maar dat vind ik een beetje veel geld, ook al is het relatief goedkoop voor gitaarlessen. Dat geld investeer ik liever in een eigen gitaar wanneer de tijd rijp is.

Kan iemand die hier zichzelf gitaarspelen heeft aangeleerd me misschien vertellen welke (online) lessen jullie hebben gevolgd? :D

Ik heb geen online lessen gevolgd, maar ik ben naar een muziekschool gegaan hier in het dorp. :) Dat lijkt mij ook veel beter omdat die mensen op het internet jou als het ware niet kunnen zien spelen, waardoor ze tips zouden kunnen geven hoe je bijvoorbeeld iets veel beter kunt aanpakken en dergelijke. Als ik jou was zou ik gewoon iemand zoeken die jou les kan geven, in plaats van op het internet te zoeken. Als zo'n 'docent' je eenmaal de basics heeft uitgelegd en je weet hoe je moet spelen, kun je zelf je nummers gaan leren door bijvoorbeeld op internet te zoeken, of tabs te downloaden van het internet.

Een muziekschool is misschien wel de beste/makkelijkste manier om het gitaarspelen te leren, maar aangezien zulke lessen behoorlijk prijzig zijn is het voor mij niet echt een reële optie. Ik heb zelf best wel een goede dosis doorzettingsvermogen en denk dat ik geen echte problemen zal hebben met het gitaarspelen mezelf aanleren. Het enige waar ik dan wel naar op zoek ben is een beetje goede online methode die niet van her naar der springt of middenin de lessen stopt. :puh:

Bewerkt: door Die Hard
Link to comment
Delen op andere websites

  • 4 maanden later...

Ik ben vandaag begonnen aan mijn nieuwe project. :) Ik ga van mijn oude squier stratocaster een Eddie Van Halen Bumblebee gitaar maken.

Bumble_Bee_Front_-_Ed21.jpg

Ik kwam op het idee omdat ik op internet las dat Eddie zijn Bumblebee gitaar, die hierboven in de spoiler te zien is, in de grafkist van Dimebag Darrell heeft gelegd. Ik had de gitaar opgezocht en vond hem er erg vet uit zien. Ik heb mijn gitaar al bijna helemaal gestript, alleen de pickups, audiojack, potmeters en dergelijke bedradingen moeten er nog uit. Dat ga ik vanavond doen aangezien ik dan pas een soldeerbout tot mijn beschikking heb.

Nadat ik hem helemaal gestript heb ga ik hem drie keer schuren met verschillende groves schuurpapier zodat de lak en de verf eraf gaan. Eerst een 100 grit, dan een 180 grit en als laatste een 300 grit totdat hij glad aanvoelt. Daarna ga ik met verf verwijderaar de holtes verfvrij maken omdat ik daar natuurlijk niet goed bij kan met een stuk schuurpapier. :) Dan met wat doekjes nog de stukjes verf eruit halen. Vervolgens met spiritus de body insmeren om er zeker van te zijn dat alle stof eraf is. Daarna met wood filler de overige gaatjes dichtsmeren waar eigenlijk de schroefjes van de slagplaat horen te zitten. Daarna met wat schuurpapier de overige wood filler wegschuren en weer met de spiritus aan de gang. Om ervoor te zorgen dat de verf die ik erop ga doen niet in de gleuf komt waar de hals gemonteerd zit ga ik daar tape op plakken.

Of ik de headstock ook zwart met gele strepen wil doen ben ik nog aan het overwegen. Het staat natuurlijk wel heel mooi bij de body.

Als je naar de foto hierboven in de spoiler kijkt zie je dat de bumblebee geen pickupguard heeft, en slechts één humbucker, terwijl ik drie single coil pikcups heb. Omdat de originele frankenstrat ook drie pickups heeft, ga ik mijn custom build daar een beetje op laten lijken. Ik zaag mijn pickguard in dezelfde vorm zoals je op de foto hieronder ziet.

Frankenstrat.jpg

De originele frankenstrat van Van Halen

Vervolgens verf ik de pickupguard zwart met een speciale verf die goed op plastic werkt. Deze verf ik drie keer om zo drie lagen te krijgen. Daarna hang ik de body van de gitaar op en pas ik drie lagen grondverf toe. (tussendoor schuur ik nog even als de grondverf droog is). Dan spuit ik de hele body geel. Deze doe ik ook een aantal lagen. Daarna doe ik ducttape strips over de body op de plaatsen waar de gele strepen moeten komen, en spuit ik alles zwart. Daar doe ik ook een aantal lagen van. Daarna haal ik de tape eraf en zullen de gele strepen te zien moeten zijn. uiteindelijk afmaken door er een laklaag overheen te spuiten en dan is de body klaar.

De pickupcovers die over de pickups zitten zijn nu wit, maar ga die ga ik helemaal zwart verver met een speciale verf voor plastic.

Omdat de pickguard nu een stuk kleiner is dan normaal kunnen de pickups er niet meer in omdat die normaal gesproken op de guard zitten met schroeven en veren. Om dit op te lossen boor ik steeds 2 kleine gaatjes in de body op de plek waar de pickups boven horen te hangen. Dan schroef ik de schroeven door de pickups, dan stop ik de veren om de schroeven heen en draai ik de schroeven in de body. Op die manier kan ik ze nog wel in hoogte verstellen. Dan alles weer in elkaar zetten en dan is de gitaar weer klaar voor gebruik. :)

Hier heb ik nog wat foto's van mijn gitaar.

iSt0i7X.jpg

Na het verwijderen van de pickguard

T04cxwd.jpg

Alles is eraf en eruit, op de elektronica na

Misschien ga ik er nog andere pickups in zetten. Ik zat te denken aan de Fender Tex-Mex pickups omdat deze een veel beter geluid geven dan de pickups die er nu in zitten. Ook zijn de draaiknoppen die op de potmeters zitten wit. Deze ga ik nog in het zwart bestellen.

Link to comment
Delen op andere websites

Ik ben geen fan van de customised Eddie van Halen-gitaren, maar ik vind het wel altijd heel tof om dit soort projecten te volgen. Ben erg benieuwd naar het uiteindelijke resultaat! smile3.gif

Zelf wil ik al jaren een gitaar zoals John Squire, een beetje zoals een Jackson Pollock-schilderij. Squire heeft in de jaren 90 met de Stone Roses verschillende gitaren met custom paintjobs gebruikt, zoals deze:

splat_fg_totp_03.jpg

guitar1.jpg

Helaas heb ik maar één elektrische gitaar tot mijn beschikking, een off-white Telecaster met red tortoise pickguard, een look die ik ook fantastisch vind en dus niet op het spel wil zetten met een custom paintjob.

Link to comment
Delen op andere websites

  • 2 weken later...

Ik heb deze week de body helemaal geschuurd. Eerst heb ik met een schuurmachine zo veel mogelijk lak, verf en grondverf weg gehaald. Helaas was dat nogal grof gegaan waardoor er soms een vlak stukje in het hout ontstond. Toen alles zo goed als eraf was totdat de houtkleur te zien was heb ik met een dremel een de zwarte randjes van de kuiltjes in de gitaar weg gehaald. Helaas is een dremel nogal agressief op hout waardoor het meer als een frees functioneerde. Daarom heb ik hem op een zo laag mogelijk toerental lichtjes langs de randjes gehaald. Op de foto's hieronder zie je dat de zwarte verf er nog in zit, maar dat is niet zo erg omdat daar toch een slagplaat overheen gaat. (ik heb er toch voor gekozen om de slagplaat heel te laten, en niet af te zagen zoals ik eerder vermeldde). Ik heb vandaag met een 150 grid schuurpapiertje de vlakjes weggewerkt op de body, zodat het weer mooi glad is zoals het hoort. :) Vervolgens nog met een 320 grid eroverheen gegaan. Nu alleen nog met spiritus de stof eraf halen en dan in de grondverf zetten. :)

Ik heb ook de slagplaat, het afdekplaatje op de achterkant, en de headstock geverfd. Even met een schuurmachine met een fijne korrel de lak eraf gehaald, en bij de hema spuitbussen zwarte en gele hoogglans verf (spuitbus) gehaald. Ik heb ook de afdekplaatjes van de pickups geel gespoten, alleen had ik toen besloten om ze toch zwart te doen. Dit is er echter niet zo mooi uit gekomen zoals ik gehoopt had. Ik moet toch nog zwarten potmeter knopjes e.d. halen, en ik kan een setje in het zwart halen waarbij de pickupcovers er ook bij zitten. :) Maargoed, ik heb de headstock helemaal afgetaped en in de gele verf gezet, de slagplaatjes/afdekplaatjes de randjes afgetaped zodat die nog een mooie zwart wit rand heeft. De headstock heeft drie laagjes gele verf gekregen (tussendoor natuurlijk even geschuurd), en de plaatjes ook drie laagjes. Ik heb gisteravond de headstock afgetaped in de lijnen die ik erop wil hebben. Daarna met zwarte verf erover heen gegaan. De uitkomst is echt prachtig geworden! Kijk even tussen de foto's. :)

Ik ga morgen lak halen, en grondverf om de headstock te lakken en de body in de grondverf te zetten.

3y6S9ny.jpg

kvpyZi1.jpg

5IudrEE.jpg

dZUvNFX.jpg

fvcVY0D.jpg

TtQS378.jpg

Link to comment
Delen op andere websites

Sorry voor de dubbelpost, maar ik kon niet meer foto's toevoegen anders. :$

Ik heb de pickupcovers eerst helemaal geel gespoten zoals ik eerder al vermeld had. Daarna was ik van gedachte veranderd en had ik er zwart overheen gedaan. Dit zag er echter niet zo mooi uit omdat de verflaag te dik was, en omdat ik te grof geschuurd had tussendoor. Ik had net besloten om hem lichtjes te schuren met korrel 320 en dan opnieuw een mooie laag zwart eroverheen te doen. Nadat ik een van de pickups had geschuurd zag hij er echt supermooi uit! Hij werd mat zwart, en de gele kleur die ik als eerste erop had gespoten kwam lichtjes naar voren wat een heel mooi effect gaf. Ik ga deze gebruiken als pickup covers, want het past echt héél goed bij de gitaar. :tu:

TQVeaOn.jpg

RCkZP4f.jpg

6bX0sXY.jpg

Op de foto's zie je dat er nog een beetje glans op de covers zit wat er niet echt mooi uit ziet. Dit zie je alleen als je er met een hele felle lamp op schijnt, en van een afstandje valt het niet eens op. ;)

Link to comment
Delen op andere websites

  • 2 weken later...

Ik heb eergisteren mijn gitaar body opgehangen en met de grondverf bewerkt. De dag erna nat opgeschuurd met 600 grid, en de eerste gele laag er op gespoten. Ik weet al wat jullie denken: Is 1 laag grondverf niet veels te weinig? Ik vond van niet, aangezien de laag redelijk dik was. Maargoed, de eerste laag geel had ik niet te dik gedaan, je zag dus nog wat stukjes grondverf en hout tussen de verf door naar voren komen. Dit deed ik om te voorkomen dat de verf gaat druipen. Momenteel zitten er twee lagen geel op. Volgend weekend ga ik de andere een/twee lagen erop doen, en dan het weekend daarop de zwarte lagen en lak. :)

Grondverf:

6BYd04S.jpg

HlQXvtT.jpg

De eerste gele laag:

apxIvUY.jpg

De Tweede gele laag:

9IH5Uow.jpg

np2mvQR.jpg

Link to comment
Delen op andere websites

Lekker bezig man! Zo te zien heb je een lekker ruime werkruimte, dat helpt natuurlijk ook enorm. Blijf vooral updates posten, vind het erg gaaf om te zien. thumbsup2.gif

Ja klopt, dat is de bedrijfshal van mijn vader waar ik mijn gitaar spuit. Ik heb overigens de headstock ook al af, maar ik had zo te zien nog geen foto geplaatst.

e8GRwLE.jpg

Link to comment
Delen op andere websites

  • 1 year later...

*bump*

Net terug van de lokale muziekwinkel. Ze besloten daar om mij op te sluiten in een ruimte met gitaren en een aantal versterkers. 1 daarvan is een 2e hands Line6 Spider II 150. Wat kwam daar een lawaai uit zeg. De effecten die erin zitten zijn niet zo top (behalve reverb en de drive, die zijn wèl goed!), maar al met al is het een goede versterker.

Ook staat er een 2e hands Line6 VETTA waar je een FBX Footcontroller bij krijgt als je hem koopt. Deze kost alleen wel wat meer dan de Spider II, namelijk €375,-. Deze heb ik alleen niet bespeeld, omdat ik het stopcontact niet kon vinden tussen de gitaren... :7

Wat ook nog een optie is is de Digitech RP1000 en deze rechtstreeks naar m'n hoofdtelefoon/PC te koppelen. Dan heb ik meer vrijheid kwa effecten maar het klinkt volgens mij niet zo 'natuurlijk'.

Ik weet het nog niet helemaal zeker, maar wat het ook gaat worden zal mijn huidige Fender Frontman 10G vervangen dus een miskoop kan het haast niet zijn. ^^

EDIT: Ik zit er ook aan te denken om binnenkort een Kramer Pacer Classic te kopen en een Ovation Applause 12-snarige gitaar te kopen, want ik wil daar wat beter in worden en ik vind die bowls+pick-up van Ovation toch wat beter dan de rest.

Mocht iemand evaringen hebben met 1 van deze 2 en eventueel commentaar hebben: ga absoluut je gang, ik wil liever gecorrigeerd/tips krijgen dan kut dingen kopen... :7

Bewerkt: door Ezra24rct3
Link to comment
Delen op andere websites

Line6 vind ik zelf echt enorme baggerdingen. Ik heb zelf een vrij oude AX2 212 staan, en heb altijd al gekloot gehad om er een goede toon uit te krijgen. Wat ik je aanraad is om een <15 watt buizenversterker te kopen . Anders zou ik gaan voor een van de wat grotere merken in de transistor/solid state versterkers, gezien deze meestal wat goedkoper zijn dan buizen. Het verschil in buizen en solid state, is dat buizen over het algemeen wat warmer en beter klinken. Het nadeel aan buizen is dat ze vaak pas écht goed klinken als het volume flink omhoog gedraaid is. Daarom heb je op je slaapkamer meestal aan een 5 watt versterker al voldoende. Solid state daarentegen wordt van beweerd dat deze wat minder goed klinkt dan een buizen versterker (zelf ben ik het hier een beetje mee eens, hoewel transistor ook erg goed kan klinken). Het voordeel aan transistor is dat deze op elk volume dezelfde prestaties levert, ideaal voor je slaapkamer dus. Een buizenversterker vanaf 15 watt kan op vrij luid niveau een prima optreden geven, en heeft dus genoeg volume. Op sommige versterkers zit trouwens ook een knop waarbij je de versterker in vermogen kunt halveren/verminderen. Zo kan een Orange tiny Terror wisselen tussen 7 watt en 15 watt. Ik heb hier wat linkjes voor een aantal buizencombo's die niet al te duur zijn:

Buizen:

http://www.bax-shop....ersterker-combo

http://www.bax-shop....ct-details.html

http://www.bax-shop....ct-details.html

http://www.bax-shop....ct-details.html

Die Laney Cub 12r is echt een aanrader voor thuis. Ik heb hem eens bij een vriend van mij geprobeerd, en hij klinkt fantastisch voor een buizenversterker met laag wattage. Die Marshall heb ik trouwens een beetje gemengde gevoelens over. Ik heb hem eens in de winkel geprobeerd, en was niet echt tevreden over het geluid dat eruit kwam. Het kan natuurlijk aan mij zelf liggen gezien ik meestal naar een bepaalde toon op zoek ben.

Wat solid state versterkers betreft heb ik niet echt veel ervaring om te kunnen zeggen welke echt goed zijn, maar ik sla zelf meestal de versterkers over die allemaal effecten heeft ingebouwd, gezien je daar nooit de toon uit kunt krijgen die je wilt. Mocht je toch overwegen een solid state te kopen, dan raad ik je Blackstar versterkers aan. Ik veel goede dingen gehoord over hun solid state combo's. Ook vind ik de Orange CR60C een goede versterker, maar ik denk toch dat die net een beetje overkill aan wattage is op je slaapkamer.

Een laatste aanbeveling die ik je kan geven zijn versterker tops. Dit zijn versterkers waar geen luidspreker in zit, dus moet je nog een los speakercabinet kopen. Orange heeft een aantal goede buizen tops met laag wattage zoals de Tiny Terror, die ik zelf ook heb. Enige probleem is dat als je metal wilt gaan spelen je zelf pedalen moet aanschaffen omdat de gain (de distortion zegmaar) enorm bagger gaat klinken als hem op 3 uur zet. AC/DC, Bon Jovi etcetera is prima te doen. Naast de Tiny Terror heeft orange ook de Dark Terror. De Dark Terror is gemaakt om hard rock/metal te kunnen spelen, dus ideaal voor iemand zoals ik. Daarnaast heeft Orange ook veel betaalbaardere hybride versterkers (combinatie van transistor en buizen) die je eigenlijk alleen op je slaapkamer kunt gebruiken vanwege het lage vermogen; de Micro Terror en de Micro Dark Terror. Mocht je wat meer geld willen uitgeven kun je altijd nog naar bijvoorbeeld Hughes & Kettner versterkers kijken, en natuurlijk naar de Peavey 6505MH (deze is wat meer voor metal/hard rock). De tiny terror is ongeveer €300 - €500, de Micro (Dark) Terror is ongeveer €100 - €200, en de Peavey en Hughes & Kettner is tussen de €500 - €600.

Maar ik raad in ieder geval de Line 6 ten zeerste af. Dat zijn echt de kutste versterkers die er op deze planeet te verkrijgen zijn. :7

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.

×
×
  • Create New...