Jump to content

Is het leeftijdsadvies van GTA terecht?


Lantyz

Leeftijdsadvies van GTA  

1094 leden hebben gestemd

  1. 1. GTA 18+?

    • Ja. Minderjarigen horen geen GTA te spelen
      57
    • Ja, ouders van minderjarigen beslissen
      222
    • Nee, de adviesleeftijd is te hoog
      404
    • Nee, de adviesleeftijd is te laag
      13
    • Nee, het advies is geheel onnodig
      290


Recommended Posts

Neheee! Moet lager! 12 jaar is ok. Dan weet je al dat het spel niet RL is en dan kan er weinig gebeuren.

En de ouders mogen beslissen. Ik speelde GTA al van mij 9de ofzo.

Op school, is er iemand van 14 jaar die van zijn ouders geen schietspellen mag spelen. Arm jochie. (nou ''jochie''? Ik ben zelf 13... :puh:)

Link to comment
Delen op andere websites

  • Reacties 109
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • Moonbeam

    2

  • .Syfes

    2

  • Clowntje_93

    2

  • joshoon

    2

Wie let er nou op die wijzer bijna niemand toch zelfs de meeste winkels niet meer ik ging vorig week naar Free Record Shop in Nijmegen en daar kocht ik Rainbow Six Vegas die is 16+ en kreeg ik gewoon mee geen problemen en bij films hetzelfde krijg ik ook zo mee. Maar Gta is echt geen 18+ wie vind die game nou 18+ behalve die leeftijdswijzer gasten.

Bewerkt: door Online.
Link to comment
Delen op andere websites

Ik heb gestemd op: "Ja, ouders van minderjarigen beslissen".

Waarom? Puur neutraal gezien naar het spel toe kan je er niet omheen dat GTA een geweldadig en redelijk inmoreel spel is. Zonder pardon mensen overrijden/neerschieten/overvallen/vermoorden... Ik kan me heel goed voorstellen dat bepaalde mensen niet blij zijn met zo'n spel..

Kijk bijvoorbeeld naar Duitsland. Met haar geschiedenis is het niet verwonderlijk dat "real life" oorlogsactiviteiten verboden zijn. Voorbeelden daarvan zijn Paintball en lasergamen. Elke vorm van het naspelen van oorlogs/strategie-spellen zijn bij de wet verboden. Computerspelletjes daarintegen zijn niet verboden in Duitsland. Daarvoor hebben ze de spellen gecencureerd. Er is bijvoorbeeld geen bloed te zien. En ook in Duitsland mag je voor je 18e niet zo'n soort spel aanschaffen..

Maar wat meestal het probleem is met dit soort restricties, als je iets niet mag wordt het ineens veel interessanter. In de zin van: "Eigenlijk mag ik het spel niet spelen, maar ik doe het lekker toch". Daarom vindt ik dat de verzorgers/ouders moeten kunnen beslissen over wat hun kind speelt achter de pc. De meeste mensen onder 18 begrijpen wel dat een spel als GTA pure fictie is, en zien het gewoon als een leuk tijdsverdrijf. Daarbij komt dat de ouders/verzorgers van een kind moeten kunnen inschatten of hun kind het spel "aankan". Maar ik vindt wel dat de ouders op de hoogte moeten zijn van wat er zich allemaal afspeeld op de pc en in een spelletje, dat heeft namelijk alles met je opvoeding te maken..

Probeer je eens voor te stellen dat bijvoorbeeld alle 18+ films in de videotheek (horror/volwassenenfilms), ineens beschikbaar zijn voor kinderen en mensen onder de 18. Dat kan natuurlijk niet en dat zal ook nooit gebeuren. Hoewel deze vergelijking met GTA natuurlijk niet helemaal op gaat, zullen ze toch ergens de grens moeten trekken. Bevat een computerspel geweld en is het inmoreel getint, moet het in mijn ogen alleen beschikbaar zijn voor mensen vanaf 18 jaar, of de betreffende persoon moet toestemming hebben van zijn/haar ouders/verzorgers..

Er zullen een hoop mensen hier zijn die het hier niet mee eens zijn, maar daarintegen ben ik een stuk ouder dan de gemiddelde persoon hier, en is het niet zo raar dat ik er een andere mening over heb.. Ik ga niet lopen zagen over dat het spel potentiele psycho's of moordenaars ontwikkeld, want uit studie is bewezen dat de kans daarop zeer klein is, en dat de meeste minderjarigen fictie en werkelijkheid heel goed weet te onderscheiden..

Het enige waar het mij in principe omgaat is dat ik van mening ben dat de ouders/verzorgers van een minderjarige in ieder geval op de hoogte moeten zijn van de spelletjes die hun kind speelt, en dat ze kunnen (moeten) ingrijpen als het nodig is...

Link to comment
Delen op andere websites

Van mij mag het leeftijdsadvies wel iets omlaag. Naar 16+ ofzo. Kinderen van die leeftijd kunnen heus wel het verschil zien tussen real life en game life, op een enkeling na misschien. Tevens is geweld nu een normale zaak geworden, dus beschermen tegen geweld heeft dan geen zin. En als de winkels zich toch niet aan het advies houden, waarom is het dan zo'n hoog advies?

Ik vind wel dat het leeftijdsadvies 14 jaar of hoger moet blijven, want sinds die indentificatieplicht kunnen winkeliers toch controleren of je oud genoeg bent. Bij 12 jaar is dat veel moeilijker.

Link to comment
Delen op andere websites

Mijn ouders beslissen dat.

Ik ben 11 jaar en ik speel GTA. M'n eerste kennismaking met een GTA was toen ik 8 jaar oud was, namelijk met Vice City. Hmm, nog steeds heb ik het nog niet in m'n hoofd gehaald om een SMG te kopen en een politieman neer te knallen. Toen ik Vice City op mijn 9 jaar voor op de computer vroeg, zei mijn papa ook dat het 18+ was, maar ik ben nog steeds normaal..

Tenminste: als je beinvloed wordt door een game dan ben je gestoord, meer niet. Normale mensen gaan niet door een spel gaan schieten in het echte leven. Heb nu nog een paar andere 18+ spellen, en als ik naar de winkel ga krijg ik ze zo mee. Veel nut heeft het dus eigenlijk niet, en als je als ouder bv. niet wil dat je kind zulke games speelt, laat hem er niet mee kennismaken.

Link to comment
Delen op andere websites

Omdat je een keer niet is politie ofzo mag spelen maar crimineel bent 18+?

Omdat er bloedfonteinen komen als je iemand zijn kop eraf knalt 18+?

Omdat het mogelijk is aanslagen te spelen 18+?

Als je een echt wapen koopt naar dat je gta gespeeld en iemand neerknalt hebt ben je gek!

Mijn advies is 12+...

Bewerkt: door erterer0
Link to comment
Delen op andere websites

Neen echt niet ik vind het onzin ik speel al veel gta .En ben maar 12 jaar .Ze moeten het verlageren naar 12 jaar dan ben ik het mee eens .Ze letten er zelf niet op naar kinderen die geen 18 zijn maar gta toch kopen .

Greetz SS

Bewerkt: door Syfes
Link to comment
Delen op andere websites

Ik ben 15 en krijg GTA's zelden mee in de winkel.

Daarom neem ik mijn ouders dan mee. Die denken dat de minimumleeftijd die erop staat te maken heeft met de moeilijkhied van het spel.

Als ik dan een 18+ game koop zeggen ze: is dat niet te moeilijk dan?

Maar ik vind zeker voor de top-down GTA's 18+ te hoog.

Voor de 3D GTA's vind ik 16+ een respectabele leeftijd.

Boris H.

Link to comment
Delen op andere websites

Ouders van minderjarigen beslissen.

Als de ouders weten dat de game op hun kind geen nadelige invloed heeft of zal hebben, mogen 18- (ik dus:p) het spelen.

Maar ik vind ook dat ze, als ze er slecht gedrag bij vinden of ouders stukken zien die echt niet horen, ze het mogen afnemen.

Velen zeggen hier 12+

Dat helemaal niet, 16+ is goed.

12+ is goed voor games als tomb raider.

Bewerkt: door Bv202
Link to comment
Delen op andere websites

Nee, de adviesleeftijd is te hoog

Ik heb hier op gestemd omdat er vaak games zijn waar veel meer bloed, geweld... inkomt en dat die dan een 16+ rating krijgen!

Ik zelf speel GTA al van mijn 8 jaar en heb nooit iets ondervonden van dat ik geweldadig ben... Ik vind dat ze GTA niet zo hoog moeten beoordelen omdat er soms pysichs gestoorde mensen zijn, die moorden plegen en dan GTA de schuld geven!

En ik vind dat de classic GTA's helemaal geen 18+ moeten zijn, want die GTA's zijn belange niet zo realistis als de GTA's van nu, die zou ik zelf eerder 12+ maximum 14+.

Dus ik vind dat ze bij GTA altijd overdreven hebben en dat 16+ al hoog genoeg zou zijn!

GTA-Freak2

Link to comment
Delen op andere websites

Ik vind het advies ook veel te hoog. 12+ voor 3D GTA's vind ik niet kunnen. Ik zeg daarom 16+ voor 3D GTA's en 12+ voor Top Down View GTA's. Ik zelf speel al GTA vanaf mijn achtste! Ik heb er nog nooit iets engs aan gevonden en heb er ook nooit een moord mee gepleegt, maar ik geloof wel dat je sommige mensen hiermee wel iets kan beinvloeden. Daarom zal GTA denk ik nooit naar 16+ gaan of zelfs 12+. Zeker nu de next-gen consoles komen waar je wel hele enge dingen mee kunt maken die duidelijk te zien zijn. Mijn ouders vinden het heel normaal als ik zulke spellen speel.

Link to comment
Delen op andere websites

Ik persoonlijk vind 18+ veel te hoog als je kijkt naar de content van de game. Terwijl er films over dezelfde onderwerpen zijn die 16+ (of soms nog lager) zijn. De oorzaak is volgens mij omdat games als GTA geweld bij kinderen IRL stimuleren maar ik heb daar mijn twijfels bij. Oké het kan misschien bijdragen geweld bij kinderen (ook volwassenen) te stimuleren maar films doen dat dan niet ofwat?

Volgens mij doen films dit zelfs veel meer want dan zeggen ouders wel dat video-games veel te reallistisch worden, films zijn nogaltijd realistischer en daar zeggen ze dan niks/veel minder over. :duh:

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.

×
×
  • Create New...