Jump to content

Car Talk - Het grote auto-topic


Groot-Duimpje

Recommended Posts

Ik kan me nog wel herrineren dat een paar randdebielen hem hadden omgegooit.

Maar nu ziet ie er goed uit :D en toch nog best standaard kwa voorkant etc. Ga je trouwens de achterkant ook nog verlagen? Kan je misschien beter 6 voor en 5 achter doen.

Lijkt mij een stuk mooier, maar dat is mijn mening.

Die ene centimeter meer van achter ga je echt niet zien hoor :puh: Persoonlijk vind ik zoals ie nu staat perfect, dan raken m`n wielen de wielkassen niet zo erg tenminste! Daarbij staat ie van achteren nog steeds op verlagingsveren, ipv een schroefset...

Ik kan me nog wel herrineren dat een paar randdebielen hem hadden omgegooit

Ja, ik herinner me dat ook nog. Ongelofelijk dat er niet zoveel schade was(ik had erger verwacht). Mensen die zoiets flikken zijn echte mongolen..

Overigens vind ik het achterlijk weinig wat jij voor je auto betaalt hebt Mythbuster, voor een auto die nog goed functioneert Wat voor motor zit erin(pk en 1.zoveel jwz, benzine of diesel en hoeveel verbruikt ie)?

En ik ben ook eens benieuwd naar wat er onder de motorkap zit van RustyRustler..:clown:

Agreed, had zelf niet verwacht er zo lang mee te rijden toen ik 'm net kocht, heb btw een gewoon 1400'tje benzine er in liggen met 50pk of zo. Plan is om er een 1.8 of een 2 liter er in te leggen als dit blokje er mee op houdt :)

Verbruik ligt er aan hoe ik rijd, als ik echt zuinig wil doen kom ik net aan de 1 op 14-15, als ik 'm doortrap al gauw op 1 op 10... Is wel te doen dus!

Link to comment
Delen op andere websites

  • Reacties 9.3k
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • GolfG60

    1309

  • moechy

    1226

  • GekkieJ01

    629

  • RustyRustler89

    543

Top Posters In This Topic

Posted Images

Prijs is ook verschillend, sommige kopen een nieuwe/andere auto en zetten een auto voor een lagere prijs dan iemand die geldschulden heeft.

En hij heeft een 1.4 met 60pk, gok dat die zo'n 1 op 12 rijden ongeveer.

Rusty heeft er een 2 liter 16klepper, dacht 150pk maar weet niet zeker.

Me moeders Passat deed met een 2liter 8klepper zo'n 1 op 10 ongeveer, maar die was al aardig aan de kilometers, ging weg met 320 of 330 duizend kilometers.

Oh, en dit is mijn 500ste post in dit topic :clown:

150 PK in een Peugeot, chiptuning zeker? :puh: Wat bedoel je precies met 16klepper, dat is in ieder geval iets helemaal anders dan cilinders..:engel:

Agreed, had zelf niet verwacht er zo lang mee te rijden toen ik 'm net kocht, heb btw een gewoon 1400'tje benzine er in liggen met 50pk of zo. Plan is om er een 1.8 of een 2 liter er in te leggen als dit blokje er mee op houdt :)

Verbruik ligt er aan hoe ik rijd, als ik echt zuinig wil doen kom ik net aan de 1 op 14-15, als ik 'm doortrap al gauw op 1 op 10... Is wel te doen dus!

Dat is dan nog redelijk ja. :puh: Is dat wel reglementair, zo gewoon een nieuwe motor in je auto stoppen? :puh:

Link to comment
Delen op andere websites

Bwa valt wel mee. Ik betaal iets van een €44 voor een volle tank met men punto. Diesel staat al bijna even duur als de benzine..

Naja met mn C2 betaal ik zeg maar 1 tank in de week en da's zo'n €65 ( ong 250/mnd )

Met de seicento betaal ik ( uitgerekend ) eens in de 2 weken een tank van €65 ( 150/mnd )

Het scheelt dus zeker iig 100 euro per mnd aan benzinekosten.

En tevens scheelt het me ook 50 euro aan wegenbelasting /3mnd :sigaar:

@gekkieJ / mythbuster: dat soort dingen vergeet ik nou ook altijd eh :bonk:

Gelukkig staat de punto op naam van men vader. Want als ik die zou verzekeren zou ik €2000 per jaar moeten ophoesten.. Vind het schandalig voor een auto van 65pk. Enkel en alleen omdat ik nog geen 25 ben..

Geen idee of het waar is, maar ik hoorde laatst dat als jij in een auto rondrijd die op je pa's naam is verzekerd, je eigen risico wel een stuk hoger is. Just sayin'

Tegen je 25 wel, maar vordeel eraan is dat je tegen je 25 veel meer geld hebt dan dat je nu elk jaar €2500 moet ophoesten...

Link to comment
Delen op andere websites

Prijs is ook verschillend, sommige kopen een nieuwe/andere auto en zetten een auto voor een lagere prijs dan iemand die geldschulden heeft.

En hij heeft een 1.4 met 60pk, gok dat die zo'n 1 op 12 rijden ongeveer.

Rusty heeft er een 2 liter 16klepper, dacht 150pk maar weet niet zeker.

Me moeders Passat deed met een 2liter 8klepper zo'n 1 op 10 ongeveer, maar die was al aardig aan de kilometers, ging weg met 320 of 330 duizend kilometers.

Oh, en dit is mijn 500ste post in dit topic clown.gif

150 PK in een Peugeot, chiptuning zeker? puh2.gif Wat bedoel je precies met 16klepper, dat is in ieder geval iets helemaal anders dan cilinders..hypocrite.gif

Agreed, had zelf niet verwacht er zo lang mee te rijden toen ik 'm net kocht, heb btw een gewoon 1400'tje benzine er in liggen met 50pk of zo. Plan is om er een 1.8 of een 2 liter er in te leggen als dit blokje er mee op houdt smile3.gif

Verbruik ligt er aan hoe ik rijd, als ik echt zuinig wil doen kom ik net aan de 1 op 14-15, als ik 'm doortrap al gauw op 1 op 10... Is wel te doen dus!

Dat is dan nog redelijk ja. puh2.gif Is dat wel reglementair, zo gewoon een nieuwe motor in je auto stoppen? puh2.gif

150 PK in een 2 liter blok valt nog mee, Een Clio 2.0 blok heeft 16(V-Valve) Klepper heeft 179 PK standaard.

Mythbuster mag met een 1.8 of 2 liter blok rondrijden, als die is Ibiza gekeurd is met een 1.8/2.0 blok. Als je hem niet laat keuren en de politie of de verzekering komt er achter, dan is Mythbuster goed het haasje. puh2.gif

Link to comment
Delen op andere websites

Ik zit wel bij een gekleurd iemand, maar veel vrienden van mij zijn in 1 keer bij hem geslaagd. hij woont in het dorp hier, en spreek goed Nederlands. Ik hoorde van me zus dat hij wel gevoel voor humor heeft maar hij kan ook heel erg serieus zijn op de momenten wanneer dat nodig is, ideaal toch? thumbsup2.gif

Nog een leuk verhaal:

Zus zit bij dezelfde rijschool, dus ik bel zo gister naar die vent of die nog leerlingen aannam.. Dat was zo, dus hij wou meteen afspraak maken voor zaterdag ( op het tijdstip dat me zus wou ) dus nou ga ik voor me zus, en daarna mag mijn zus lesrijden ( ook 1e rijles )icon_cab.gif

PS: Post 250 in dit topic.

Dan heb jij wss je rijbewijs eerder, das vaker zo :puh:

Maar opzich is gekleurd niet erg, maar ga niet bij een turk beginnen die amper Nederlands kan :schater:

Ik ga ook in het weekend beginnen! 8) #Golf 2

En Golf: als je een rijschool kiest, kies er dan eentje met Golf 6'en ofzo? :D

Zat ik wel aan te denken, moet nog kijken wat de mogelijkheden zijn :*D

Maar in een Toyota lessen of dergelijke is ook niet verkeerd :Y

Bestaan er nog rijscholen met een Golf 2 als lesauto dan? clown.gif

Ik denk dat G60 gewoon de goedkoopste maar wel betrouwbaarste kiest. Meestal zijn die rijscholen met Golf 6'jes als lesauto hartstikke duur in de prijzen.

Jep, vaak wel, wil een rijschool die goede reviews hebben en daarvan ga ik naar de prijs kijken :Y

Nee, er zijn naar mijn weten geen rijscholen met Golf 2 als lesauto meer... #België :D

En ik denk inderdaad dat GolfG60 niet naar een rijschool gaat gaan waar hij dubbel zoveel betaald als anders om een Golf 6 te hebben, hoor. :puh: Maar als zo'n rijschool betrouwbaar en goedkoop zou zijn, was het wel mooi meegenomen!

Idd, dat vind ik het belangrijkste :bier:

150 PK in een Peugeot, chiptuning zeker? :puh: Wat bedoel je precies met 16klepper, dat is in ieder geval iets helemaal anders dan cilinders..:engel:

Agreed, had zelf niet verwacht er zo lang mee te rijden toen ik 'm net kocht, heb btw een gewoon 1400'tje benzine er in liggen met 50pk of zo. Plan is om er een 1.8 of een 2 liter er in te leggen als dit blokje er mee op houdt :)

Verbruik ligt er aan hoe ik rijd, als ik echt zuinig wil doen kom ik net aan de 1 op 14-15, als ik 'm doortrap al gauw op 1 op 10... Is wel te doen dus!

Dat is dan nog redelijk ja. :puh: Is dat wel reglementair, zo gewoon een nieuwe motor in je auto stoppen? :puh:

Kleppen zijn kleppen die de cilinder om bepaalde tijdstippen afsluit om compressie op te bouwen en om het mengsel erin te laten lopen of juist eruit ;)

8 klepper is het bij een vier cilinder motor dat er dus 2 kleppen(1 inlaat, 1 uitlaat) per cilinder zitten, je zou dus zeggen dat een 16 klepper meer mengsel erin en eruit laat gaan, en dus meer vermogen.

En 150pk uit een 2 liter valt nog mee hoor, destijds had VW het al met een 2liter 16klepper en dat was in 1995 en technologie is zwaar verbeterd.

Tevens ook een motor die Myth erin kan lepelen, want de Seat die hij heeft, is ook uit de fabriek gerold met zo'n motor dus voor 50 euro bij de rdw kan ie hem omkeuren naar 2.0L 16V, en hij moet degelijk erin liggen ofc.

150 PK in een 2 liter blok valt nog mee, Een Clio 2.0 blok heeft 16(V-Valve) Klepper heeft 179 PK standaard.

Mythbuster mag met een 1.8 of 2 liter blok rondrijden, als die is Ibiza gekeurd is met een 1.8/2.0 blok. Als je hem niet laat keuren en de politie of de verzekering komt er achter, dan is Mythbuster goed het haasje. puh2.gif

Klopt, dan rij je onverzekerd rond, en mag je alles zelf betalen.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Kleppen

Zijn dit die kleppen die je bedoelt? :engel: /noob

Jep, dat zijn ze ;)

Link to comment
Delen op andere websites

150 PK in een Peugeot, chiptuning zeker? :puh: Wat bedoel je precies met 16klepper, dat is in ieder geval iets helemaal anders dan cilinders..:engel:

Agreed, had zelf niet verwacht er zo lang mee te rijden toen ik 'm net kocht, heb btw een gewoon 1400'tje benzine er in liggen met 50pk of zo. Plan is om er een 1.8 of een 2 liter er in te leggen als dit blokje er mee op houdt :)

Verbruik ligt er aan hoe ik rijd, als ik echt zuinig wil doen kom ik net aan de 1 op 14-15, als ik 'm doortrap al gauw op 1 op 10... Is wel te doen dus!

Dat is dan nog redelijk ja. :puh: Is dat wel reglementair, zo gewoon een nieuwe motor in je auto stoppen? :puh:

Kleppen zijn kleppen die de cilinder om bepaalde tijdstippen afsluit om compressie op te bouwen en om het mengsel erin te laten lopen of juist eruit ;)

8 klepper is het bij een vier cilinder motor dat er dus 2 kleppen(1 inlaat, 1 uitlaat) per cilinder zitten, je zou dus zeggen dat een 16 klepper meer mengsel erin en eruit laat gaan, en dus meer vermogen.

En 150pk uit een 2 liter valt nog mee hoor, destijds had VW het al met een 2liter 16klepper en dat was in 1995 en technologie is zwaar verbeterd.

Tevens ook een motor die Myth erin kan lepelen, want de Seat die hij heeft, is ook uit de fabriek gerold met zo'n motor dus voor 50 euro bij de rdw kan ie hem omkeuren naar 2.0L 16V, en hij moet degelijk erin liggen ofc.

Dat is het punt zeg maar een beetje. Ik heb het toevallig bij de APK even na gevraagd aangezien ik 't deze of volgende zomer wel van plan ben. 'Stel nou dat ik van de zomer een andere motor er in wil hangen, wat moet ik dan doen met keuren?' Die jongen die 'm heeft gekeurd zei ongeveer dit:

"In principe zwijgen. Met de APK kijken ze alleen naar het aantal cilinders en de hoofdbrandstof, niet naar de cilinder inhoud. Als jij een blok uit een andere Ibiza er in kan lepelen kunnen ze er met de APK niet echt moeilijk over doen. Maar weet wat je op je hals haalt, je moet waarschijnlijk je hele kabelboom gaan vervangen, je instrumenten daar krijg je gezeur mee omdat 't niet meer klopt. Ook je aandrijfassen zullen misschien niet meer passen. Maar met keuren in principe zwijgen. Anders zou je er mee naar Lelystad moeten, moet je 'm helemaal laten herkeuren. En dan gaan zij waarschijnlijk zeuren over je remmen die je ook moet upgraden, dat je draagarmen van een andere Ibiza moet halen vanwege extra kracht die er op komt te staan enzovoort. Als je er aan begint kun zeer waarschijnlijk 't beste een hele (schade?) auto erbij kopen en gewoon alles overzetten."

Met een licht autootje met 145pk op z`n minst is het natuurlijk niet slim om de originele remmen erop te laten zitten, en ik ken wat gekietelde 2.0 16klepper ABF'jes(ABF=motortype) uit Engeland met Mercedes superchargers/kompressors die rond 200-230pk zitten, dus boven die 145pk is ook nog wel te komen.

Ik ben er dus nog niet helemaal over uit wat ik ga doen en wat voor blok er in zou komen('t liefst een VR6, maar dat is een te groot project voor mij).

Ben sowieso wel van plan om gewoon de remmen te upgraden, vooral omdat mijn remmen nogal tiny zijn(en ik er gewoon Cupra remmenschijven en klauwen op zou kunnen plakken denk ik).

Dit ligt er ook een beetje aan wat het zou gaan kosten allemaal. Ben namelijk niet van plan om voor 2000 euro aan extra upgrades te gaan doen met de kans dat ik 'm b.v. uiteindelijk niet APK/RDW gekeurd krijg omdat ik b.v. de draagarmen niet heb geupgrade, en dat dan blijkt dat als ik die upgrade, andere onderdelen die al geupgrade zijn, daar niet op passen of iets dergelijks!

Sowieso wil ik het op het werk gaan doen met m`n baas. Ik werk bij een autostalling dus eventueel kan ik 'm daar neerzetten als ik er aan werk(tegen betaling natuurlijk). En we hebben daar een brug en een shitload een goede materialen en m`n baas weet nogal veel van motoren, dat is het probleem dus niet. Ben eerlijk gezegd een beetje bang om veel te veel geld in zo`n project te steken, en het dan uiteindelijk niet te kunnen afmaken...

@Discussie over rijscholen: Probeer NXXT eens, die zijn super goedkoop. Je kunt dan in een Golf 5(of 6?) rijden, of een Polo Bluemotion, of geloof ik een Mini Cooper.

Bewerkt: door Mythbuster
Link to comment
Delen op andere websites

Dat is het punt zeg maar een beetje. Ik heb het toevallig bij de APK even na gevraagd aangezien ik 't deze of volgende zomer wel van plan ben. 'Stel nou dat ik van de zomer een andere motor er in wil hangen, wat moet ik dan doen met keuren?' Die jongen die 'm heeft gekeurd zei ongeveer dit:

"In principe zwijgen. Met de APK kijken ze alleen naar het aantal cilinders en de hoofdbrandstof, niet naar de cilinder inhoud. Als jij een blok uit een andere Ibiza er in kan lepelen kunnen ze er met de APK niet echt moeilijk over doen. Maar weet wat je op je hals haalt, je moet waarschijnlijk je hele kabelboom gaan vervangen, je instrumenten daar krijg je gezeur mee omdat 't niet meer klopt. Ook je aandrijfassen zullen misschien niet meer passen. Maar met keuren in principe zwijgen. Anders zou je er mee naar Lelystad moeten, moet je 'm helemaal laten herkeuren. En dan gaan zij waarschijnlijk zeuren over je remmen die je ook moet upgraden, dat je draagarmen van een andere Ibiza moet halen vanwege extra kracht die er op komt te staan enzovoort. Als je er aan begint kun zeer waarschijnlijk 't beste een hele (schade?) auto erbij kopen en gewoon alles overzetten."

Met een licht autootje met 145pk op z`n minst is het natuurlijk niet slim om de originele remmen erop te laten zitten, en ik ken wat gekietelde 2.0 16klepper ABF'jes(ABF=motortype) uit Engeland met Mercedes superchargers/kompressors die rond 200-230pk zitten, dus boven die 145pk is ook nog wel te komen.

Ik ben er dus nog niet helemaal over uit wat ik ga doen en wat voor blok er in zou komen('t liefst een VR6, maar dat is een te groot project voor mij).

Ben sowieso wel van plan om gewoon de remmen te upgraden, vooral omdat mijn remmen nogal tiny zijn(en ik er gewoon Cupra remmenschijven en klauwen op zou kunnen plakken denk ik).

Dit ligt er ook een beetje aan wat het zou gaan kosten allemaal. Ben namelijk niet van plan om voor 2000 euro aan extra upgrades te gaan doen met de kans dat ik 'm b.v. uiteindelijk niet APK/RDW gekeurd krijg omdat ik b.v. de draagarmen niet heb geupgrade, en dat dan blijkt dat als ik die upgrade, andere onderdelen die al geupgrade zijn, daar niet op passen of iets dergelijks!

Sowieso wil ik het op het werk gaan doen met m`n baas. Ik werk bij een autostalling dus eventueel kan ik 'm daar neerzetten als ik er aan werk(tegen betaling natuurlijk). En we hebben daar een brug en een shitload een goede materialen en m`n baas weet nogal veel van motoren, dat is het probleem dus niet. Ben eerlijk gezegd een beetje bang om veel te veel geld in zo`n project te steken, en het dan uiteindelijk niet te kunnen afmaken...

@Discussie over rijscholen: Probeer NXXT eens, die zijn super goedkoop. Je kunt dan in een Golf 5(of 6?) rijden, of een Polo Bluemotion, of geloof ik een Mini Cooper.

Idd, bij APK kunnen ze namelijk niet kijken wat je motorinhoud is, behalve naar je motorcode ;)

Maar idd, kabelboom moet aangepast of vervangen worden, vooral omdat een ABF best wel elektrisch is tegenover de gewone motoren, dus het beste is een ABF kabelboom.

Je tellerklok moet je vervangen, vanwege de kmteller en toerenteller, die van jou gaat wss tot 200km/u en 7000 toeren en die van een ABF dacht ik tot 240 of 260 en 7500 toeren.

Natuurlijk moet je de aandrijfassen vervangen, omdat je ook een andere motor en versnellingsbak(je huidige is te kort qua versnellingen) erin legt, dan heb je meestal de assen ook al ;)

Of je er naar Lelystad heen moet weet ik niet, maar ik denk dat hij in de war is met een andere motor erin lepelen die er nooit in is geleverd, en dan moet je een complete keuring ondergaan.

Als ik het me helemaal goed herinner, mag je bij auto's t/m 97 een andere motor erin leggen die er (als optie) erin is geleverd, dus een ABF zou je volgens dat er gewoon in mogen leggen, VR6 weer niet.

Maar ik zal kijken of ik er nog wat info over vind ;)

Wss ben je idd dus beter af met een schade auto, zag op MP een Corboda GTI 16V voor 1000, ietswat prijzig maar dan heb je eigenlijk alles, en als je alles los koopt ben je 10x zoveel kwijt.

Je kan ook nog over de grens kijken voor een 16V, misschien zoeken naar een Golf 3 16V maar weet niet hoe het exact zit met je onderstel.

Want een Golf 3 GTI heeft 5 gaats in de wielen, terwijl een Cupra 4x100 heeft.

Link to comment
Delen op andere websites

Ik meen is gelezen te hebben dat dit zelfs helemaal niet meer mag, tenzij het motorvermogen niet meer toeneemt dan een x-aantal procent.

Hmm, nu je het zegt schiet me iets te binnen, ik meen wel iets gelezen te hebben dat de toename maar 40% mocht zijn, weet nu niet zeker of dit ook onder de 'voor 97' regel van toepassing is.

Myth, miss helpt dit je: Klik

Gaat om een Opel( :duh: ) 1.2 die naar 2.0 16V gaat, van +/-50pk naar 150pk dus, en ze moesten een volle test doen wat bij hun toen afgerond 700euro kostte.

Tevens staat er een paar berichten eronder de consequenties die het kan dragen als je auto niet meer type goedgekeurd is ;)

Bewerkt: door GolfG60
Link to comment
Delen op andere websites

Ik meen is gelezen te hebben dat dit zelfs helemaal niet meer mag, tenzij het motorvermogen niet meer toeneemt dan een x-aantal procent.

Hmm, nu je het zegt schiet me iets te binnen, ik meen wel iets gelezen te hebben dat de toename maar 40% mocht zijn, weet nu niet zeker of dit ook onder de 'voor 97' regel van toepassing is.

Ik denk dat je pas alles zonder probleem mag veranderen op een auto die als Old-timer gekeurd is. (25jaar oud dus)

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.

×
×
  • Create New...