Jump to content

Car Talk - Het grote auto-topic


Groot-Duimpje

Recommended Posts

  • Reacties 9.3k
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • GolfG60

    1310

  • moechy

    1226

  • GekkieJ01

    629

  • RustyRustler89

    543

Top Posters In This Topic

Posted Images

Ik meen is gelezen te hebben dat dit zelfs helemaal niet meer mag, tenzij het motorvermogen niet meer toeneemt dan een x-aantal procent.

Hmm, nu je het zegt schiet me iets te binnen, ik meen wel iets gelezen te hebben dat de toename maar 40% mocht zijn, weet nu niet zeker of dit ook onder de 'voor 97' regel van toepassing is.

Ik denk dat je pas alles zonder probleem mag veranderen op een auto die als Old-timer gekeurd is. (25jaar oud dus)

In België kan je dan inderdaad eigenlijk alles doen zolang je hem ingeschreven laat (dan moet hij niet naar de keuring). In Nederland ligt dat denk ik anders.

Link to comment
Delen op andere websites

Zo zeg, gaan we nou roddelen over mijn auto?? :puh:

Ik heb inderdaad een 2.0 16V met 150pk, en die is niet gechipt

Wat wel veranderd is, is het volgende: (Alleen motorisch)

  • Inlaat
  • Spruitstuk vervangen en geslepen
  • Katalysator weggehaald
  • Race middendemper
  • Sport EInddemper

Hele uitlaat is volledig RVS 0_0

Meteen even wat cijfers dan

0 / 100 km/u -> 7,9 Sec

Top -> 225 km/u

Verbruik -> 1 op 11 gemiddeld, 1 op 8 bij sportief gebruik, 1 op 5 bij 200+ km/u :puh:

Bij een goede Chip op maat is 160 pk haalbaar, anders moet ik met een turbo of throttle bodies gaan werken, en dat is me net wat te duur

Buiten dat is het met een turbo ook niet meer te houden @ 300 á 350 PK :D

Onderstaand filmpje is dus niet van mij

Link to comment
Delen op andere websites

In het rood rijden heeft dus echt geen nut (tenzij die toerenteller niet klopt :puh:)

Je zit zin een dood punt en je motor heeft er meer slijtage van.

Eigenlijk betekend het rode iets anders, motoren geven een piek gebied en sterven qua vermogen na een bepaald toerental, en daar begint meestal het rood.

Slijtage valt ook mee, maar het is op een fabrieksmotor onnodig om hem zover te trekken.

En denk niet dat die motor fabrieks is, althans, ik zou zelf niet graag 1.45bar op een originele motor zetten :puh:

En bij een turbo is je motorverloop ook anders dus kan zijn dat het punt dat er vermogensverlies optreed pas later is, dus bv. bij 7000rpm ipv. 6500rpm ;)

Omdat vermogensverlies kan optreden door niet goed te kunnen ademen, en laat een turbo dat nou net doen :D

Link to comment
Delen op andere websites

In het rood rijden heeft dus echt geen nut (tenzij die toerenteller niet klopt :puh:)

Je zit zin een dood punt en je motor heeft er meer slijtage van.

Eigenlijk betekend het rode iets anders, motoren geven een piek gebied en sterven qua vermogen na een bepaald toerental, en daar begint meestal het rood.

Slijtage valt ook mee, maar het is op een fabrieksmotor onnodig om hem zover te trekken.

En denk niet dat die motor fabrieks is, althans, ik zou zelf niet graag 1.45bar op een originele motor zetten :puh:

En bij een turbo is je motorverloop ook anders dus kan zijn dat het punt dat er vermogensverlies optreed pas later is, dus bv. bij 7000rpm ipv. 6500rpm ;)

Omdat vermogensverlies kan optreden door niet goed te kunnen ademen, en laat een turbo dat nou net doen :D

Bij overtoeren (rood op standaardmotoren) stopt je inspuiting toch gewoon? Zodat je geen motorschade kan oplopen.

Link to comment
Delen op andere websites

Bij overtoeren (rood op standaardmotoren) stopt je inspuiting toch gewoon? Zodat je geen motorschade kan oplopen.

Grappig, juist omdat je inspuiting stopt maak je juist motorschade :puh:

Je motor loopt op dat moment namelijk erg arm, en iets wat je dus echt niet wilt, is een arm lopende motor.

Toerenbegrenzing dmv. je ontsteking weg te halen is beter, maar is niet milieu en katalysator-vriendelijk omdat benzine in je uitlaat komt en dus daar ontsteekt.

Link to comment
Delen op andere websites

Bij overtoeren (rood op standaardmotoren) stopt je inspuiting toch gewoon? Zodat je geen motorschade kan oplopen.

Grappig, juist omdat je inspuiting stopt maak je juist motorschade :puh:

Je motor loopt op dat moment namelijk erg arm, en iets wat je dus echt niet wilt, is een arm lopende motor.

Toerenbegrenzing dmv. je ontsteking weg te halen is beter, maar is niet milieu en katalysator-vriendelijk omdat benzine in je uitlaat komt en dus daar ontsteekt.

Ik bedoel dat je inspuiting begrensd word zodat je niet meer kan blijven inspuiten :puh:. En dat ie wel moet afnemen in toeren.

Had het even verkeerd verwoord.

Link to comment
Delen op andere websites

Bij overtoeren (rood op standaardmotoren) stopt je inspuiting toch gewoon? Zodat je geen motorschade kan oplopen.

Grappig, juist omdat je inspuiting stopt maak je juist motorschade :puh:

Je motor loopt op dat moment namelijk erg arm, en iets wat je dus echt niet wilt, is een arm lopende motor.

Toerenbegrenzing dmv. je ontsteking weg te halen is beter, maar is niet milieu en katalysator-vriendelijk omdat benzine in je uitlaat komt en dus daar ontsteekt.

Ik bedoel dat je inspuiting begrensd word zodat je niet meer kan blijven inspuiten :puh:. En dat ie wel moet afnemen in toeren.

Had het even verkeerd verwoord.

Maar uiteindelijk loopt je motor nog veel te arm :puh:

Link to comment
Delen op andere websites

Jarno is rijk en wilt dat graag laten zien, niets mee mis toch? :7

dit heet toch welke auto hebben jullie?wel ik laat gwn de auto's zien die we hebben

Nou, in mijn ogen geld 'Pics or didn't happen'. En ten tweede, als iemand zegt dat hij die bak op een lijkenwagen vindt lijken, moet je het niet gelijk zien als jaloezie..

@G60, omdat motor van E30 M3 3 jaar geleden te arm liep, liep ie in elkaar. Je zag een drijfstang letterlijk gewoon uitsteken. Motor kon je zo weg gooien, toen kwam er een 2.8l m50 van een E36 in, gelijk het karakter van M3 weg.. :N

Link to comment
Delen op andere websites

@G60, omdat motor van E30 M3 3 jaar geleden te arm liep, liep ie in elkaar. Je zag een drijfstang letterlijk gewoon uitsteken. Motor kon je zo weg gooien, toen kwam er een 2.8l m50 van een E36 in, gelijk het karakter van M3 weg.. :N

Zonde, erg zonde, S14's worden steeds zeldzamer omdat mensen ze in de soep laten lopen of ze swappen voor 6 cilinders :-(

Link to comment
Delen op andere websites

@G60, omdat motor van E30 M3 3 jaar geleden te arm liep, liep ie in elkaar. Je zag een drijfstang letterlijk gewoon uitsteken. Motor kon je zo weg gooien, toen kwam er een 2.8l m50 van een E36 in, gelijk het karakter van M3 weg.. :N

Zonde, erg zonde, S14's worden steeds zeldzamer omdat mensen ze in de soep laten lopen of ze swappen voor 6 cilinders :-(

Of zelfs 10 cilinders.

m3-76.jpg

Me pa had de kans om een S14 blok te kopen 4 jaar geleden met 120.000 km voor 2200 maar had 't afgeslagen. Nu koop je ze voor niet minder dan 5 of 6 voor een blok met 200.000 km. :N

Bewerkt: door Tha-Ran
Link to comment
Delen op andere websites

Ik meen is gelezen te hebben dat dit zelfs helemaal niet meer mag, tenzij het motorvermogen niet meer toeneemt dan een x-aantal procent.

Hmm, nu je het zegt schiet me iets te binnen, ik meen wel iets gelezen te hebben dat de toename maar 40% mocht zijn, weet nu niet zeker of dit ook onder de 'voor 97' regel van toepassing is.

Myth, miss helpt dit je: Klik

Gaat om een Opel( :duh: ) 1.2 die naar 2.0 16V gaat, van +/-50pk naar 150pk dus, en ze moesten een volle test doen wat bij hun toen afgerond 700euro kostte.

Tevens staat er een paar berichten eronder de consequenties die het kan dragen als je auto niet meer type goedgekeurd is ;)

Da's wel bah...

700 euro voor zo`n verrekte keuring. Moet me dan maar is gaan verdiepen wat voor blok 't grootste is dat ik er dan in kan lepelen, zonder die 40% te overschrijden, denk dat je dan al snel aan een 1.8 of nog lager zit, 1.6 8 klepper of zo. Dan kan ik het net zo goed niet doen. En anders wordt 't gewoon onverzekerd rijden denk, rij heel rustig, en ben niet van plan dat te veranderen. Zeker niet op een manieer dat de technische recherche er aan te pas moet komen.

btw, ander idee: Hele Cupra kopen, chassisnummer eruit knippen en in mijn chassis gooien, alles overzetten(alles op het blik na), en kenteken van die Cupra op zetten. Zou dat niet een mogelijkheid zijn?

Link to comment
Delen op andere websites

Ik meen is gelezen te hebben dat dit zelfs helemaal niet meer mag, tenzij het motorvermogen niet meer toeneemt dan een x-aantal procent.

Hmm, nu je het zegt schiet me iets te binnen, ik meen wel iets gelezen te hebben dat de toename maar 40% mocht zijn, weet nu niet zeker of dit ook onder de 'voor 97' regel van toepassing is.

Myth, miss helpt dit je: Klik

Gaat om een Opel( :duh: ) 1.2 die naar 2.0 16V gaat, van +/-50pk naar 150pk dus, en ze moesten een volle test doen wat bij hun toen afgerond 700euro kostte.

Tevens staat er een paar berichten eronder de consequenties die het kan dragen als je auto niet meer type goedgekeurd is ;)

Da's wel bah...

700 euro voor zo`n verrekte keuring. Moet me dan maar is gaan verdiepen wat voor blok 't grootste is dat ik er dan in kan lepelen, zonder die 40% te overschrijden, denk dat je dan al snel aan een 1.8 of nog lager zit, 1.6 8 klepper of zo. Dan kan ik het net zo goed niet doen. En anders wordt 't gewoon onverzekerd rijden denk, rij heel rustig, en ben niet van plan dat te veranderen. Zeker niet op een manieer dat de technische recherche er aan te pas moet komen.

btw, ander idee: Hele Cupra kopen, chassisnummer eruit knippen en in mijn chassis gooien, alles overzetten(alles op het blik na), en kenteken van die Cupra op zetten. Zou dat niet een mogelijkheid zijn?

Ja, maar laat dat nou net illegaal zijn, dat heet omkatten en wordt vaak voor gejatte auto's gedaan.

Ze jatten een mooie auto met alles erop en eraan, dan kopen ze een sloper met dezelfde kleur en zetten de code over.

Dat is wat er bv. gebeurd voordat ze naar het Oostblok gaan.

Mensen die een racer maken of hun motorruimte cleanen, die laten dan het chassisnummer door de RDW verplaatsen omdat als ze zien dat ermee geknutseld is, dat je gelijk een grote verklaring kunt gaan afleggen hoe en wat.

Onverzekerd rijden blijft een risico, een 1.8 8v heeft 75pk, dat is ongeveer het maximale wat je mag hebben.

Je hebt 60pk, 40% daarvan is pakweg 85pk, dus dat valt er nog onder.

Bewerkt: door GolfG60
Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.

×
×
  • Create New...