MegaPilot Geplaatst: 7 januari 2012 Rapport Share Geplaatst: 7 januari 2012 (bewerkt) Het gaat niet goed met Volvo? Door die ecopremies hebben ze in België zoete broodjes gebakken, dat kan ik je zeggen.. Met alle respect, maar ik denk persoonlijk dat een Volvo wel wat kwalitatiever is dan een Seat.. Editz: Zit net op de site van Seat wat rond te kloten, blijkt er een motor te zijn voor de Seat Ibiza SC met 180 PK. Allemaal goed en wel, het is een 1.4 benzinemotor. Is 1.4 niet een beetje klein om daar 180 PK uit te halen? Bewerkt: 7 januari 2012 door MegaPilot Reageren Link to comment Delen op andere websites More sharing options...
Tha-Ran Geplaatst: 7 januari 2012 Rapport Share Geplaatst: 7 januari 2012 (bewerkt) Het gaat niet goed met Volvo? Door die ecopremies hebben ze in België zoete broodjes gebakken, dat kan ik je zeggen.. Met alle respect, maar ik denk persoonlijk dat een Volvo wel wat kwalitatiever is dan een Seat.. Editz: Zit net op de site van Seat wat rond te kloten, blijkt er een motor te zijn voor de Seat Ibiza SC met 180 PK. Allemaal goed en wel, het is een 1.4 benzinemotor. Is 1.4 niet een beetje klein om daar 180 PK uit te halen? Ga asjeblieft geen conclusies trekken over auto's als je er niks over weet. En wat betreft om uit een 1.4 180 pk te halen, ik ken een verhaal van BMW uit de jaren 70, dat ze uit een normale BMW 2002 op de sloop een blok haalden dat al meer dan een ton had gelopen zodat alle zwakheden uit het blok waren. Vervolgens lieten ze die blokken gewoon zelfs in de winter buiten liggen. En als die monteurs daar pauze hadden, gingen ze daarna ook nog met z'n allen op het blok pissen zodat ze het metaal positief betaste. En na dat maakten ze het blok weer helemaal schoon en door onderdelen als turbo's die groter zijn dan 3 hoofden, persten ze meer dan 1500 pk uit dat blok. Dus wederom, ga geen conclusies trekken over auto's als je er niks over weet. Bewerkt: 7 januari 2012 door Tha-Ran Reageren Link to comment Delen op andere websites More sharing options...
Mythbuster Geplaatst: 7 januari 2012 Rapport Share Geplaatst: 7 januari 2012 (bewerkt) Het gaat niet goed met Volvo? Door die ecopremies hebben ze in België zoete broodjes gebakken, dat kan ik je zeggen.. Met alle respect, maar ik denk persoonlijk dat een Volvo wel wat kwalitatiever is dan een Seat.. Editz: Zit net op de site van Seat wat rond te kloten, blijkt er een motor te zijn voor de Seat Ibiza SC met 180 PK. Allemaal goed en wel, het is een 1.4 benzinemotor. Is 1.4 niet een beetje klein om daar 180 PK uit te halen? Kuch, kuch... Volvo zat zeer zeker wel in de problemen vanwege de economie. Waarom denk je dat Volvo nu van de Chinezen is? Omdat 't zo goed ging met het bedrijf? 'T ging niet zo slecht als met Saab, maar echt veel auto's verkochten ze niet hoor! En je zegt nu eigenlijk dat Volvo kwalitatiever is dan Volkswagen, zeker als je Seats bedoeld zoals die van mij. Vrijwel m`n hele auto is van binnen gewoon een Polo en een Golfje gecombineerd(dashboard is exact hetzelfde, VW Caddy en Polo Classic hadden exact zelfde cabine+voorkant). Daarbij gebruikt de nieuwste Leon volgens mij ook gewoon 't onderstel van een of andere Volkswagen, en gisteren las ik op de Top Gear site dat de nieuwste Ibiza op 't onderstel van 'n redelijk nieuwe Polo staat. Sure gast, mijn oude Seatje van 17 jaar oud is kwalitatief echt niet zo goed, maar een Volvo van die tijd was niet veel beter, en dat kan ik bewijzen ook: Wat zie jij vaker rijden, een 1995 Volvo 840, 480, 850, 940 enzovoort of een 1991-1999 Seat Ibiza? Precies. Ik heb al meer dan een week geen oude Volvo's gezien, en nette 480's(redelijk cheap in die tijd dacht ik?) zijn zo`n beetje uitgestorven tegenwoordig, terwijl je elke dag meer dan één Ibiza van 1991-1999 ziet rijden. En die Ibiza's zijn vaak ook nog hun halve leven afgetrapt door 'n gast met of zonder petje. En dan noem ik nog alleen de redelijk dure Volvo's op, zelfs die duurste Volvo's zie je niet vaak meer rijden, en die goedkope Seat'jes zie je nog elke dag. De enige Volvo's die ik nog zie zijn minder dan 5 jaar oud, en dan nog 2 helemaal verrotte Volvo 244 stations uit de oertijd bij m`n school. (En ja, ik weet dat er onlangs een sportversie van 'n Volvo 850 in de BN de Stem stond...). Kwa interieur kwaliteit, heb ik geen idee. Heb nog nooit in zo`n oude Volvo gezeten, weet alleen dat het interieur in mijn auto er na 17 jaar nog erg netjes uit ziet(op de stoelen zelf na), in tegenstelling tot de versleten bekleding in m`n pap z'n (paar jaar nieuwere) Focus... Sure, tegenwoordig heeft Volvo hele goede kwaliteit, en ik zal ook zeker niet zeggen dat ik Volvo's niet goed vind of wat dan ook: prachtige bakken, ijzersterk, erg mooi, geweldig. Als ik ooit een botsing heb zit ik liever in zo`n tank dan in een Seat. Maar ga alsjeblieft niet zeiken over dingen zonder er over na te denken of je dat kan beargumenteren. Daarbij, volgens mij heb ik het nooit over de vergelijking Volvo en Seat gehad, of aan de kwaliteit van Volvo getwijfelt. Met alle respect, maar je zit me bijna woorden in de mond te leggen die ik nooit gezegd heb. Enneh, 180 pk uit een 1.4 is makkelijk mogelijk tegenwoordig, ga je nou twijfelen of die website wel klopt of wat? Eerst zeggen dat Seat kwalitatief minder is dan Volvo, en dan verbaast zijn dat ze(Volkswagen waarschijnlijk...) uit een klein motortje zo veel vermogen persen. Audi heeft ook een 1.2 turbo voor de A3 die 20 keer sneller dan veel auto's met 'n 1.8 die ik ken. Goh, gek zeg... En m'n pap z'n Focus heeft een 1.8 of 1.9 met 90pk. Zie je in mijn ogen toch dat VW en Seat wat dat betreft zo slecht nog niet zijn. En @Ron: Ach, of dat verhaal waar is weet ik niet, weet wel dat er redelijk wat Supra's rondrijden met 1000pk, met turbo's kom je al een heel eind. Vraag me alleen af of zo`n dingetje ook nog vooruit komt als je er een caravan achter hangt, wat dat betreft zou ik liever 'n Amerikaanse V8 hebben met supercharger, wheelies + onnodige milieuvervuiling voor de winst! Bewerkt: 7 januari 2012 door Mythbuster Reageren Link to comment Delen op andere websites More sharing options...
GekkieJ01 Geplaatst: 7 januari 2012 Rapport Share Geplaatst: 7 januari 2012 Het gaat niet goed met Volvo? Door die ecopremies hebben ze in België zoete broodjes gebakken, dat kan ik je zeggen.. Met alle respect, maar ik denk persoonlijk dat een Volvo wel wat kwalitatiever is dan een Seat.. Editz: Zit net op de site van Seat wat rond te kloten, blijkt er een motor te zijn voor de Seat Ibiza SC met 180 PK. Allemaal goed en wel, het is een 1.4 benzinemotor. Is 1.4 niet een beetje klein om daar 180 PK uit te halen? Jij hebt zeker nog nooit auto gereden? Een 1.4 is voldoende om met het verkeer mee rond te komen, ze hoeven echt niet in elke auto een 2 liter blok te gooien.. Sowieso vraag je eerst iets over Cilinders/Kleppen en nu denk je opeens helemaal het mannetje zijn door onzin te praten. Eerste rijles net gehad, een 1.6 Toyota Corolla in 't grijs, reed echt heerlijk. Vent zei dat ik bovengemiddeld zat, en mag donderdag om half 7 s'avonds in de spits. Reageren Link to comment Delen op andere websites More sharing options...
GolfG60 Geplaatst: 7 januari 2012 Rapport Share Geplaatst: 7 januari 2012 (bewerkt) Het gaat niet goed met Volvo? Door die ecopremies hebben ze in België zoete broodjes gebakken, dat kan ik je zeggen.. Met alle respect, maar ik denk persoonlijk dat een Volvo wel wat kwalitatiever is dan een Seat.. Editz: Zit net op de site van Seat wat rond te kloten, blijkt er een motor te zijn voor de Seat Ibiza SC met 180 PK. Allemaal goed en wel, het is een 1.4 benzinemotor. Is 1.4 niet een beetje klein om daar 180 PK uit te halen? Nooit, technologie verbeterd en zo ook motoren, ja, vroeger was 180pk uit een 1.4 veel, vooral door de basis technologie. Maar ik ken het verhaal van wat Tha-Block verteld, weet dat BMW die vroeger in de Formule series zulke motoren gebruikte. Vroeger konden Skylines met een RB motor(fyi, een 2.6 liter 24 klepper) dik 1000pk halen, snelste was door Nissan zelf gemaakt en had over 1500pk! Ik praat nu over 15 jaar geleden, Supra's kunnen ook voorbij de 1000pk, kunnen ook rond de 1400pk hebben en dan met een 3 liter motor. Evo's, 2 liter motoren, voorbij de 1000pk, niet voor dagelijks te rijden, maar echt niet onmogelijk. V8jes, 2000pk ook te doen, ze hebben veel meer inhoud en meer cilinders, maar het is te doen. BMW's met 6 cilinders, voorbij de 800 pk, allemaal te doen, en allemaal straatmotoren. VW, R32 met 800+ pk, en dat met een rare en niet meest praktisch constructie(VR) qua vermogen. Hayabusa motoren, 1.3 zonder turbo heeft al 197pk, met turbo meer dan 500pk. Nu zal ik je wel vertellen, vele van die 1.4's gaan terug naar de garage, het is betrouwbaar maar er zijn ook verhalen dat ze stuk lopen, en die kloppen. Nu weet ik niet of het komt door het raggen met zo'n ding, maar er zijn ook zat verhalen dat zo'n eentje goed zijn werk doet Maar geloof me, 180pk uit een 1.4 is nog niks Bewerkt: 7 januari 2012 door GolfG60 Reageren Link to comment Delen op andere websites More sharing options...
Cheers. Geplaatst: 7 januari 2012 Rapport Share Geplaatst: 7 januari 2012 Ik wil later een lancia Delta we hadden er eerst al één maar die had wat technise problemen hebben we m weg gedaan. Reageren Link to comment Delen op andere websites More sharing options...
MaxVito Geplaatst: 7 januari 2012 Rapport Share Geplaatst: 7 januari 2012 (bewerkt) Trek je je blok niet een beetje krom als je 180 PK uit een 1.4 motor haalt? ( de meeste 2.5 TDI van volkswagen hebben 145PK) Ik denk niet dat alle pk's van die ibiza echte zijn... hij zal wel gechiptuned zijn.. en daarom ook zuiniger zal zijn Bewerkt: 7 januari 2012 door MaxVito Reageren Link to comment Delen op andere websites More sharing options...
Rullez Geplaatst: 7 januari 2012 Rapport Share Geplaatst: 7 januari 2012 (bewerkt) Uit een 1.4 180PK halen moet je wel verder gaan dan alleen een chip, wil je met een chip veel PK winst hebben moet je al een turbomotor hebben die zijn heel makkelijk te tunen door enkel de turbodruk omhoog te schroefen. Bewerkt: 7 januari 2012 door Rullez Reageren Link to comment Delen op andere websites More sharing options...
Mythbuster Geplaatst: 7 januari 2012 Rapport Share Geplaatst: 7 januari 2012 (bewerkt) Trek je je blok niet een beetje krom als je 180 PK uit een 1.4 motor haalt? ( de meeste 2.5 TDI van volkswagen hebben 145PK) Ik denk niet dat alle pk's van die ibiza echte zijn... hij zal wel gechiptuned zijn.. en daarom ook zuiniger zal zijn Rofl... Praat geen onzin dude. Je blok krom trekken is sowieso al redelijk onmogelijk(zelfs met de 1500 pk die Supra's en Skylines kunnen krijgen op een 2.5), dat spul is best wel massief staal(als je de delen met zuigers en al die zooi weg denkt, zijn de wanden van de motor massief, als je snapt wat ik bedoel). Als je met 180 pk een 1.4 blok zou krom trekken, zou een 8 liter motor met 180 pk ook krom gaan. 'T is namelijk niet zo dat hoe minder liters een motor heeft, hoe zwakker het staal er binnen is. I mean, ik weet niet zo veel van motoren als Gekkiej, Tha-Ran en Golf G60, maar ik weet wel dat staal in een 1.4 even sterk is als staal in een 2 liter. Wat wel kan is dat je blok scheurt, dat heb ik wel eens gezien op tv, dat ze een heel zeldzaam origineel Hemi blok hadden gevonden, maar er zat een barst in. Weet niet precies welk deel van het blok het was. Dat komt denk ik niet van hoeveel vermogen er op komt, maar meer door de temperatuursverschillen en dat soort dingen. Maar krom trekken, nee.. Dat heeft sowieso niets met het aantal pk's per liter te maken of iets dergelijks, en ik denk dat het ook nog onmogelijk is zonder dat 't blok zelf barst. Daarbij, zoals al gezegd, technologie verbeterd. Hoe de fuck wil een motor fabrieks af gechiptuned zijn? Dat spreekt zichzelf tegen. Gechiptuned betekend dat de motor elektronisch opgevoerd is. Opvoeren = van definitie het verbeteren ten opzichte van fabriekswaarden, bij auto's althans. Fabrieks af een motor chiptunen = gewoon dat ze 'm met een andere ECU instelling leveren, oftewel dat er een verbeterde aandrijflijn in zou zitten, oftewel dan is het geen chiptunen meer maar gewoon een verbetering. En trouwens, ik weet het niet zeker, maar ook al is een motor gechiptuned, die pk's zijn nog steeds echte pk's, net als wanneer je er een turbo op gooit. Wat jij denk ik bedoeld met 'geen echte pk's' is wat ik eerder zei: Heel veel pk's op een klein blok klinkt heel snel, maar ik denk dat zo'n blok maar weinig koppel heeft, vergeleken met een 2 liter met 250pk. Ik zou dan ook niet verbaast zijn als zo`n 180 pk 1.4'tje als een speer weg kan bij het stoplicht, maar dat wanneer je er een caravan achter hangt, hij ineens héél langzaam optrekt. Zoals Shelby(was het volgens mij) ooit zei: Met pk's verkoop je auto's, met koppel win je races @Rullez: Op Wikipedia staat dat de ECU dus ook de turbodruk regelt, dus de turbodruk verhogen zou ook onder chiptuning vallen? Bewerkt: 7 januari 2012 door Mythbuster Reageren Link to comment Delen op andere websites More sharing options...
flippie13 Geplaatst: 7 januari 2012 Rapport Share Geplaatst: 7 januari 2012 Het gaat niet goed met Volvo? Door die ecopremies hebben ze in België zoete broodjes gebakken, dat kan ik je zeggen.. Met alle respect, maar ik denk persoonlijk dat een Volvo wel wat kwalitatiever is dan een Seat.. Editz: Zit net op de site van Seat wat rond te kloten, blijkt er een motor te zijn voor de Seat Ibiza SC met 180 PK. Allemaal goed en wel, het is een 1.4 benzinemotor. Is 1.4 niet een beetje klein om daar 180 PK uit te halen? Jij hebt zeker nog nooit auto gereden? Een 1.4 is voldoende om met het verkeer mee rond te komen, ze hoeven echt niet in elke auto een 2 liter blok te gooien.. Sowieso vraag je eerst iets over Cilinders/Kleppen en nu denk je opeens helemaal het mannetje zijn door onzin te praten. Eerste rijles net gehad, een 1.6 Toyota Corolla in 't grijs, reed echt heerlijk. Vent zei dat ik bovengemiddeld zat, en mag donderdag om half 7 s'avonds in de spits. De meeste auto'tjes zijn tegenwoording een 1.0 ECO versie geworden, die redden het ook makkelijk in het verkeer. Voor dagelijks gebruik heb je toch geen 0 tot 100 in 4 seconden auto nodig. Een peugot 107 (1.1 dacht ik) red zich prima, ook door het gewicht daar niet van. Sterker nog, ik op me brommertje, 0.05 liter, red me ook makkelijk. Trok laatst zelfs een peugot 107 d'r uit, deden een raceje Mijn eerste rijles had ik donderdag overigens, 1.6 Peugotje 206 uit me hoofd, koppeling was niet echt soepel en de bak was kapot geschakelt volgens mij, ging redelijk moeilijk in zn 2 vond ik. En das best zuur wanneer je ineens midden op een kruispunt, 20 auto's achter je, in de neutraal staat Reageren Link to comment Delen op andere websites More sharing options...
Rullez Geplaatst: 7 januari 2012 Rapport Share Geplaatst: 7 januari 2012 Turbo druk valt idd ook onder chiptunen, en door enkel de druk te verhogen krijg je bij een turbo motor veel PK's erbij dat maakt het verschil, ga jij een 1.4 chippen met een standaard chip en zonder andere aanpassingen zal je misschien 10/15 pk erbij kijgen. Doe je dit bij een turbo motor zal het al snel naar de 30/40pk lopen. Reageren Link to comment Delen op andere websites More sharing options...
MaxVito Geplaatst: 7 januari 2012 Rapport Share Geplaatst: 7 januari 2012 (bewerkt) Het lijkt me sterk dat je uit een 1.4 180pk uit kan rukken?? @megapilot ik snap niet waar jij het over hebt met je 180PK.... op de seat site staat bij de Ibiza SC dat 150PK uitvoering het maximale is.. Bewerkt: 7 januari 2012 door MaxVito Reageren Link to comment Delen op andere websites More sharing options...
GolfG60 Geplaatst: 7 januari 2012 Rapport Share Geplaatst: 7 januari 2012 Trek je je blok niet een beetje krom als je 180 PK uit een 1.4 motor haalt? ( de meeste 2.5 TDI van volkswagen hebben 145PK) Ik denk niet dat alle pk's van die ibiza echte zijn... hij zal wel gechiptuned zijn.. en daarom ook zuiniger zal zijn Fabrieks doen ze een veilige afstelling, dus niet op volle boost zeg maar. Uit een 1.4 180PK halen moet je wel verder gaan dan alleen een chip, wil je met een chip veel PK winst hebben moet je al een turbomotor hebben die zijn heel makkelijk te tunen door enkel de turbodruk omhoog te schroefen. Idd, en vaak hebben ze sterkere onderdelen dan N/A motoren en kunnen ze wat dat betreft meer hebben. Zoals Shelby(was het volgens mij) ooit zei: Met pk's verkoop je auto's, met koppel win je races Klopt als een bus, en blokken krom trekken doe je niet echt nee, daarvoor komt het gedeelte opblazen namelijk Reageren Link to comment Delen op andere websites More sharing options...
Mythbuster Geplaatst: 7 januari 2012 Rapport Share Geplaatst: 7 januari 2012 (bewerkt) Het lijkt me sterk dat je uit een 1.4 180pk uit kan rukken?? En dáárom werk jij niet al je hele leven bij Volkswagen om technische vooruitgang te boeken door motoren te bouwen met meer pk dan 20 jaar geleden, en daarom doen de monteurs bij Volkswagen dat wel. @megapilot ik snap niet waar jij het over hebt met je 180PK.... op de seat site staat bij de Ibiza SC dat 150PK uitvoering het maximale is.. Dan nog zijn er heus wel 1400'tjes die wél 180 pk hebben(Volkswagen, Audi, enzovoort zullen ze vast wel hebben). Dus ook al heeft Megapilot kennelijk niet goed gelezen of zo, dat maakt de argumenten hier niet minder geldig De Alfa MiTo heeft bijvoorbeeld ook een 1.4 met 180 pk: Op de AutoRAI zal Alfa Romeo namelijk uitpakken met de MiTo RV Veloce die een (licht) gekietelde variant van het 1.4 turbo blok zal krijgen. Het totale vermogen komt op 180 pk. Daardoor wordt er minimaal een halve tel van de sprint naar de 100 afgeschaafd, de MiTo RV Veloce doet het naar verwachting dus binnen 7,5 seconde. Bron: Autoblog.nl En ik zal er nog meer opnoemen: VW Polo GTI 1.4 TSI: 180 pk In 2009 was er: Audi A1, Polo GTI, Ibiza Cupra en Fabia RS met een 1.4 TSI twincharger: 180 pk Fiat 500 1.4 16v T-jet Abarth Esseesse: 180 pk Bron: Typ op Google is in 1.4 180pk Overigens is/was er dus wel degelijk een Ibiza SC met diezelfde 1.4 TSI met 180 pk, en ook een Cupra uitvoering, zo te zien de Bocanegra. Daar kan mijn 1.4 nog wat van leren Bewerkt: 7 januari 2012 door Mythbuster Reageren Link to comment Delen op andere websites More sharing options...
Rullez Geplaatst: 7 januari 2012 Rapport Share Geplaatst: 7 januari 2012 Die speciale uitgaves etc. zijn vaak al gechipped als je hem nieuw koop. Turbo motoren zijn zoals eerder al gezegd geweldig om te chippen en zijn met het koppel en pk's redelijk zijn in een 1.4 vorm. Reageren Link to comment Delen op andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Een reactie plaatsen
Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.