Jump to content

[VAK] Talen


GTA-Sheep

Recommended Posts

Ik hoef in feite weinig te weten, maar toch even iets.

Ik heb dat namelijk sinds dit jaar, maar we hebben nog niet echt les gehad... Mijn vraag: is Duits moelijk? Zijn de toetsen ervan moeilijk? Of juist makkelijk? Om je even wat meer te informeren: Ik zit in 2 VMBO-K/GT. :) Het boek waarmee we werken is van EPN; TrabiTour. ;)

Mijn docent zegt: 2e klas is best moeilijk maar als je goedoplet gaat het. en kun je de 3e en 4e met 2 vingers in je neus volgen.

Link to comment
Delen op andere websites

  • Reacties 156
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • Visser23

    10

  • js007

    7

  • Dutchy3010

    6

  • K.O.

    6

Ik hoef in feite weinig te weten, maar toch even iets.

Ik heb dat namelijk sinds dit jaar, maar we hebben nog niet echt les gehad... Mijn vraag: is Duits moelijk? Zijn de toetsen ervan moeilijk? Of juist makkelijk? Om je even wat meer te informeren: Ik zit in 2 VMBO-K/GT. :) Het boek waarmee we werken is van EPN; TrabiTour. ;)

Mijn docent zegt: 2e klas is best moeilijk maar als je goedoplet gaat het. en kun je de 3e en 4e met 2 vingers in je neus volgen.

Dat is gelul. xD

Link to comment
Delen op andere websites

Meestal is het op één na laatste jaar het moeilijkst, aangezien je dan de moeilijkste stof krijgt. het laatste jaar is kort, heeft een beetje nieuwe stof, maar is erg veel herhaling. Het schooljaar is bij mij net begonnen in Havo 5, examenjaar en ik merk nu al dat het erg veel herhaling is.

Link to comment
Delen op andere websites

  • 2 weken later...

Ik moet voor een schrijfopdracht van Nederlands een interview maken, maar er moet een noot van de redactie (nvdr) bij ik weet alleen niet wat dat juist is en hoe je er dat moet inzetten.

Moet je gewoon dan op het einde Nvdr toevoegen?

Want ik kon het nergens in de krant of in tijdschriften terugvinden. :N

Link to comment
Delen op andere websites

  • 3 weken later...

Zou iemand mij de regel van '''t ex-fokschaap'' uit kunnen leggen? Die ben ik namelijk na groep 7 vergeten.. :ch:

't fokschaap

't Kofschip

Uitschuifpik

Die zijn allemaal hetzelfde eigenlijk.

Je gebruikt deze om een werkwoordvorm in de verleden tijd te bepalen of er een D of een T achter moet (DT bestaat NIET, de combinatie DT bestaan enkel als het werkwoord al op een D eindigt).

Sterke werkwoorden zijn uitgezonderd van deze regel (loop-liep)

BIjvoorbeeld:

Loesje tennist samen met Mies.

Nu in verleden tijd:

Loesje tennisde met Mies.

Loesje tenniste met Mies.

Je neemt eerst het infiniteif (hele werkwoord) in dit geval tennissen. Je haalt -en van het infinitief af (Tennis , dubbel S dus ook) en kijkt naar de laatste letter, in dit geval S.

Is de laatste letter (s) ook aanwezig in 't Fokschaap?

't fokschaap', ja dus.

Indien de laatste letter aanwezig is, schrijf je het met uitgangsvorm 'T, Indien niet aanewzig => D

Engelse woorden = 't Fokschaap X '

't Kofschip X' etc.

Link to comment
Delen op andere websites

  • 1 maand later...

Hallo, ik moest een brief van Engels maken. Dit is mijn brief:

I received your letter last week Thursday and I must say that I´m very happy with it!

I want to thank you for the invitation. I´d like to come and my parents only agree with it if my test results from school are good.

It’s going great at school by the way. All my results are good, so there’s nothing to worry about.

To mention your return to home, my dad never lies. Fortunately you haven´t had any problems on your voyage back home.

Do you remember the pictures I made? I’ll send them to you as soon as possible. Will you do the same, please?

Well, that was what I had to tell you for now. Please let hear from you soon!

With best wishes,

Zouden jullie alsjeblieft grammaticale fouten hieruit kunnen halen? Bedankt!

Link to comment
Delen op andere websites

Hallo, ik moest een brief van Engels maken. Dit is mijn brief:

I received your letter last weeks Thursday and I must say that I´m very happy with it!

I want to thank you for the invitation. I´d like to come but my parents only agree with it if my test results from school are good.

It’s going great at school by the way. All my results are good, so there’s nothing to worry about.

To mention your return to home, my dad never lies. (wat bedoel je met die zin) Fortunately you haven´t had any problems on your travel back home.

Do you remember the pictures I made? I’ll send them to you as soon as possible. Will you do the same, please?

Well, that was what I had to tell you for now. Please let me hear from you soon!

With best wishes,

Zouden jullie alsjeblieft grammaticale fouten hieruit kunnen halen? Bedankt!

Ik heb wat aanpassingen in het rood gezet, maar ik kan niet beloven dat alles 100% correct is. :N

Link to comment
Delen op andere websites

  • 3 weken later...

Hallo, ik moest een brief van Engels maken. Dit is mijn brief:

I received your letter last weeks Thursday and I must say that I´m very happy with it!

I want to thank you for the invitation. I´d like to come but my parents only agree with it if my test results from school are good.

It’s going great at school by the way. All my results are good, so there’s nothing to worry about.

To mention your return to home, my dad never lies. (wat bedoel je met die zin) Fortunately you haven´t had any problems on your travel back home.

Do you remember the pictures I made? I’ll send them to you as soon as possible. Will you do the same, please?

Well, that was what I had to tell you for now. Please let me hear from you soon!

With best wishes,

Zouden jullie alsjeblieft grammaticale fouten hieruit kunnen halen? Bedankt!

Ik heb wat aanpassingen in het rood gezet, maar ik kan niet beloven dat alles 100% correct is. :N

Die "Weeks" kan je gewoon weglaten, geloof ik. :)

Link to comment
Delen op andere websites

Niet lullig bedoelt ofzeuh, maar dit is toch geen huiswerkservice? Deze ene keer maakt natuurlijk niet uit, maar om maar even te ''waarschuwen'' dat dit niet gebruikelijk is.. dunkt me iig..

:clown:

Huiswerkservice? We controleren gewoon gezellig een Engelse brief van Mr-Triple-X..

Of soms bang dat de Onderwijsinspectie ons aan de tand gaat voelen ofzo? :cab: Zo erg is het niet. Vertrouw ons. Je hoeft je er geen zorgen om te maken. :)

Link to comment
Delen op andere websites

  • 4 maanden later...

Ik moet een betoog maken voor Nederlands.

Ik heb het over kernfusie en dat ik voorstander ben.

Ik wil jullie mening weten over de betoog die ik heb gemaakt.

Bijvoorbeeld:

Moest ik een andere indeling maken?

Kloppen sommige argumenten niet?

Worden jullie toch niet overtuigd om kernfusie te gebruiken?

Ik zal het waarderen om dit artikel voor mij na te kijken, omdat ik algemeen niet goed ben in Nederlands.

U heeft het allemaal gehoord, de problemen die gebeurd zijn in de kerncentrale in Japan. Of beter gezegd, die nog steeds bezig zijn. De meeste mensen roepen direct dat er minder geld naar kernenergie moet gaan. Als gevolg dat er ook minder kerncentrales gebouwd worden. Vele mensen denken ook meteen dat er ook minder geld naar kernfusiecentrales moet gaan, omdat er ook een ramp zou kunnen gebeuren zoals in de kerncentrale in Japan. De enigste overeenkomst tussen de kerncentrales die we kennen en de kernfusiecentrales is het woord kern.

Om u het toch te kunnen begrijpen, leg ik in het kort uit wat kernfusie is en waarom het verschilt met kernsplijting. Kernsplijting is het proces waarbij zeer zware atomen met neutronen (deeltjes) worden beschoten, waarbij radioactief afval ontstaat. Dit gebeurt op dit moment in de kerncentrales die tegenwoordig zijn gebouwd. Kernfusie doet het anders.

Kernfusie is een soort zon op aarde. Hier gebeurt een proces waarbij er atomen samensmelten naar zwaardere atomen waarbij je enorm veel energie vrijkomt en geen radioactief afval vrijkomt. Het nadeel, het bestaat nog niet op dit moment. Daarom is mijn stelling dat er meer geld moet geïnvesteerd worden in de bouw en ontwikkeling van en onderzoek naar kernfusiecentrales.

Daarnet heb ik gezegd dat er geen radioactief afval zal ontstaan. Hierbij is er ook nog meer voordeel bij dat er ook geen CO2 oftewel koolstofdioxide ontstaat. Dit zal een enorm voordeel opleveren voor het milieu. Deze energiebron is dus de toekomst voor ons milieu.

Er ontstaat nog een andere stof met deze reactie en dat is helium. Het enigste nadeel wat deze stof ooit zal opleveren is dat we een hogere stem zouden krijgen.

De eindproducten van de reactie zijn totaal onschadelijk. Gelukkig zijn de reactieproducten ook niet schadelijk. Het gebruikt de natuurlijke grondstof water. Dus de reactie is totaal onschadelijk en er ontstaat enorm veel energie.

Daarnaast ontstaat er ook veel werkgelegenheid met de bouw van deze ingewikkelde centrales en zal in de toekomst nog betere fusiecentrales kunnen bouwen.

Natuurlijk zijn er nog grote vragen hoe zo’n centrale gebouwd zou kunnen worden op aarde. Het eerste wat tegenstanders van deze energiebron zouden zeggen is dat we ontwikkelingskosten voor deze centrales enorm duur zijn en dat de Europese belastingbetaler hierbij ook nog de meeste euro’s aan dit project moet uitgeven. Zij denken ook dan dat elke euro in deze energiebron een verspillende euro is aan groene energie. Maar enkele decennia later is er zeer grote vraag naar energie, waarbij alleen deze energie bron de enigste rendabele energiebron is voor hun later of hun kinderen.

Het volgende waarmee tegenstanders van kernfusiecentrale vaak mee aan komen is dat het pas in 2080 haalbaar zal zijn en de wereld al lang vergaan is aan CO2 en hierbij niet gaan investeren. Daarentegen zeggen wetenschappers die hierbij onderzoek gedaan hebben iets heel anders. Zij zeggen dat het op zijn vroegst al in 2020 haalbaar zal zijn. Dus in 2030 zal de eerste echt goed werkende kernfusiecentrale al in Nederland staan.

Veel mensen tegen kernfusie komen ook snel met dat het zeer radioactief is. Van de ene kant ontstaat er in de reactor ontstaat zeer lichte radioactieve tijd. Van de andere kant is deze radioactieve tijd al na 50 jaar weg en ontstaat alleen maar in de reactor. Dus we hoeven het nergens apart op te slaan.

Bovendien denken veel mensen dat kernenergie gevaarlijk is wegens dat er kans is op dodelijke ongelukken net als in Tsjernobyl. Integendeel, voor onze kernfusiecentrale is er geen kans op een kettingreactie waarbij een grote explosie plaatsvindt. Dit komt omdat de reactie vanzelf uitdooft in de reactor en niet door kan gaan als in de normale kerncentrales.

Uit onderzoek zal ook gebleken zijn dat deze reactie enorme hoeveelheden energie naar buiten brengt die het elektriciteitnet niet kan verdragen. Echter zal in 2020 of later wel een manier zijn gevonden om toch die grote hoeveelheden elektriciteit over het net te laten gaan.

Dus kernfusie is een goede zaak omdat het veilig, duurzaam en milieuvriendelijk is".

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.

×
×
  • Create New...