Jump to content

[VAK] Talen


GTA-Sheep

Recommended Posts

Bump :bonk:

Ik heb een vraagje. Ik zit al een tijdje te twijfelen of je bepaalde woorden met een c of een k schrijft. Aangezien ik de ene keer bijv. zie staan produkten of producten...:7 Ook mijn docente Nederlands twijfelde. Op internet werd het ook niet specifiek uitgelegd.:N En toevallig had ik vandaag een toets spelling bij Nederlands waarbij je moest aangeven of het met een c of een k moest bij bepaalde woorden. De woorden waarvan ik het niet wist, heb ik maar gewoon een c neergezet.:7

Weet iemand dus wat nou het juiste is?

Ik zou zeggen: pak het woordenboek. Zolang je de woorden niet weet kan helaas niemand je verder helpen.

Mijn vraag:

Heeft iemand nog tips voor het leren van onregelmatige werkwoorden? Behalve WRTS, overschrijven en jezelf laten overhoren? :$

1. morsen spill spilt spilt

2. spuwen spit spit spit

3. staan stand stood stood

4. stelen steal stole stolen

5. stinken stink stank stunk

Dat soort rijtjes moet ik kunnen dromen, ben ik bang.. :ch:

Bewerkt: door Dotz
Link to comment
Delen op andere websites

  • Reacties 156
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • Visser23

    10

  • js007

    7

  • Dutchy3010

    6

  • K.O.

    6

Bump :bonk:

Ik heb een vraagje. Ik zit al een tijdje te twijfelen of je bepaalde woorden met een c of een k schrijft. Aangezien ik de ene keer bijv. zie staan produkten of producten...:7 Ook mijn docente Nederlands twijfelde. Op internet werd het ook niet specifiek uitgelegd.:N En toevallig had ik vandaag een toets spelling bij Nederlands waarbij je moest aangeven of het met een c of een k moest bij bepaalde woorden. De woorden waarvan ik het niet wist, heb ik maar gewoon een c neergezet.:7

Weet iemand dus wat nou het juiste is?

Ik zou zeggen: pak het woordenboek. Zolang je de woorden niet weet kan helaas niemand je verder helpen.

Mijn vraag:

Heeft iemand nog tips voor het leren van onregelmatige werkwoorden? Behalve WRTS, overschrijven en jezelf laten overhoren? :$

1. morsen spill spilt spilt

2. spuwen spit spit spit

3. staan stand stood stood

4. stelen steal stole stolen

5. stinken stink stank stunk

Dat soort rijtjes moet ik kunnen dromen, ben ik bang.. :ch:

Hand/boek of het Engels, en dan heel vaak overhoren :*D

Link to comment
Delen op andere websites

Ik heb eigenlijk een heel kort vraagje.

Hoe zeg je "tussendoortjes" (of tussendoortje) in het frans?

Volgens een vertaalprogramma dat ik heb is dat "Événements", maar ik twijfel of dat wel klopt :puh:.

Alvast bedankt.

Link to comment
Delen op andere websites

Ik heb eigenlijk een heel kort vraagje.

Hoe zeg je "tussendoortjes" (of tussendoortje) in het frans?

Volgens een vertaalprogramma dat ik heb is dat "Événements", maar ik twijfel of dat wel klopt :puh:.

Alvast bedankt.

Wat in mijn woordenboek staat:

tussendoortje 1 (eten) coupe-faim m: een ~ eten grignoter quelques chose entre les repas 2 (afwisseling) changement m décor: als ~ pour varier

Link to comment
Delen op andere websites

Bump :bonk:

Ik heb een vraagje. Ik zit al een tijdje te twijfelen of je bepaalde woorden met een c of een k schrijft. Aangezien ik de ene keer bijv. zie staan produkten of producten...:7 Ook mijn docente Nederlands twijfelde. Op internet werd het ook niet specifiek uitgelegd.:N En toevallig had ik vandaag een toets spelling bij Nederlands waarbij je moest aangeven of het met een c of een k moest bij bepaalde woorden. De woorden waarvan ik het niet wist, heb ik maar gewoon een c neergezet.:7

Weet iemand dus wat nou het juiste is?

Ik zou zeggen: pak het woordenboek. Zolang je de woorden niet weet kan helaas niemand je verder helpen.

Mijn vraag:

Heeft iemand nog tips voor het leren van onregelmatige werkwoorden? Behalve WRTS, overschrijven en jezelf laten overhoren? :$

1. morsen spill spilt spilt

2. spuwen spit spit spit

3. staan stand stood stood

4. stelen steal stole stolen

5. stinken stink stank stunk

Dat soort rijtjes moet ik kunnen dromen, ben ik bang.. :ch:

Laat maar, het was goed zoals ik het gedaan had. En ik had inderdaad een woordenboek erbij kunnen gebruiken. Dom! :bonk:

Link to comment
Delen op andere websites

Wat is eigenlijk het nut van het naamwoordelijk en het werkwoordelijk gezegde in het Nederlands?

Het is anders, omdat er in een werkwoordelijk gezegde alleen maar werkwoorden zitten. Het is trouwens ook handig als je andere talen wilt leren.

Link to comment
Delen op andere websites

Wat is eigenlijk het nut van het naamwoordelijk en het werkwoordelijk gezegde in het Nederlands?

Het is anders, omdat er in een werkwoordelijk gezegde alleen maar werkwoorden zitten. Het is trouwens ook handig als je andere talen wilt leren.

Nu jullie het erover hebben:

Wat is het nut van zinsontleding? :7 Ik bedoel... Je zegt toch niet tegen familie of whatever bijv. dit:

Ik was onderweg gevallen. Zelfstandig Naamwoord: gevallen - Bijvoeglijk Naamwoord = onderweg - Persoonvorm = was - Onderwerp = ik :duh:

Dat is toch zelfs irritant? Ik vind zinsontleding maar een beetje onzin, want nogmaals: in het dagelijks leven zeg je niets zoals het voorbeeldje... :7

Link to comment
Delen op andere websites

Persoonsvorm en onderwerp zijn nodig om een zin om te zetten van t.t. naar v.t.

En van Toms probleem; In het Vernieuwd Standaardnederlands werk je als volgt.

Woord met een C uitgesproken als een S: schrijf een C

Woord met een C uitgesproken als een K: schrijf een K (voorbeeld: product wordt produkt)

Dit geldt niet als een voor eigennamen (zelfstandige naamworden), maar wel voor bijvoegelijke naamwoorden.

Link to comment
Delen op andere websites

Persoonsvorm en onderwerp zijn nodig om een zin om te zetten van t.t. naar v.t.

En van Toms probleem; In het Vernieuwd Standaardnederlands werk je als volgt.

Woord met een C uitgesproken als een S: schrijf een C

Woord met een C uitgesproken als een K: schrijf een K (voorbeeld: product wordt produkt)

Dit geldt niet als een voor eigennamen (zelfstandige naamworden), maar wel voor bijvoegelijke naamwoorden.

Huh? Da's raar... :7 Produkt was één van de woorden waarvan ik dat moest weten (of het dus met een C of K is) en ik had ingevuld C en dat was goed. Toen ik de toets terug kreeg stond er een dikke krul bij product. :Y

Bewerkt: door Grand Theft Auto TOM
Link to comment
Delen op andere websites

Wat is eigenlijk het nut van het naamwoordelijk en het werkwoordelijk gezegde in het Nederlands?

Het is anders, omdat er in een werkwoordelijk gezegde alleen maar werkwoorden zitten. Het is trouwens ook handig als je andere talen wilt leren.

Nu jullie het erover hebben:

Wat is het nut van zinsontleding? :7 Ik bedoel... Je zegt toch niet tegen familie of whatever bijv. dit:

Ik was onderweg gevallen. Zelfstandig Naamwoord: gevallen - Bijvoeglijk Naamwoord = onderweg - Persoonvorm = was - Onderwerp = ik :duh:

Dat is toch zelfs irritant? Ik vind zinsontleding maar een beetje onzin, want nogmaals: in het dagelijks leven zeg je niets zoals het voorbeeldje... :7

Toch grappig dat het voorbeeld wat jij geeft fout is :puh:

Ik was onderweg gevallen

Ik = onderwerp

was = Hulpwerkwoord/persoonsvorm

onderweg = bijwoord

gevallen = zelfstandig werkwoord / voltooid deelwoord.

Link to comment
Delen op andere websites

  • 2 weken later...

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.

×
×
  • Create New...