Jump to content

[VAK] Talen


GTA-Sheep

Recommended Posts

De uitgangen die jij geeft kloppen, maar er zijn nog meer toepassingen met de 3e naamval:

- Meewerkend voorwerp

- Voorzetsels met 3e naamval: mit, nach, bei, seit, von, zu, aus, ausser, gegenüber, entgegen

- Werkwoorden met 3e naamval: begegnen, danken, folgen, gefallen, glauben, gehören, gratulieren, helfen, kondolieren

- De keuzevoorzetsels: an, auf, hinter, neben, in, über, unter, vor, zwischen

Als je bij de keuzevoorzetsels de vraag hebt 'wo?' (waar) of 'wann' (wanneer) krijg je ook de 3e naamval. Als het om 'wohin' (waarheen) gaat, krijg je de 4e naamval.

Voorbeeld: Hij zit op de stoel. Hij is daar op het moment, dus --> 'wo' (waar) Dus je krijgt de derde naamval, Er sitzt auf dem Stuhl.

Voorbeeld: Hij gaat naar school. Hij gaat dus naar school toe, dus --> 'wohin' (waar naar toe) Hier krijg je dus geen derde naamval, maar een vierde naamval.

Bij an auf hinter neben in .........

Je bedoelt zcker 4e naamval is als het een beweging is en 3e naamval als het een rust is. En Ik had ook iets geleerd met dat bij een tijdsbepaling het 4e naamval is en als je het niet kunt zien zoals bij : ik verheug me dan is het 3e naamval.

Link to comment
Delen op andere websites

  • Reacties 156
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • Visser23

    10

  • js007

    7

  • Dutchy3010

    6

  • K.O.

    6

Een bijvoegelijk naamwoord is een woord in een zin wat je eigelijk niet echt nodig hebt. Je gebruikt het om de zin wat op te fleuren. Het is een benaming van een woord dat wordt gebruikt om een speciale eigenschap van een zelfstandig naamwoord te benoemen.

Voorbeeldzinnen:

marmer - In de keuken ligt een marmeren vloer.

fel - Er woedt een felle wind.

Over dat Naamwoord, Er is er nog eentje en dat is dan het

Zefstandig Naamwoord

- Een zelfstandig naamwoord kan van alles aanduiden: vaak een persoon of voorwerp, maar ook een toestand, handeling of instelling.

Voorbeeldzinnen:

Blozen van schaamte.

Sidderen van angst.

Omkomen van de dorst.

Wow zelfs ik word er dizzy van :D

Oke ff paar jaar terug , een bijvoegelijknaamwoord zegt iets over de zelfstandignaamwoord (mensen dieren dingen)

Je kan zeggen een stoel < zelstandignaamwoord, maar je kan ook zeggen het grote stoel dan is grote de bijvoeglijknaamwoord omdat iets zegt over stoel !!

Sorry voor dubbelpost ik d8 dat ik in andere topic had gepost daarnet !

Bewerkt: door cesar
Link to comment
Delen op andere websites

Binnenkort moet ik een engelse presentatie aan de klas geven maar hoe kan ik het best beginnen met de inleiding ?

Ik dacht aan 'Im holding my presentation about...' maar dat vindt ik zo vaag klinken wie heeft een goede inleidingszin om te zeggen:Ik hou mijn presentatie over... of mijn presentatie gaat over...

alvast bedankt.

Link to comment
Delen op andere websites

Binnenkort moet ik een engelse presentatie aan de klas geven maar hoe kan ik het best beginnen met de inleiding ?

Ik dacht aan 'Im holding my presentation about...' maar dat vindt ik zo vaag klinken wie heeft een goede inleidingszin om te zeggen:Ik hou mijn presentatie over... of mijn presentatie gaat over...

alvast bedankt.

je moet zeggen '' thinks will be different nou''

Link to comment
Delen op andere websites

Binnenkort moet ik een engelse presentatie aan de klas geven maar hoe kan ik het best beginnen met de inleiding ?

Ik dacht aan 'Im holding my presentation about...' maar dat vindt ik zo vaag klinken wie heeft een goede inleidingszin om te zeggen:Ik hou mijn presentatie over... of mijn presentatie gaat over...

alvast bedankt.

je moet zeggen '' thinks will be different nou''

Uhm, wat lul jij nou weer? :7

Maar eh, is iets als: ''My presentation will be about [onderwerp]'' misschien wat?

Link to comment
Delen op andere websites

Het bijwoord zegt vaak iets over een ander bijvoeglijk naamwoord, over een werkwoord (over hoe je de handeling verricht) of over de plaats of tijd. Het bijwoord heeft geen uitgang. Een paar voorbeelden:

Gisteren ben ik naar huis gegaan.
'Gisteren' is hier het bijwoord. Het geeft hier een tijd aan.
Ik kan erg snel typen.
'Erg' is hier het bijwoord. Het hoort hier bij een ander bijwoord, namelijk 'snel'. 'Snel' is hier ook een bijwoord. Het hoort bij het werkwoord, dus hoe je de handeling uitvoert. In dit geval dus 'snel'.
Daar is het politiebureau.
'Daar' is hier het bijwoord. Het geeft de plaats aan.
Ik kan niet naar je toe komen
'Niet' is hier het bijwoord. Het is een ontkenning.
Link to comment
Delen op andere websites

Het bijwoord zegt vaak iets over een ander bijvoeglijk naamwoord, over een werkwoord (over hoe je de handeling verricht) of over de plaats of tijd. Het bijwoord heeft geen uitgang. Een paar voorbeelden:
Gisteren ben ik naar huis gegaan.
'Gisteren' is hier het bijwoord. Het geeft hier een tijd aan.
Ik kan erg snel typen.
'Erg' is hier het bijwoord. Het hoort hier bij een ander bijwoord, namelijk 'snel'. 'Snel' is hier ook een bijwoord. Het hoort bij het werkwoord, dus hoe je de handeling uitvoert. In dit geval dus 'snel'.
Daar is het politiebureau.
'Daar' is hier het bijwoord. Het geeft de plaats aan.
Ik kan niet naar je toe komen
'Niet' is hier het bijwoord. Het is een ontkenning.

bedankt

:tu:

Link to comment
Delen op andere websites

  • 3 weken later...

Hallo

Ik heb morgen een Grammatica toets en wil graag nog wat weten over de Bijwoordelijke bepaling. Kijk deze zin: Door de kou was de waterleiding bevroren. Wat is dan de Bijwoordelijke bepaling is dat nou ''Door de kou'' of ''de kou''?

Alvast bedankt

MVG,

Omar

Link to comment
Delen op andere websites

Door de kou was de waterleiding bevroren. Wat is dan de Bijwoordelijke bepaling is dat nou ''Door de kou'' of ''de kou''?
Ik zou zeggen "door de kou".

Als je de zin gaat opsplitsen krijg je een onderwerp ('de waterleiding'), persoonsvorm / hulpwerkwoord ('was'), voltooid deelwoord / zelfstandig werkwoord ('bevroren'). Over blijft dan "Door de kou". Volgens deze site horen al die kleinere verbindingswoordjes er ook bij.

Link to comment
Delen op andere websites

  • 3 weken later...

Hallo,zoals jullie al zien,

kan je hier je Frans oefenen

met het hele GTAforum.Kan voor

je toetsen goed zijn :puh::puh::puh: .

Vertaal dit tekstje(als het goed is mag je het volgende maken!)en het mag Fictie zijn op .... zijn!!

Hallo,ik ben .....

Ik ben ..... jaar oud en woon in ......

Mijn huisdieren zijn ..... en

......M'n sport is .....

Voila!

En nog een vraagje!

Wie kan hier Spaans???

Link to comment
Delen op andere websites

Hallo,ik ben .....

Ik ben ..... jaar oud en woon in ......

Mijn huisdieren zijn ..... en

......M'n sport is .....

Vertaald:

Bonjour, j'mappelle Xgaming

J'ai quatorze ans et j'habite à Heiloo.

Mon animal domistique sont le chiens et le chats.

Mon sport est Basketball

Was een eitje :)

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.

×
×
  • Create New...