Jump to content

[VAK] Wiskunde


GTA-Sheep

Recommended Posts

Hey,

Vroeger was ik op de basisschool goed in rekenen.

Maar nu heb ik een repetitie van wiskunde gehad en had er een 4 voor.

Ik wil graag een goed cijfer voor de volgende repetitie.

Wil iemand mij uitleggen hoe ik het beste met graden en hoeken kan meten?

Link to comment
Delen op andere websites

  • Reacties 391
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • Mania-92

    37

  • Dutchy3010

    32

  • Grand Theft Auto TOM

    20

  • Mr-Triple-X

    18

Hey,

Vroeger was ik op de basisschool goed in rekenen.

Maar nu heb ik een repetitie van wiskunde gehad en had er een 4 voor.

Ik wil graag een goed cijfer voor de volgende repetitie.

Wil iemand mij uitleggen hoe ik het beste met graden en hoeken kan meten?

Hoe je het beste kunt meten? Wat dacht je van met een geodriehoek? :7 Maar ff serieus, om je iets uit te leggen moeten we wel iets preciezer weten wat er uitgelegd moet worden. Anyway, gewoon even uitleggen wat je wilt weten en de kans is een stuk groter dat je die uitleg ook krijgt.

Edit: Sorry Dutchy3010 en RS-modder. Het was niet mijn bedoeling neerbuigend te doen. Ik probeerde het geloofwaardig te maken dat ik RS-modder zou kunnen helpen als hij wat gedetailleerder zou kunnen uitleggen wat hij precies niet snapt. Ik snap dat het een beetje kleinerend overkwam. Hiervoor bied ik dan ook mijn excuses aan.

Bewerkt: door K.O.
Link to comment
Delen op andere websites

Meetkunde op dit niveau is nou niet echt bepaald moeilijk ofzo. Het wordt pas pittig wanneer je alle bestaande stellingen en eigenschappen zelf moet gaan bewijzen, iets waar ik in 6VWO bij Wiskunde B2 momenteel vrijwel constant mee bezig ben.

Hier moet ik toch even op reageren, ondanks dat het offtopic is. RS-modder is 12, jij bent een stuk ouder. Je zit al langer op de middelbare school en hebt dus ook meer kennis. Ik vind dan dat je niemand mag afkraken, dat iets dan "nog niet moeilijk is". Ok, het is niet te vergelijken met uit de 6de klas, maar wat wil je? Toen jij in de brugklas of zo zat, was dit ook best moeilijk, eerste keer geo gebruiken enzo. Je kunt nu wel zeggen van niet, maar dan houd je jezelf voor de gek. Je groeit mee met de kennis, wat je in de brugklas moeilijk vond, vind je nou makkelijk. Betekent niet dat je zo neerbuigend kan doen naar de theorie van de brugklas: eens heb je die ook moeilijk gevonden.

Overigens deed je dat bewijzen ook bij B1, tenminste, dat was bij mij in de zesde wel.

Link to comment
Delen op andere websites

  • 3 weken later...

Ik kan je wel helpen RS-modder.

Ik keek even bij Google, en dit kan misschien van pas komen:

http://www.ratio.ru.nl/cursus/design/publi..._berekenen.html

Als je na dit het nog niet begrijpt:

HoekMeten1.jpg

Dit is een Geodriekhoek (Dat is duidelijk). Als je een hoek van 90 graden wilt tekenen doe je als volgt. Op de afbeelding zie je een A, toch? Dit staat bij de 0. Die lijn heet ook wel de loodlijn. Vanaf A begin je.

Op die Geodriehoek zie je en blauw iets met allemaal cijfers erin toch? Dat zijn allemaal grades. Nu, zet de 0 bij de letter A, en zoek in dat blauwe 90 op. Als je 90 heb gevonden, zet je daar een stip. Dan, teken een lijntje van de letter A t/m de stip. Nu heb je een hoek van 90 graden getekent, en zo is het ook met andere grades.

Je heb ook Geodriehoeken waarbij dat blauwe is weggelaten, maar daar is het preces hetzelfde.

Hierboven:

Hij vraagt hoe die hoeken moet berekenen, niet om afgezeikt te worden. :duh:

Ik hoop je hiermee voldoende te hebben geïnformeert!

Groeten,

Thegtaman

Link to comment
Delen op andere websites

Ik zit nu in een hoofdstuk waar ik de lengte van lijnen moet berekenen, dus zonder een geo om het te meten. Gaat allemaal wel goed, maar nu zijn er 2 opgaven waarbij ik geen flauw idee heb hoe je aan de uitkomst komt...

Je moet hierbij de hoogte van het punt D berekenen. Ik kan aan de lengte van sommige lijnen nog wel komen, maar na een tijdje loop ik echt helemaal vast.

Zelfde verhaal als de vorige opdracht, ik loop uiteindelijk gewoon vast.

Alvast bedankt :D

Link to comment
Delen op andere websites

Ik hoop dat je er nu nog wat aan hebt. :)

Allereerst is het belangrijk om te kijken wat je precies nodig hebt. In plaatje 1 is het mogelijk om alle lijnen te berekenen, maar waarom zou je dat doen? In plaatje twee is het voornamelijk om niet te schrikken, want het is niet moeilijker of makkelijker dan plaatje 1. < staat voor hoek.

26 a)

AG = V(2,5²-1,5²) = 2

Hoek B2:

Tan <B2 = 1,5/2

=> <B2 = 53,1 graden

Hoek A1 = Hoek B2, want:

Hoek A2 = 180 - 90 - 36,9 = 36,9 graden

Hoek A1 = 180 - 90 - 53,1 = 53,1 graden

DF:

Sin 53,1 = O/S

O = sin53,1 x 1,2

O = 0,96 m

26 b)

Hoek B1:

Sin <B1 = O/S = 4/5 = 0,8

=> <B1 = 53,1 graden

Hoek B2:

180 - 90 - 53,1 = 36,9 graden

(Wat komen mij deze getallen bekend voor. :puh:)

TD:

Tan 36,9 = O/A

O = tan 36,9 x 10

O = 7,5 m

Ik hoop dat je het snapt, en anders: feel free to ask. :)

Link to comment
Delen op andere websites

Ik hoop dat je er nu nog wat aan hebt. :)

Allereerst is het belangrijk om te kijken wat je precies nodig hebt. In plaatje 1 is het mogelijk om alle lijnen te berekenen, maar waarom zou je dat doen? In plaatje twee is het voornamelijk om niet te schrikken, want het is niet moeilijker of makkelijker dan plaatje 1. < staat voor hoek.

26 a)

AG = V(2,5²-1,5²) = 2

Hoek B2:

Tan <B2 = 1,5/2

=> <B2 = 53,1 graden

Hoek A1 = Hoek B2, want:

Hoek A2 = 180 - 90 - 36,9 = 36,9 graden

Hoek A1 = 180 - 90 - 53,1 = 53,1 graden

(....)

AE = V(2,5²-1,5²) = 2, en dus niet AG.

Hoek A2 = 180 - 90 - 53,1 = 36,9 graden

Hoek A1 = 180 - 90 - 36,9 = 53,1 graden

Doet verder niks met de uitkomst, deze schoonheidsfoutjes, volgens mij. ^_^

Bewerkt: door TomHagen
Link to comment
Delen op andere websites

We hebben het er nog uitvoerig over gehad op MSN, en toen kwamen we daar dus ook achter. Ze heeft zich inmiddels al voor haar hoofd geslagen, zo stom vond ze het. Dus ze weet het in ieder geval wel ^_^

Dat was niet al te slim, inderdaad... :puh: Op papier stond het overigens wel goed...

Link to comment
Delen op andere websites

Ik zit op Atheneum 3 en heb daarom een iets wat moeilijkere vraag... Goniometrie.

Kan iemand mij de complete toepassing uitleggen van dus de Sinus, Cosinus en Tanges. (Wij werken in onze methode niet met ''hijsarmen'' maar bijvoorbeeld gewoon met Overstaande zijde, Aanliggende Zijde en Schuine zijde.

Link to comment
Delen op andere websites

Sure, maar wat wil je erover weten? "Alles van Sinus, Cosinus en Tangens", is een beetje veel. Ik raadt je overigens aan om deze micro-cursus te volgen, daarin wordt alles uitgelegd. Als je het dan nog niet snapt, kan je hier je vraag stellen, maar dan wel graag wat specifieker. ;)

Link to comment
Delen op andere websites

Hallo, ik had een werkje van wiskunde, maar er zijn 4 oefeningen waar ik niet helemaal aan uit kan. Zou iemand me die kunnen uitleggen ?

Los de volgende vergelijkingen op,

1: (x-1)(x+2)=(1-x)²

2: (x+5)²+2x+10=0

3: (x-8 )²=2x-16

4: (x-1)(x-2)+(x-1)(x-3)+(x-1)(x-5)=0

Alvast bedankt.

Bewerkt: door XiPE
Link to comment
Delen op andere websites

Hallo, ik had een werkje van wiskunde, maar er zijn 4 oefeningen waar ik niet helemaal aan uit kan. Zou iemand me die kunnen uitleggen ?

Los de volgende vergelijkingen op,

1: (x-1)(x+2)=(1-x)²

2: (x+5)²+2x+10=0

3: (x-8 )²=2x-16

4: (x-1)(x-2)+(x-1)(x-3)+(x-1)(x-5)=0

Alvast bedankt.

Je moet proberen de vergelijkingen te vereenvoudigen:

1: (x-1)(x+2) = x²+x-2

(1-x)²=(1-x)(1-x) = x²-2x+1

dus:

x²+x-2 = x²-2x+1

Dit probeer je naar één kant te rekenen, zodat je een vergelijking krijgt die eindigt met '=0':

x²+x-2 - x²-2x+1 = 0

x-2-2x+1 = 0

-1x -1 = 0

Verder vereenvoudigen gaat niet, nu kan je de vergelijking makkelijk oplossen:

-1x = 1

x=-1

want -1×-1=1

Zo kan je de andere vergelijkingen waarschijnlijk ook wel oplossen :tu: Ik hoop dat het duidelijk is wat ik in de stappen heb gedaan, anders zou ik dat er nog wel bij kunnen schrijven.

Link to comment
Delen op andere websites

1: (x-1)(x+2)=(1-x)²

2: (x+5)²+2x+10=0

3: (x-8 )²=2x-16

4: (x-1)(x-2)+(x-1)(x-3)+(x-1)(x-5)=0

1: -1x X 2x = 1x... -2x = 1x² <--- weet niet zeker

2: 25x + 2x + 10 = 0... 25x + 2x = 0 - 10... 25x = -10... x = -0.4

3: -64x = 2x - 16... -64x - 2x = -16... -62x = -16... x = 3,875

4: -1x X -2x + -1x X -3x + -1x x -5x... 10x = 0...x = 0

x is hetzelfde als 1x ;) Dus als het 1x is, kan je de 1 weglaten.

Uitleg:

Voorbeeld. Als je dit hebt: 12x + 10 = 3x + 12

Dan doe je 'x'en' naar links. Alleen dan veranderd het getal naar de andere kant. Als de rechterkant posities wat (een + getal) dan word hij negatief (- getal). Kan ook andersom. Bij de gewone getallen hetzelfde.

Dus: 12x - 3x = 12 - 10

9x = 2

2 : 9 = x

x = 0.22 = antwoord.

Als je het niet snap, vraag dan even.

PS: ² staat voor kwadraat. Dus als er staat: 5² is het 5x5 = 25. Dat is hetzelfde met de x. 5x² = 5x X 5x = 25x ;)

Succes.

Bewerkt: door Visser23
Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.

×
×
  • Create New...