Jump to content

[VAK] Wiskunde


GTA-Sheep

Recommended Posts

3X + 9 = 5X - 10 is de formule. Als je een getal (of een x) naar de andere kant wil brengen moet je van de '+' een '-' maken. Dit geldt ook andersom. In dit geval is het goed te zien:

  1. 3X + 9 = 5X - 10
  2. De formule kan je ook op deze manier bekijken: +3X + 9 = +5X - 10.
  3. De 5X moet naar de andere kant en de 9 ook. De waardes veranderen. +3X - 5X = -10 - 9
  4. De 5X had eerst een plusje, maar aangezien hij aan de andere kant is gezet, veranderd deze in een minteken.
  5. De 9 was eerst +9. Deze moest ook naar de andere kant, en dat werd dus -9.

Zie je het verschil? :)

Belangrijk is wel dat het toestandsteken nooit mag veranderen als je het over brengt naar de andere kant. :Y

Link to comment
Delen op andere websites

  • Reacties 391
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • Mania-92

    37

  • Dutchy3010

    32

  • Grand Theft Auto TOM

    20

  • Mr-Triple-X

    18

Het is handiger om te onthouden dat als je links wat eraf haalt, dat je dat dan rechts ook moet doen. Dan hoef je niks te 'verplaatsen' en blijft het wiskundig correct. Tevens kan je dan ook sneller delen en vermenigvuldigen onder de knie krijgen: als ik links alles deel door twee, dan moet ik dat rechts ook doen.

Link to comment
Delen op andere websites

heey! Hier ben ik weer met een nieuwe vraag: hoe meet je de afstand tussen 2 evenweidige lijnen? Ik heb een foto van het voorwerp waarvan ik dit moet meten:

2yo60es.jpg

Groeten Tom de Beer

Bewerkt: door Grand Theft Auto TOM
Link to comment
Delen op andere websites

Fout. Als je van links naar rechts/rechts naar links gaat, MOET je juist het toestandsteken veranderen. Kijk eens naar het voorbeeld, daar doe je dat toch ook?

Waar haal je dat vandaan?

Je snapt toch wat ik bedoel hé?

-2 . x : - is toestandsteken / 1 - 2 : - staat voor aftrekking.

En enkel bij de aftrekking (voorbeeld 2) mag je het veranderen. :Y

@GTA-Tom: Met een geodriehoek.

Bewerkt: door End Of The Riot
Link to comment
Delen op andere websites

Dan zou ik zeggen: 'meten die handel'. Want een opgave waar Geen informatie bij staat, het gewoon 5 lijnen door elkaar zijn waarvan 2 evenwijdig lopen, en waarbij je een geodriehoek moet gebruiken, is gewoon meten lijkt mij.

Link to comment
Delen op andere websites

Dan zou ik zeggen: 'meten die handel'. Want een opgave waar Geen informatie bij staat, het gewoon 5 lijnen door elkaar zijn waarvan 2 evenwijdig lopen, en waarbij je een geodriehoek moet gebruiken, is gewoon meten lijkt mij.

Thnks... :tu:

Link to comment
Delen op andere websites

Fout. Als je van links naar rechts/rechts naar links gaat, MOET je juist het toestandsteken veranderen. Kijk eens naar het voorbeeld, daar doe je dat toch ook?

Waar haal je dat vandaan?

Je snapt toch wat ik bedoel hé?

-2 . x : - is toestandsteken / 1 - 2 : - staat voor aftrekking.

En enkel bij de aftrekking (voorbeeld 2) mag je het veranderen. :Y

@GTA-Tom: Met een geodriehoek.

Mag wel, moet zelfs.

-2 + x = 0

Om x te isoleren doe je zowel links als rechts +2. Het wordt dus x = 2. Het 'toestandsteken' verandert dus wel.

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.

×
×
  • Create New...