Jump to content

[VAK] Wiskunde


GTA-Sheep

Recommended Posts

hey

hoe komt het eigenlijk dat de wortelvan 3 1.73 is en niet 1.5 want me wiskunde leeraar zei dat het 1.5 is en toen heb ik het op mjn rekenmachine gedaan en kreeg ik 1.73

?

V3 wil zeggen iets in het kwadraat is 3. 1,5 is wel de helft van drie, maar niet de wortel.

Dus:

De helft van drie = 1,5

V3 = 1,73

1,5² = 2.25

1,73² = 3

Je leraar zei het dus gewoon verkeerd. :)

Link to comment
Delen op andere websites

  • Reacties 391
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • Mania-92

    37

  • Dutchy3010

    32

  • Grand Theft Auto TOM

    20

  • Mr-Triple-X

    18

Een wortel is het omgekeerd van een macht. Er van uitgaande dat je gewoon de tweedemachtswortel hebt gehad, zul je zien dat de wortel van drie inderdaad 1.7320508075689... is. Als je dat namelijk in het kwadraat neemt (oftewel: met zichzelf laat vermenigvuldigen), komt daar drie uit. En (1,5)² is niet drie, maar 2,25. :)

Link to comment
Delen op andere websites

  • 2 weken later...

Ik heb een aantal vragen.

1: Hoe bereken ik het bereik en het domein van een wortelfunctie?

2: Hoe bereken ik de horizontale assymptooot van een gebroken functie?

3: Hoe bereken ik X in X^4+X^3+X^2+X+Getal ?

4: Ik heb een grafiek met een parameter.

Hoe bereken ik nu die lijn waar alle toppen van zo'n grafiek door heen gaan?

Bewerkt: door ZUMZUM
Link to comment
Delen op andere websites

Ik heb een aantal vragen.

1: Hoe bereken ik het bereik en het domein van een wortelfunctie?

2: Hoe bereken ik de horizontale assymptooot van een gebroken functie?

3: Hoe bereken ik X in X^4+X^3+X^2+X+Getal ?

4: Ik heb een grafiek met een parameter.

Hoe bereken ik nu die lijn waar alle toppen van zo'n grafiek door heen gaan?

1: Je zoekt het beginpunt (BP), stel je hebt de volgende functiepost-899-1227278761.jpg, ik hoop dat je ziet dat dit de functie post-899-1227278763.jpg is met de volgende translatie toegepast (8,5),post-899-1227278763.jpg begint op (0,0) wat dus betekent datpost-899-1227278761.jpg op 8,5 begint, BP(8,5). Door de translatie wordt het beginpunt gewoon 8 plaatsen naar rechts en 5 plaatsen naar boven geschoven.

Nu je het BP hebt moet je de grafiek schetsen, bij hoort deze grafiek:

post-899-1227279017.jpg

Ik neem even aan dat je weet wat het domein en het bereik is, het domein van deze functie (dus waar de lijn loopt eigenlijk) is D[8, ->> (-> is een pijl, > moet eigenlijk groot zijn), dus de lijn loopt van x=8 tot in het oneindige op de x-as.

Hetzelfde geld voor het bereik, die loopt van y=5 tot het oneindige op de y-as, dus B[5,->>

Ant op andere vragen post ik zo nog even.

Link to comment
Delen op andere websites

Ik heb een aantal vragen.

1: Hoe bereken ik het bereik en het domein van een wortelfunctie?

2: Hoe bereken ik de horizontale assymptooot van een gebroken functie?

3: Hoe bereken ik X in X^4+X^3+X^2+X+Getal ?

4: Ik heb een grafiek met een parameter.

Hoe bereken ik nu die lijn waar alle toppen van zo'n grafiek door heen gaan?

2. Om de horizontale asymptoot uit te rekenen vul je een heel grote waarde, bijvoorbeeld x=1.000.000 in de formule in. De waarde voor y die je dan vindt zal bijna gelijk zijn aan de asymptoot. Als y bijvoorbeeld 2,99999948768698581 is, dan weet je dat horizontale asymptoot y=3 is.

3. Je hoeft op de middelbare school echt geen vergelijkingen met meerdere verschillende hoge machten algebraïsch uit te kunnen rekenen. Wat je waarschijnlijk bedoelt zijn bijvoorbeeld vergelijkingen als y=x^4-6x^2.

Als je dan x^4-6x^2=0 uit wil rekenen schrijf je de vergelijking als x^2(x^2-6)=0. Je hebt dan twee kwadratische vergelijkingen die je kunt oplossen (x^2=0 en X^2-6=0).

Een andere manier is om variabelen te substitueren. Je kunt x^4-6x^2=0 schrijven als p^2-6p=0 met p=x^2

Je krijgt dan p=0 v p=6, dus x^2=0 of x^2=6. Dat levert x=0, x=-sqrt(6) of x=sqrt(6) op.

4. Deze heb ik wel gehad op de middelbare school, maar ik ben vergeten hoe dat ook alweer ging. Ik weet wel nog dat je p moest schrijven in x en y.

Link to comment
Delen op andere websites

2: Ah oke ;) Bedankt.

3: Dat bedoelde ik ja, ook bedankt.

1: Ik snap het, maar in welk geval gaat die lijn dan omlaag?

4: Ik heb als voorbeeld even vraag 8 van de D-toets van hfst 2 van het boek getal & ruimte wi B vwo, deel 1 (2007) gepakt

Gegeven zijn de functies post-899-1227449503.jpg

Stel een formule op van de kromme waarop alle toppen van de grafieken van post-899-1227449542.jpg liggen.

Nou de X-top van elke grafiek is te vinden via de formule post-899-1227449598.jpg, vul je deze in krijg je het volgende:

post-899-1227449628.jpg

Nou ben ik niet de juiste persoon om uit te leggen waarom het zo is, maar als je nu p = -x invult bij de functie heb je de grafiek waar alle x-toppen op liggen. Je volgt dus eigenlijk het volgende stappenplan:

1. Zoek de X-top dmv de functie

2. herleid die tot de vorm p=....

3. vul p in in de functie

4. herleid de functie

Bij het voorbeeld krijg je dus het volgende:

post-899-1227449672.jpg

1: Als je hem plot kun je zien hoe hij loopt, als jij de wortelfunctie bijvoorbeeld vermenigvuldigt met -2 t.o.v de x-as loopt hij naar beneden ipv naar boven (correct me if i'm wrong)

Link to comment
Delen op andere websites

  • 1 maand later...

Ik heb een vraag, de opgave staat als volgt in m'n schrift:

Bepaal een veeltermvergelijking in C met reële coëfficiënten (en met minimale graad)

zodanig dat 1+2i een tweevoudige oplossing is en 1 een enkelvoudige.

Nu heb ik geen idee hoe ik hier moet aan beginnen :? Kan iemand me soms helpen?

Link to comment
Delen op andere websites

  • 2 maanden later...

voor mij is wiskunde hopeloos

een 3.5/10 :schater: ik heb er

nochtans veel aan geleerd en

maar een 3.5 halen belachelijk

zou iemand mij kunnen helpen

met optellen in breuken want

het is echt hopeloos want dat

was niet mijn enigste buis voor

wiskunde

Link to comment
Delen op andere websites

Als je breuken wilt optellen moet je er eerst voor zorgen dat ze dezelfde noemer hebben (dus het getalletje onder de breukstreep). Als je bijvoorbeeld 2/4 + 6/8 hebt, dan moet je die 6/8 vereenvoudigen naar 3/4 (beide teller en noemer delen door 2), waardoor je 2/4 + 3/4 hebt en dan kan je simpelweg de tellers optellen, waardoor je 5/4 uitkomt. ;)

Als je al bij wat irritante breuken uitkomt zal je soms beide termen op een andere noemer moeten zetten. Ik geef een voorbeeld:

5/10 + 1/4. Hierbij zal je beide breuken op het kleinste gemene veelvoud moeten zetten, in dit geval moet je ze dus beide op noemer 20 zetten. Dan kom je op 10/20 (je vermenigvuldigd de teller en noemer met 2) + 5/20 (je vermenigvuldigd teller en noemer met 5).

10/20 + 5/20 =15/20. En dat getal kan je dan weer vereenvoudigen naar 3/4, want je kan de teller en noemer door het zelfde getal (4) delen.

Ik hoop dat je het nu snapt?

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.

×
×
  • Create New...