Jump to content

[VAK] Wiskunde


GTA-Sheep

Recommended Posts

hoy, Ik heb een vraag om een formule om te vormen:

Ik heb deze formule: Fr= Vierkantswortel(F1²+F2²-2*F1*F2*cosa)

En ik moet er cosa uithalen, maar hoe doe je dat. Ik heb al enkele wegen geprobeert maar het klopt nooit :{ . Is er iemand die mij hier mee kan helpen?

Deze formule heb ik nodig voor statica (mechanica).

mvg

tomeken :cya:

Link to comment
Delen op andere websites

  • Reacties 391
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • Mania-92

    37

  • Dutchy3010

    32

  • Grand Theft Auto TOM

    20

  • Mr-Triple-X

    18

hoy, Ik heb een vraag om een formule om te vormen:

Ik heb deze formule: Fr= Vierkantswortel(F1²+F2²-2*F1*F2*cosa)

En ik moet er cosa uithalen, maar hoe doe je dat. Ik heb al enkele wegen geprobeert maar het klopt nooit :{ . Is er iemand die mij hier mee kan helpen?

Deze formule heb ik nodig voor statica (mechanica).

mvg

tomeken :cya:

Zo moeilijk is het niet:

Fr= Vierkantswortel(F1²+F2²-2*F1*F2*cosa)

kwadrateren geeft:

Fr² = F1²+F2²-2*F1*F2*cosa

Even wat termen naar links werken:

Fr² - F1² - F2²= -2*F1*F2*cosa

delen door -2*F1*F2:

cos a = (Fr² - F1² - F2²)/(-2*F1*F2)

Link to comment
Delen op andere websites

ah, bedankt nu kan ik voort doen met men oefening ;)

ik dacht dat het:

Fr² = F1²+F2²-2*F1*F2*cos a

<=>Fr²/cos a = F1²+F2²-2*F1*F2

<=>cos a = Fr²/(F1²+F2²-2*F1*F2)

was

Maar je formule klopt, men oefening komt uit nu ^_^

Bewerkt: door Tomeken
Link to comment
Delen op andere websites

Ik heb nog een vraag over een 30 graden hoek tekenen, wat ik voor tekenen moet doen. Hoe weet je nou precies hoe je precies in de lijn van de 30 graden tekent?

Dus, hoe je een hoek van 30° tekent?

-Je tekent eerst een lijnstuk a.

-Dan leg je het streepje van de 0 op je geodriehoek op 1 van de 2 uiteinden van het lijnstuk a, zo dat de onderkant van de geodriehoek (de 'meetkant') samenvalt met het lijnstuk.

-Dan zoek je de 30° of 150° graden op je geodriehoek (zonder dat die beweegt), en zet je daar je potloodpunt.

(150° kan op je geodriehoek staan naargelang het uiteinde dat je gekozen hebt)

-Dan verschuif je je geodriehoek zodat het punt waar je je potlood hebt gezet en het uiteinde van het lijnstuk op 1 rechte liggen.

-Je tekent de rechte.

Link to comment
Delen op andere websites

  • 1 maand later...

Ik zit nu bij een som waarbij ik de standaardafwijking moet berekenen,

maar ik kom helemaal niet uit bij deze formule

3ca0386bf70362063ec8b159045b67fe.png

De vraag van de opgave is:

Bereken de standaardafwijking van de getallen 3,5,7,9,10 en 12

Ik kom er niet helemaal bij uit, weet iemand hoe je zo wat moet berekenen

Bewerkt: door DaRick1993
Link to comment
Delen op andere websites

Ik zit nu bij een som waarbij ik de standaardafwijking moet berekenen,

maar ik kom helemaal niet uit bij deze formule

3ca0386bf70362063ec8b159045b67fe.png

De vraag van de opgave is:

Bereken de standaardafwijking van de getallen 3,5,7,9,10 en 12

Ik kom er niet helemaal bij uit, weet iemand hoe je zo wat moet berekenen

Waar kom je precies niet uit? Je moet de som van de het verschil tussen je getallen en het gemiddelde in het kwadraat delen door het aantal getallen en daar de wortel uit trekken. Dat wordt dus:

62294293.gif

Ik weet niet of je een TI-84/83 hebt? Via de stat menu's is het ook (makkelijk) te berekenen.

Link to comment
Delen op andere websites

  • 2 weken later...

(3/2)x +3 = 3sqrt(x+2)

Ik kom er echt niet uit... mijn eerste stap zou zijn om alles tot de tweede te doen, maar dan krijg je dit:

2,25x^2+27 = 3x+6

En dat klopt al niet meer..

post-899-126021417707_thumb.jpg

onthoud:

(ax + b)2 = a2x2 + 2ab + b2

en (a*sqrt(x+b))2 = a2(x+b)

Link to comment
Delen op andere websites

  • 3 weken later...

Differentiatie:

F(x)=X^3 - ax

F'(x)= 3X^2 - ?

Wat moet ik met die ax doen?

Hetzelfde als dat je met X^3 doet, namelijk vermenigvuldigen met de macht en dan de macht met 1 verlagen. Dus: (ax)' = (ax^1)' = 1*ax^0 = a. Met a gebeurt niks omdat het een constante is.

Link to comment
Delen op andere websites

Dat is -12 volgens mij, hoor. Zelfde als ervoor, 18 is de constante en kan je dus weglaten in de afgeleide, -12x wordt 1*-12x^0 = -12.

(Of anders gezegd: vermenigvuldigen met de macht erboven en dan 1 van de macht afhalen)

Link to comment
Delen op andere websites

Wat heb je gedaan op je rekenmachine? Met mijn TI-84 kom ik gewoon op -12 uit.

Zoals dutchy als zei moet je gewoon de regel d/dx ax^n = nax^n-1 toepassen. En daarnaast kun je het feit gebruiken dat je zo'n polynoom in brokjes op kan delen, d/dx (2x + 3) = d/dx 2x + d/dx 3.

Link to comment
Delen op andere websites

  • 4 weken later...

Ik moet voor Vrijdag een aantal Wiskunde sommen maken om te zien of niveau Vmbo-K aan kan en nou is Wiskunde mijn enige slechte vak:( ik snap er soms echt niks van.

Som 1t/m 5 gingen mij nog redelijk goed af maar ik blijf hangen bij som 6 heeft iemand enig idee wat ik eigenlijk moet doen bij 6d?

p2140270110.jpg

Bewerkt: door Dwayne Forge
Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.

×
×
  • Create New...