Mania-92 Geplaatst: 21 maart 2010 Rapport Geplaatst: 21 maart 2010 (y*5)+3 = x ((y-*13)+3 = x y zijn de ploegen x zijn het aantal leden Als je deze vergelijkingen uitwerkt kom je op 13 ploegen en 68 leden Maar dit is wel een stelsel i p v een vergelijking met 1 onbekende mss dat iemand anders het invoudiger kan 2x is x kun je dus samenvoegen tot (y*5)+3 =((y-8 )*13)+3 met maar een bekende, zoals ik hierboven uitwerkte Maar je blijft afkomstig van een stelsel en ik weet niet of Mp dit al gezien geeft. Je hoeft niets over stelsels te weten om dat in te zien lijkt me. Als geldt x = 2 * 3 en er geldt x = 12/2 dan kun je toch wel inzien dat er ook moet gelden: 2 * 3 = 12/2. Gewoon x substitueren. Reageren
RoL0 Geplaatst: 23 maart 2010 Rapport Geplaatst: 23 maart 2010 bestaat erook een rekenmachine die net zoveel als google kan doen Want op mijn rekenmachien zo standaard ding van casio wat de meeste leerlingen hebben. Zo som uitrekenen ? 2,5/ 100 x 150= Start->(Alle) Programma's->Bureau-accesoires->Rekenmachine Man! Je kunt dit beter in software plaatsen BTW: 2,5/ 100 x 150= 3,75 Reageren
hippiebus Geplaatst: 29 maart 2010 Rapport Geplaatst: 29 maart 2010 Hoe doe ik dit: (herleiden van breuken) a^2+2ab+b^2 ----------- a^2-b^2 Reageren
XiPE Geplaatst: 29 maart 2010 Rapport Geplaatst: 29 maart 2010 Wanneer men alle zijden van een driehoek 5% korter maakt, met hoeveel % vermindert dan de oppervlakte van de driehoek? Nu heb ik: Opp ▲= b.h/2 Dus de basis vermindert met 5%. Maar je weet toch niets over de hoogte dus is dit niet op te lossen? Of zie ik iets over het hoofd? Reageren
Dutchy3010 Geplaatst: 29 maart 2010 Rapport Geplaatst: 29 maart 2010 Hoe doe ik dit: (herleiden van breuken) a^2+2ab+b^2 ----------- a^2-b^2 Hoe bedoel je dit? a^2 + 2ab + b2 = a^2 - b^2? Want dat is onmogelijk. Anders opgeschreven is zo: a^2+2ab+b2 = (a+b)^2. a^2-b^2 = (a+b)(a-b) Wanneer men alle zijden van een driehoek 5% korter maakt, met hoeveel % vermindert dan de oppervlakte van de driehoek? Nu heb ik: Opp ▲= b.h/2 Dus de basis vermindert met 5%. Maar je weet toch niets over de hoogte dus is dit niet op te lossen? Of zie ik iets over het hoofd? Alle zijden van een driehoek, dus zowel basis als de twee andere zijden. Daarom wordt de nieuwe oppervlakte de oude oppervlakte x0,95 x 0,95 = oude oppervlakte x 0,9025. De oppervlakte verminderd dus met 9,75%. Als je het niet snapt, probeer dan een gemakkelijk voorbeeldje met de zijden 3 (hoogte), 4 (halve basis, dus hele basis is en schuine zijde van 5. Ongeveer de makkelijkste driehoek die je kunt bedenken. Reageren
Nuke[NL] Geplaatst: 30 maart 2010 Rapport Geplaatst: 30 maart 2010 Hoe doe ik dit: (herleiden van breuken) a^2+2ab+b^2 ----------- a^2-b^2 Hoe bedoel je dit? a^2 + 2ab + b2 = a^2 - b^2? Want dat is onmogelijk. Anders opgeschreven is zo: a^2+2ab+b2 = (a+b)^2. a^2-b^2 = (a+b)(a-b) Wanneer men alle zijden van een driehoek 5% korter maakt, met hoeveel % vermindert dan de oppervlakte van de driehoek? Nu heb ik: Opp ▲= b.h/2 Dus de basis vermindert met 5%. Maar je weet toch niets over de hoogte dus is dit niet op te lossen? Of zie ik iets over het hoofd? Alle zijden van een driehoek, dus zowel basis als de twee andere zijden. Daarom wordt de nieuwe oppervlakte de oude oppervlakte x0,95 x 0,95 = oude oppervlakte x 0,9025. De oppervlakte verminderd dus met 9,75%. Als je het niet snapt, probeer dan een gemakkelijk voorbeeldje met de zijden 3 (hoogte), 4 (halve basis, dus hele basis is en schuine zijde van 5. Ongeveer de makkelijkste driehoek die je kunt bedenken. Nog als extra aanvulling: omdat de hoogte van de driehoek recht evenredig is met de lengtes van de schuine zijdes, zal deze dus ook met 5% afnemen. Zo komt Dutchy aan de tweede 0,95 in de berekening. Reageren
hippiebus Geplaatst: 1 april 2010 Rapport Geplaatst: 1 april 2010 Hoe doe ik dit: (herleiden van breuken) a^2+2ab+b^2 ----------- a^2-b^2 Hoe bedoel je dit? a^2 + 2ab + b2 = a^2 - b^2? Want dat is onmogelijk. Anders opgeschreven is zo: a^2+2ab+b2 = (a+b)^2. a^2-b^2 = (a+b)(a-b) Die streep stond voor delen, maar ik snap hem al Reageren
TZG Geplaatst: 6 april 2010 Rapport Geplaatst: 6 april 2010 help mij eens, luitjes van het forum :$ Ik moet deze vergelijking oplossen: x² - 3x = 18 Dan moet je zo eerst dat rechterlid 0 maken, das een eitje toch? x² - 3x -18 = 0 Maar dan moet je dat zo tussen haakjes brengen , ik begrijp het een beetje, denk ik? (x - ... )(x - ...) als het goed is?? maar hoe verwerk ik die 3x en -18? Ik vind dit veel te moeilijk voor 2 atheneum HELP! Reageren
Gijsso Geplaatst: 6 april 2010 Rapport Geplaatst: 6 april 2010 Of je gebruikt de ABC-formule. Als je niet binnen 2 seconden ziet dat je het zo buiten de haakjes kan zetten, gebruik je de ABC formule. Gaat zo: Bereken de discriminant. D = b2 - 4ac (a is het eerste getal (in dit geval 1), b is het tweede getal (-3) en c is het derde getal (-18) Oke, dat zet je in de formule: D = -32 + (-4*1*-18) = 81 Als D > 0, dan heeft de grafiek 2 snijpunten met de x-as, D = 0 heeft de grafiek 1 snijpunt, D < 0 heeft ie geen snijpunten. In ons geval is D > 0 dus 2 snijpunten Nu ga je x uitrekenen. Doe je met de volgende formule: X= (-b - √D) / 2a of X= (-b + √D) / 2a Wij vullen dat eventjes in: X = (3 - √81) / 2 = -3 of X= (3 + √81) / 2 = 6 Dus bij -3 en 6 kruisen ze elkaar. Reageren
TZG Geplaatst: 6 april 2010 Rapport Geplaatst: 6 april 2010 Of je gebruikt de ABC-formule. Als je niet binnen 2 seconden ziet dat je het zo buiten de haakjes kan zetten, gebruik je de ABC formule. Gaat zo: Bereken de discriminant. D = b2 - 4ac (a is het eerste getal (in dit geval 1), b is het tweede getal (-3) en c is het derde getal (-18) Oke, dat zet je in de formule: D = -32 + (-4*1*-18) = 81 Als D > 0, dan heeft de grafiek 2 snijpunten met de x-as, D = 0 heeft de grafiek 1 snijpunt, D < 0 heeft ie geen snijpunten. In ons geval is D > 0 dus 2 snijpunten Nu ga je x uitrekenen. Doe je met de volgende formule: X= (-b - √D) / 2a of X= (-b + √D) / 2a Wij vullen dat eventjes in: X = (3 - √81) / 2 = -3 of X= (3 + √81) / 2 = 6 Dus bij -3 en 6 kruisen ze elkaar. ik denk niet dat wij het over hetzelfde hebben. Ik moet gewoon simpelweg uitrekenen wat x is, en dat meestal is dan meestal met tegenovergestelde van wat er achter staat, want het uiteindelijke moet 0 worden, zoals bijvoorbeeld in (x -3)=0. Daar is x gewoon 3, want 3-3=0. Maar jij hebt het over het uitrekenen van punten in een assenstelsel. Ik moet uit x² - 3x -18 = 0 kunnen op maken wat er tussen de haakjes zou moeten komen te staan, en dat begrijp ik niet. Ik hoop dat je me alsnog kan helpen Gijsso Reageren
Cylas Geplaatst: 6 april 2010 Rapport Geplaatst: 6 april 2010 Welke methode heb je ? Getal en ruimte HV2? ja, welke opdracht en welk hoofdstuk? ik zit ook in de 2e zal straks ff kijken hoe het moest bij mij(vergeten en ben nu ook bezig met leren)? Cylas Reageren
Djmaddox Geplaatst: 6 april 2010 Rapport Geplaatst: 6 april 2010 help mij eens, luitjes van het forum Ik moet deze vergelijking oplossen: x² - 3x = 18 Dan moet je zo eerst dat rechterlid 0 maken, das een eitje toch? x² - 3x -18 = 0 Maar dan moet je dat zo tussen haakjes brengen , ik begrijp het een beetje, denk ik? (x - ... )(x - ...) als het goed is?? maar hoe verwerk ik die 3x en -18? Ik vind dit veel te moeilijk voor 2 atheneum HELP! (x- 3)(x+6)= x² +6x-3x-18= x² -3x-18 Zo dan? Reageren
TZG Geplaatst: 6 april 2010 Rapport Geplaatst: 6 april 2010 (bewerkt) help mij eens, luitjes van het forum Ik moet deze vergelijking oplossen: x² - 3x = 18 Dan moet je zo eerst dat rechterlid 0 maken, das een eitje toch? x² - 3x -18 = 0 Maar dan moet je dat zo tussen haakjes brengen , ik begrijp het een beetje, denk ik? (x - ... )(x - ...) als het goed is?? maar hoe verwerk ik die 3x en -18? Ik vind dit veel te moeilijk voor 2 atheneum HELP! (x- 3)(x+6)= x² +6x-3x-18= x² -3x-18 Zo dan? ja zo ongeveer (x- 3)(x+6)=0, en dan x=3 of x=-6 @cylas, ja ik wel getal en ruimte, maar ik heb niet HV, maar VWO, dat zijn wel andere sommen, maar komt op hetzelfde neer. Het is hoofdstuk 7 Bewerkt: 6 april 2010 door TZG Reageren
Djmaddox Geplaatst: 6 april 2010 Rapport Geplaatst: 6 april 2010 Als je ervoor moet zorgen dat het 0 word dan moet je dit doen: (x- 3) (x+6) X= 3 v X= -6 Dan is het dus 3-3=0 en -6+6=0 en dat is wat het boek wilt dat je doet. Reageren
Tomeken Geplaatst: 6 april 2010 Rapport Geplaatst: 6 april 2010 Het is een tweedegraadsvergelijking ax²+bx+c=0 En die moet je oplossen volgens de manier van Gijsso en zo heb ik het ook gezien Reageren
Recommended Posts
Een reactie plaatsen
Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.