Jump to content

[VAK] Wiskunde


GTA-Sheep

Recommended Posts

(y*5)+3 = x

((y-8)*13)+3 = x

y zijn de ploegen

x zijn het aantal leden

Als je deze vergelijkingen uitwerkt kom je op 13 ploegen en 68 leden

Maar dit is wel een stelsel i p v een vergelijking met 1 onbekende :{

mss dat iemand anders het invoudiger kan

2x is x kun je dus samenvoegen tot (y*5)+3 =((y-8 )*13)+3 met maar een bekende, zoals ik hierboven uitwerkte

Maar je blijft afkomstig van een stelsel en ik weet niet of Mp dit al gezien geeft.

Je hoeft niets over stelsels te weten om dat in te zien lijkt me. Als geldt x = 2 * 3 en er geldt x = 12/2 dan kun je toch wel inzien dat er ook moet gelden: 2 * 3 = 12/2. Gewoon x substitueren.

Link to comment
Delen op andere websites

  • Reacties 391
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • Mania-92

    37

  • Dutchy3010

    32

  • Grand Theft Auto TOM

    20

  • Mr-Triple-X

    18

bestaat erook een rekenmachine die net zoveel als google kan doen :puh:

Want op mijn rekenmachien zo standaard ding van casio wat de meeste leerlingen hebben.

Zo som uitrekenen ?

2,5/ 100 x 150=

Start->(Alle) Programma's->Bureau-accesoires->Rekenmachine

Man! Je kunt dit beter in software plaatsen

:schater:

BTW: 2,5/ 100 x 150= 3,75

Link to comment
Delen op andere websites

Wanneer men alle zijden van een driehoek 5% korter maakt, met hoeveel % vermindert dan de oppervlakte van de driehoek?

Nu heb ik:

Opp ▲= b.h/2

Dus de basis vermindert met 5%.

Maar je weet toch niets over de hoogte dus is dit niet op te lossen? Of zie ik iets over het hoofd?

Link to comment
Delen op andere websites

Hoe doe ik dit: (herleiden van breuken)

a^2+2ab+b^2
-----------
a^2-b^2

Hoe bedoel je dit? a^2 + 2ab + b2 = a^2 - b^2? Want dat is onmogelijk. Anders opgeschreven is zo:

a^2+2ab+b2 = (a+b)^2.

a^2-b^2 = (a+b)(a-b)

Wanneer men alle zijden van een driehoek 5% korter maakt, met hoeveel % vermindert dan de oppervlakte van de driehoek?

Nu heb ik:

Opp ▲= b.h/2

Dus de basis vermindert met 5%.

Maar je weet toch niets over de hoogte dus is dit niet op te lossen? Of zie ik iets over het hoofd?

Alle zijden van een driehoek, dus zowel basis als de twee andere zijden. Daarom wordt de nieuwe oppervlakte de oude oppervlakte x0,95 x 0,95 = oude oppervlakte x 0,9025. De oppervlakte verminderd dus met 9,75%.

Als je het niet snapt, probeer dan een gemakkelijk voorbeeldje met de zijden 3 (hoogte), 4 (halve basis, dus hele basis is 8) en schuine zijde van 5. Ongeveer de makkelijkste driehoek die je kunt bedenken.

Link to comment
Delen op andere websites

Hoe doe ik dit: (herleiden van breuken)

a^2+2ab+b^2
-----------
a^2-b^2

Hoe bedoel je dit? a^2 + 2ab + b2 = a^2 - b^2? Want dat is onmogelijk. Anders opgeschreven is zo:

a^2+2ab+b2 = (a+b)^2.

a^2-b^2 = (a+b)(a-b)

Wanneer men alle zijden van een driehoek 5% korter maakt, met hoeveel % vermindert dan de oppervlakte van de driehoek?

Nu heb ik:

Opp ▲= b.h/2

Dus de basis vermindert met 5%.

Maar je weet toch niets over de hoogte dus is dit niet op te lossen? Of zie ik iets over het hoofd?

Alle zijden van een driehoek, dus zowel basis als de twee andere zijden. Daarom wordt de nieuwe oppervlakte de oude oppervlakte x0,95 x 0,95 = oude oppervlakte x 0,9025. De oppervlakte verminderd dus met 9,75%.

Als je het niet snapt, probeer dan een gemakkelijk voorbeeldje met de zijden 3 (hoogte), 4 (halve basis, dus hele basis is 8) en schuine zijde van 5. Ongeveer de makkelijkste driehoek die je kunt bedenken.

Nog als extra aanvulling: omdat de hoogte van de driehoek recht evenredig is met de lengtes van de schuine zijdes, zal deze dus ook met 5% afnemen. Zo komt Dutchy aan de tweede 0,95 in de berekening.

Link to comment
Delen op andere websites

Hoe doe ik dit: (herleiden van breuken)

a^2+2ab+b^2
-----------
a^2-b^2

Hoe bedoel je dit? a^2 + 2ab + b2 = a^2 - b^2? Want dat is onmogelijk. Anders opgeschreven is zo:

a^2+2ab+b2 = (a+b)^2.

a^2-b^2 = (a+b)(a-b)

Die streep stond voor delen, maar ik snap hem al :bonk:

Link to comment
Delen op andere websites

help mij eens, luitjes van het forum :$

Ik moet deze vergelijking oplossen: x² - 3x = 18

Dan moet je zo eerst dat rechterlid 0 maken, das een eitje toch?

x² - 3x -18 = 0

Maar dan moet je dat zo tussen haakjes brengen :N, ik begrijp het een beetje, denk ik?

(x - ... )(x - ...) als het goed is?? maar hoe verwerk ik die 3x en -18?

Ik vind dit veel te moeilijk voor 2 atheneum :@

HELP!

Link to comment
Delen op andere websites

Of je gebruikt de ABC-formule. Als je niet binnen 2 seconden ziet dat je het zo buiten de haakjes kan zetten, gebruik je de ABC formule.

Gaat zo:

  1. Bereken de discriminant. D = b2 - 4ac (a is het eerste getal (in dit geval 1), b is het tweede getal (-3) en c is het derde getal (-18)
  2. Oke, dat zet je in de formule: D = -32 + (-4*1*-18) = 81
  3. Als D > 0, dan heeft de grafiek 2 snijpunten met de x-as, D = 0 heeft de grafiek 1 snijpunt, D < 0 heeft ie geen snijpunten. In ons geval is D > 0 dus 2 snijpunten
  4. Nu ga je x uitrekenen. Doe je met de volgende formule:

X= (-b - √D) / 2a of X= (-b + √D) / 2a

Wij vullen dat eventjes in:

X = (3 - √81) / 2 = -3 of X= (3 + √81) / 2 = 6

Dus bij -3 en 6 kruisen ze elkaar.

Link to comment
Delen op andere websites

Of je gebruikt de ABC-formule. Als je niet binnen 2 seconden ziet dat je het zo buiten de haakjes kan zetten, gebruik je de ABC formule.

Gaat zo:

  1. Bereken de discriminant. D = b2 - 4ac (a is het eerste getal (in dit geval 1), b is het tweede getal (-3) en c is het derde getal (-18)
  2. Oke, dat zet je in de formule: D = -32 + (-4*1*-18) = 81
  3. Als D > 0, dan heeft de grafiek 2 snijpunten met de x-as, D = 0 heeft de grafiek 1 snijpunt, D < 0 heeft ie geen snijpunten. In ons geval is D > 0 dus 2 snijpunten
  4. Nu ga je x uitrekenen. Doe je met de volgende formule:

X= (-b - √D) / 2a of X= (-b + √D) / 2a

Wij vullen dat eventjes in:

X = (3 - √81) / 2 = -3 of X= (3 + √81) / 2 = 6

Dus bij -3 en 6 kruisen ze elkaar.

ik denk niet dat wij het over hetzelfde hebben. Ik moet gewoon simpelweg uitrekenen wat x is, en dat meestal is dan meestal met tegenovergestelde van wat er achter staat, want het uiteindelijke moet 0 worden, zoals bijvoorbeeld in (x -3)=0. Daar is x gewoon 3, want 3-3=0. Maar jij hebt het over het uitrekenen van punten in een assenstelsel. Ik moet uit x² - 3x -18 = 0 kunnen op maken wat er tussen de haakjes zou moeten komen te staan, en dat begrijp ik niet. Ik hoop dat je me alsnog kan helpen Gijsso :D

Link to comment
Delen op andere websites

Welke methode heb je ? Getal en ruimte HV2? ja, welke opdracht en welk hoofdstuk?

ik zit ook in de 2e zal straks ff kijken hoe het moest bij mij(vergeten en ben nu ook bezig met leren)?

Cylas

Link to comment
Delen op andere websites

help mij eens, luitjes van het forum bloos.gif

Ik moet deze vergelijking oplossen: x² - 3x = 18

Dan moet je zo eerst dat rechterlid 0 maken, das een eitje toch?

x² - 3x -18 = 0

Maar dan moet je dat zo tussen haakjes brengen nope.gif, ik begrijp het een beetje, denk ik?

(x - ... )(x - ...) als het goed is?? maar hoe verwerk ik die 3x en -18?

Ik vind dit veel te moeilijk voor 2 atheneum frown.gif

HELP!

(x- 3)(x+6)= x² +6x-3x-18= x² -3x-18

Zo dan?

Link to comment
Delen op andere websites

help mij eens, luitjes van het forum bloos.gif

Ik moet deze vergelijking oplossen: x² - 3x = 18

Dan moet je zo eerst dat rechterlid 0 maken, das een eitje toch?

x² - 3x -18 = 0

Maar dan moet je dat zo tussen haakjes brengen nope.gif, ik begrijp het een beetje, denk ik?

(x - ... )(x - ...) als het goed is?? maar hoe verwerk ik die 3x en -18?

Ik vind dit veel te moeilijk voor 2 atheneum frown.gif

HELP!

(x- 3)(x+6)= x² +6x-3x-18= x² -3x-18

Zo dan?

ja zo ongeveer (x- 3)(x+6)=0, en dan x=3 of x=-6

@cylas, ja ik wel getal en ruimte, maar ik heb niet HV, maar VWO, dat zijn wel andere sommen, maar komt op hetzelfde neer. Het is hoofdstuk 7

Bewerkt: door TZG
Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.

×
×
  • Create New...