Jump to content

[VAK] Techniek & Informatica


GTA-Sheep

Recommended Posts

Bedankt voor de uitleg :), alleen dat is volgensmij het omrekenen van binair naar decimaal getal? Dat snapte ik eigenlijk wel, maar met de voorbeelden die ik gaf moet ik op een binair getal uitkomen.

Het staat in het boekje wel uitgelegd, maar niet vrij duidelijk, bij het optellen zijn de eenheden en tientallen nog niet zo moeilijk, maar bij de honderdtallen raak ik eigenlijk weer de kluts kwijt.

EDIT: Sorry, ik hield me een beetje dom voor, je had het namelijk wel goed uitgelegd. Bedankt! :tu:

Bewerkt: door Bassieboy35
Link to comment
Delen op andere websites

  • Reacties 41
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • Bassieboy35

    7

  • Thundercover

    3

  • Kloep

    3

  • Flitskikker

    2

Top Posters In This Topic

Posted Images

Als eerste, moet ja altijd dit onthouden:

0+0=0

1+0=1

0+1=1

1+1=10

1+1+1=11

1+1+1+1=100

Als je bijvoorbeeld 42 + 67 wilt doen.

In binair is dit 101010 + 11001, die zet je onder elkaar:

101010

11001

_______+

1000011

Als het goed is begreep je dit al? Nou, je moet dus als je 1+1 krijgt, de 1 onthouden en meenemen naar de volgende. En zo ga je gewoon verder. Voorbeeld:

354+321=675

101100010

101000001

__________+

1010100011

Vermenigvuldigen werkt weer iets anders, namelijk volgens deze regels:

0X0=0

0X1=0

1X0=0

1X1=1

Wil je daar ook nog voorbeelden bij?

Edit: Had je edit nog niet gezien. :puh:

Link to comment
Delen op andere websites

Bedankt, voor de uitleg :)! Op zich lukt het wel, maar als ik het wil narekenen met een rekenmachine (op de computer), dan kan ik bijvoorbeeld geen 01 niet doen maar 11 weer wel, iemand enig idee hoe je een 0 kan invoegen aan het begin van het getal?

EDIT: Overigens zou een voorbeeld bij het vermenigvuldigen mij wel handig lijken ;).

EDIT: Visser, ohja natuurlijk, bedankt!

Bewerkt: door Bassieboy35
Link to comment
Delen op andere websites

Bedankt, voor de uitleg :)! Op zich lukt het wel, maar als ik het wil narekenen met een rekenmachine (op de computer), dan kan ik bijvoorbeeld geen 01 niet doen maar 11 weer wel, iemand enig idee hoe je een 0 kan invoegen aan het begin van het getal?

EDIT: Overigens zou een voorbeeld bij het vermenigvuldigen mij wel handig lijken ;).

Een 0 aan de linker kant heeft geen nut, want die telt hij automatisch niet. Als je een getal hebt: 01100101, dan doet de eerste nul er niet toe. Het getal wordt normaliter gewoon zo geschreven: 1100101.

Link to comment
Delen op andere websites

Heb ook een keer een vak gekozen hoor... sorry ik vind het erg vervelend dat ik hier 'vaak' moet posten, maar zonder leraar is het wel ingewikkeld.

Ik ben nu bij de hexadecimale getallen, op zich niet zo heel veel verschil met de binaire getallen.

Nu is het 'm meer dat ik twijfel over antwoorden, namelijk ik moet decimale getallen omzetten naar hexadecimale-getallen (met het algoritme).

Nu heb ik de vragen:

A: 27

B: 39

C: 103

D: 255

A: = (volgensmij)

27/16= 1, rest is 11

1/16= 0, rest is 1

Maar nu twijfel ik een beetje over het antwoord

Is het antwoord nu 1B, of B1?

B: =

39/16is 2, rest is 7

2/16is 0, rest is 2

Is het antwoord nu 72 of 27?

C: hier liep ik helemaal vast

103/16is 6, rest is 7

6/16is 0, rest is 6

D: zover ben ik nog niet gekomen.

Bewerkt: door Bassieboy35
Link to comment
Delen op andere websites

Als eerste het voorbeeld voor vermenigvuldigen, een simpele:

3X3=9(alles decimaal) 11X11=121 (som binair, antwoord decimaal)

2 uit 121 halen wordt 201

2 uit 201 halen wordt 1001

11X11=1001 (alles binair)

Beetje duidelijk of niet? :puh:

Dan omzetten van Decimaal naar Hexadecimaal. Hexadecimaal is een 16-tallig stelsel. In decimaal is 1 t/m 9 hetzelfde als in hexadecimaal. 10 = A en dan 15 = F. 16 in Hexadecimaal wordt dan 10 en 17 wordt 11. Dan nu naar jouw sommen.

27:

27 past 1 keer in 16, dus dat is al 10. Je houdt 11 over, wat neerkomt op B. 10+B=1B

39:

Past twee keer in 16, dus dat is 20. Je houdt 7 over, wat neerkomt op 7. 20+7=27

103:

Past 6 keer in 16, dus dat is 60. Je houdt 7 over, wat neerkomt op 7. 60+7=67

255:

Is FF, weet ik uit mijn hoofd omdat het redelijk standaard getal is. Als je de berekening wilt moet je het zeggen.

Link to comment
Delen op andere websites

Kloep, held! _O_

Het is eigenlijk best simpel, maar er staat weinig uitleg over in het boek, nou hen jk niet een gene die het dan aan een ander overlaat.

Maar als ik het dus goed begrijp is dus altijd bij de eerste deling een tiental in plaats van een eenheid (dus 20 ipv 2)? Of is dat omdat je dan laat zien dat dat getal als eerst moet bij het uitschrijven van het hexadecimale getal?

Link to comment
Delen op andere websites

Waarom je een tiental gebruikt weet ik eerlijk gezegd ook niet, kan daar geen uitleg bij geven. Ik heb het altijd zo geleerd, dus doe ik het zo. Is altijd goed gegaan. Wel weet ik dat je die eerste deling (dus waar je kijkt hoe vaak je getal in 16 past) als eerste moet. Daarom was A 1B en B was 27 ipv 72. ;)

Link to comment
Delen op andere websites

Je kunt het veel makkelijker zo bekijken.

In decimaal (10-cijferig) reken je zo: 123 = 1 * 10^2 + 2 * 10^1 + 3 * 10^0

In hexadecimaal (16-cijferig) reken je zo: F3 = 16 * 16^1 + 3 * 16^0

In binair (2-cijferig) reken je zo: 1001 = 1 * 2^3 + 0 * 2^2 + 0 * 2^1 + 1 * 2^0

Onthoud dat en (om)rekenen is een fluitje van een cent... Immers, de notaties die iedereen hier geeft zijn op alle stelsels toepasbaar.

Link to comment
Delen op andere websites

  • 6 maanden later...

Daar ben ik weer, inmiddels heb ik een geheel vrije opdracht gekregen om een game te maken in Game maker. Hiervoor heb ik een boekje gekregen, maar de sprites die daar bijzitten kan ik niet vinden. Ik heb al de tutorial van Game maker zelf geprobeerd, dat lukte, maar in verhouding tot het boekje is het wel heel simpel. Het boekje heb ik ook op internet kunnen vinden (klik), maar de sprites dus nergens. Heeft iemand enig idee hoe ik aan de sprites zou kunnen komen? Vervangen zou een oplossing kunnen zijn, maar dat zou het voor het leren wel ingewikkelder maken en zou het spel geen animatie sprites bevatten.

Link to comment
Delen op andere websites

  • 1 year later...

Heb weer een opdracht gekregen om een website te maken voor informatica. Nou moet ik zeggen dat ik wel merk dat ik het weer een beetje vergeten ben. Ben nu al even bezig met het menu, maar het lukt mij maar niet om het menu beeldvullend te krijgen.

HTML:

<ul id="menu">
 <li><a href="index.html">Home</a> 
 <li><a href="Radio Veronica.html">Radio Veronica</a>
 <li><a href="Radio 10.html">Radio 10</a>
 <li><a href="Radio 2.html">Radio 2</a>
</ul>

CSS:

#menu a {color: white; text-decoration: none; float: left; background: black; color: "white"; font-family: "Helvetica Neue", Helvetica, Arial;  
	padding: 1% 2%; display:inline; position: relative; display: inline;   margin: 0;}
li {display:inline}
#menu a:visited {color:white}
#menu a:hover {color:white}
#menu a:active {color:white}

Weet iemand hoe ik het menu beeldvullend kan krijgen?

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.

×
×
  • Create New...