Jump to content

Krachttraining


Kyl-El

Recommended Posts

Is al zovaak gezegd en het is zo'n onzin.. Als je bodybuilder wilt worden dan moet je je benen ook trainen, maar als je gewoon wat gespierder wilt worden is het echt geen probleem. Ik train alle spiergroepen op mijn max, behalve de benen. Als ik de vorm van een kalkoen wil krijgen zal ik anabolen moeten gaan gebruiken, maar om nou per se je benen te trainen is echt dikke poep.

Onzin. Je hoeft echt niet per se aan de aas te zitten om uit verhouding te raken, hoor.

Het is onzin dat mijn lichaam uit verhouding kan raken. Als ik hiermee doorga totdat ik het laatste loodje leg, dan raakt het misschien nog uit verhouding. Maar zolang ik lekker train en mijn spieren goed onderhoud, gaat alles prima. Oja, en geloof me, door te hardlopen/fietsen train je je beenspieren 10x zo goed als squatten. Dit omdat je de fietsbeweging en loopbeweging elke dag maakt, en de squat beweging niet, die is puur om spieren te kweken.

Juist dáárom reageren je spieren er extra goed op als je een beweging maakt die ze bijna nooit maken! Geheel tegenovergesteld zijn bijvoorbeeld de kuiten; juist die zijn bij de meesten zo moeilijk te trainen omdat je ze in principe al dagelijks traint tijdens het lopen. Die "koppige jongens" zijn dus aan training gewend; je zult bij die flink in je reserves moeten duiken om ze tot groei te dwingen. De squat is een geweldige oefening voor je lichaam (jazeker, je moet heel je lichaam stabiliseren), met name voor de bilspieren/hamstrings/quadriceps.

Ook heb ik wel eens gehoord dat squatten ook geen enkel nut heeft als je niet hardloopt of spint, omdat je dan die beweging niet maakt. Squatten is puur voor gewichtheffen.

Alle bewegingen die je spieren moeten maken zijn belangrijk. Waarom zouden squats geen nut hebben als je niet hardloopt of iets dergelijks? :7 In dat geval zou je dus (als je bijvoorbeeld je biceps wilt aanpakken) kunnen heffen totdat je een ons weegt, maar zou er geen hypertrofie plaatsvinden (die volledige hefbeweging als bij halter-curlen maak je ook niet in het alledaags, namelijk. Hetzelfde geldt dan ook voor bankdrukken etc.). Maar ik neem aan dat jij wel snapt dat dat onzin is...

Bodybuilder kun je ook niet worden door alleen maar je spieren te trainen. Dat heeft ook te maken met je eetpatroon en je uithoudingsvermogen. En ik wil helemaal niet zo'n lelijke kerel worden die zowat verdrinkt in zn eigen spieren. Man ik heb het idee dat als die gasten tegen een scherp puntje aanstoten, dat ze dan leeglopen. Toch heb ik wel respect voor ze..

Ben ik het wel met je eens, ja. Mr. Olympia's van de laatste jaren (moet je Jay Cutler bijvoorbeeld eens zien) hebben zóveel massa dat het niet meer mooi is. Nee, een bodybuilder kan ook veel spieren hebben maar wél alles mooi in proportie hebben. Dat maakt een bodybuilder in mijn ogen succesvol.

Maar: vergis je niet. Wil je gespierd worden, dan zul je gewoon je voedingspatroon aan moeten passen. Veel vreten is de sleutel (maar er schuilt nog een enorme filosofie achter). Als je niet "supportive" eet, dan zijn al je uren in de sportschool verspilde tijd. Daarbij komt dat het gewoon een paar jaartjes kost om een echt gespierd lichaam op te bouwen; de grootste fout die je kunt maken is toch wel om te denken dat je vanaf nu nog wel "effe een six-packje bij kunt trainen". Daarbij komt dat je misschien wel steeds gewichten zit te sjouwen in de sportschool, maar als je uiteindelijk niet groeit (en evt. voortdurend blessures hebt) zal men je toch echt wel een domkop vinden, hoor.

Maar goed, je moet het uiteindelijk helemaal zelf weten.

@ Jay;: je kunt gerust gaan squatten als je wilt, hoor. Maar zorg er wel voor dat je de juiste houding aanneemt: techniek is het belangrijkste. Squats zijn één van de blessuregevoelige oefeningen, maar als je ze goed uitvoert, dan komt het helemaal goed. Squats zijn immers een van de zogenaamde compound-oefeningen; prima te doen dus.

Bewerkt: door Pietje II
Link to comment
Delen op andere websites

  • Reacties 1.1k
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • Pietje II

    186

  • Disturbed

    157

  • moechy

    54

  • Flashingdemon666

    52

Top Posters In This Topic

Posted Images

Leuk dat dit topic weer een beetje opleeft :Y

Wel wil ik even duidelijk maken dat elke spier een functie heeft. Elk spiertje heeft een functie om je te helpen overleven. Denk maar aan bankdrukken: Je kan het vergelijken met een oermens die een zware steen op zijn borst heeft, en de enige manier om zijn leven te redden is door die zware blok weg te duwen. Hier komen dan de Pecs bij kijken, en dus is geen enkel spiertje er voor de show.

Oh ja, de benen. Degene die zeggen dat ze genoeg aan fietsen en hardlopen hebben: ik twijfel er niet aan dat jullie gespierde benen hebben. Maar zodra je je benen niet traint, dan pas is je lichaam uit verhouding. Je lichaam zal dit komen te weten, en de bovenlichaam weigert dan nog verder te groeien, tot er een evenwicht is tussen bovenlichaam en onderlichaam. Dus gewoon alles trainen :tu:

Link to comment
Delen op andere websites

Onzin. Je hoeft echt niet per se aan de aas te zitten om uit verhouding te raken, hoor.
In mijn geval wel.
Alle bewegingen die je spieren moeten maken zijn belangrijk. Waarom zouden squats geen nut hebben als je niet hardloopt of iets dergelijks? :7 In dat geval zou je dus (als je bijvoorbeeld je biceps wilt aanpakken) kunnen heffen totdat je een ons weegt, maar zou er geen hypertrofie plaatsvinden (die volledige hefbeweging als bij halter-curlen maak je ook niet in het alledaags, namelijk. Hetzelfde geldt dan ook voor bankdrukken etc.). Maar ik neem aan dat jij wel snapt dat dat onzin is...

Als jij een kar vooruit wilt drukken gebruik je je borstspieren (bankdrukken..). Tel maar eens hoeveel jij met je armen doet dagelijks. En helemaal halter-curlen is een oefening die je vaak gebruikt. Tenminste ik gebruik ze zeker. Als ik bij een event lightcases moet tillen gebruik ik zeker mijn biceps. Misschien train jij omdat je een mooi lichaam wilt, maar ik gebruik ze ook nog. ;)

Maar: vergis je niet. Wil je gespierd worden, dan zul je gewoon je voedingspatroon aan moeten passen. Veel vreten is de sleutel (maar er schuilt nog een enorme filosofie achter). Als je niet "supportive" eet, dan zijn al je uren in de sportschool verspilde tijd. Daarbij komt dat het gewoon een paar jaartjes kost om een echt gespierd lichaam op te bouwen; de grootste fout die je kunt maken is toch wel om te denken dat je vanaf nu nog wel "effe een six-packje bij kunt trainen". Daarbij komt dat je misschien wel steeds gewichten zit te sjouwen in de sportschool, maar als je uiteindelijk niet groeit (en evt. voortdurend blessures hebt) zal men je toch echt wel een domkop vinden, hoor.

Ik ben automatisch meer gaan eten toen mijn lichaam merkte dat ik naar de sportschool ging. Over dat eten is voor mij geen probleem. Ik eet geen 5000kcal per dag, dat is nergens voor nodig. Ik train omdat ik mijn spieren wil opbouwen en onderhouden.

@ Jay;: je kunt gerust gaan squatten als je wilt, hoor. Maar zorg er wel voor dat je de juiste houding aanneemt: techniek is het belangrijkste. Squats zijn één van de blessuregevoelige oefeningen, maar als je ze goed uitvoert, dan komt het helemaal goed. Squats zijn immers een van de zogenaamde compound-oefeningen; prima te doen dus.
Pietje is een beetje eigenwijs of niet? Squats trainen in de groei? 'Als je de oefeningen goed uitvoert...'

Heb je nooit een oefening gehad waar je even terugschoot? Veel te gevaarlijk om een 15e jarige squats te laten trainen..

@ Disturbed:

Komt geloofwaardiger over, als je praat over je benen trainen. Ik zal eens bij mijn trainer informeren.

Link to comment
Delen op andere websites

Op de sportschool waar ik train is het zelfs verboden om onder de 16 aan de krachtapparaten te zitten. En daar oefent men echt controle op uit.....moet na mijn gebroken pols overigens zwaar opnieuw beginnen: ongelooflijk wat je aan kracht verliest als je 7 weken niet traint :Y Leg-press 120 kilo in 3x10 herhalingen was de enige die nog gewoon prima ging, de rest kostte me zomaar 20 kilo per herhaling :7

Link to comment
Delen op andere websites

Onzin. Je hoeft echt niet per se aan de aas te zitten om uit verhouding te raken, hoor.

In mijn geval wel.

Haha, jij hebt zeker al een paar kuurtjes achter de rug? Ik kan nog veel meer opmerkingen maken, maar dat zal ik maar niet doen.

Als jij een kar vooruit wilt drukken gebruik je je borstspieren (bankdrukken..). Tel maar eens hoeveel jij met je armen doet dagelijks. En helemaal halter-curlen is een oefening die je vaak gebruikt. Tenminste ik gebruik ze zeker. Als ik bij een event lightcases moet tillen gebruik ik zeker mijn biceps. Misschien train jij omdat je een mooi lichaam wilt, maar ik gebruik ze ook nog. ;)

Zie je? Nu kun je ook de beweging van de squat in het dagelijks leven plaatsen: hoevaak hurk jij wel niet op een dag om bijvoorbeeld bij iets laags te kunnen? Kortom, elke spier in je lichaam is belangrijk.

En luister, je moet helemaal zelf weten wat je doet, ik kan en wil je nergens toe dwingen. Je moet alleen wel weten dat ik vind (en niet alleen ik, trouwens) dat het niet verstandig is om je benen over te slaan.

En ik doe aan bodybuilding voor de sport. Ik vind het de mooiste sport die er is en de praktische functies en resultaten zijn natuurlijk altijd mooi. Ik probeer meer massa te winnen, maar probeer ook altijd meer gewicht te nemen. :Y En geloof me maar dat je in het dagelijks leven daar toch wel zeker voordeel mee ervaart!

Ik ben automatisch meer gaan eten toen mijn lichaam merkte dat ik naar de sportschool ging. Over dat eten is voor mij geen probleem. Ik eet geen 5000kcal per dag, dat is nergens voor nodig. Ik train omdat ik mijn spieren wil opbouwen en onderhouden.

En daar stoot je je neus (niet lullig bedoeld, maar vat het gewoon op als een serieuze tip): je spieren hebben gewoonweg voeding nodig wil je ze laten groeien, sterker maken en in conditie brengen. Of je nu aan powerliften doet (je wilt je spieren zoveel mogelijk gewicht aan laten kunnen, de omvang doet er niet zoveel aan toe) of je doet aan bodybuilding (je spieren oppompen is het grootste doel en het aantal gewicht dat ze aankunnen doet er relatief minder aan toe) of wat dan ook: vreten, en dat in de juiste verhoudingen van eiwitten etc. héb je gewoon nodig. Anders zul je over een jaar je toch echt wel afvragen waarom je niet die gewenste resultaten hebt gehaald.

Pietje is een beetje eigenwijs of niet? Squats trainen in de groei? 'Als je de oefeningen goed uitvoert...'

Heb je nooit een oefening gehad waar je even terugschoot? Veel te gevaarlijk om een 15e jarige squats te laten trainen..

Dat je stopt met groeien als je op jonge leeftijd aan krachttraining begint is al een lange tijd achterhaald. De techniek en de houding is het belangrijkste, of je nu een 30-jarige bent of een 15-jarige maakt op dat punt niets uit. Tuurlijk, als je volledig in de groei bent moet je niet gaan overdrijven met de gewichten. Daarom zeg ik ook, nogmaals, dat de techniek en houding het belangrijkste is. Als Jay; bijvoorbeeld met 20 kg wil gaan squatten is dat geen enkel probleem. Voor mijn part gaat hij een tijdje zonder gewicht squatten (dus alleen met de halter op de rug, maar zonder gewichtschijven eraan), om de beweging onder de knie te krijgen. Niemand neemt trouwens in het begin een gewicht dat boven zijn of haar macht ligt. (Tenzij je een superdude bent natuurlijk.)

@ Disturbed:

Komt geloofwaardiger over, als je praat over je benen trainen. Ik zal eens bij mijn trainer informeren.

Dus als Disturbed nog eens bevestigt wat ik zei, komt het wél geloofwaardig over? :7

Maar goed, ik ben nu een weekje weg dus ik kan niet meer reageren op eventuele reacties. Heb je nog vragen, dan kun je altijd bij Disturbed bijvoorbeeld terecht.

@ GTA-Sheep: veel succes om weer op krachten te komen! :Y

Link to comment
Delen op andere websites

Haha, jij hebt zeker al een paar kuurtjes achter de rug? Ik kan nog veel meer opmerkingen maken, maar dat zal ik maar niet doen.

Slaat nergens op? :?

En daar stoot je je neus (niet lullig bedoeld, maar vat het gewoon op als een serieuze tip): je spieren hebben gewoonweg voeding nodig wil je ze laten groeien, sterker maken en in conditie brengen. Of je nu aan powerliften doet (je wilt je spieren zoveel mogelijk gewicht aan laten kunnen, de omvang doet er niet zoveel aan toe) of je doet aan bodybuilding (je spieren oppompen is het grootste doel en het aantal gewicht dat ze aankunnen doet er relatief minder aan toe) of wat dan ook: vreten, en dat in de juiste verhoudingen van eiwitten etc. héb je gewoon nodig. Anders zul je over een jaar je toch echt wel afvragen waarom je niet die gewenste resultaten hebt gehaald.

Ik stoot helemaal niks? Als ik automatisch meer ga eten dan is er helemaal niets aan de hand. Jij denkt dat je per se zoveel kcal moet eten en zoveel eiwitten per dag moet nemen. Onzin, klinkklare onzin! Als je een bodybuilder wilt worden moet je 5000kcal eten of meer. Mijn hele leven bestaat niet uit trainen en eten. Dat van een bodybuilder wel. Ik eet gewoon 3 keer per dag en ga 3 keer per week naar de sportschool. Een bodybuilder eet om de 2 of 3 uur (!!!) en gaat 7 dagen in de week naar de sportschool! Beetje groot verschil niet?

Dat je stopt met groeien als je op jonge leeftijd aan krachttraining begint is al een lange tijd achterhaald. De techniek en de houding is het belangrijkste, of je nu een 30-jarige bent of een 15-jarige maakt op dat punt niets uit. Tuurlijk, als je volledig in de groei bent moet je niet gaan overdrijven met de gewichten. Daarom zeg ik ook, nogmaals, dat de techniek en houding het belangrijkste is. Als Jay; bijvoorbeeld met 20 kg wil gaan squatten is dat geen enkel probleem. Voor mijn part gaat hij een tijdje zonder gewicht squatten (dus alleen met de halter op de rug, maar zonder gewichtschijven eraan), om de beweging onder de knie te krijgen. Niemand neemt trouwens in het begin een gewicht dat boven zijn of haar macht ligt. (Tenzij je een superdude bent natuurlijk.)

'Als je volledig in de groei bent..' Ben je wel 15 geweest? Want volgens mij zit je dan midden in je groeispurt. :?

Het is gewoon ongezond om te gaan trainen als je in de groei bent, maar je blijft dit steeds ontkennen..

Dus als Disturbed nog eens bevestigt wat ik zei, komt het wél geloofwaardig over? :7

Ja klopt.. Omdat ik bij jou een idee krijgt dat je het beter weet dan anderen. En Disturbed praat ook niet zoveel onzin..

Link to comment
Delen op andere websites

Ik wil even duidelijk maken dat ik ongeveer al anderhalf jaar fitness. Zowel cardio als krachttraining doe ik op school. Ik doe dit vooral voor mijn opleiding en er is altijd iemand bij die zorgt dat je de oefening juist doet en en niet te zware oefeningen doet. Deze leraar vertelde mij in elk geval dat het prima is om het op 15 jarige leeftijd te doen, als ik het maar juist doe en me niet overbelast.

Ik doe dit dus 2 keer week op school en heb thuis ook nog dumbells die ik zo veel mogelijk probeer te doen. Ik weet donders goed wat de gevolgen zijn en ben ook van tevoren gewaarschuwd. Ik ben redelijk lang voor mijn leeftijd dus ik maak me daar in elk geval geen zorgen over. Ook heb ik (tot nu toe) geen blessure gehad van het fitnessen zelf, dat scheelt dus.

Nu om terug te komen op mijn vraag; Allereerst bedankt voor de antwoorden maar het is me nog steeds onduidelijk hoe vaak ik deze mag doen en of ik ik dit met gewichten moet doen of zonder. Ik heb begrepen dat ik dit best met een stang kan doen maar ik wil sneller resultaat zien in mijn benen. Ook merk ik het verschil alleen maar in mijn kuiten dus als je met gewichten tijdens de squat ook iets anders traint wil ik dit graag leren. Nogmaals bedankt voor de antwoorden die tot nu toe gegeven zijn.

Link to comment
Delen op andere websites

Ee mensen.

Lang niet meer op dit forum geweest. :N

Ik fitness nu ook sinds begin Februari, en het bevalt me goed.

Ga vanaf 1 mei ook onbeperkt heen.

Gewoon elke keer als ik heen ga, fullbody workout (en natuurlijk ook cardio, voor mijn conditie :tu: ).

Dus.. :D

Grtz Kyl

Bewerkt: door Kyl-El
Link to comment
Delen op andere websites

Haha, jij hebt zeker al een paar kuurtjes achter de rug? Ik kan nog veel meer opmerkingen maken, maar dat zal ik maar niet doen.

Slaat nergens op? :?

Misschien wel, maar als je zegt dat je precies weet dat jij alleen uit de verhouding zou kunnen raken als je aan de steroïden zou zitten, dán krijg ik de indruk dat jij dus daar al ervaring mee hebt (immers, hoe zou je dat dan kunnen weten?). Probleem is alleen dat jij daar naar alle waarschijnlijkheid geen ervaring mee hebt (is maar goed ook, want die dingen zijn helemaal niet goed voor je). 't Was een sarcastische doch misschien wat lullige opmerking, dat geef ik toe ja.

Ik stoot helemaal niks? Als ik automatisch meer ga eten dan is er helemaal niets aan de hand. Jij denkt dat je per se zoveel kcal moet eten en zoveel eiwitten per dag moet nemen. Onzin, klinkklare onzin! Als je een bodybuilder wilt worden moet je 5000kcal eten of meer. Mijn hele leven bestaat niet uit trainen en eten. Dat van een bodybuilder wel. Ik eet gewoon 3 keer per dag en ga 3 keer per week naar de sportschool. Een bodybuilder eet om de 2 of 3 uur (!!!) en gaat 7 dagen in de week naar de sportschool! Beetje groot verschil niet?

Met je neus stoten bedoelde ik eigenlijk meer dat je de waarde van voeding onderschat. Kijk, wat je doelen ook zijn in de sport(school), je zult toch echt goed moeten eten wil je sterker, groter en beter worden. Ik begrijp dat jij niet je hele leven aan de sportschool wilt en hoeft te wijden, dat is natuurlijk ook klinkklare onzin op deze leeftijd. Hoewel ik van bodybuilding zowat mijn prioriteit nummero uno heb gemaakt, heb ik deze week in Italië me toch ook gewoon even lekker uitgeleefd hoor (ben zelfs wat vet aangekomen, volgens mij :7). Maar wat ook je doelen zijn, je zult gewoon juist moeten eten wil je wat gespierder worden (1 mm of 20 cm massa voor mijn part, het is allemaal even belangrijk). Je kunt fitnessen totdat je een ons weegt als het ware, maar lever jij je lichaam niet de voedingsstoffen die het nodig heeft (en dat geldt ook, nogmaals, óók als je alleen maar kracht en/of duurvermogen wilt winnen!), dan benadeel jij jezelf eigenlijk alleen maar. Voor niets gaat de zon op, en om je lichaam te verbeteren heb je brandstof nodig. Dit niet leveren is hetzelfde als een geweldige sportauto vooruit proberen te branden zonder dat er ook maar een druppeltje brandstof in de tank zit.

Zeker, je moet het helemaal zelf weten. Ik wil alleen maar adviseren beter op je voeding te letten, en je zult merken dat je lichaam er ook echt wat mee doet.

Dan wil ik ook nog even reageren op het volgende stukje:

Ik eet gewoon 3 keer per dag en ga 3 keer per week naar de sportschool. Een bodybuilder eet om de 2 of 3 uur (!!!) en gaat 7 dagen in de week naar de sportschool! Beetje groot verschil niet?

7 Dagen in de week naar de sportschool zou niet verstandig zijn, want als je bezig bent is je rust net zo belangrijk als tijd om te trainen (en etenstijd). Bovendien is het sowieso beter, of je nu de hele dag intensief sport of juist helemaal niets doet, om meerdere maaltijden per dag (een stuk of 6, laten we zeggen) te eten. Waarom? Zo blijft je stofwisseling op peil. Als je maar per dag 3 maaltijden eet zal je bloedsuikerspiegel tussen de maaltijden door drastisch laag zijn en tijdens de maaltijd, waarin je dan opeens veel naar binnen gaat werken, drastisch omhoog schieten. Wanneer je om de 2 à 2,5 uur op een dag eet (en dat hoeven echt geen hele koeien te zijn, hoor) blijven je suikerspiegels op peil en daarmee ook je stofwisseling. Daarbij lever je je lichaam een constante aanvoer van voedingsstoffen, wat alleen maar gezonder voor jezelf is. Je lichaam houdt immers van regelmaat in zijn eigen fabriekje. Waarom denk je dat Sonja Bakkeren bijvoorbeeld (als je wilt afvallen) totaal niet helpt? Natuurlijk val je af wanneer je per dag niet meer dan 1200 calorieën naar binnen gaat werken, maar wat er niet bij verteld wordt is dat je daarmee je stofwisseling en spiermassa inlevert. 2 Keer per dag eten of zo zorgt ervoor dat je stofwisseling begint te pruttelen als een auto zonder benzine. Wanneer je dan opeens iets meer eet, zit het oude gewicht er zo weer aan: je hebt je lichaam die hele tijd aangewend met weinig veel te moeten doen. Daar schiet je niets mee op, dus.

'Als je volledig in de groei bent..' Ben je wel 15 geweest? Want volgens mij zit je dan midden in je groeispurt. :?

Het is gewoon ongezond om te gaan trainen als je in de groei bent, maar je blijft dit steeds ontkennen..

Je begrijpt me verkeerd. Ik zeg niet dat je als een beest moet gaan trainen wanneer je volop in de groei bent, dat is vanzelfsprekend niet gezond. Ik zeg alleen dat je gerust kan gaan trainen wanneer je in de groei bent, mits je het technisch allemaal goed uitvoert én natuurlijk niet gaat overdrijven qua gewichten en jezelf flink gaat overtrainen. Sterker nog, je hebt er alleen maar voordeel mee als je op jongere leeftijd begint met trainen: je bent in een geweldige vorm op je twintigste én tijdens de groei barst je lichaam van de groeihormonen zoals testosteron. Je kunt er van je trainingen geweldig van profiteren.

Dus als Disturbed nog eens bevestigt wat ik zei, komt het wél geloofwaardig over? :7

Ja klopt.. Omdat ik bij jou een idee krijgt dat je het beter weet dan anderen. En Disturbed praat ook niet zoveel onzin..

Hoho, ik heb nog ontzettend veel te leren, hoor. En als ik zie dat iemand het niet bij het rechte eind heeft, dan kan ik inderdaad misschien overkomen als iemand die het beter weet (is dat dan eigenlijk ook niet zo?). Met alle respect, ik probeer je ook alleen maar raad te geven, hoor. En geloof me maar dat ik me echt niet in een discussie ga mengen met een onderwerp waar ik de ballen verstand van heb; onzin kraam ik dus zeker niet uit. Kennis en ervaring zijn wat dat betreft de sleutel. In wat dat betreft verschilt Disturbed echt niet van mij, hoor. Noem me dan maar arrogant, eigendunkerig of een lul, maar zéker geen betweter.

Zo, nu over op Jay:

Ik wil even duidelijk maken dat ik ongeveer al anderhalf jaar fitness. Zowel cardio als krachttraining doe ik op school. Ik doe dit vooral voor mijn opleiding en er is altijd iemand bij die zorgt dat je de oefening juist doet en en niet te zware oefeningen doet. Deze leraar vertelde mij in elk geval dat het prima is om het op 15 jarige leeftijd te doen, als ik het maar juist doe en me niet overbelast.

Ik doe dit dus 2 keer week op school en heb thuis ook nog dumbells die ik zo veel mogelijk probeer te doen. Ik weet donders goed wat de gevolgen zijn en ben ook van tevoren gewaarschuwd. Ik ben redelijk lang voor mijn leeftijd dus ik maak me daar in elk geval geen zorgen over. Ook heb ik (tot nu toe) geen blessure gehad van het fitnessen zelf, dat scheelt dus.

Precies, als je gewoon goed traint en jezelf niet overbelast en dergelijke, kun je gerust aan krachttraining doen op jongere leeftijd. Geen probleem, hoor. Arnold Schwarzenegger, bijvoorbeeld, is ook al op 15-jarige leeftijd begonnen :tu:

Nu om terug te komen op mijn vraag; Allereerst bedankt voor de antwoorden maar het is me nog steeds onduidelijk hoe vaak ik deze mag doen en of ik ik dit met gewichten moet doen of zonder. Ik heb begrepen dat ik dit best met een stang kan doen maar ik wil sneller resultaat zien in mijn benen. Ook merk ik het verschil alleen maar in mijn kuiten dus als je met gewichten tijdens de squat ook iets anders traint wil ik dit graag leren. Nogmaals bedankt voor de antwoorden die tot nu toe gegeven zijn.

De squat is de koning der beenoefeningen: je traint er je quadriceps, hamstrings en bilspieren allemaal tegelijk mee. Een geweldige compound-oefening (compound betekent dat je meerdere gewrichten tegelijk gebruikt bij een oefening). Ja, wellicht gebruik je je kuiten ook wel een beetje als secundaire spieren, maar om te zeggen dat je alleen maar resultaat ziet bij je kuiten met het squatten vind ik redelijk vreemd :puh:

Een andere goede beenoefening is de Leg Press. Hiermee gebruik je ook in principe heel je beenspieren, maar je concentreert je vooral op je quadriceps.

Je kunt ook je benen gewoon eens anders plaatsen. Hoe dichter je je benen bij elkaar zet, hoe meer je de nadruk legt op de buitenkant van je benen en andersom hoe verder je je benen uit elkaar zet, hoe meer je je concentreert op de binnenkant. Je hebt ook nog de Leg Extension voor de quadriceps, en de Liggende of Staande Leg Curls, Roemeens Deadliften etc. voor de hamstrings. Kijk zelf maar eens wat je fijn vindt werken.

Oef, ik zie nu pas dat het wel een erg lange post is geworden :cab:

Link to comment
Delen op andere websites

Niet dat ik zo sportief ben, maar ik vraag me af waardoor je borstspieren getraind worden. :?

Bedoel je met welke oefeningen je de borstspieren aanspreekt...? Nou... met bankdrukken, dumbbelldrukken, flyes, opdrukken, kabelcrossover (allemaal in verschillende hoeken: achteroverhellend, vlak of schuin) et cetera, er zijn een heleboel manieren te bedenken om je borstspieren aan te spreken.

Vandaag heb ik toevallig ook m'n borst gedaan + m'n rug. Ik wilde extra zwaar gaan bij 't bankdrukken dus heb ik er een spotter bij gevraagd voor een paar intensieve geforceerde herhalingen :tu:

Link to comment
Delen op andere websites

Vond ik altijd zo vreemd. Ik kon me niet voorstellen dat je echt wat met je borstspieren deed.

Je doet alles met je borstspieren. Als je bijvoorbeeld iemand knuffelt, zorgen je borstspieren ervoor dat je je armen om diegene kan slaan.

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.

×
×
  • Create New...