Beagle Geplaatst: 31 januari 2009 Rapport Geplaatst: 31 januari 2009 (bewerkt) Ik heb Revolution-Designer geleerd hoe je een mooi eiland maakt in 3DS Max/Gmax (ongeveer hetzelfde), en na afloop heeft hij me gezegd dat ik er wel een tutorial over zou moeten maken. Aangezien deze tutorial van Bradley H. dood is (zijn website is offline) en deze voor Sketchup is, leek dit mij ook wel een goed & leuk idee Laten we beginnen ------------------------------------ Alleerst starten we met een plane. Maak deze door bij het rechterpaneel naar de "create" tab te gaan. Druk dan op "plane". De tab is de eerste tab van het rijtje en herkenbaar door een cursor + sterretje. Dan scrollen we nog steeds in het rechterpaneel "create" naar onder, tot we bij het kopje "parameters" komen. Klap deze nu uit. Verander de "Length segs" en "width segs" nu allebei naar "4". Kopje "parameters" met "length & width segs" op "4". Nu heb je ongeveer dit (de kleuren en grootte kan natuurlijk verschillend zijn): De "plane" die we net gemaakt hebben. Druk nu rechtermuisknop op onze plane, en ga dan naar "Convert to:". Dan krijg je nog een scherm. Ga dan naar "Convert to editable Poly". Rechtermuisknop > Convert to > Convert to editable poly. Ga nu rechts in het paneel naar de "vertex mode". Herkenbaar door de 3 puntjes. Vertex mode. Ga nu helemaal bovenaan het 3DS Max/GMax venster en druk op de "Select & Move" tool. De "select & move" tool. Nu selecteer je een blauw puntje, en beweeg je die een kant op door op een van de pijlen te drukken en slepen. Vorm nu je landschap door meerdere puntjes te bewegen. Let op, maak niet té veel hoogteverschillen, dit kan een lelijk resultaat leveren. Na de tutorial kan je zelf altijd nog experimenteren. Ik sleep één van mijn punten omhoog. Als je klaar bent, zou je ongeveer dit moeten hebben: Mijn landschap. Ga nu weer naar het rechterpaneel, en druk op de knop naast de "vertex mode'. Dit is de "edge mode". Edge mode. Selecteer nu één van je randen van je landschap. Één rand van mijn landschap. Ga nu naar het rechterpaneel en druk op "loop". De knop loop. Hierdoor selecteer je de hele rand! De hele rand geselecteerd doormiddel van twee drukken op de muis. Selecteer nu weer één rand van een andere rand, die nog niet helemaal geselecteerd is. Weer één rand. Ga nu weer naar de knop "loop" in het rechterpaneel. Nu heb je deze rand ook geselecteerd. Doe dit voor alle randen. Nu houden wij de shift knop ingedrukt, en slepen wij de rand naar beneden: Shift + Naar beneden trekken. Het is nu nog erg recht. Ga nu weer naar de bovenste balk van ons 3DS Max/GMax scherm, en druk nu op de knop "Select & scale". Select & Scale. Nu houd je de muis ingedrukt ín het gele vakje, en sleep je de muis. hierdoor word de rand groter/kleiner. Maak het hoe jij het wil. De rand van ons eiland groter/kleiner maken, waardoor we een strand creëren. Als alles naar onze wensen is, gaan we naar het rechterpaneel en drukken wij op de dropdownbox helemaal bovenaan het paneel. Dit heet de "modifier list". Selecteer nu de "Turbosmooth" uit de lange rij. De Turbosmooth. Nu hebben wij een mooi glad landschap! Nu je weet hoe dit moet, kan je heel veel experimenteren, en uitbreiden. Mijn *niet zo'n mooie* resultaat. Dit was het, ik hoop dat jullie er wat aan hebben. Ik zal nog wat optionele stappen toevoegen over hoe je het mooi kan inrichten door middel van vegetatie Optioneel: Vegetatie Ik ga hier wel van uit dat je de tutorial hierboven hebt gelezen/gedaan, omdat ik van sommige dingen van uit ga dat je het kent (omdat het hierboven is besproken). Je hebt wel een paar plaatjes nodig, ik heb er een aantal geript uit GTA: San Andreas :$: >Download< (Verlopen? PB me) 1. Maak een plane aan. Geef de "length & width segs" allebei "1". 2. Druk op M. Dit opent de "material Editor". Selecteer je Plane. Druk nu op de aangegeven knopjes (rood): Om precies te zijn, zijn dit de knopjes: -Assign material to selection (links) -Show map in viewport (rechts) Nu druk je op het knopje naast het grijze vakje Diffuse (zie plaatje hierboven). Nu krijg je een nieuw scherm. Ga in dat scherm naar "bitmap" en dubbelklik op dat. Zoek nu je plaatje op. Dit moet een plaatje zijn die niet in zwart-wit is, die ik in het pakket heb meegeleverd. Ik gebruik "veg_bush1.bmp". Druk dan op "openen" of "OK" of "open". Nu moet je ongeveer dit hebben: Maak je geen zorgen dat het er nu zo lelijk uit ziet, dat komt nog goed Druk nu op dit knopje tot je weer bij het beginscherm bent: Nu je daar bent, druk je op het knopje naast de "100" van "opacity": Doe dan hetzelfde als de vorige stappen. Maar zoek nu niet hetzelfde plaatje op, maar het zwart-wit plaatje: Je plaatje ziet er waarschijnlijk nog steeds lelijk uit. Dit komt enkel omdat het niet doorzichtig is. Als je 3DS Max gebruikt, moet je even op "F9" op je toetsenbord drukken. Dan zie je dat het plaatje doorzichtig is! In GMax kan dit niet, dan moet je óf renderen in 3DS Max, óf een plugin zoeken, óf zorgen dat je het ingame zet Maar we zijn nog niet klaar. Als je dit neerzet, is de achter en zijkanten doorzichtig. Hier gaan we veranderingen in brengen. Ga in de werkbalk naar "Tools > Mirror...". Dan krijg je een nieuw scherm. Zorg dat de instellingen als volgt staan: Nu converteer je de plane naar editable poly (Rechtsklik > Convert to > Convert to editable poly). Dan druk je op het knopje naast "attach" en selecteer je je gekopieërde plane en druk je op "OK". Nu heb je de twee planes aan elkaar gelast! Nu kan je ze van beide kanten zien. Maar we moeten het nu nog ruimtelijk maken. Dit is een voorbeeld hoe échte spellenmakers de vegetatie maken, heel lowpoly, maar het ziet er tóch goed uit Druk rechtsklik op je plane, en ga naar "clone". Zet dan de instelling op "copy". Ga dan in de bovenste balk naar de "Select & rotate" tool. Druk rechtsklik op deze knop, en zet in de invoer bij "Y" "90.0". Hierdoor draait onze gekopieërde plane 90 graden. Dan zou je nu dit moeten hebben: Dat klopt niet helemaal. selecteer allebei de planes en draai ze weer door op de "Select & rotate" rechtsklik te drukken, en bij "X" 90.0 in te vullen. Nu zijn de goed gedraait. Nu hoeven we alleen nog beide planes aan elkaar te lassen, en zijn we klaar! Doe dit volgens de stappen die eerder gegeven zijn. Deze plant kan je nu mappen op je eiland. Dit heb ik uitgelegd alleen om het je te leren. Deze texturen zijn namelijk geript van San Andreas, dus kan je net zo goed deze planten in de map editor mappen op je eiland, of de DFF importeren en mappen (en TXD bijvoegen). Bewerkt: 31 januari 2009 door Beagle Reageren
Timske Geplaatst: 31 januari 2009 Rapport Geplaatst: 31 januari 2009 Wooow goede tut! Ik ga hem een keer proberen en daarna ingame zetten KUTGW! Reageren
Beagle Geplaatst: 31 januari 2009 Auteur Rapport Geplaatst: 31 januari 2009 Wooow goede tut! Dank je Reageren
NickyHendriks Geplaatst: 31 januari 2009 Rapport Geplaatst: 31 januari 2009 Mooie Tut beagle! Ik zal het eens proberen. Kun je ook een tut maken waarbij je zoiets op ee eilandje krijgt ofzo? Reageren
Beagle Geplaatst: 31 januari 2009 Auteur Rapport Geplaatst: 31 januari 2009 Mooie Tut beagle! Ik zal het eens proberen. Kun je ook een tut maken waarbij je zoiets op ee eilandje krijgt ofzo? Dat je wat op een eilandje krijgt? Reageren
NickyHendriks Geplaatst: 31 januari 2009 Rapport Geplaatst: 31 januari 2009 (bewerkt) Mooie Tut beagle! Ik zal het eens proberen. Kun je ook een tut maken waarbij je zoiets op ee eilandje krijgt ofzo? Dat je wat op een eilandje krijgt? Een landschap wat ik maak maar dan op een eilandje. EDIT: Ik zit vst bij dat stukje met die Loop. Ik zie dat nergens staan Bewerkt: 31 januari 2009 door zamg0d1 Reageren
Beagle Geplaatst: 31 januari 2009 Auteur Rapport Geplaatst: 31 januari 2009 Zit je wel in "edge mode"? Heb je wel een rand geselecteerd? Zit je wel in het "modify" tab (tweede van links)? Reageren
NickyHendriks Geplaatst: 31 januari 2009 Rapport Geplaatst: 31 januari 2009 Zit je wel in "edge mode"? Heb je wel een rand geselecteerd? Zit je wel in het "modify" tab (tweede van links)? en . Reageren
Beagle Geplaatst: 31 januari 2009 Auteur Rapport Geplaatst: 31 januari 2009 Gebruik je 3DS Max of GMax? 3DS Max > Post een screen GMax > het kan zijn dat deze functie niet in GMax zit, dan moet je alle edges handmatig selecteren Reageren
Revolution-Designer Geplaatst: 31 januari 2009 Rapport Geplaatst: 31 januari 2009 Mooie tutorial Beagle, als ik jou was zou ik meer tutorials maken! Reageren
Beagle Geplaatst: 31 januari 2009 Auteur Rapport Geplaatst: 31 januari 2009 Mooie tutorial Beagle, als ik jou was zou ik meer tutorials maken! Dank je Ik heb op mijn website www.BeagleOnline.tk nog 4 tutorials staan Reageren
Recommended Posts
Een reactie plaatsen
Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.