Jump to content

[MODEL] Mooi stuk land maken in Gmax


Revolution-Designer

Recommended Posts

Hallo allemaal,

Omdat ik telkens meer mensen zie die Gmax gebruiken wil ik graag nog een grote tutorial maken.

Deze tutorial zal ook handig zijn als je wilt gaan overstappen naar 3ds max, omdat er een paar handige functies worden uitgelegd die uiteraard ook te vinden zijn in 3ds max.

Eindresultaat:

screen29ng4.jpg

Wat wordt uitgelegd:

- Editable poly polygon tool

- Nieuwe manier om textures te mappen

- Mooi stuk land maken met stranden en bergen

- De Unwrap UVW tool

Benodigdheden:

- Gmax

- Ik raad je aan om eerst mijn andere tutorials te volgen: >Tutorial 1< en >Tutorial 2<

Stappen:

1. Start Gmax

2. Maak een plane en vul bij Length 190 in en bij Width 320 in, vul daarna bij Length Segs en Width Segs 20 in:

screen1dh3.jpg

3. Laten we beginnen met het strand, klik met je rechtermuisknop op de plane en kies vervolgens Convert to: en dan Convert to Editable Poly:

screen2vl7.jpg

4. Klik nu op de drie rode puntjes en selecteer een paar vertexen van een van de korte zijden van je plane:

screen3qv3.jpg

5. Gebruik nu de move tool om de vertexen te verplaatsen, doe dit net zo vaak tot je ongeveer zo'n resultaat krijgt:

screen4rj7.jpg

6. Nu selecteer je de edge tool, deze staat naast de rode puntjes van Editable Poly en je selecteert de randjes van de zijde die je in de vorige stap hebt aangepast:

screen5rk0.jpg

7. Nu houdt je de Shift knop ingedrukt en sleep je de randen naar beneden zodat je zoiets krijgt:

screen6ie6.jpg

8. Nu is je strand af, je kunt later nog water toevoegen, kijk hiervoor bij de tips onderaan.

9. We gaan nu naar het heuvelige gedeelte, de voorloper van het berggebied.

10. Ga nu hier heuveltjes maken door simpelweg wat vertexen te selecteren en naar boven te slepen:

screen7ex2.jpg

screen8iz3.jpg

11. Je hebt nu een paar heuveltjes gemaakt, we gaan nu beginnen met het hoge berggebied.

12. Maak nu een paar lage bergen achter de heuveltjes, maak niet gelijk hele hoge bergen, probeer een beetje te spelen met de vertexen:

screen9xn4.jpg

13. Als je de lage bergen af hebt kun je hoge bergen gaan maken:

screen10vq1.jpg

14. Je gebied is nu af, probeer nog wat variatie erin te brengen.

15. We gaan nu texturen, dit gaan we anders doen dan normaal, ga eerst naar Cgtextures.com en zoek textures van de volgende dingen:

- Zand

- Gras

- Aarde (rots)

- Sneeuw

16. Als je de textures hebt ga je naar Editable Poly en selecteer je de polygon tool:

screen11mu5.jpg

17. Selecteer nu een stukje land, maakt niet uit waar, als het stukje land rood wordt is het goed, als je niets ziet moet je op F2 drukken:

screen12td3.jpg

18. Selecteer nu je strand door alle stukjes te selecteren:

screen13fm7.jpg

19. Nu klik je in het schermpje van Editable Poly op Detach, je strand is nu een apart object geworden:

screen14he8.jpg

20. Dit doe je met alle gebieden:

Heuvels:

screen15gd7.jpg

Bergen:

screen16ot4.jpg

Bergtoppen:

screen20yh9.jpg

21. Nu selecteer je het strand object, en je klikt op de modifier list en je kiest vervolgens displace:

screen17ul6.jpg

22. Je klikt nu op het knopje met none onder het woordje bitmap en je zoekt je texture op:

screen18fu5.jpg

23. Je sleept nu het knopje met je texture naam op het object:

screen19xy4.jpg

24. De texture zit niet goed, klik bovenin op Modifiers, UV Coordinates en dan UVW Map:

screen21xa1.jpg

25. Selecteer nu een van de opties aan de rechterkant om je texture goed te krijgen, in mij geval moet ik Face kiezen:

screen22dc6.jpg

26. Herhaal de volgende stappen nu met de andere objecten, doe het zo:

Strand -> Zand Texture

Heuvels -> Gras Texture

Bergen -> Aarde (rots) Texture

Bergtoppen -> Sneew Texture

27: Als je dit allemaal hebt gedaan ben je klaar, dit is mijn outcome:

screen23rt8.jpg

Tips:

- Je kunt water toevoegen door een plane van Length 190 en Width 200 een water texture te geven en die bij het strand neerzetten:

screen24pc8.jpg

- Als je bij mijn outcome bij de bergen kijkt, zie je dat ze niet echt mooi zijn gemapped, dit kun je oplossen door een handig trucje, namelijk Unwrap UVW.

Unwrap UVW extra tutorial:

1. Selecteer je model waar je Unwrap UVW op wilt toepassen.

2. Klik nu bovenin op Modifiers, UV Coordinates en dan Unwrap UVW:

screen25yy6.jpg

3. Klik nu aan de rechterkant op Edit..., je zult een schermpje te zien krijgen, scroll in het schermpje uit door je muis-wieltje te scrollen:

screen26fr0.jpg

4. Nu selecteer je een rand en rek je ongeveer zo ver uit:

screen27ko5.jpg

5. Doe dit nu met alle zijden, ik heb als resultaat dit:

screen28ar4.jpg

Dit is het einde van de tutorial, bedankt voor het lezen.

Reacties zijn van harte welkom, als je een vraag of iets dergelijks hebt mag je hem altijd stellen. :)

Grtz RD :cya:

Bewerkt: door Revolution-Designer
Link to comment
Delen op andere websites

Dit vind ik dus echt een ZEER duidelijke uitleg! verdiend een plekje in de MTL!

Bedankt CorrectHost, maar dit laten we aan de beheerders van de MTL over. ;)

Ik zou het wel leuk vinden als hij in de MTL wordt opgenomen aangezien er geen een Gmax modelling tutorial in de MTL staat.

Alleen maar hoe je moet converteren of exporteren.

Grtz RD :cya:

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
×
×
  • Create New...