Jump to content

[TUT]Particle effecten maken mbv. 2dfx


Recommended Posts

Geplaatst:

Particle effecten maken mbv. 2dfx

Benodigdheden:

  • GTA San Andreas. Moet gedowngraded zijn, en het liefst gecleand

  • 3ds max. (7 is aan te raden als je het de tool op z'n optimaalst wilt laten draaien)

  • Het 2dfx scriptje dat vanaf deze site te verkrijgen is.

  • RW Analyze. Deze kun je vanaf deze site downloaden.

Korte uitleg over particles?

Particles zijn speciale effecten die mbv. 2dfx gegenereerd kunnen worden. Een particle effect valt dus in princiepe onder het begrip: 2dfx. Particle effecten, zijn effecten zoals rook, vuur, explosies. Zelfs bloed, water en glas kunnen Particles zijn. In deze tutorial ga ik uitgebreid behandelen hoe je een Particle effect maakt. Deze tutorial is bijna indentiek aan deze tutorial, omdat we in princiepe volgens dezelfde manier werken, alleen kunnen enkele handelingen nét iets anders zijn.

Wat moet je al van te voren kennen?

Als je de belichting aan je object kunt toevoegen met behulp van 2dfx, is deze tutorial een eitje. Wel moet je over de volgende kennis beschikken:

=>Het plaatsen van objecten ingame

Raadpleeg deze tutorial voor als je problemen hebt met dit onderdeel.

Wat gaan we doen??

We gaan met behulp van dit particle-systeem een mooi vlammetje maken. De vlam proppen we op een willekeurige locatie neer.

Let's start!

Genoeg geluld, tijd voor het échte werk. Maak een box aan, en scale hem. Probeer hem zo klein mogelijk te maken.

Klik daarna op deze knop

39510278gf7.png

Wanneer je op de knop geklikt hebt, klik je op Dummy. Probeer de Dummy zo nauwkeurig mogelijk over de box heen te moven. Controleer ook de LEFT en de FRONT-Views, om te kijken of het daadwerkelijk past.

31636033ya4.png

.

Klik op de 'Select & Link-button.'. Dat is dus deze knop.

thisuq2.png

Trek nu een lijn vanuit de Dummy naar het object (in dit geval de box) toe. Houd je linker-muisknop ingedrukt tijdens het verslepen, totdat je twee vierkantjes ziet. De één mag NIET gekruist zijn. Is er wel één gekruist, laat dan de knop los en probeer het opnieuw.

34537969xp2.png

.

Het Script

Ik neem aan dat je het script op de JUISTE wijze geinstalleerd hebt. Dat betekend dus dat je het script PRECIES zo geinstalleerd hebt als in de handleiding vermeld staat. Doe je dit niet, dan kan het script mogelijk vaag functioneren.

-Start het script op. Dat doe je door op de knop met het Hamertje te klikken.

-Scroll een stukje naar beneden. Vervolgens klik je op het pijltje, rechts naast Utilities

-Klik daarna op Run SA Effects

11874119rw5.png

Er opent zich nu nog een venster. Selecteer je Dummy-object, en klik op Add Particle Info (Dummy). Klik daarna op Setup/Edit Particles. Klik op het pijltje bij Particle Systeem. Nu opent er zich een ENORME lijst, waarin jij kunt kiezen welke particle je wilt. Kies voor FIRE. Klik vervolgens op Apply to Dummy's

94116340ke7.png

[OPMERKING:] Het is bekend, dat niet alle Particles in de lijst ook daadwerkelijk functioneren.

Exporteren

Klik totslot op Export Info, en geef het bestand een willekeurige naam (Afhankelijk van hoe de Dummy in 3dsmax heette). In mijn geval is dit Dummy02.

Maak totslot een .DFF en Coll van je object.



RW Analyze

Open de Steve M's RW-Analyze tool. Wanneer je deze geopend hebt, klik je op FILE > OPEN.

-Klik nu met je rechter-muisknop op 'Clump' en kies voor de optie: 'Collapse Child Sections'. Je hebt zojuist alle grote lijnen verborgen. Deze gaan we namelijk toch niet gebruiken. De basis onderdelen blijven nu beschikbaar.

83176196wo3.png

Nu moet er alleen maar 'Clump' te zien zijn. Geef nu een Dubbelklik op 'Geometry list'. En wanneer je deze uitgeklapt hebt, geef je een dubbelklik op 'Geomtry'

-Klik nu met je Rechter-Muisknop op 'Extension' en klik dan op 'Add Section'

69328395qa7.png

Er zou nu een klein schermpje moeten verschijnen.

-Klik op de onderste cirkel en vul het volgende in: 0x253F2F8

48180798dh8.png

-Klik vervolgens op OK. Onder Geometry List, moet een ander naam te voorschijn zijn gekomen, genaamd 'Unknown'

-Klik er met je rechter-muisknop op, en klik op 'Import Section Data'. Zoek nu het bestand op die je mbv. Dex Tools zojuist geexported had. (Dat moet een .SAE-bestand zijn)

98450721uz1.png

-Klik op File en dan Save.

Nu kun je dit object gewoon als normaal object ingame gaan zetten.

Afsluiting

Hopelijk heb je er wat van opgestoken. Als je deze tutorial snapt, kun je met je ogen dicht je object belichting geven (stoplicht, lantaarnpaal etc). Het verschil tussen een lampje maken en vuur is bijna het zelfde, alleen gebruikte wij voor Particle een Dummy object ipv. een OMNI, en paste je andere instellingen toe. Heb je vragen, opmerkingen, klachten, foutmeldingen of wat dan ook, graag in dit topic reageren.

Veel succes met het volgen van deze tutorial! :tu:

resultpq6.png

GTA IV lantaarnpaal, en vlammen in de lucht en op het bord :7

Geplaatst:

Top tutorial, je hebt flink bezig met de 2DFX'en! Goed uitgelegd, interessant... Droomtutorial :tu: Alleen het stuk dat je de dummy over de box moet zetten kan veel makkelijker.

1. Selecteer de dummy

2. druk op ALT+A

3. Druk op de box

4. Druk op OK

Dan is het gecentreerd op het object. De twee pivots worden dan op elkaar gezet :)

KUTGW

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
×
×
  • Create New...