Jump to content

Algemeen Overklok topic


TaartJJ~!

Recommended Posts

In dit topic is het de bedoeling om met elkaar ideeën over overklokken en behaalde prestaties te delen.





Wat is overklokken?

Overklokken (Engels: overclocking) is het verhogen van de kloksnelheid, oftewel het sneller laten werken van computeronderdelen dan volgens de specificatie van de fabrikant toegestaan is.

Digitale componenten werken vaak op een bepaald ritme, dat door een elektrisch signaal wordt aangegeven. Dit signaal gaat met een bepaalde frequentie van nul naar een bepaalde spanning en weer terug, en wordt het kloksignaal genoemd. De frequentie kan laag zijn, bijvoorbeeld eens per seconde, maar ook extreem hoog, zoals 3 gigahertz (3 miljard keer per seconde).

Wanneer een product (zoals een videokaart of processor) de fabriek uitkomt, heeft de fabrikant voor het product een bepaalde kloksnelheid ingesteld. Dat kan gebeurd zijn omdat het product niet hoger geklokt kon worden (bij kamertemperatuur), of omdat de fabrikant op deze manier ook de minder rijke consumenten tot zijn doelgroep kan rekenen, zonder het zinloos te maken om een duurder product te kopen. Veel processoren bijvoorbeeld zitten echter nog niet op hun absolute maximum, maar haalden bijvoorbeeld net niet de specificaties van de duurdere versie.

Wat zijn de risico's van overklokken?

Wanneer componenten uit de fabriek komen, vertonen ze over het algemeen geen gebreken en blijft de warmteproductie binnen de perken. Wanneer er overgeklokt wordt, kan het gebeuren dat een component slecht functioneert of defect raakt door bijvoorbeeld oververhitting. Overklokken is oneigenlijk gebruik van de hardware; de garantie vervalt erdoor. Dat is voor veel mensen een reden om er niet aan te beginnen. Sommige producenten zoals bv. AMD, nVidia en ABIT moedigen juist aan om te overklokken aan de hand van software-tools die te downloaden of meegeleverd zijn met het moederbord.

- Je processor of videokaart kan kapot gaan door teveel overvoltage

- Je processor of videokaart kan kapot gaan door direct een hoge kloksnelheid in te voeren.

- Je processor of videokaart kan kapot gaan als je de hitte niet binnen de perken houdt, recente CPU's zijn hiervoor beveiligd, d.w.z dat de computer automatisch uitschakelt wanneer de temperatuur te hoog is, maar videokaarten hebben deze beveiliging niet.

- Je garantie vervalt

Waar moet ik op letten als ik ga overklokken?

- Lees veel handleidingen op het internet!! Ikzelf heb uren besteed aan het lezen over overklokken voordat ik ermee begon.

- Koop een goede CPU koeler zoals een Scythe Mugen

- Kijk altijd je temperaturen na, als je temperaturen van de processor of videokaart al bij voorbaat te hoog liggen, kan je beter niet beginnen aan overklokken.

- Kijk altijd naar de stabiliteit van je processor. Bij het overklokken gebruikt een processor meer elektriciteit, dus soms moet er extra voltage worden toegevoegd om hem genoeg prik te geven. !!! LET OP !!! hoger voltage resulteert in hogere temperaturen en verlaagd de levensduur van de processor, kijk altijd wat Intel of AMD op geeft als hun maximale Core voltage!

- Zoek uit wat de maximale bus frequentie jouw moederbord ondersteunt, dit kun je meestal vinden op de website van de fabrikant of op de doos.

Hoe moet ik overklokken?- Korte samenvatting



Het overklokken van je CPU doe je in de BIOS, dat je vast wel herkent wanneer je het onderstaande plaatje ziet.

Je kan in de BIOS komen door op een bepaalde toet(combinatie) te drukken wanneer je PC opstart, dit verschilt per PC en is aangegeven bij het opstarten.

b_oc1.jpg

Overklokken doe je door de FSB bus frequentie te verhogen, maar de meeste nieuwe moederborden + bios hebben een nieuwe functie om het overklokken makkelijker te maken, je kan namelijk in procenten overklokken waardoor de FSB bus frequentie dus met x aantal procent word verhoogt. Dit gaat vaak tot 20%.

Het overklokken van de videokaart is wat simpeler, dit doe je namelijk vanuit Windows.

Voor NVIDIA kaarten zijn de volgende mogelijkheden beschikbaar:

EVGA PRECISION

22296d1209856103-new-evga-graphics-card-overclocking-utility-evga-precision.jpg

Rivatuner

rivatuner2.jpg

NVIDIA Control Panel - Officiële Software - Dit is bijgeleverd bij de NVIDIA Drivers

perf10.jpg

Voor ATi gebruikers zijn de volgende mogelijkheden beschikbaar:

ATi Overdrive - Dit is officiële ATi software die ingebakken zit in het ATi Catalyst Control Center

ati-overdrive.jpg

- Ik ben er zeker van dat er meer tools voor ATi zijn, maar ik weet daar niets over - iemand met ervaring graag hier wat aan toevoegen -

Tijdens het overklokken

- Zorg ervoor dat je niet te veel overklokt in één keer, maar dat je het in stapjes doet.

- Kijk de temperaturen van je processor/GPU na - Dit kan goed met het programma RealTemp voor Intel processoren of met Everest voor zowel Intel als AMD

news_dotd-realtemp300_full.png

- Test de stabiliteit van de processor! Dit kan je goed doen met Prime95, dit programma zet jouw processor op 100% verbruik, waardoor de temperaturen zullen stijgen en het stroomverbruik zal toenemen. Zet deze test enkele uren aan, en wanneer hij ondertussen niet uitvalt of blauw scherm krijgt kan je zeggen dat de processor stabiel is.

prime95success.gif

Help ik kan niet overklokken!

Je hebt waarschijnlijk een PC van een OEM fabrikant (Merk) zoals ASUS Packerd Bell en dergelijke. OEM fabrikanten zorgen ervoor dat het niet mogelijk is om hun processoren te overklokken, omdat ze liever geen gezeik hebben over kapotte processoren door het overklokken.

Je kan dus niet overklokken.

Waarmee kan ik mijn CPU of GPU frequentie bekijken?



CPU-z is een zeer goed programma om info over je processor te verkrijgen.

cpu-z.JPG

Voor je

GPU is GPU-z aan te raden.

GPU-Z.jpg

Ik roep iedereen die enig verstand heeft over dit onderwerp, of iets heeft toe te voegen dit in dit topic te melden. Ik weet natuurlijk niet alles zo uit m'n hoofd te typen!!



Hoe is de het de bedoeling dat wij hier onze overklokprestaties gaan delen?

Een screenshot van het programma CPU-z (of GPU-z bij het overklokken van de videokaart)

CPU-z kun je HIER downloaden.

GPU-z kun je HIER downloaden.

Voor 3DMark scores kun je terecht in dit topic

Tip: Kijk in dit topic voor uitleg over processor temperaturen!

Bewerkt: door TaartJJ~!
Link to comment
Delen op andere websites

  • Reacties 405
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • Limbolander

    51

  • TaartJJ~!

    46

  • Galiorix

    40

  • Sprunk

    36

Top Posters In This Topic

Posted Images

Dan ga ik maar van start.

2agol54.jpg

Dit is mijn Core 2 Quad Q8200 die standaard op 2333GHz draait met een overklok van 20%, de Q8200 is geen goede klokker door zijn 7x multiplier, maar het verschil in prestaties is duidelijk merkbaar, óók in games.

Bewerkt: door TaartJJ~!
Link to comment
Delen op andere websites

Ik wil graag mijn Nvidia 8600 GT 512 MB overclocken tot hoeveel kan ik gaan ik gebruik Rivatuner

Dat moet je zelf helemaal uittesten, de ene kaart klokt beter dan de ander.

Allereerst moet je de temperatuur in de gaten houden. Dit kan met GPU-z, daar kan je aanvinken dat je de temperaturen in een log bestand wilt hebben.

Als de temperaturen al zonder overkloker dan 65/70 graden komt, is het niet aan te raden over te klokken zonder een nieuwe koeler op de kaart.

Kijk maar even of je in GPU-z die functie kan vinden :Y

Link to comment
Delen op andere websites

Ik wil graag mijn Nvidia 8600 GT 512 MB overclocken tot hoeveel kan ik gaan ik gebruik Rivatuner

Dat moet je zelf helemaal uittesten, de ene kaart klokt beter dan de ander.

Allereerst moet je de temperatuur in de gaten houden. Dit kan met GPU-z, daar kan je aanvinken dat je de temperaturen in een log bestand wilt hebben.

Als de temperaturen al zonder overkloker dan 65/70 graden komt, is het niet aan te raden over te klokken zonder een nieuwe koeler op de kaart.

Kijk maar even of je in GPU-z die functie kan vinden :Y

Nope krijg niks maar met rivatuner kan ik ook niks doen ? :duh:

Waar kan ik control panel vinden van Nvidia ?

Link to comment
Delen op andere websites

Ik voel dat dit me nog van pas gaat komen in de vakantie, met m'n Q8200 overclock probeersel. _O_

Dus als ik 't goed begrijp, moet ik om m'n Q8200 te overclocken bij opstarten in de BIOS gaan, en daar de FSB gewoon wat hoger zetten? :D Of zijn er bepaalde waarden die ik moet volgen?

@ Hierboven: rechts klikken op bureaublad. Daar staat 't tussen. :Y

Bewerkt: door senneken
Link to comment
Delen op andere websites

Ik voel dat dit me nog van pas gaat komen in de vakantie, met m'n Q8200 overclock probeersel. _O_

Dus als ik 't goed begrijp, moet ik om m'n Q8200 te overclocken bij opstarten in de BIOS gaan, en daar de FSB gewoon wat hoger zetten? :D Of zijn er bepaalde waarden die ik moet volgen?

Je kan bij de meeste BIOSen zoals ik al heb verteld, een overclock profile inschakelen, dan kan je 5%, 10% 15% of 20% overklokken, dan hoef je zelf niets te doen met de FSB frequentie.

Link to comment
Delen op andere websites

Mijn "kleine" Overclock met AMD stock koeler. Wel opmerkelijk dat beide programma's een verschillende Core Voltage meten. Bij CPU-Z veranderd die voltage ook om de seconde, dus lijkt me dat mijn versie nog niet helemaal geschikt is voor deze vrij nieuwe processor. Of mijn PC is dronken. :7

post-35628-1245269214_thumb.png

Zou die temperatuur niet al te serieus nemen want op stock speeds is hij ook 36 graden en nu ook dus dat programma klopt van geen kant.

Bewerkt: door Sprunk
Link to comment
Delen op andere websites

Ik voel dat dit me nog van pas gaat komen in de vakantie, met m'n Q8200 overclock probeersel. _O_

Dus als ik 't goed begrijp, moet ik om m'n Q8200 te overclocken bij opstarten in de BIOS gaan, en daar de FSB gewoon wat hoger zetten? :D Of zijn er bepaalde waarden die ik moet volgen?

@ Hierboven: rechts klikken op bureaublad. Daar staat 't tussen. :Y

Dan krijg ik Nvidia Configuratie scherm en daar kan ik kiezen uit resolutie veranderen en dat soort dingen

Link to comment
Delen op andere websites

Ik voel dat dit me nog van pas gaat komen in de vakantie, met m'n Q8200 overclock probeersel. _O_

Dus als ik 't goed begrijp, moet ik om m'n Q8200 te overclocken bij opstarten in de BIOS gaan, en daar de FSB gewoon wat hoger zetten? :D Of zijn er bepaalde waarden die ik moet volgen?

@ Hierboven: rechts klikken op bureaublad. Daar staat 't tussen. :Y

Dan krijg ik Nvidia Configuratie scherm en daar kan ik kiezen uit resolutie veranderen en dat soort dingen

Ik wil graag mijn Nvidia 8600 GT 512 MB overclocken tot hoeveel kan ik gaan ik gebruik Rivatuner

Dat moet je zelf helemaal uittesten, de ene kaart klokt beter dan de ander.

Allereerst moet je de temperatuur in de gaten houden. Dit kan met GPU-z, daar kan je aanvinken dat je de temperaturen in een log bestand wilt hebben.

Als de temperaturen al zonder overkloker dan 65/70 graden komt, is het niet aan te raden over te klokken zonder een nieuwe koeler op de kaart.

Kijk maar even of je in GPU-z die functie kan vinden :Y

Nope krijg niks maar met rivatuner kan ik ook niks doen ? :duh:

Waar kan ik control panel vinden van Nvidia ?

Je kan ook EVGA Precision proberen, daar kan je de kloks verranderen en de temperatuur zien. Ook kan je het zo instellen dat je ingame gegevens zoals de temperatuur en de FPS ziet.

Link to comment
Delen op andere websites

Ik heb nog iets toe te voegen aan de hoofdpost: Nvidia nTune. Een programma waarmee je :

NVIDIA nTune Performance Application

Enables one of the safest and easiest ways to automatically optimize your PC. nTune automatically detects the application running and dynamically optimizes the PC settings. Faster than tuning by hand, nTune delivers optimal settings for bus speeds, HyperTransport, memory timings, CPU registers, fans, and voltages in a safe, easy-to-use Microsoft® Windows® interface. Provides the ability to overclock system settings without entering the BIOS or changing hardware jumpers.

is nog van 2007, maar kan handig zijn als je oudere videokaarten hebt zoals ik en mrIndepentent, omdat daar nog geen erg geavanceerde Control panel bij zit. Nou ja, bij mijn 6200GT heb ik toch geen GPU functie en andere, en word ik doorgeleid naar nvidia nTune download page.

Link to comment
Delen op andere websites

Maar daar moet ik me voor registreren ofzo is dat gratis ?

Je kan de 2de link van Guru3d pakken.

http://downloads.guru3d.com/EVGA-Precision...nload-2112.html

@ Sprunk, het klopt wel dat je voltage om de seconde verranderd, het schakelt zichzelf terug als de CPU minimaal wordt gebruikt. Ook zijn de temperatuurverschillen minimaal wanneer je geen voltage toevoegt.

Link to comment
Delen op andere websites

is nog van 2007, maar kan handig zijn als je oudere videokaarten hebt zoals ik en mrIndepentent, omdat daar nog geen erg geavanceerde Control panel bij zit. Nou ja, bij mijn 6200GT heb ik toch geen GPU functie en andere, en word ik doorgeleid naar nvidia nTune download page.

Uhumm .. ?

Met welk schuifje moet ik schuifen om te upgraden

Bewerkt: door MrIndependent
Link to comment
Delen op andere websites

Ik heb nog iets toe te voegen aan de hoofdpost: Nvidia nTune. Een programma waarmee je :
NVIDIA nTune Performance Application

Enables one of the safest and easiest ways to automatically optimize your PC. nTune automatically detects the application running and dynamically optimizes the PC settings. Faster than tuning by hand, nTune delivers optimal settings for bus speeds, HyperTransport, memory timings, CPU registers, fans, and voltages in a safe, easy-to-use Microsoft® Windows® interface. Provides the ability to overclock system settings without entering the BIOS or changing hardware jumpers.

is nog van 2007, maar kan handig zijn als je oudere videokaarten hebt zoals ik en mrIndepentent, omdat daar nog geen erg geavanceerde Control panel bij zit. Nou ja, bij mijn 6200GT heb ik toch geen GPU functie en andere, en word ik doorgeleid naar nvidia nTune download page.

NVIDIA NTune is zo goed als obsolete geworden, aangezien het nu geintegreerd is in het NVIDIA Controlpanel.

is nog van 2007, maar kan handig zijn als je oudere videokaarten hebt zoals ik en mrIndepentent, omdat daar nog geen erg geavanceerde Control panel bij zit. Nou ja, bij mijn 6200GT heb ik toch geen GPU functie en andere, en word ik doorgeleid naar nvidia nTune download page.

Uhumm .. ?

Met welk schuifje moet ik schuifen om te upgraden

Wat is de temperatuur van je videokaart? als het goed is kan je dat zien links.

Bewerkt: door TaartJJ~!
Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.

×
×
  • Create New...