Jump to content

Visie op Gtaforum.nl


.:TOM:.

Recommended Posts

Hallo iedereen,

Ik zou graag eens een woordje doen over scm mods en scm modding.

Hieronder vind je mijn mening over desbetreffende.

*De voorbeelden die ik stel zijn niet beschuldigend of kwetsend bedoelt.

Kijk eens naar het scm-modding fora, er zijn redelijk veel topics. Kijk nu eens naar de views, posts.

Valt er je niks op? Die cijfertjes daar zeg je? Ja, het extreem LAGE aantal posts en views per topic.

Dit irriteert me al een behoorlijke tijd en ook weet dat meerdere scm-modders dit ook akelig vinden. Kijk nu eens bijvoorbeeld naar deze major conversion mod:

1. Deze mod

2. En deze mod

En lees deze post:

3. Dit postje

Deze mod (Nr. 1) heeft bijna 300 posts op het moment dat ik dit schrijf en bijna 6000 views.

Hoeveel tijd heeft er in gezeten? Aardig wat, dat kan ik wel zien wat is het resultaat?

Lees meen mening ^^ (Nr. 3). Hetzelfde met die texture mod (Nr. 2).

Daar heeft maximum 30 – 1 uur tijd in gezeten.

Hopelijk zelfs minder anders kan je niet echt goed. Zoals je ziet, deze mod is niet echt extreem speciaal en de texture is nu ook niet echt weer uber-mooi en dan kijk je naar de posts vergelijken met hetgene wat ik straks bespreek. Nu nemen we een kijkje naar 2 scm mods:

1. Deze mod

2. En deze mod

Nr. 1 telt 14 posts en 281 views. Terug zelfde routine. Scm modden is 1 van de moeilijkste te leren en gebruiken modding principes en manieren. Deze mod heeft erg veel potentieel en kan erg handig zijn. Hij heeft er een week en meer aan gewerkt zegt hij en kijk wat het verschil is met de 1uurtje texture modje. (Dus een goeie 5 – 8 uur).

Nr. 2 is veel meer bekend maar toch, ik weet 100% zeker dat hier meer dan 20 uur aan is gewerkt. Waarschijnlijk zelfs nog veel, veel meer. Hoeveel? 154 posts en 2713 views.

Snap je waar ik naartoe wil gaan. Dit draait niet alleen rond scm mods maar rond vele andere ook. Eerst nog even verder op het vlak van scm.

Mensen weten niet wat het is om scm te leren en dan ook goed te kunnen.

Ze weten het niet. Dus appreciëren ze het niet op de manier dat ze eigenlijk zouden moeten.

Er zit meer tijd in 3 grote scm mods dan in 50 texture mods. En het is nog vele malen moeilijker ook.

Nu dat ik uitgepraat ben over scm modding gaan we verder. Ik zou nog even door kunnen typen maar dan gaan we in eindeloze herhaling vallen. Dit is ook te zien bij alle soorten mods.

Kijk maar eens goed rond, vele "slechte" mods kregen erg veel aandacht terwijl "betere" mods veel minder aandacht krijgen. (Slecht en goed is erg relatief). Dit is natuurlijk niet altijd zo maar je ziet het genoeg. Wat dan ook weer opvalt is dat de slechte mods meestal geschreven zijn door leden die hier nog niet lang zijn. Wat meestal dan ook logisch is dat ze niet goed kunnen modden.

Maar het rare eraan is: Slechte mods trekken "noobjes" aan.

Bekijk het maar eens goed. Waar je een topic vind met een mod zonder veel Algemeen Nederlands in de eerste post en met een "slechte" mod vind je bijna altijd veel noobjes en dialect terug.

Betere mods krijgen dan weer reacties van meer ervaren modders maar toch blijft de verhouding niet ok.

Een mooi voorbeeld is Puma, hij brengt fantastische mods uit, maar krijgt er volgens mij te weinig waardering voor. Iedereen kan nu denken van waarom post je zelf niet?

Omdat ik nu eenmaal bijna niet post op mods die in de showroom staan. Nu kan iedereen zeggen van wel: "Ik ook niet", maar dat bedoel ik wederom niet.

Er is gewoonweg in verhouding: kwaliteit t.o.g waardering t.o.g aantal posts iets

niet juist. Ik heb eigenlijk geen enkel idee of jullie snappen wat ik bedoel. Ik weet wel zeker dat er enkelen zijn die wel ongeveer hetzelfde idee al hebben gehad. Ook hoop ik dat ik sommigen mijn frustratie heb kunnen bijbrengen en dat misschien meer aandacht hier wordt aan besteed. Voor de mensen die denken wat zit hij hier nu voor onzin uit te kramen of dergelijke, het kan me niet schelen wat je hierna nu doet, ik wou gewoon even mijn zgje doen en "mijn" mening geven. Als je je afvraagt waarom staat dit in dit forum? Het gaat over modding dus daarom staat het hier.

Met vriendelijke groet,

Tom

Link to comment
Delen op andere websites

Zo bedankt dat je dit schrijft, Tom. Ik ben het er echt he-le-maal mee eens.

Nr. 2 is veel meer bekend maar toch, ik weet 100% zeker dat hier meer dan 20 uur aan is gewerkt. Waarschijnlijk zelfs nog veel, veel meer. Hoeveel? 154 posts en 2713 views

Ongeveer 150 uur per man scripten, en ook nog eens het maken van de website.

Ik krijg soms ook het gevoel dat eenvoudige mods door mensen meer geapprecieerd wordt dan echt gecompliceerde mods. Ons topic, van DYOM, op het Engelse forum, is 15.781x bekeken en heeft maar liefst 574 reacties. En dan niet alleen klaagreacties, nee, er is een hele handel ontstaan in missies. Er zijn reacties die je ongelooflijk vleien. Hier is het alleen "dat wil ik graag zien, dat vind ik nog niet goed, die crash krijg ik, etc". Als ik eerlijk ben, vind ik het daar veel leuker. Niet alleen kritiek, natuurlijk ook wel een beetje, maar ook veel meer waardering voor je werk. Hier vinden ze DYOM van hetzelfde kaliber als een paar spawns. Voor een beetje ervaren modder, is zo'n stel spawns 1 minuutje werk. Natuurlijk is het goed dat ze die showen, maar het is natuurlijk een megaverschil van kwaliteit. Alsof je zegt: "brabants kampioen worden is even leuk als olympisch kampioen worden".

Probleem is: wat doe je er tegen? Veel leden reageren alleen op hoe het eruit ziet. En om bij ons voorbeeld (DYOM) te blijven: dat ziet er van de buitenkant (de screens dus) niet "nieuw" uit. Het ziet er uiteraard "gewoon" uit, aangezien het een missie-mod is, en alles eruit ziet zoals altijd. Het is erg leuk om te spelen, al zeg ik het zelf. Ik geniet gewoon van het spelen van een eigen mod. Maar veel leden testen de mods niet uit! Die zeggen: "leuk gemaakt!", maar testen hem niet. Daarom zien eigen textures er even leuk uit als DYOM...

Ik ben het totaal met je eens, maar ik vrees dat er niets aan te doen is. Maar goed, je hebt je hart gelucht, dat scheelt altijd al een hoop. :Y

Link to comment
Delen op andere websites

je hebt idd gelijk, maar wat kun je er aan doen?

Dat mensen zo reageren komt denk ik meer omdat mensen niet goed wetn wat bijvoorbeeld een .scm mod is en het verschil/nut er ook niet van zien, terwijl je een texture mod duidelijk ziet.

ik vind het lullig voor de scripters die heel erg hun best doen voor een mod en er enorm veel uren mee bezig zij geweest en dan van die waardeloze reacties krijgen. En dan zijn de meeste reacties nog met dat hij het niet doet, waarom doet hij het niet? omdat ze gewoon te lui zijn om de readme te lezen, daar heb ik dus zo'n hekel aan.

We kunnen ze moeilijk dwingen, en dat zal het respect voor .scm mds echt niet toenemen.

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
×
×
  • Create New...