Jump to content

Het Kleine vraagjes Topic


Morph1

Recommended Posts

Het Kleine Vraagjes Topic

Voor Samp Scripting

ik was al een tijdje van plan het forum mischien een beetje schoon te houden (klinkt erg als een Admin of Modrator). Ik zie telkens de kleine vragen terug die of ik al een keer heb gesteld, of iemand anders een keer heeft gesteld. Dus zat ik al een tijdje te denken over om deze topic te maken. toen net zag ik weer een vraag die ook al was beantwoord (heb ik hier beneden ook beantwoord in dit topic) en nog niet zo heel lang geleden was gesteld hier op het forum. en dat was eigenlijk de druppel die de emmer deed overlopen, daarom ben ik hier dus wat BB codes aan het zoeken en dit aan het typen :puh:

Ik ben een beginner maar ik weet niet waar ik moet beginnen :

A: dan ben jij zeer waarschijnlijk niet de enigste, waarschijnlijk wil jij leren scripten omdat je een server wilt maken. laten we beginnen.

1. eerst bedenk je wat voor een server je wilt maken. (stunt/roleplay/deathmatch/race/freeroam/minigames)

2. ga dan naar dit topic van Sandra voor het opstarten van een server (lees eerst stap 3 even)(en let op, er missen wat dingen omdat deze is geschreven toen samp 0.2 er nog was, maar hier staan wel de basisdingen voor je server)

3. Op een gegeven moment stuit je op "portforwarden" als je een router in huis heb moet je dit doen anders kan je server niet online komen. voor info en hoe het moet ga je naar dit topic door goudewup.

4. nu kan je beginnen met scripten, hiervoor kan je het beste de Pawn Master Tutorial Listdoornemen. daar kan je handige tutorials vinden voor beginners en voor als je al wat gevorderder bent.

Samp 0.3C :

Q: Hoe kan je kleuren van Text in de Chat of in een Dialoog veranderen?

A: Dit is pas sinds 0.3C toegevoegd en kan door middel van {[HEX/HTML kleur code]}. voorbeeld:

SendClientMessage(playerid, 0xFFFFFF, "{FF0000} dit is rood {0000FF} en dit is Blauw");

Voertuigen :