Jump to content

Het Kleine vraagjes Topic


Morph1

Recommended Posts

Het Kleine Vraagjes Topic

Voor Samp Scripting

ik was al een tijdje van plan het forum mischien een beetje schoon te houden (klinkt erg als een Admin of Modrator). Ik zie telkens de kleine vragen terug die of ik al een keer heb gesteld, of iemand anders een keer heeft gesteld. Dus zat ik al een tijdje te denken over om deze topic te maken. toen net zag ik weer een vraag die ook al was beantwoord (heb ik hier beneden ook beantwoord in dit topic) en nog niet zo heel lang geleden was gesteld hier op het forum. en dat was eigenlijk de druppel die de emmer deed overlopen, daarom ben ik hier dus wat BB codes aan het zoeken en dit aan het typen :puh:

Ik ben een beginner maar ik weet niet waar ik moet beginnen :

A: dan ben jij zeer waarschijnlijk niet de enigste, waarschijnlijk wil jij leren scripten omdat je een server wilt maken. laten we beginnen.

1. eerst bedenk je wat voor een server je wilt maken. (stunt/roleplay/deathmatch/race/freeroam/minigames)

2. ga dan naar dit topic van Sandra voor het opstarten van een server (lees eerst stap 3 even)(en let op, er missen wat dingen omdat deze is geschreven toen samp 0.2 er nog was, maar hier staan wel de basisdingen voor je server)

3. Op een gegeven moment stuit je op "portforwarden" als je een router in huis heb moet je dit doen anders kan je server niet online komen. voor info en hoe het moet ga je naar dit topic door goudewup.

4. nu kan je beginnen met scripten, hiervoor kan je het beste de Pawn Master Tutorial Listdoornemen. daar kan je handige tutorials vinden voor beginners en voor als je al wat gevorderder bent.

Samp 0.3C :

Q: Hoe kan je kleuren van Text in de Chat of in een Dialoog veranderen?

A: Dit is pas sinds 0.3C toegevoegd en kan door middel van {[HEX/HTML kleur code]}. voorbeeld:

SendClientMessage(playerid, 0xFFFFFF, "{FF0000} dit is rood {0000FF} en dit is Blauw");

Voertuigen :

Q: Hoe kan je een voertuig laten respawnen als een speler uit zijn voertuig gaat?

A: Dit kan door de functie AddStaticVehicleEx, deze is hetzelfde als AddStaticVehicle alleen is er een laatste cijfer toegevoegd die staat voor de tijd in seconden waarna het voertuig respawnt mits er al die tijd GEEN bestuurder in heb gezeten.

Bestanden :

Q:Waar kan je het tekstdocumentje "SavedPositions" vinden?

A:Dit bestand kan je sinds 0.3 vinden in "Documenten > GTA San Andreas User Files > SAMP". En tadaa, daar staat hij.

Spelers/Skins :

Q:Waarom zie ik het poppetje niet bij de speler selectie?

A:Waarschijnlijk komt dit omdat je "SetPlayerCameraLookAt" niet dezelfde Coördinaten heeft als je "SetPlayerPos".

Q:ik wil graag een ranksysteem of accounts in mijn server, maar ik weet niet hoe ik die moet maken?

A:hiervoor kan je een accountsysteem gebruiken.er zijn kant en klare te vinden zoals (natuurlijk die van mij het eerste): login/Register Dialog by Morph1 en Account-Systeem by Sandra verder kan je er ook zelf eentje maken doormiddel van dini, liever daar een tut van, kijk dan hier: Communiceren met files dmv Dini by Sandra

Server :

Q:De server wil niet starten wat nu?

A:Open allereerst server_log.txt en kijk welke foutmelding hij geeft. In de meeste gevallen heb je een gamemode aangeduid die niet bestaat.

Pickups/Checkpoints/Mapicons :

Q:Waarom is mijn pickup niet zichtbaar?

A:Mogelijk heb je een type ingevoerd waarmee de pickup niet zichtbaar is.

Commands :

Q:Hoe maak ik een FaceCMD commando?

A:Zeer simpel je gebruikt: OnPlayerCommandText(deidvandespeler, "/commando");.

Q:ik wil graag een commando maken waarbij ik een spelerid in moet voeren, hoe moet ik dat doen.?

A:hier zijn een aantal mogelijkheden voor, als eerste (en persoonlijk de slechste) kan je strtok gebruiken. hierover heeft Sandra een mooie tutorial gemaakt. verder kan je DCMD (nice tut door Big Boss) of ZCMD gebruiken

Errors :

Q: Als ik mijn server opstart zie ik dit in de console : "Run time error 19: "File or function is not found". Wat moet ik doen?

A: Hiervoor zijn een aantal mogelijkheden, als eerste kan het zijn dat je de naam van je Gamemode verkeerd heb ingevoerd in je server.cfg, verder kan het zo zijn dat je een Plugin mist, of als laatste ben je "main()" vergeten toe te voegen in je Gamemode.

Q: Als ik mijn server wilt opstarten zie ik heel even de consolle maar hij verdwijnt metteen weer, wat moet ik doen?

A: hiervoor moet je in je server map het bestandje Server_log openen. kijk op de onderste regel wat er staat. waarschijnlijk heb je de naam van je gamemode niet goed ingevult in je server.cfg

random uitleg:

Q: Wat betekenen die "return 1;" en die "return 0;" eigenlijk precies?

A:De bedoeling van "return" is om iets terug te geven. In deze publics in PAWNO word het opgevangen door de server zelf om bv Unknown Command te doen weergeven. Je kan ook strings meegeven in een return dit om ergens anders in het script bv te kunnen gebruiken. Wat veel gebruikt word is "1" en "0" wat staat voor true en false. De betekenis daarvan is als het "1" of true is dan is de inhoud van bv de functie succesvol uitgevoerd. Bij een "0" of false is er iets misgelopen en is de functie niet uitgevoerd.

als ik meer vragen vind zal ik ze hier neerzetten en natuurlijk kan je je eigen vraagjes ook posten. natuurlijk mag je ook gewoon je mening over deze topic posten :tu:

Bewerkt: door Morph1
Link to comment
Delen op andere websites

Even vragen die ik gevonden heb in de stijl die jij ook gebruikt:

Q:De server wil niet starten wat nu?

A:Open allereerst server_log.txt en kijk welke foutmelding hij geeft. In de meeste gevallen heb je een gamemode aangeduid die niet bestaat.

Q:Waarom is mijn pickup niet zichtbaar?

A:Mogelijk heb je een type ingevoerd waarmee de pickup niet zichtbaar is.

Q:Hoe maak ik een FakeCMD commando?

A:Zeer simpel je gebruikt: OnPlayerCommandText(deidvandespeler, "/commando");.

Bewerkt: door Megadreams
Link to comment
Delen op andere websites

Hey,

Je laatste vraag de te maken heeft met return klopt volledig niet. De bedoeling van "return" is om iets terug te geven. In deze publics in PAWNO word het opgevangen door de server zelf om bv Unknown Command te doen weergeven. Je kan ook strings meegeven in een return dit om ergens anders in het script bv te kunnen gebruiken. Wat veel gebruikt word is "1" en "0" wat staat voor true en false. De betekenis daarvan is als het "1" of true is dan is de inhoud van bv de functie succesvol uitgevoerd. Bij een "0" of false is er iets misgelopen en is de functie niet uitgevoerd.

Link to comment
Delen op andere websites

Hey,

Je laatste vraag de te maken heeft met return klopt volledig niet. De bedoeling van "return" is om iets terug te geven. In deze publics in PAWNO word het opgevangen door de server zelf om bv Unknown Command te doen weergeven. Je kan ook strings meegeven in een return dit om ergens anders in het script bv te kunnen gebruiken. Wat veel gebruikt word is "1" en "0" wat staat voor true en false. De betekenis daarvan is als het "1" of true is dan is de inhoud van bv de functie succesvol uitgevoerd. Bij een "0" of false is er iets misgelopen en is de functie niet uitgevoerd.

ok ik heb het zo uitgelegd gekregen duzz, maar ik zal het wel aanpassen :puh:

Link to comment
Delen op andere websites

Het klopte wel in de betekenis van commando's. Maar ik denk dat je beter de hele bedoeling van return dan kan uitleggen. De beginners snappen het dan wat beter. :)

nou... ik moest het ook even 2x lezen voordat ik het helemaal snapte XD

[table=border]Vastgeplakt: Het Kleine Vraagjes Topic[/table] ???? :engel:^_^:Y:*D:D

hehe ik vind em mooi ^^^^

Bewerkt: door Morph1
Link to comment
Delen op andere websites

  • 2 weken later...

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
×
×
  • Create New...