Jump to content
Geplaatst:
comment_1970815

1328283659-hearst11.jpg

Een topic over "Architectuur...?" Inderdaad! Specifiek of niet, een dergelijk topic bestond tot mijn verbazing nog niet. Bij deze vond ik het dan ook mijn taak om een verzamelpunt te maken voor verschillende bouwwerken wereldwijd, om die dan vervolgens onder de aandacht van de leden te brengen. Want zeg nu zelf, waar we ook kijken, architectuur (groot of klein) speelt altijd een beslissende factor in de appreciatie van een gebouw en in meerdere mate, een gehele omgeving en stad.

En waarom? Gebouwen zijn in dat opzicht speciaal, we leven in ze, we spenderen zogoed als héél ons leven binnen en als we dat al niet aan het doen zijn bevinden we ons buiten waar we ze aanschouwen en hier grijpt een ontwerp in. Een gebouw moet iets speciaals hebben zodat het uit de context kan springen en opvallen.

Maar wat maakt dan zozeer een goed gebouw? Of om het wat vager te zeggen: Wat maakt een mooi gebouw? En wat vinden jullie mooi? Ik zal hier enkele belangrijke (en minder belangrijke) bouwwerken laten passeren, modern of klassiek, die een speciale waarde dragen... of niet?

Misschien moet ik dan best zelf beginnen met enkele voorbeelden. Zo wou ik voor de openingsfoto een gebouw kiezen dat beide kanten wat belichaamd, dat modern is maar toch een klassiek kantje weerbergt en niet te vergeten: een herkenbaar gebouw voor menig GTA-speler. De Hearst Tower, New York (of Hearst Tower, Liberty City) een voorbeeld van een modern iconisch gebouw dat vrijwel iedereen herkent, maar wat maakt het dan zo speciaal? De vorm? De locatie? Het is moeilijk om te bepalen wat wel en niet aantrekkelijk maakt. En zelfs wanneer dat wel zo is, bestaat er de kans dat mensen net omwille van de populariteit een afstoot van een gebouw creëren. Een onderwerp dat me zonder enig probleem bij een zéér gekende landmark brengt, zowel geliefd en gehaat (en toevallig ontworpen door dezelfde architect)

gherkin1.jpg

30 St Mary Axe, Londen (ook wel gekend als "The Gherkin")

Het is één van de kenmerkende gebouwen van Londen, als het al niet hét herkenningspunt is voor The City. Geliefd omwille van zijn vorm en revolutionair ontwerp en gehaat omwille van zijn vorm en revolutionair ontwerp... Zelf vind ik het een prachtig gebouw, maar je kan de tegenargumenten ergens wel begrijpen. "Het is gewoon een grote lul, de belichaming van de wanhoop om groot te lijken!" Maar is het zo simpel? Zit er niet meer achter de wil om hoger te bouwen en is die wil ook niet onze natuur? Zit er ook niet meer achter die vorm dan enkel een phallus? Het lijkt onwaarschijnlijk dat de meeste mensen het een prachtig gebouw vinden omdat het de vorm van een lul heeft, toch? Dit brengt me dan probleemloos bij mijn volgende gebouw.

torre-agbar-leds-show-1.jpg

Torre Agbar, Barcelona

Misschien iets minder gekend, maar al even omstreden. Zoals het Barcelona betaamt is het gebouw meer een kunstwerk dan een nuttige toren. En waarom ook niet? Zou niet elk gebouw een kunstwerk mogen zijn? Jammergenoeg wordt het kunstwerk niet door de gehele bevolking geapprecieert. Een verhaal dat wel bij meerdere gebouwen geldt, maar één gebouw overtreft daar alle andere in.

9.-Ryugyong-Hotel.jpg

Ryugyong Hotel, Pyongyang

Dit gebouw kent een niet zo prachtige geschiedenis, de bouw begon in 1987 en het hotel is tot op heden nog altijd niet afgewerkt, de ruwbouw heeft in die tussentijd ook zo'n 15 jaar stilgelegen en het wordt nog altijd geassocieerd met het totalitair regime. Het is ook moeilijk om een gebouw los van zijn omgeving te bekijken, los van zijn geschiedenis. Het gebouw heeft al vele malen de "Ugliest Skyscraper"-cup gewonnen, vreemdgenoeg allemaal toen het gebouw nog niet eens af was... De futuristische pyramide kan niet ontsnappen aan zijn geschiedenis, wat jammer is. Want ik geloof best dat velen dit wel een prachtig gebouw zullen vinden, net omdat het zo onconventioneel is, het is een moderne imperialistische tempel, symbool en afdruk van de imperialistische leider. Iets wat me tot mijn volgende bouwwerk brengt, ditmaal een klassieke imperialistische tempel.

9678042.jpg

Justitiepaleis, Brussel

Net zoals het Ryugyong sleept het Justitiepaleis een zwaar verleden met zich mee, een hele wijk werd gesloopt om ruimte te maken, het is op het einde van de Tweede Wereldoorlog deels gesloopt en omwille van zijn grootte blijkt het steeds minder en minder praktisch te zijn. Is het dan zo groot? Wel het was het grootste gebouw in de wereld in de 19e eeuw, er zijn 290 rechtzalen, de koepel op zich weegt een goede 24.000 ton en tot op de dag van vandaag is het een van de hoogste gebouwen in Brussel. Het was blijkbaar zo imposant dat Adolf Hitler enkele van de Nazi-plannen baseerde op het Justitepaleis, ondermeer de beroemde "Volkshalle". Jammergenoeg is het gebouw niet praktisch ingericht, het staat al jaren in stellingen en er bestaan plannen om het hooggerecht te verhuizen. De bestemming van deze klassieke reus is ongekend.

volkshalle%202_439278.jpg

Model van de Volkshalle, "Germania" (Berlijn)

De Volkshalle was Hitler's desillusionale utopia. Het hoofdmonument van zijn droomstaat, het übergebouw. Het is er nooit van gekomen, het zou ook onmogelijk zijn lijkt mij alleszins. Wat het model niet duidelijk maakt is dat Hitler dit gebouw een goede 310 meter boven het straatniveau wou laten komen. Een magnitude groter dan de tot nog toe grootst gebouwde marmeren koepels. Maar het principe van grote, hoge gebouwen leeft nog steeds. Een verhaal dat al in den treure der tijden begon en een trend die zijn eigen leven leidt, los van de gewone man, van het gewone leven. De laatste 3 hoogste gebouwen in de wereld zijn stuk voor stuk door een overheid gebouwt om hun macht (of toch overvloed aan geld) aan de wereld te tonen. Weze het ironisch dat het allemaal maar tijdelijk is.

Als je nu eens zou rondvragen, wie zou het hoogste gebouw in de wereld kunnen opnoemen?

burj-khalifa.jpg

Burj Khalifa, Dubai

Toegegeven, het hoogste gebouw weten de meeste mensen nog wel te raden. Dat haalt het internationale nieuws nog wel eens, maar ik daag je uit om een gok te doen naar het tweede hoogste gebouw... Dat is al lang Taipei 101 niet meer. Taipei 101 zou de veilige gok zijn, het was desalniettemin het vorige hoogste gebouw... maar weet iedereen dat wel nog?

taipei-101-exterior-01.jpg

Taipei 101, Taipei

Ooit het hoogste gebouw in de wereld, in een ver verleden (zo'n 5 jaar terug) Het toont alleszins hoe tijdelijk de bekendheid van een gebouw kan zijn, hoe groot het dan ook moge zijn. Maar hier ga ik later wel nog eens op in. Ik zal maar eerst het goede antwoord op de vraag onthullen.

6805973652_bd6d0eb180_z.jpg

Abraj Al-Bait, Mekka

Net naast de Masjid Al-Haram (voor velen beter bekend als de Ka'aba, het is echter niet helemaal hetzelfde) lag het Aiyad Fort, een vrij oude moskee bovenop een heuvel. Totdat in 2002 de Arabische overheid de boel plat smeet en er een megalomaan complex op bouwde (wat overigens ook de plannen zijn voor de rest van Mekka) Je kan je dan de vraag stellen wat de waarde was van de vorige Moskee voor de Arabische authoriteiten... Of misschien nog belangrijk, wat belichaamt de Ka'aba voor hun dan eigelijk? Het zou een heilige plek moeten zijn, maar wordt nu meer en meer economisch uitgebuit door de Arabische staat.

Maar dan misschien wat meer over het gebouw zelf? Vreemdgenoeg hebben vele staten in het Midden-Oosten (voornamelijk Saudi-Arabië, VAE en Koeweit) de gewoonte genomen om traditionele Islamistische ornamenten in hun bouwwerken te verwerken, maar dan naar schaal. Wat resulteert in een naar mijn mening superkitschy en lelijke toren met een overbelichte wijzerplaat. Islamistische ornamenten zijn niet gemaakt om te gebruiken op grote schaal, ze zijn prachtig op een menselijke en rationele schaal, maar een beetje overdrijven en het komt al snel kitschy over. Het is best jammer dat elke Moslim die gehoorzaamt aan de Vijfde Pijler nu in de schaduw van deze reus zijn rondjes moet afleggen. Had het maar wat kleiner geweest... Wat kleiner en minder kitschy? Dat brengt me perfect bij mijn volgende extreme voorbeeld!

1270149287-inntel-hotels-zaandam-net-001.jpg

Zaandam Hotel, Zaandam

"Welkom in Nederland!" schreeuwt het bijna, alleen dan wat meer overdreven en kitschy. Zoals de naam al doet vermoeden is dit een aartslelijk hotel in Zaandam, waar men enkele typische klassieke Nederlandse gevelelementen (en volledige gevels) in één bombastische natte droom deed samensmelten. Leuk idee, maar toch enkele minnetjes qua uitwerking en design. Nog zo'n toonbeeld van hoe schaal iets karakteristiek in iets kitschy weet om te zetten. Maar ja, we moeten de ontwerpers toch nageven dat ze origineel zijn geweest, iets wat hier niet echt succesvol was, maar een gebrek aan orinaliteit is dat ook niet altijd. Dit brengt mij weer bij de huidige hoogste gebouwen. Op dit moment bestaan er plannen voor wel 3 torens groter dan de Burj Khalifa. Maar hoe kun je een gebouw dat zo groot wordt er degelijk doen uitzien? Er zijn verschillende methodes, maar de ontwerpstudios zijn er blijkbaar totaal in gefaald.

02.jpg

Sky City, Changsha

Hier is het eerste project. Als je nu panikeert en denkt: "Oh mijn god, zo'n groot gebouw en ik herken de stad nog niet eens!" Geen nood! Zelfs de gemiddelde Chinees heeft nog geen flauw benul waar Changsha ligt, het mag dan nog een vrij grote provinciehoofdstad zijn, maar het blijft een vrij geïsoleerde stad. Kort samengevat wilt men een 838 meter (maar 10 meter hoger dan de Burj Khalifa) hoge prefab-toren in mekaar flansen op 3-4 maanden tijd. Dat leest u goed, het is geen typfout, men wil daadwerkelijk deze kolos op 3 maanden in een Chinees boerengat bouwen. Verder ga ik dan wel niet uitwijden over de toekomstige kwaliteit van het gebouw voor de bewonenden (want het wordt een residentiële toren). In dit geval wilt men totaal geen indruk maken met het design, vergeet dat maar, hier wil men puur de hoogste toren op de kortste tijd in mekaar zetten. Omwille van die reden volg ik de voorbereiding van het gebouw ook. Je hoeft zelfs niet eens geïnteresseerd te zijn in het ontwerp of de hoogte, je kunt je gewoon al gaan verwonderen aan het optimisme van de bouwpromotoren. Hopelijk ziet het er in het echt toch net iets beter uit dan op de renders.

skylimit.jpg

Kingdom Tower, Jeddah

Hier is dan nummertje twee, de tegenhanger van Sky City. De Kingdom Tower is gepland om 1007 meter hoog te worden (waarvan enkel ±700 meter te gebruiken zal zijn) en heeft de opzet om te imponeren met zowel zijn grootte als ontwerp. Het ziet er alleen een beetje "te gewild" uit, ze zijn er in mijn mening alleszins niet in geslaagd om het een boeiend ontwerp te geven. Nee, dit gebouw heeft de opzet om het eerste te zijn om de barrière van de kilometer te doorbreken. Toch spijtig dat men het dan ook nodig vond om halverwege een helipad te plaatsen voor de eerste de beste sjeik die te sjiek is om de lift te nemen.

7174_azerbaijan-tower.jpg

Azerbeidzjan Tower, Baku

En ziehier, kandidaat 3, een toren die zeker in aanmerking komt voor "Meest Onoriginele Naam van het Jaar" De Azerbeidzjaanse overheid wil in de Kaspische Zee enkele kunstmatige eilanden aanleggen (Khazar Islands) met een krankzinnig grote centrale toren van 1050 meter. Als je ooit de kans hebt om met een inwoner van Azerbeidzjan te praten dan wens ik je veel geluk, momenteel is het land stinkend rijk dankzij enkele oliebronnen en spendeert het zijn geld aan gigantische prestige-projecten, een inwoner van Azerbeidzjan zal je dan ook graag uitleggen waarom binnen enkele jaren Baku het centrum van de wereld zal zijn en alle andere wereldvaluta gedevaluëert zullen zijn. Niet alle inwoners zullen zo'n wereldvreemde idioten zijn, maar je gaat vreemde dingen over een land denken als je enkel zo'n uitspraken ziet. Het is wel een wat origineler gebouw dan de 2 andere, maar net zoals de Kingdom Tower wilt het precies "té veel". Echte architectuur kunnen we beter op een wat kleinere schaal zoeken.

St.-Basils-Cathedral-2-Moscow-flickr-verygreen.jpg

Pokrov-Kathedraal, Moskou

Ze blijven herkenbaar, dat hoopje gekleurde bollen. Vaak foutief "Het Kremlin" genoemd en een toonbeeld van waar kitsch toch werkte. Want zeg zelf, des te langer je er naar kijkt, des te meer het er op begint te lijken dat de architect destijds bij een gebrek aan inspiratie maar doelloos met wat kleurtjes heeft liggen rondklooien. Maar het werkte dus wel. Of is dit gebouw gekend omwille van zijn locatie en status? Misschien helpen de twee gegevens mekaar wel, een gebouw dat zo opvalt zal in je geheugen blijven steken en als het dan op zo'n internationaal gekende locatie ligt linken de twee wel aan mekaar. Het is alleszins een prachtig klassiek monument met een ziel.

one-world-trade-center-2.jpg

Greenwich Street, New York

En dat brengt ons zonder problemen tot Ground Zero in New York. Nu dat One en Four World Trade Center stilletjes aan naar hun voltooiing kruipen en de werken aan Two en Three binnen enkele maanden zullen aanvangen lijkt het lidteken in Lower Manhattan opgevuld te geraken. Gebouwen die zelfs nu al een bepaalde waarde voor de mensen hebben, die al een ziel dragen zonder dat ze zelfs hun hoogste punt al hebben bereikt. Dat is iets dat niet elk gebouw met zijn bouw meekrijgt, het gebeurt spontaan zonder inbreng van binnenuit. Het is iets waar de 3 prestige-projecten die ik hier aanhaalde alleen maar naar kunnen hopen. We hebben hier nu enkele van die gebouwen zien voorbijkomen, het ene nog iconischer dan het andere, maar allemaal dragen ze dezelfde essentie met zich mee, de drang naar vooruitgang, de hoop naar morgen...

Dan sluit ik deze intro af met mijn huidige favoriet:

dezeen_Kingkey_100_by_Farrells_11.jpg

Kingkey 100, Shenzhen

Het klinkt hoogstwaarschijnlijk niet herkenbaar, ondermeer omdat het nog maar 1 jaar oud is. Maar voor mij is het één van de prachtigste moderne gebouwen in de wereld, zo elegant en als ik er eventjes over nadenk best wel simpel. Zeer typerend staat er op deze foto nog een gebouw onder constructie... dat is China.

Maar nu: wat vinden jullie van de gebouwen die ik hier aanhaalde? En nog veel belangrijker: Welke gebouwen vinden jullie prachtig? Welk gebouw dat ik hier niet aanhaalde intrigeert jullie? Ik ben benieuwd naar jullie mening, ervaring en kennis!

[table=header]Index:

Stijl|Art Deco|Pagina 2

Stad|Los Santos|Pagina 2

Stijl|Modernisme|Pagina 3

Gebeurtenis|Tamwheel|Pagina 3

Stad|New York|Pagina 3

Gebeurtenis|2012|Pagina 3

Land|België|Pagina 4

Land|Nederland|Pagina 4

Stijl|View on Tomorrow[/i]|Pagina 4[/table]

• Reacties 56
  • Bezichtigingen 31.2k
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Featured Replies

• 3 weken later...
Geplaatst:
  • Auteur
comment_1984498

Om hier nog eens wat activiteit in te blazen en omdat het eens wat anders is dan een gewone opvoering van architectuur doe ik nu even een speciaaltje.

photo5loj.jpg

Tamweel Tower, Dubai

Nee, dit is geen special effect of een lichtshow, het is een explosie en vuurbal van gesmolten metaal. Eergisterennacht brak er een brand uit op één van de bovenste verdiepingen van een appartementsgebouw in Dubai (één van de Tamweel Tower Appartementen) Het vuur verspreidde zich op korte tijd naar beneden via een sterk branddragende Aluminium-legering als gevelbekleding. De vluchtende bewoners moesten bij het ontsnappen uit en onder het gebouw uitkijken voor loskomend en neervallende gesmolten gevelelementen. De oorzaak is niet goed gekend, net als mogelijke slachtoffers. Het verontrustende is dat er wel meerdere appartementen en kantoren in Dubai staan met een gelijkaardige brandgeleidende gevelbekleding.

photo55o.jpgphoto57.JPG

• 3 weken later...
Geplaatst:
  • Auteur
comment_1990450

8200696194_a9d58f8a01_b.jpg

New, New York

Welkom in The Big Apple? Wel, het leuke aan New York is dat de stad vrij dynamisch continu evolueert. Ze groeit met de tijd mee, oudere gebouwen sneuvelen en nieuwe worden opgetrokken. Dus waarom zou ik iet eens een klein stukje doen over het "nieuwe" New York. De projecten die er aankomen en degene waar al volop aan gewerkt wordt. Een tripje door New York, ja waarom niet?

211a15g.jpg

One 57, New York

Ja het gebouw is ook al te zien in de banner van deze post, maar dit is de impressie van het gebouw, de render als je het zo wilt horen. Het gebouw heeft zijn hoogste punt (op 307m) bereikt en geef het nog een jaartje en het is af. Het zal het nieuwe hoogste punt zijn van Midtown, hoewel dat de bouw wat problemen heeft gekent. Zo hebben enkele balken van de enorme torenkraan die een goeie 310m boven de straat zweeft het begeven tijdens Sandy. Gelukkig is er niks losgekomen en is de kraan ondertussen al gedeassembleert, met enkele weken vertraging tot gevolge.

57cam.jpg

432 Park Avenue, New York

Ja, deze kleine bouwput zal binnen 2 jaar de hoogste toren van de hele Oostkust houden. Ja, dit kleine ding. Met de bouw mee zal het nog andere verschillende records zetten, waaronder grootste Height-to-Width-ratio die een verbluffende 19:1 zal zijn (met een hoogte van 426m). Hoewel het design op zich niet echt innoverend is, is het wel een zeer interessant gebouw om volgen. Hele kleine werkruimte, heel klein vloeroppervlak, bij gevolg zullen het aantal verdiepingen per maand geweldig hoog zijn.

lPosN.png

432 Park Avenue, One 57 en Tower Verre, New York

DSCF2912.JPG

175 Greenwich Street, New York

De naam zal bij velen wel geen belletje doen rinkelen, maar zijn andere naam "Three World Trade Center" misschien wel. Na 11 jaar planning en uitstel is de bouw toch eindelijk begonnen, iets wat nog niet kan gezegd worden voor Two World Trade Center. Het is mijn favoriet onder de 5 nieuwe WTC-gebouwen en met 2 WTC wel een geduchte strijd.

5270_0050_1_w.jpg

150-175-200 Greenwich Street, New York

8207850128_be82c3482e_b.jpg

One World Trade Center, New York

Daar in de verte bouwt men aan 1WTC, het zogenoemde paradepaardje van de WTC-heropstand. In feite is hij bijna klaar, wat na zovele jaren eigelijk wel zou mogen. Op de London Shard na, zal het ook het duurste gebouw in de wereld zijn (qua contructie-kostprijs) Veel valt er niet meer te zeggen over het gebouw, of misschien eigelijk zo veel dat ik het ga laten. Ik laat hem wel voor zichzelf spreken.

29lenpf.jpg

World Trade Center, New York

Het is nog maar een klein lijstje hier, ik kan ook moeilijk alles tentoon stellen. Maar om af te sluiten toch nog even een render van Hudson Yards, waarvan ik vooral de rechtse torens adoreer.

hudson-yards-nyc-east-yards-dv-mir-122012.jpg

Geplaatst:
comment_1990732

Het zal waarschijnlijk heel dom klinken, maar hebben die nieuwe WTC torens nou een extra beveiliging tegen bijvoorbeeld vliegtuigen?

Of is er een bepaald nood plan als er een vliegtuig in een bepaalde zone komt?

Aangezien ze waarschijnlijk iets als 11 september niet willen herhalen.

Geplaatst:
  • Auteur
comment_1990824

Ik weet in ieder geval wel dat 1 WTC bombestendig is (één van de redenen van de hoge kost van het gebouw) maar "bombestendig" is natuurlijk een zeer relatief woord. Laten we stellen dat de gemiddelde kolom toch enkele kilo's aan Torpex of TNT zal overleven voor aleer die het zal begeven. Ik denk trouwens niet dat het mogelijk is om een gebouw echt veilig te maken als het aankomt op aanslagen en vliegtuigen. Of je moet je gebouw een loden gevel geven, maar dat is niet het meest aangename natuurlijk :D

Geplaatst:
  • Auteur
comment_1991239

Wat bedoel je precies met vliegtuig activiteit? Het is en blijft Lower Manhattan, daar passeren elke dag wel hopen aan vliegtuigen (het zij binnen een bepaalde afstand) :puh:

Geplaatst:
comment_1991240

Tja, beetje onzin als je het mij vraagt. Alsof dat nog eens zal gebeuren... En als dat zou gebeuren, en het is bombestendig, dan wijken ze wel uit naar een van de andere torens die dat niet zijn :puh:

Bewerkt: door commando

Geplaatst:
  • Auteur
comment_1991245

Nou ja, het hoort een beetje bij de "heropstand van de VS na 9/11" hè. Het zou niet zo sociaal aanvaard zijn mocht 1 WTC niet bombestendig zijn, of het nu nuttig zou zijn of niet, het gaat hem hier meer over de symboliek erachter. Hetzelfde voor mogelijke aanslagen. Er zijn in New York genoeg torens om in te vliegen (of een andere aanslag om te plegen) maar als terroristische groepering wil je meer dan enkel materiële schade toerichten en daar zijn gebouwen met een monumenten-status doelwit, 1 WTC voorop.

Geplaatst:
comment_1991248

Architectuur, leuk dat hiervoor een topic is! Heeft me altijd al enigzins geboeid, nooit wat mee gedaan eigenlijk.

Ik ben vele malen langs dit gebouw (de Apenrots in Groningen) gereden. Echt mooi.

Groningenzuid13.jpg

Ook hebben vuurtorens mij altijd geïnteresseerd.

Ziehier een juweeltje uit Oostende:

425812255_b86fa73c80.jpg

Maasvlakte:

MaasvlakteNLD.jpg

En ten slotte Noordwijk:

foto02.jpg

Had vroeger m'n hele kamer volhangen met posters en kaarten van vuurtorens :puh:

Bewerkt: door Foreigner97

• 1 maand later...
Geplaatst:
  • Auteur
comment_2003735

p1030173x.jpg

2012

Aah, één van die weinige momenten waar een zelfgenomen foto van pas komt. Even ter informatie, hier ziet u de The Shard in Londen zoals die dat was in 2011, april 2011 om exact te zijn. Nou het ondertussen toch al een weekje 2013 is wil ik eens terugkijken op 2012 en de projecten die mij (en anderen) wel zijn opgevallen.

7723816924_bf44a7d3ab_b.jpg

The Shard, Londen

Ja hoor, hier is die dan, meer dan een jaar nadat ik er foto's van had gemaakt was Europa's hoogste gebouw klaar (om enkele maanden later te worden voorbijgestoken door Mercury City) en werd het gebruikt als één van de Londense iconen voor de Olympics. Gelegen op Southwark (naast de Guy's Hospital) en ook niet al te ver van de London Eye overschaduwt het in feite alles in heel Londen, tevens het duurste gebouw ooit. Er is omwille van het vrij unieke design ook al vaak de vergelijking gemaakt met Barad-Dûr (Sauron's Tower) maar zelf vind ik het wel een prachtig gebouw, ook omdat ik het zelf heb mogen aanschouwen in aanbouw en hopelijk binnenkort nog eens nu het af is.

pdxn3.jpg

Kingkey 100, Shenzhen

Wie ooit de moeite heeft genomen om de openingspost door te lezen zal dit gebouw dan wel al hebben zien voorbijkomen, maar dan vanuit een andere hoek Voor mij is het simpelweg het mooiste gebouw van 2012 en als ik wat ga verderkijken ook gewoon het mooiste moderne gebouw. Ja, de uitspraak van de naam kan hier en daar wel een glimlach te voorschijn toveren, maar dat nemen we er dan ook maar even bij zeker.

439px-Devon_energy_center.JPG

Devon Center, Kansas City

Wat is de reden dat ik speciaal dit gebouw heb opgenomen in de lijst? Wel om te beginnen is het vloerplan opgebouwt vanaf een driehoek en ik heb nu éénmaal wel een voorliefde voor driehoekig-achtige gebouwen. Daarbij is het uiteindelijke resultaat ook zeker niet mis, een beetje een massief gebouw, maar zeker wel een mooie top. Is ook direct met voorsprong het hoogste gebouw uit Kansas geworden.

GEMGAFWE.jpg

Arteveldetoren, Gent

Ingehuldigt als Vlaanderen's hoogste (kantoor)gebouw. Niet dat op dat vlak de concurrentie echt competitief is. De Artveldetoren (eerst de MG Tower) staat in de lus van een snelwegafrit en ligt in feite vrij ver van centrum-Gent verwijdert. Zeker geen misse toren, maar zijn locatie is toch wel wat... misplaatst?

jubi20120729e.jpg

Ministerie van Binnenlandse Zaken, Den Haag

Den Haag wordt door velen vaak niet echt als een aangename stad gezien, voornamelijk veroorzaakt door de aanwezigheid van Justitie, Parlement en Regering. Maar als het op deze 2 en een halve torens aankomt zijn de meningen vaak wel vrij positief. In feite is het neo-Art Deco en het is gelukkig degelijk uitgevoerd. Vrij massieve torens wel, maar je kunt niet alles hebben.

zjgsvp.jpg

Porta Nuova Garibaldi, Milaan

Dan mogen ze nog 8 miljoen foto's hebben genomen van dit gebouw daar in Milaan, dan zit er geen één tussen waar dat gebouw er volledig opstaat op een degelijke manier. Maar ja, is ook best moeilijk, het is rond een centraal punt opgebouwt en draait er dus als een slang rond. Hoewel ik niet elk project in Milaan zo goed vind heeft de Garibaldi toch wel iets speciaals, iets iconisch. De grote mast op de top helpt natuurlijk, lichtjes té groot misschien, maar ja. Heb het net als The Shard ook al zelf mogen aanschouwen in aanbouw.

7704069592_0a81d1a019_z.jpg

Stratford, Londen

In een jaar als dit, waar de Olympische Spelen één van de grootste evenementen was, mag het Olympisch park in Stratford toch niet ontbreken? Hier in beeld is het centrale stadium (waarvan de concrete naam me even ontglipt) en de Arcelor Orbit te zien. Vele delen van het Olympisch park zijn ondertussen al terug afgebroken. Het is misschien niet het design dat het zo'n mooi project maakt, maar wel hoe de Olympische Spelen toch nog nuttig zijn gebruikt voor de stad. Zo mogen er nog worden gebouwt van mij...

8277427606_399d60c504_b.jpg

Abrai Al-Bait Endowment, Mekka

Heb even gezocht naar een goede foto van dit ding, het is nu éénmaal vrij moeilijk aangezien toegang tot bij het gebouw wordt ontzegt aan niet-Islamieten waardoor het aantal foto's vrij beperkt is, maar ik denk dat ik wel nog een goede foto heb gevonden. Ik heb nog steeds hetzelfde pleidooi als vorige keer. Het maakt mij niet uit of je nu gelovig bent of niet, maar dit gebouw smijt toch een hele cultuur letterlijk aan zijn voeten neer. Heel het Endowment-project is ook maar ontworpen om zoveel mogelijk geld uit de bedevaarders te kloppen... Ja, binnen enkele decennia zullen Arabische historici met schaamte terugkijken naar deze periode, ongetwijfelt...

Nou ja, dat was 2012 in gebouwen voor mij, wat hebben jullie zoal ervaren? :D

Geplaatst:
  • Auteur
comment_2003967

Jottem wat een vraag.

Ik weet dat in het Midden-Oosten momenteel (te) veel wordt geëxperimenteerd met modernisme-art deco-islamitische symbolen. Die 3 gecombineerd heeft naar mijn weten geen naam en ik hoop dat het ook nooit zo populair wordt dat het een naam krijgt en dat het bij enkelingen blijft want het is gewoon spuuglelijk. De Abraj Al-Bait is er eentje van. Je gaat toch geen gebouw van 600 meter neerpoten om vervolgens er een klok op te meppen van 80x80m en een gigantische crescent moon? Je kunt spreken van symboliek, maar ik noem het in dit geval kitsch.

In Japan lijkt het dat men gewoon nog altijd wastzit in de jaren 80', waar ze gewoon de ene modernistische blok na de andere neersmijten, tegenwoordig ook wel vaker een post-modernistisch gebouw. Maar Japan is wel vrij gekend voor een wegwerpcultuur te hebben als het op gebouwen aankomt (neem dat maar letterlijk)

In China bouwt men momenteel vooral experimenteel, uitzoeken van vele verschillende vormen, vaak nog nooit gezien in de rest van de wereld. Wat resulteerd in de meest afzichtelijke gedrochten die er bestaan... Gelukkig bestaan er naast die rampen ook nog daadwerkelijk mooie projecten, die zijn gelukkig ook het beste gekend, maar als je ooit een Chinese stad zou bezoeken, verwacht dan zeker niet continu prachtige gebouwen. Voor mij is bijvoorbeeld de Kingkey 100 in Shenzhen een prachtig gebouw, maar dat maakt de stad er niet beter op. China zit in een building boom waar het belangrijker is om een gebouw snel recht te zetten, bijgevolg wordt de kwaliteit van het gebouw achterwege gelaten. De eerste renovatie en herontwikkelingen zijn ondertussen al bezig (building boom is nog geen 10 jaar bezig...) Hebben ze net als in Saoudi-Arabië ook een totaal gebrek aan respect voor een culturele erfenis...

In Zuid-Amerika is er minder geëxperimenteer, daar zetten ze gewoon vrij straight-to-the-point spuuglelijke gebouwen én prachtige. Hoewel ik moet zeggen dat het aantal mooie gebouwen/projecten niet al te groot is. Ze zijn er ook veel realistischer dan in het Midden-Oosten/China, wordt gebouwt op vraag in plaats van utopie.

In Noord-Amerika en Europa bouwt men ondertussen gewoon verder op vraag, voornamelijk post-modernisme, deconstructionisme (is daadwerkelijk een stijl) en "internationaal". Dat laatste is gewoon een naam voor neo-modernisme maar dan met wat meer aandacht voor het design. Misschien moet ik eens een stukje doen over projecten in Nederland, er zitten er echt hilarische tussen, dat kan ik toch al zeggen.

Geen echte algemene trend dus, alhoewel op sommige vlakken wel wat gekeken wordt naar natuurlijke vormen, wat vaak tot compleet afzichtelijke ontwerpen leidt.

Maar het kan ook goed uitgevoerd worden.

• 2 maanden later...
Geplaatst:
  • Auteur
comment_2027747

487046066_050225f8e4.jpg?v=0

Belgium's Tallest

Na een lange tijd niks te hebben gedaan had ik eens zin om hier weer eens iets bij te voegen. Gelijk iets dat ik de laatste weken nog eens zelf heb kunnen ervaren. Op één dag tijd heb ik alle 12 hoogste gebouwen van België gezien, op ee paar uur verschil zelfs maar. Eerlijk gezegd waren het zelfs de 20 hoogste, maar dan zou mijn lijst veels te lang worden.

beach_seafront_and_europacenter_building_ostend_belgium_photo_wiki.jpg

12.Europacentrum - 104m, Oostende

Aah het Europacentrum, afgeleverd in 1969 en ondertussen al 12 jaar de hoogste woontoren in het land van af het dak gemeten. Dat zijn natuurlijk vreemde gegevens als je ze zo vergelijkt, maar de vorige titelhouder is in 2001 afgebroken. Het Europacentrum is met voorsprong het hoogste gebouw ten Westen van Gent en een mooi richtpunt wanneer je met de auto de stad nadert.

51850101.jpg

11.WTC III, Brussel - 105m

Het ziet er eigenlijk toch wel iets ouder uit dan het echt is. Dit gebouw dateert van 1983 en was de 3e toevoeging aan het World Trade Center in Brussel (waarvan trouwens in het stukje "Modernisme" ook nog foto's zijn te vinden :$ ) De kans bestaat toch nog dat III na zovele jaren eenzaam op de sokkel te hebben gestaan zijn tweeling ook nog zal krijgen. Al zal dat eerder een post-modernistisch dat een modernistische blok zijn.

4181938835_236f0f789c_z.jpg

10.North Galaxy A & B - 107m, Brussel

De jongste 2 van de 7-ling in Quartier du Nord. Nog maar een goede 8 jaar oud en gebouwd om aan te sluiten op de al bestaande blokken. Ja, dat doen ze zeker. Zelfde dimensies, quasi dezelfde hoogte en een zelfde monotome gevel. Toch wel zeer typerend dat de "Regie der Gebouwen" net in deze torens is gezeteld. Wederom ook terug te vinden in het stukje "Modernisme".

32744297.jpg

9.Astro Tower - 107m, Brussel

Ja, hij ziet er vrij oud uit en dat is hij ook wel. De Astro is gebouwd in 1976 als kopie van broertje Madou (die trouwens te zien is in de weerspiegeling). Het is momenteel de oudste toren in Brussel die nog geen exterieure renovatie heeft meegemaakt en dat zie je ook wel. Maar het oranje glas heeft wel wat speciaals. Dit gebouw was ondermeer te zien in de serie "De Vijfhoek" als hoofdkartier van de fictieve firma "LBC". Te samen met broertje Madou vind ik dit een majestieuze tweeling.

129443986_932851635a_z.jpg?zz=1

8.Sint-Maartensdal - 112m, Leuven

Welkom bij de feitelijk hoogste woontoren van het land. Eigenlijk is hij maar 61 meter hoog maar de spits op het dak is ook nog eens 51 meter. Met de spits erbij is het momenteel met goede voorsprong het hoogste gebouw in Leuven, ik zie ze zo goed als dagelijks. Eigenlijk is dit de vreemd eend in de bijt, want het is een klasse kleiner dan alle andere gebouwen hier. Niet een klein beetje, maar in volume een 5 à 10-tal.

f13a2ec96b5afe30bf3ea55de18ae3e3_a528ae2394635e733c859fc2c729f762d01ee73a.jpg

7.Arteveldetoren - 119m, Gent-Sint-Denijs

Aha, de KBC-toren van Gent. De meeste Belgen zullen dit gebouw wel herkennen. Het is veelvoudig in het nieuws geweest als "Hoogste kantoorgebouw van Vlaanderen". Een leuke titel op dragen natuurlijk, maar wat heb je er aan als de tegenstand nauwelijks bestaat. De officiële tweede op de lijst is de KBC-toren in Antwerpen en daarna gaan we al naar nog kleinere gebouwtjes, competitie nihil dus. Interessant weetje: Het gebouw is in een afrit van de E40 gebouwd. Ja, dat leest u goed, in een afrit. U kunt dus letterlijk van de snelweg "bam" in het gebouw rijden. Nou ja, als je dat zou willen.

3975845860_aefa4002ac_z.jpg

6.Madou Plaza - 120m, Brussel

Zijn broertje hebben we al gehad, maar nu Madou zelf. Dit is de oudste toren in de lijst. Zou je misschien niet zeggen, maar hij is in 2004 "herbouwd". Oorspronkelijk was het dus een grijze 60'ies kantoortoren, een beetje als Astro maar dan minder interessant en karakteristiek. Ik hou van Madou Plaza, voor mij is het het mooiste moderne gebouw dat we in het land hebben. Niet al te groot, slank, strak en elegant. Om niet te vergeten dat hij samen met Astro ook gewoon prachtig is.

premiumoo.png

5.Premium Tower - ±125, Brussel

Het was nogal moeilijk om gokken hoe ver men nu zit met de bouw, maar dit moet een goede gok zijn. Het Europacentrum mag dan wel de hoogste woontoren van de moment zijn, Premium is er al enkele maanden overheen maar is nog niet klaar. Binnen een maand of 3-4 zal deze kanjer stoppen op 143 meter en daarmee de concurrentie ver achter zich laten. Het is de eerste woontoren(+90m) in het land sinds de jaren '70. We houden er hier nogal van om veel 80-85 meter hoge blokken neer te poten.

39366358.jpg

4.Belgacom Towers - 132m, Brussel

Nu ja, eigenlijk zijn de twee torens maar 102 meter hoog, maar het is die mast die het op 132 brengt. Eén van de herkenbare punten in Brussel en één van de weinige plekken in het land waar je altijd een Belgische vlag zult zien wapperen. Het gebouw is onderdeel van de 7-ling, ondertussen 25 jaar oud en dient nog steeds als de hoofdzetel van Belgacom. Ik vind die vlag wel leuk, lekker patriotistisch. Because 'Pelgium, that's why!

01_021.jpg

3.Tour Rogier - 137m, Brussel

Wie het stukje over het Europacentrum nog herinnert zal deze naam herkenbaar vinden. Dit is dan ook de vervanger voor "International Centre Rogier". Oorspronkelijk was dit de Dexia Tower, maar sinds het faillisement heeft het zijn andere naam overgenomen. Zelf vind ik dit een prachtig gebouw, het is veelzijdig en prachtig verlicht. Dat laatste is wat moeilijk uit te leggen, het gebouw verlicht zichzelf namelijk. Daarnaast staat er soms een controlepaneel op Place Rogier waardoor voorbijgangers zelf de verlichting kunnen bepalen. Op sommige momenten dient het gebouw zelfs als gigantische thermometer. Voorbeelden: -1--2--3--4-

Financietoren1.jpg

2.Tour Finances - 145m, Brussel

Gebouwd op de heuvel aan de kruidtuin in 1984 en "herbouwd" in 2005. Ja, dit is de centrale toren van de financiën zoals je wel al had kunnen raden. Te zien van overal in het stadscentrum en ook van ver daarbuiten. Komt altijd in het Nieuws als er iets te zeggen valt over de Financies van het land, maar buiten dat kent dit gebouw op zich niet een speciale geschiedenis. Iets wat niet kan gezegd worden over het terrein waar het op staat. Verlaten RAC. Wordt nu wel terug opgeknapt, maar het heeft er zo 30 jaar bijgelegen.

3730759518_117e3ab386.jpg

1.Tour du Midi - 150m, Brussel

Aah de Zuidertoren. Nee, ik vind de Franse naam toch leuker. Dit is een vrij speciaal gebouw. Gebouwd in 1966-1967 en het oudste gebouw in de lijst, toch nog steeds het hoogste. Sterker nog, dit was 5 jaar lang het hoogste gebouw van de Europese Unie. Waarom is het nog steeds het hoogste gebouw in het land? Nou, omdat er in Brussel een regeling geldt dat het verboden is om hoger te gaan dan de Tour du Midi. Omwille van hoogterestricties met de luchthaven, maar het gevolg begint stilletjesaan toch wel duidelijk te worden. Steeds meer gebouwen worden in de 145m-regionen gebouwd. Maar even over de toren zelf. Hij zweeft. Heel het gebouw wordt gedragen door de liftkern en is tot op de dag van vandaag nog steeds één van de hoogste gebouwen in de wereld met een basis die kleiner is dan zijn top.

Tja, ik vond dit leuk om doen. Misschien doe ik er ook nog wel eentje voor Nederland. Maar daar heb ik toch nog niet alles gezien. Tot volgende keer! :3

peit_manhattan_tour_dexia_en_bleue_et_bruxelles_heure_bleue_n2.jpg

Als we de verlichting mogen geloven is het 2 graden kouder dan het maandelijks gemiddelde.

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

Recent actief 0

• Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.