Jump to content

SCM Masterclass - Hoofdtopic


Dutchy3010

Recommended Posts

SCM Masterclass

Introductie

San Andreas never dies! Ten minste, niet als je zelf SA kunt modden. Met SCM scripten (CLEO scripten daaronder begrepen uiteraard!) kan je zelf het spel coden. De mogelijkheden daarmee zijn eindeloos.

Deze Masterclass wordt georganiseerd door @PatrickW en @Dutchy3010. Hierna zal ik ons kort introduceren. Patrick kwam ooit op het Engelse GTAForums.com aangewaaid ten tijde van GTA Vice City. Hij wilde een Parkeergarage maken van de "Marina" in VC, maar er werd hem verteld dat dat niet kon. Ongelooflijk maar waar: enige tijd later had Patrick de Marine Carpark mod gemaakt. Daarna kwam natuurlijk Hot Coffee, waarmee hij wereldwijde bekendheid haalde.

Vervolgens kwam modding op een iets lager pitje te staan, tot ikzelf, Dutchy3010, aan hem vroeg of hij mijn docent wilde zijn. Een leuke anekdote: ik had het hem al eerder gevraagd, maar hij dacht dat ik het niet zou kunnen leren. Geen programmeerkennis, helemaal niets. Tot ik zelf naar bepaalde opcodes ging kijken en ging uitvogelen hoe het werkte. Patrick stemde daarna in mij les te geven en ik was gedreven hem zijn ongelijk te bewijzen. Samen maakte we eerst Treasurehunt, een contest die zowel op GTAForum.nl als GTAForums.com een succes bleek. Vervolgens hadden we een contest op dit forum waarin leden hun eigen missie konden beschrijven en de beste won: General Dilemma. Deze missie, geschreven door @GTA-Sheep, werd gekozen tot de beste en die hebben wij daarna gecode. Maar waarschijnlijk de meest bekende en zeker de meest uitgebreide script-mod die ooit gemaakt is, is Design Your Own Mission. Inmiddels meer dan een half miljoen keer gedownload op GTAGarage en een grote community daaromheen is ontstaan. Wat we allemaal niet hadden kunnen dromen of denken. Inmiddels heb ik al een aardig rijtje mods staan, maar geen enkele heeft DYOM kunnen evenaren. In de verste verte niet.

Waarom nu dit verhaal? Allereerst om onszelf op mod-gebied voor te stellen. Ik kan me namelijk goed voorstellen dat jullie ons wel kennen, maar niet op het gebied van modding. Wat doen wij en wat hebben wij gedaan? Wij zijn in één woord: SCM-scripters. En we houden er nog van ook, daarom vinden we het zo jammer dat het vandaag de dag wat betreft coders uitsterft. Niet wat betreft downloads hoor, want DYOM heeft in 10 dagen tijd meer dan 5000 downloads gehaald. Maar wél wat betreft mensen die coden. Zeker nu GTA V uitkomt, denk ik dat er weer een markt is voor SCM-mods. Mensen die SA gaan herspelen, of mensen die mods gaan maken van mogelijkheden uit V (en die dus simuleren in SA).

Dus toen kwam het volgende idee bij me op: wat als Patrick en ik nu eens een Masterclass gaan geven? Mensen die willen coden, kunnen het zeker leren. Er is wel tijd, energie en doorzettingsvermogen voor nodig, maar ik ben ervan overtuigd dat als je die eigenschappen bezit, je scm-mods kan maken.

Hoe gaat het in zijn werk?

We gaan stap voor stap jullie leren om SCM te scripten. Dit doen we aan de hand van twee programma's: MSN (of het msn gedeelte van Skype) en Teamviewer. Teamviewer is een gratis programma, waardoor je mee kunt kijken in de computer van een ander. Zo hebben Patrick en ik ook samen kunnen coden, door de één simpelweg mee te laten kijken met de ander. Jullie zetten dat programma aan en Patrick of ik kunnen meekijken. Zo kunnen wij jullie het beste helpen!

Elke week zal een ander gedeelte van het SCM-coden behandeld worden. Dit zal gebeuren aan de hand van verscheidene (video) tutorials die we gemaakt hebben. Allereerst moet je een tutorial doorwerken, waarna je zelf aan de slag gaat. Het zal van de situatie afhangen of wij gelijk meehelpen, of dat wij eerst jullie zelf met de tutorial bezig laten zijn. Uiteraard kunnen jullie altijd met vragen bij ons terecht. Vervolgens moeten jullie elke week een kleine mod maken met de dingen die jullie geleerd hebben, welke op het forum wordt gepost. Daarnaast zullen we ook een topic bijhouden met screens van wat jullie allemaal geprobeerd hebben, om zo de overige forumleden op de hoogte te houden van jullie progressie.

Aan het einde zullen we nog een kleine wedstrijd houden. Iedereen maakt een mod, uiteraard bijgestaan door Patrick en mij maar door jullie zelf bedacht, en daar zal een winnaar uitkomen. Voor 50% zullen de leden op het forum dit cijfer bepalen, voor 50% zal het technisch door Patrick en mij beoordeeld worden. Uiteindelijk hebben jullie dus een mooie portfolio met een aantal kleine mods en een eindwerk! Maar of jullie nu winnen of niet: jullie verdienen al meer dan genoeg. Niet alleen zijn jullie aardig op weg om te kunnen coden, jullie hebben zo wellicht ook je eerste taal geleerd, waardoor later andere talen makkelijker te begrijpen zijn. En jullie hebben al een kleine portfolio!

In totaal zal het ongeveer een maand duren.

Leerdoelen

Leerdoelen week 1:

  • Installeren programma's en wegwijs worden.
  • Theorie: structuren en variabelen.
  • Praktijk: spawnen van actors (met wapens en andere eigenschappen) en vehicles (zowel normale als cargenerators).

Leerdoelen week 2:

  • Functionaliteit bouwen in gestripte scm
  • Objecten, pickups, markers en spheres.

Leerdoelen week 3:

  • CLEO week
  • Theorie achter CLEO
  • Schrijven van een CLEO script

Wat kost het?

Je krijgt niets voor niets. Dit dus ook niet. Belangrijkste ingrediënten: Tijd, doorzettingsvermogen en enthousiasme. Wij vragen er uiteraard niets voor (in geldtermen althans), maar eisen wel enthousiasme. Als je het niet begrijpt, ben ik bereid om het keer op keer uit te leggen. Maar als je gewoonweg niet wilt, dan houdt het bij mij ook op en stoppen we met de Masterclass. Lijkt me een hele redelijke eis, nietwaar?

Wie mag zich inschrijven en hoe?

Iedereen mag zich inschrijven, maar als je al redelijk kunt scm-scripten is het wellicht niets voor jou. Inschrijven kan door hieronder een post te plaatsen. Wij zullen echter niet meer dan 5 leden kunnen toelaten tot deze Masterclass. Als er meer dan 5 leden reageren, zullen we helaas moeten kiezen.

Wanneer jullie vragen, opmerkingen of wat dan ook hebben, hoor ik het graag. smile3.gif

Link to comment
Delen op andere websites

  • Reacties 37
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • Dutchy3010

    16

  • Kloep

    4

  • .Sharingan

    2

  • Foreigner97

    2

Top jongens! :tu: Dat is zeker vanaf de basis, dat is juist de bedoeling. Je kunt geen super moeilijke mod maken na een maandje, maar je hebt iig de basis waaruit je verder kunt gaan door mods te maken. En het hangt ook heel erg af van hoe jullie erin staan hoe snel je het leert trouwens. Omdat het persoonlijk uitgelegd wordt, zullen we daar beginnen waar begonnen moet worden. :)

Link to comment
Delen op andere websites

Mooi, dat is precies wat ik zoek en nodig heb. Ik verwacht ook zeker niet dat ik na die maand een top modder bem. ^^ Is het overigens een voordeel als je al wat ervaring hebt met bv PHP, of lijkt dit totaal niet op elkaar?

Link to comment
Delen op andere websites

Ik zou me graag willen aanmelden. Goede hoofdpost trouwens. :) Lijkt me erg gaaf om in ieder geval de basis te leren. Heb het zelf ook een paar keer geprobeerd maar ik stopte helaas. Deze keer wil ik er wel voor gaan! :Y

Bewerkt: door Cabyon
Link to comment
Delen op andere websites

Verschilt lua erg van scm scripten?

Nope. SCM. :)

EDIT:

Whaha, snel je post aangepast, Whoopi? Bij mij staat er nog " Geen lua he ? "...

Weet eigenlijk niet goed hoeveel LUA op SCM lijkt, maar LUA is in ieder geval veel gestructureerder. Maar het zal er vast wel enigszins op lijken.

Link to comment
Delen op andere websites

Leuk initiatief, lijkt mij erg leuk om een keertje te leren modden. Wanneer gebeurt dit? Ik heb het nu namelijk erg druk met school en dergelijke, waardoor ik komende twee weken helaas geen tijd heb hiervoor.

Bewerkt: door Foreigner97
Link to comment
Delen op andere websites

Als we genoeg mensen hebben, gaat het beginnen... Dus misschien vanavond al (heb nogal wat enthousiaste mensen over de vloer, haha). :puh: Maar we zullen de updates posten en ik zal ook alle belangrijke vragen noteren, zodat je het altijd zelf kunt proberen. :)

(En als je het écht heel graag wil, dan kan ik ook wel een uitzondering voor je maken en het je alsnog leren buiten dit om, op dezelfde manier maar zonder die uiteindelijke contest :))

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.

×
×
  • Create New...