Zoals inmiddels gebruikelijk: Voorpret als onderdeel van MAF op de frontpage!
Nog nooit eerder toonde Rockstar Games een gameplay-video van een Grand Theft Auto-game aan het grote publiek, maar deze week was het dan eindelijk zover. Vier minuten en vijftig seconden videomateriaal, vergezeld door een voice-over van een vrouw waarvan ik mezelf - afgaande op haar stem - afvraag of ze überhaupt weet hoe een PlayStation 3-controller eruit ziet. Maar goed, dat terzijde. Zij opende haar zegje met de zin "With Grand Theft Auto 5, Rockstar have tried to re-imagine the open world game in a number of ways." Één van de gameplay-onderdelen waar we veel van te zien kregen is misschien wel één van de belangrijkste onderdelen van een game: de Heads-Up Display. Oftewel:
DE HUD
De radar
Sinds GTA III is de radar het enige onderdeel van de HUD dat altijd prominent op je scherm aanwezig is geweest wanneer zich geen cutscene afspeelt. Sinds diezelfde game kennen wij deze radar dan ook als een ronde minimap in de linkeronderhoek van je beeldscherm. Enkele maanden geleden gingen er al geruchten dat de radar van GTA V niet meer rond zou zijn, maar rechthoekig. Dankzij de gameplay-video is dit gerucht nu daadwerkelijk bevestigd. Onder deze rechthoekige radar bevinden zich drie balkjes: een groene, een blauwe en een gele. De groene staat logischerwijs voor de hoeveelheid health, de blauwe voor armor en de gele voor hoe lang je je special skill nog kan gebruiken. Een andere noemenswaardige verandering is dat de radar niet altijd meer een top down view heeft. Zodra je je in een voertuig bevindt, of dat nu een vliegtuig of een auto is, gaat de radar dichter bij de grond hangen zodat je een view krijgt die wij kennen van de GPS. En als dat nog niet genoeg was: in GTA V verschijnt er nu ook een rode cirkel wanneer je schiet of dingen tot ontploffing brengt, welk aangeeft tot waar het geluid van eerdergenoemde acties te horen is.
Links: De radar met top down view | Midden: In een helikopter bevindt de radar zich lager bij de grond | Rechts: De roodgekleurde cirkel geeft aan tot waar je schoten te horen zijn
Characters-menu
Een ander onderdeel van de game die we in de gameplay-video voor het eerst te zien kregen was het mechanisme van het veranderen naar een andere protagonist. Meteen was te zien hoe ontzettend soepel en mooi dit gebeurde, maar daar ga ik het nu niet over hebben. Waar ik het wel over ga hebben is het menu dat tevoorschijn komt wanneer je een ander character wilt selecteren. Dat menu toont namelijk alle skills en in hoeverre je op dat moment gevorderd bent in die skills. Zo zien we nogmaals bevestigd worden wat we al wisten: Michael is bijzonder goed in schieten en stealth, Franklin is vanwege zijn baan bij een autohandelaar zeer goed in autorijden en Trevor is krachtig en een echte piloot. Deze skills kunnen overigens allemaal verbeterd worden naar mate je ervaring opdoet en oefent.
Verder is te zien dat de protagonisten allemaal hun eigen kleur hebben gekregen. Blauw voor Michael, groen voor Frankin en oranje voor Trevor. Een leuk detail dat sommigen van jullie misschien niet is opgevallen, is dat wanneer er uit- of ingezoomd wordt op de protagonist tijdens het switchen, het overzicht van de map op dat moment ook echt gekleurd wordt in de kleur van die protagonist, zoals hieronder te zien is. Het vierde driehoekje dat niet wordt bezet door één van de protagonisten is bedoeld voor je multiplayer-character, zodat je snel en soepel over kunt schakelen naar Grand Theft Auto Online, waar Rockstar ons binnenkort meer over gaat vertellen. Waar de 83 days in dat driehoek voor staat is onduidelijk. Het lijkt haast alsof je nog 83 dagen moet wachten totdat je online kunt spelen, maar dat lijkt me sterk.
Boven: De drie protagonisten en hun skills | Onder: De map krijgt de kleur van de desbetreffende protagonist tijdens het switchen
Wapenwiel
Het wapenwiel werd door Rockstar Games geïntroduceerd in Red Dead Redemption en is in GTA V de vervanger van het wapenvierkantje rechtsboven op je scherm. Al eerder werd door Rockstar bevestigd dat dit het geval zou zijn en in de gameplay-video kwam hij dan ook gelukkig snel voorbij. Het wiel zorgt ervoor dat je veel sneller kunt wisselen: in plaats van dat je alle wapens langs moet om naar een bepaald wapen te komen kan je nu je wapenwiel openen, een tikje geven in de juiste richting en je haalt het andere wapen tevoorschijn. Dankzij het wapenwiel konden we ook al enkele attachments (onderdelen die je op je wapen kan zetten waardoor je een krachtiger of stiller wapen krijgt) zien. Zo had Franklin's AP Pistol een extended clip (meer munitie) en zijn Carbine Rifle, zoals je hieronder kunt zien, een extended clip en grip. Dat laatste zorgt ervoor dat de Accuracy verbeterd wordt.
Tijdens het selecteren van de wapens kwamen ook de statistics van de wapens voorbij, iets wat nieuw is in GTA. Zoals ik hierboven al beschreef kunnen deze verbeterd worden door je wapens te customizen. Dit kan onder andere gebeuren door extended clips, grips, flaslights en scopes.
Het wapenwiel en de statistics
Andere onderdelen
Dan nog enkele onderdelen van de HUD die niet altijd zichtbaar, maar wel al sinds de allereerste GTA aanwezig zijn. Zo staat het Wanted Level nog steeds lekker rechtsbovenin. De enige verandering daarin is dat we de zesde ster niet meer zullen zien: het maximaal haalbare level in GTA V is teruggebracht naar vijf sterren. Ook de hoeveelheid geld die je met je meedraagt staat rechtsbovenin en is zichtbaar op plaatsen waar je het uit kan geven (zoals kledingwinkels of garages) en wanneer je in het eerder beschreven character-menu terechtkomt. Dan hebben we nog de hoeveelheid munitie die je met je meedraagt. Je raadt het al: rechtsbovenin. Een klein detail, maar wel leuk om te vermelden, is dat Rockstar bijna alles aan de HUD veranderd heeft, maar het Wanted Level, het geld en de munitie staan nog steeds in hetzelfde lettertype en op dezelfde plek (weliswaar iets verder naar de hoek geschoven) als in GTA IV.
Een nieuwe weg
Ik weet niet hoe vaak ik nu al heb gezegd dat Rockstar Games met GTA V een compleet nieuwe weg in slaat, maar ik heb geen andere keuze dan het nu weer te zeggen. Na twaalf jaren van trouwe dienst wordt afscheid genomen van zowel de ronde radar als het wapenvierkant, en overgestapt op een rechthoekige radar en het wapenwiel. Het is misschien allemaal even wennen, maar met uitzondering van nostalgische gevoelens die ons zullen achtervolgen zijn het wat mij betreft allebei verbeteringen. Met GTA V gaat Rockstar de lat niet alleen heel hoog leggen voor de concurrentie, maar ook voor zichzelf, want het begint er meer en meer op te lijken dat het heel moeilijk gaat worden om GTA V te overtreffen. Met op het moment van publiceren van dit artikel nog twee maanden en vier dagen te gaan, moeten we maar afwachten of onze hooggespannen verwachtingen terecht zullen zijn. Bedankt voor het lezen, en volgende week zijn we er weer met een nieuwe Voorpret, tot dan!
Vergeet uiteraard niet om de rest van de MAF van deze week te lezen.
Deze rubriek is geschreven door @Die Hard
Zoals inmiddels gebruikelijk: Voorpret als onderdeel van MAF op de frontpage!
Nog nooit eerder toonde Rockstar Games een gameplay-video van een Grand Theft Auto-game aan het grote publiek, maar deze week was het dan eindelijk zover. Vier minuten en vijftig seconden videomateriaal, vergezeld door een voice-over van een vrouw waarvan ik mezelf - afgaande op haar stem - afvraag of ze überhaupt weet hoe een PlayStation 3-controller eruit ziet. Maar goed, dat terzijde. Zij opende haar zegje met de zin "With Grand Theft Auto 5, Rockstar have tried to re-imagine the open world game in a number of ways." Één van de gameplay-onderdelen waar we veel van te zien kregen is misschien wel één van de belangrijkste onderdelen van een game: de Heads-Up Display. Oftewel:
DE HUD
De radar
Sinds GTA III is de radar het enige onderdeel van de HUD dat altijd prominent op je scherm aanwezig is geweest wanneer zich geen cutscene afspeelt. Sinds diezelfde game kennen wij deze radar dan ook als een ronde minimap in de linkeronderhoek van je beeldscherm. Enkele maanden geleden gingen er al geruchten dat de radar van GTA V niet meer rond zou zijn, maar rechthoekig. Dankzij de gameplay-video is dit gerucht nu daadwerkelijk bevestigd. Onder deze rechthoekige radar bevinden zich drie balkjes: een groene, een blauwe en een gele. De groene staat logischerwijs voor de hoeveelheid health, de blauwe voor armor en de gele voor hoe lang je je special skill nog kan gebruiken. Een andere noemenswaardige verandering is dat de radar niet altijd meer een top down view heeft. Zodra je je in een voertuig bevindt, of dat nu een vliegtuig of een auto is, gaat de radar dichter bij de grond hangen zodat je een view krijgt die wij kennen van de GPS. En als dat nog niet genoeg was: in GTA V verschijnt er nu ook een rode cirkel wanneer je schiet of dingen tot ontploffing brengt, welk aangeeft tot waar het geluid van eerdergenoemde acties te horen is.
Links: De radar met top down view | Midden: In een helikopter bevindt de radar zich lager bij de grond | Rechts: De roodgekleurde cirkel geeft aan tot waar je schoten te horen zijn
Characters-menu
Een ander onderdeel van de game die we in de gameplay-video voor het eerst te zien kregen was het mechanisme van het veranderen naar een andere protagonist. Meteen was te zien hoe ontzettend soepel en mooi dit gebeurde, maar daar ga ik het nu niet over hebben. Waar ik het wel over ga hebben is het menu dat tevoorschijn komt wanneer je een ander character wilt selecteren. Dat menu toont namelijk alle skills en in hoeverre je op dat moment gevorderd bent in die skills. Zo zien we nogmaals bevestigd worden wat we al wisten: Michael is bijzonder goed in schieten en stealth, Franklin is vanwege zijn baan bij een autohandelaar zeer goed in autorijden en Trevor is krachtig en een echte piloot. Deze skills kunnen overigens allemaal verbeterd worden naar mate je ervaring opdoet en oefent.
Verder is te zien dat de protagonisten allemaal hun eigen kleur hebben gekregen. Blauw voor Michael, groen voor Frankin en oranje voor Trevor. Een leuk detail dat sommigen van jullie misschien niet is opgevallen, is dat wanneer er uit- of ingezoomd wordt op de protagonist tijdens het switchen, het overzicht van de map op dat moment ook echt gekleurd wordt in de kleur van die protagonist, zoals hieronder te zien is. Het vierde driehoekje dat niet wordt bezet door één van de protagonisten is bedoeld voor je multiplayer-character, zodat je snel en soepel over kunt schakelen naar Grand Theft Auto Online, waar Rockstar ons binnenkort meer over gaat vertellen. Waar de 83 days in dat driehoek voor staat is onduidelijk. Het lijkt haast alsof je nog 83 dagen moet wachten totdat je online kunt spelen, maar dat lijkt me sterk.
Boven: De drie protagonisten en hun skills | Onder: De map krijgt de kleur van de desbetreffende protagonist tijdens het switchen
Wapenwiel
Het wapenwiel werd door Rockstar Games geïntroduceerd in Red Dead Redemption en is in GTA V de vervanger van het wapenvierkantje rechtsboven op je scherm. Al eerder werd door Rockstar bevestigd dat dit het geval zou zijn en in de gameplay-video kwam hij dan ook gelukkig snel voorbij. Het wiel zorgt ervoor dat je veel sneller kunt wisselen: in plaats van dat je alle wapens langs moet om naar een bepaald wapen te komen kan je nu je wapenwiel openen, een tikje geven in de juiste richting en je haalt het andere wapen tevoorschijn. Dankzij het wapenwiel konden we ook al enkele attachments (onderdelen die je op je wapen kan zetten waardoor je een krachtiger of stiller wapen krijgt) zien. Zo had Franklin's AP Pistol een extended clip (meer munitie) en zijn Carbine Rifle, zoals je hieronder kunt zien, een extended clip en grip. Dat laatste zorgt ervoor dat de Accuracy verbeterd wordt.
Tijdens het selecteren van de wapens kwamen ook de statistics van de wapens voorbij, iets wat nieuw is in GTA. Zoals ik hierboven al beschreef kunnen deze verbeterd worden door je wapens te customizen. Dit kan onder andere gebeuren door extended clips, grips, flaslights en scopes.
Het wapenwiel en de statistics
Andere onderdelen
Dan nog enkele onderdelen van de HUD die niet altijd zichtbaar, maar wel al sinds de allereerste GTA aanwezig zijn. Zo staat het Wanted Level nog steeds lekker rechtsbovenin. De enige verandering daarin is dat we de zesde ster niet meer zullen zien: het maximaal haalbare level in GTA V is teruggebracht naar vijf sterren. Ook de hoeveelheid geld die je met je meedraagt staat rechtsbovenin en is zichtbaar op plaatsen waar je het uit kan geven (zoals kledingwinkels of garages) en wanneer je in het eerder beschreven character-menu terechtkomt. Dan hebben we nog de hoeveelheid munitie die je met je meedraagt. Je raadt het al: rechtsbovenin. Een klein detail, maar wel leuk om te vermelden, is dat Rockstar bijna alles aan de HUD veranderd heeft, maar het Wanted Level, het geld en de munitie staan nog steeds in hetzelfde lettertype en op dezelfde plek (weliswaar iets verder naar de hoek geschoven) als in GTA IV.
Een nieuwe weg
Ik weet niet hoe vaak ik nu al heb gezegd dat Rockstar Games met GTA V een compleet nieuwe weg in slaat, maar ik heb geen andere keuze dan het nu weer te zeggen. Na twaalf jaren van trouwe dienst wordt afscheid genomen van zowel de ronde radar als het wapenvierkant, en overgestapt op een rechthoekige radar en het wapenwiel. Het is misschien allemaal even wennen, maar met uitzondering van nostalgische gevoelens die ons zullen achtervolgen zijn het wat mij betreft allebei verbeteringen. Met GTA V gaat Rockstar de lat niet alleen heel hoog leggen voor de concurrentie, maar ook voor zichzelf, want het begint er meer en meer op te lijken dat het heel moeilijk gaat worden om GTA V te overtreffen. Met op het moment van publiceren van dit artikel nog twee maanden en vier dagen te gaan, moeten we maar afwachten of onze hooggespannen verwachtingen terecht zullen zijn. Bedankt voor het lezen, en volgende week zijn we er weer met een nieuwe Voorpret, tot dan!
Vergeet uiteraard niet om de rest van de MAF van deze week te lezen.
Voorgaande edities Voorpret:
Landschappen - Los Santos River - Snelwegen - De Blueprint van Los Santos - Los Angeles - Omgeving - Heists - Screenshot-analyse - Bezienswaardigheden - Gangs
Dit bericht delen
Link naar bericht
Delen op andere websites