Jump to content
Die Hard

Voorpret - De HUD


gallery_7284_229_48603.jpg

Deze rubriek is geschreven door @Die Hard

Zoals inmiddels gebruikelijk: Voorpret als onderdeel van MAF op de frontpage!

Nog nooit eerder toonde Rockstar Games een gameplay-video van een Grand Theft Auto-game aan het grote publiek, maar deze week was het dan eindelijk zover. Vier minuten en vijftig seconden videomateriaal, vergezeld door een voice-over van een vrouw waarvan ik mezelf - afgaande op haar stem - afvraag of ze überhaupt weet hoe een PlayStation 3-controller eruit ziet. Maar goed, dat terzijde. Zij opende haar zegje met de zin "With Grand Theft Auto 5, Rockstar have tried to re-imagine the open world game in a number of ways." Één van de gameplay-onderdelen waar we veel van te zien kregen is misschien wel één van de belangrijkste onderdelen van een game: de Heads-Up Display. Oftewel:

DE HUD

De radar

Sinds GTA III is de radar het enige onderdeel van de HUD dat altijd prominent op je scherm aanwezig is geweest wanneer zich geen cutscene afspeelt. Sinds diezelfde game kennen wij deze radar dan ook als een ronde minimap in de linkeronderhoek van je beeldscherm. Enkele maanden geleden gingen er al geruchten dat de radar van GTA V niet meer rond zou zijn, maar rechthoekig. Dankzij de gameplay-video is dit gerucht nu daadwerkelijk bevestigd. Onder deze rechthoekige radar bevinden zich drie balkjes: een groene, een blauwe en een gele. De groene staat logischerwijs voor de hoeveelheid health, de blauwe voor armor en de gele voor hoe lang je je special skill nog kan gebruiken. Een andere noemenswaardige verandering is dat de radar niet altijd meer een top down view heeft. Zodra je je in een voertuig bevindt, of dat nu een vliegtuig of een auto is, gaat de radar dichter bij de grond hangen zodat je een view krijgt die wij kennen van de GPS. En als dat nog niet genoeg was: in GTA V verschijnt er nu ook een rode cirkel wanneer je schiet of dingen tot ontploffing brengt, welk aangeeft tot waar het geluid van eerdergenoemde acties te horen is.

gallery_7284_229_17390.jpggallery_7284_229_21459.jpggallery_7284_229_11386.jpg

Links: De radar met top down view | Midden: In een helikopter bevindt de radar zich lager bij de grond | Rechts: De roodgekleurde cirkel geeft aan tot waar je schoten te horen zijn

Characters-menu

Een ander onderdeel van de game die we in de gameplay-video voor het eerst te zien kregen was het mechanisme van het veranderen naar een andere protagonist. Meteen was te zien hoe ontzettend soepel en mooi dit gebeurde, maar daar ga ik het nu niet over hebben. Waar ik het wel over ga hebben is het menu dat tevoorschijn komt wanneer je een ander character wilt selecteren. Dat menu toont namelijk alle skills en in hoeverre je op dat moment gevorderd bent in die skills. Zo zien we nogmaals bevestigd worden wat we al wisten: Michael is bijzonder goed in schieten en stealth, Franklin is vanwege zijn baan bij een autohandelaar zeer goed in autorijden en Trevor is krachtig en een echte piloot. Deze skills kunnen overigens allemaal verbeterd worden naar mate je ervaring opdoet en oefent.

Verder is te zien dat de protagonisten allemaal hun eigen kleur hebben gekregen. Blauw voor Michael, groen voor Frankin en oranje voor Trevor. Een leuk detail dat sommigen van jullie misschien niet is opgevallen, is dat wanneer er uit- of ingezoomd wordt op de protagonist tijdens het switchen, het overzicht van de map op dat moment ook echt gekleurd wordt in de kleur van die protagonist, zoals hieronder te zien is. Het vierde driehoekje dat niet wordt bezet door één van de protagonisten is bedoeld voor je multiplayer-character, zodat je snel en soepel over kunt schakelen naar Grand Theft Auto Online, waar Rockstar ons binnenkort meer over gaat vertellen. Waar de 83 days in dat driehoek voor staat is onduidelijk. Het lijkt haast alsof je nog 83 dagen moet wachten totdat je online kunt spelen, maar dat lijkt me sterk.

gallery_7284_229_26023.jpggallery_7284_229_36223.jpggallery_7284_229_36005.jpg

Boven: De drie protagonisten en hun skills | Onder: De map krijgt de kleur van de desbetreffende protagonist tijdens het switchen

Wapenwiel

Het wapenwiel werd door Rockstar Games geïntroduceerd in Red Dead Redemption en is in GTA V de vervanger van het wapenvierkantje rechtsboven op je scherm. Al eerder werd door Rockstar bevestigd dat dit het geval zou zijn en in de gameplay-video kwam hij dan ook gelukkig snel voorbij. Het wiel zorgt ervoor dat je veel sneller kunt wisselen: in plaats van dat je alle wapens langs moet om naar een bepaald wapen te komen kan je nu je wapenwiel openen, een tikje geven in de juiste richting en je haalt het andere wapen tevoorschijn. Dankzij het wapenwiel konden we ook al enkele attachments (onderdelen die je op je wapen kan zetten waardoor je een krachtiger of stiller wapen krijgt) zien. Zo had Franklin's AP Pistol een extended clip (meer munitie) en zijn Carbine Rifle, zoals je hieronder kunt zien, een extended clip en grip. Dat laatste zorgt ervoor dat de Accuracy verbeterd wordt.

Tijdens het selecteren van de wapens kwamen ook de statistics van de wapens voorbij, iets wat nieuw is in GTA. Zoals ik hierboven al beschreef kunnen deze verbeterd worden door je wapens te customizen. Dit kan onder andere gebeuren door extended clips, grips, flaslights en scopes.

gallery_7284_229_146664.jpg

Het wapenwiel en de statistics

Andere onderdelen

Dan nog enkele onderdelen van de HUD die niet altijd zichtbaar, maar wel al sinds de allereerste GTA aanwezig zijn. Zo staat het Wanted Level nog steeds lekker rechtsbovenin. De enige verandering daarin is dat we de zesde ster niet meer zullen zien: het maximaal haalbare level in GTA V is teruggebracht naar vijf sterren. Ook de hoeveelheid geld die je met je meedraagt staat rechtsbovenin en is zichtbaar op plaatsen waar je het uit kan geven (zoals kledingwinkels of garages) en wanneer je in het eerder beschreven character-menu terechtkomt. Dan hebben we nog de hoeveelheid munitie die je met je meedraagt. Je raadt het al: rechtsbovenin. Een klein detail, maar wel leuk om te vermelden, is dat Rockstar bijna alles aan de HUD veranderd heeft, maar het Wanted Level, het geld en de munitie staan nog steeds in hetzelfde lettertype en op dezelfde plek (weliswaar iets verder naar de hoek geschoven) als in GTA IV.

Een nieuwe weg

Ik weet niet hoe vaak ik nu al heb gezegd dat Rockstar Games met GTA V een compleet nieuwe weg in slaat, maar ik heb geen andere keuze dan het nu weer te zeggen. Na twaalf jaren van trouwe dienst wordt afscheid genomen van zowel de ronde radar als het wapenvierkant, en overgestapt op een rechthoekige radar en het wapenwiel. Het is misschien allemaal even wennen, maar met uitzondering van nostalgische gevoelens die ons zullen achtervolgen zijn het wat mij betreft allebei verbeteringen. Met GTA V gaat Rockstar de lat niet alleen heel hoog leggen voor de concurrentie, maar ook voor zichzelf, want het begint er meer en meer op te lijken dat het heel moeilijk gaat worden om GTA V te overtreffen. Met op het moment van publiceren van dit artikel nog twee maanden en vier dagen te gaan, moeten we maar afwachten of onze hooggespannen verwachtingen terecht zullen zijn. Bedankt voor het lezen, en volgende week zijn we er weer met een nieuwe Voorpret, tot dan!

Vergeet uiteraard niet om de rest van de MAF van deze week te lezen.

Voorgaande edities Voorpret:

Landschappen - Los Santos River - Snelwegen - De Blueprint van Los Santos - Los Angeles - Omgeving - Heists - Screenshot-analyse - Bezienswaardigheden - Gangs

Dit bericht delen


Link naar bericht
Delen op andere websites


Recommended Posts

Zoals gewend van jullie is dit weer een geweldig stuk werk dat je hier hebt afgeleverd, mijn complimenten! :tu:

Alle informatie staat mooi samengevat op een rijtje in een mooi geschreven en opgebouwde tekst. Top! :)

Dit bericht delen


Link naar bericht
Delen op andere websites

Weer zeer goed artikel.

Ben het wel niet eens over dat de vierkante map beter is dan de ronde, maar dat is een subjectief oordeel. Bovendien moet R* nog altijd, misschien nu meer dan ooit, bewijzen dat GTA V écht de beste sand box game ooit wordt (tot dan gemaakt).

Dit bericht delen


Link naar bericht
Delen op andere websites

Even een aanvulling op het artikel: @MegaPilot attendeerde me erop dat het wapenwiel (weliswaar in afgeslankte vorm) werd geïntroduceerd in GTA: Chinatown Wars en dus niet helemaal nieuw is voor de serie. Foutje van mijn kant!

Prachtig artikel! Die gameplay video was een en al voorpret, benieuwd of jullie daar nog een artikel uit kunnen vissen. knipoog.gif

Jesperkaj en ik hebben het overwogen, maar we waren bang dat het dan meer "en toen gebeurde er dit, toen dit en toen dit"-artikel zou worden. Mocht er veel animo voor zijn, dan kunnen we proberen om er (één van) de komende editie(s) alsnog een artikel over te schrijven. Laat het weten in een reactie. :)

Voor de rest: bedankt voor jullie complimenten en reacties. Het wordt enorm op prijs gesteld!

Dit bericht delen


Link naar bericht
Delen op andere websites

Prima artikel! Ben net nieuw op dit forum maar lees alles wat hier beschreven en geschreven wordt door beheerders/GTA liefhebbers met veel plezier. Vooral de voorpret-artikelen laten mij steeds meer zin hebben in 17 september.

Dit bericht delen


Link naar bericht
Delen op andere websites

Mocht er veel animo voor zijn, dan kunnen we proberen om er (één van) de komende editie(s) alsnog een artikel over te schrijven. Laat het weten in een reactie. :)

Ik zie jullie graag aan het werk in deze vorm. Daarom heb ik er het volste vertrouwen in dat jullie het gehalte "en toen dit" wel kunnen voorkomen. Wat bijvoorbeeld een mooi onderwerp is om uit de video te vissen is wellicht de AI. Dit is een hot item op het forum en jullie analytische blik hierop op basis van de beelden ben ik erg benieuwd naar. :tu:

Dit bericht delen


Link naar bericht
Delen op andere websites

laten we maar mooi ff de single player nu voor wat het is en mooi even wat info over de multiplayer :D

zou wel nice wezen :puh:

>>> Door NandroDavids: Dubbelpost samengevoegd, gebruik in het vervolg a.u.b. de Bewerken-knop<<<

Dit bericht delen


Link naar bericht
Delen op andere websites

Heel mooi artikel, goed geschreven.

Ik vind het alleen jammer dat jullie niet zo diep in gaan op de trailer. Want eerlijk gezegd wist bijna iedereen deze dingen al. Terwijl jullie er normaal dingen uit halen die bijna niemand opmerkt.

Dit bericht delen


Link naar bericht
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...