Jump to content
Geplaatst:
comment_2274155

Vandaag de dag is terrorisme een hot item. Dit een algemeen onderwerp omtrent dit begrip.

Als startsein een paar vragen waarop gereageerd kan worden:

- Wat is volgens jullie de rol van de islam in het huidige terrorisme(beeld)?

N.a.v. de huidige ontwikkelingen (Parijs, Syriagangers, jihadisering, anti-islam radicalisering e.d.):

- Hoe moet volgens jullie de overheid terrorisme aanpakken?

• Reacties 285
  • Bezichtigingen 27.2k
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Featured Replies

Geplaatst:
comment_2404229

nu wel een syrische vluchteling, met mentale problemen

hij probeerde zich in duitsland op te blazen met een rugzak vol explosieven op een festival in Ansbach

werd tegengehouden bij de ingang, en blies zich toen op, geen extra doden, wel zwaargewonden

nu komt de regering daar onder druk met hun open deur beleid. aldus het nieuws

http://www.rtlnieuws.nl/buitenland/man-blaast-zichzelf-op-bij-duits-festival-meerdere-gewonden

Bewerkt: door DDT Dorus

Geplaatst:
comment_2404230

Waarom denk je dat Erdogan zo veel aanhang heeft?

Ik wil toch even de kanttekening maken dat zijn aanhang de afgelopen jaren zwaar is gedaald, zijn macht komt meer van zijn functie en mogelijkheden daarbinnen. Hij is verkozen met een politiek van "vereniging, vooruitgang en traditie", vrij vage en populistische concepten dus. Het Turks kiesstelsel helpt verder ook niet helemaal.

• 4 weken later...
Geplaatst:
comment_2406110

Ik geloof in ieder geval niet in een utopisch verbod op discriminatie, zoals ie er nu ligt in de GW. Dat strookt gewoon niet met de diversiteit in de samenleving.

Dat betekent niet dat ik meteen een alleshater en dr. evil 2.0 wordt hoor. Maar het mag wat reëeler. Niet voor niets worden er op dat soort vage utopische grondwetten uitzonderingen gegeven in de wet en vanzelfssprekend irl. kom je dit soort dingen dagelijks tegen.

Denk bijv. aan de man die gediscrimineert wordt tijdens sporttesten, waar ze een zwaardere tijd moeten halen dan de vrouwen. Zo kan ik vanzelfsprekend nog vele voorbeelden verzinnen waar de vrouw in de basis niet gelijk is aan de man en ook zo niet behandeld wordt.

Ook op het gebied van nationaliteit is er verschil en wordt ook op die grond gediscrimineerd. Zo wordt je als Duitser niet aangenomen bij de AIVD en mag de politie iemand met de Belgische nationaliteit ook weigeren. Nu vloeit dat voort uit een uitzondering in het VWEU. Maar goed, het gaat dus falikant tegen de beginselen in.

Ik vind het dan ook niet vreemd als een persoon (een politicus, Tom idc) zoiets aandraagt. De verschillen tussen de Syrische cultuur en de Nederlandse cultuur zijn gewoon inmens groot. In dat opzicht is een Belgische vluchteling ook écht wel wat anders dan een Syrische Vluchteling (zelfs een Vlaamse vluchteling is anders dan een Waalse én per individu zijn er natuurlijk ook verschillen).

Ik persoonlijk ben niet zo van het generaliseren op dat gebied, maar ik ben wel een voorstander van het inventariseren van de persoon ogv culturele eigenschappen. Soms moet je ook gewoon niet in een land als NL geplaatst worden als je hele andere normen en waarden hebt. Zo zou ik als vluchteling in Rusland, met liefde terug naar een West-Europees land over worden geplaatst. Op die manier vind ik dat er veel meer geïnvesteerd moet worden in de regionale opvang en dat landen individueel gewoon knopen door hakken. Net zoals ze in Oost Europa ook doen.

Je maakt een intrigrerend punt, over discriminatie. Ja, we lijken te discrimineren, maar, zoals je zelf zegt, is dat slechts op bepaalde vlakken. Ik denk dat we niet mogen discrimineren wanneer we het hebben over basisbehoeften: onderdak, voedsel, veiligheid, etcetera. Daarom denk ik dat we iedere vluchteling binnen moeten laten, anders geven we iemand geen onderdak, alleen maar omdat hij Syrisch is. Hoe zie jij dat?

Geplaatst:
  • Auteur
comment_2406147

Daarom denk ik dat we iedere vluchteling binnen moeten laten, anders geven we iemand geen onderdak, alleen maar omdat hij Syrisch is. Hoe zie jij dat?

Ik wilde een bericht gaan typen, maar ik zie dat ik het al eens had getyped puh2.gif

Ik persoonlijk ben niet zo van het generaliseren op dat gebied, maar ik ben wel een voorstander van het inventariseren van de persoon ogv culturele eigenschappen. Soms moet je ook gewoon niet in een land als NL geplaatst worden als je hele andere normen en waarden hebt. Zo zou ik als vluchteling in Rusland, met liefde terug naar een West-Europees land over worden geplaatst. Op die manier vind ik dat er veel meer geïnvesteerd moet worden in de regionale opvang en dat landen individueel gewoon knopen door hakken. Net zoals ze in Oost Europa ook doen.

Daarbij, moet er ook overwogen worden in hoeverre die normen en waarden opwegen tegenover de nadelen. Als er bijv. in Turkije op 500 Turkse inwoners, 5000 (beetje anti-Turkije) Syrische immigranten komen, moet je bij jezelf afvragen of zoiets wel goed is. De relatie tussen Turkije en Syrië is namelijk ook niet echt goed en daar zitten ook enorm veel verschillen in de mensen.

En tja, wat noem je daarin de basisbehoeften die je wilt waarborgen? En in hoeverre? Wordt onderdak en voedsel je breekpunt? of vind je recht op scholing al een breekpunt (ook dat heeft natuurlijk z'n prijs puh2.gif), tja en qua veiligheid: in hoeverre houd je rekening met de veiligheid voor hun en voor je eigen burgers? Je geeft bijv. 100.000 Arabische of Afrikaanse immigranten in NL een plek, dat zorgt indirect voor een minder veilig Nederland (zoals ik zei, alles heeft z'n prijs ;p). Ook kan je 50.000 Syriërs een betere toekomst bieden, maar daardoor 1 miljoen laten staan of zwerven omdat je met die grote aantallen niet de veiligheid, economische stabiliteit...etc. (verzin maar wat) van jouw eigen volk kan garanderen.

Ook hierin denk ik dus, iedereen (in de breedste zin dus) een hoge of redelijke levensstandaard, dat is een Utopie. Dan zullen we zelf genoegen moeten nemen met minder en dat doen we (logischerwijze) niet graag. Wij zullen dan knopen moeten doorhakken in al die vragen en ieder soeverein land orgaan zou dat ook moeten doen.

• 3 maanden later...
Geplaatst:
comment_2413032

Gijzeling Parijs zou mislukte overval op reisbureau zijn. Sinds wanneer heeft een reisbureau content geld?

Bewerkt: door KoningJesper

Geplaatst:
  • Auteur
comment_2413239

Gijzeling Parijs zou mislukte overval op reisbureau zijn. Sinds wanneer heeft een reisbureau content geld?

Tja, daar kwam ie waarschijnlijk ter plekke achter. Dan maar geld proberen te vragen met een gijzeling ofzo :S

https://www.google.nl/maps/@48.8195689,2.3627787,3a,75y,316.37h,88.31t/data=!3m6!1e1!3m4!1scTUzDBw-JJbpnNVxABa7yQ!2e0!7i13312!8i6656

Je bent ook wel een pauper als je daar een overval gaat plegen... Vooral als je bedenkt dat het gebouw (die flat) ernaast een bank is >.<

Bewerkt: door NicolaB

Geplaatst:
comment_2413240

Het zal wel door films komen, maar banken zijn zelden het doelwit van een overval, dat zijn namelijk instellingen met een groot budget en bijgevolg een degelijke beveiliging en vaak weinig tastbaar geld in voorraad. Ergens mid-'90s heeft de bankenwereld zware investeringen gedaan en sindsdien hebben de meeste overvallen een middelgrote winkel (tankstation, kleine supermarkt, etc.) als doelwit, locaties zonder echte beveiliging en een acceptabele som cash op voorraad. Homejackings zijn sinds die periode ook omhoog gegaan.

Nu was dit misschien niet het beste doelwit, de beweegredenen zijn -lijkt me- niet te vinden, maar ik ga er van uit dat er wel iets van planning aan vooraf is gegaan.

Geplaatst:
  • Auteur
comment_2413392

Nouja, die bank heeft 4 ATM's, een aanrijdende weg en meerdere goede afrijdende wegen. Ik had als boef wel een andere keuze gemaakt :puh:

Maar goed, waarschijnlijk wilde meneer boef gewoon gratis op vakantie en wilde die gierige Chinezen hem dat niet geven. Dan maar een gijzeling ofzo. :bonk:

• 2 weken later...
Geplaatst:
comment_2414477

http://nos.nl/artikel/2149230-vrachtwagen-rijdt-in-op-kerstmarkt-berlijn.html

http://www.berliner-zeitung.de/berlin/ein-toter-lkw-rast-in-weihnachtsmarkt-auf-breitscheidplatz-25341200

Truck rijdt in op mensenmassa kerstmarkt Berlijn. Tot nu toe 1 dode en meerdere gewonden. Er wordt gepraat over mensen die "verplet" zijn. Klinkt helemaal niet goed. Veder neit dudielijk of het een aanslag of ongeluk is, maar als ik naar de omstandigheiden kijk, lijkt een ongeluk heel sterk. Enorme vrachtwagen en geen weg dichtbij.

Bewerkt: door KoningJesper

Geplaatst:
comment_2414478

Ik voel de neiging om wat te zeggen, maar ik wacht het nieuws nog even af voordat ik een conclusie trek... die helaas wel keer op keer weer bij het rechte eind is trouwens.

Heel erg natuurlijk weer. Dit is niet hoe ik het einde van het jaar had willen zien verlopen. Hopelijk heb ik het mis met de gedachte die door mijn hoofd gaat. Dat het toch geen terroristische aanslag is, maar gewoon een ongeluk. Maakt het er niet beter op voor de slachtoffers en nabestaande(n), maar toch.

Geplaatst:
comment_2414494

Helaas nog vrij weinig nieuws online, maar wel heel erg schokkend voor mij. Heel jammer dat het moet gebeuren en helemaal vlak voor de feestdagen..

Bewerkt: door Asphyxiated

Geplaatst:
comment_2414501

De vrachtwagen was van een Pools bedrijf, de chauffeur zou ook Pools zijn. Maar er was bij de aanslag ook een (overleden) bijrijder, waarvan nu blijkt dat dat waarschijnlijk de Poolse chauffeur was. Tijdens de aanslag zat er vermoedelijk een Pakistaan/Tsjetsjeens achter het stuur. Hij is 100m verderop aangehouden.

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

Recent actief 0

• Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.