Deze "tutorial" (bij gebrek aan een beter woord) is alleen voor mensen die willen leren scripten, dus niet de mensen die al kunnen scripten. Voor jullie is dit gesneden koek, maar voor mensen die net beginnen niet. Stel, je wil leren scripten, maar waar moet je beginnen? Je kunt door de bomen het bos niet meer zien. In deze tutorial, loods ik je door het beginnen heen. Een stap die voor velen als te moeilijk wordt beschouwd en daarom stoppen ze gelijk. Laat ik jullie wat zeggen: iedereen die inzet heeft, kan leren scripten! Maar denk niet: ik wil nu leren scripten, en morgen maak ik mijn eerste missie. Zo werkt het uiteraard niet. Zoiets heeft tijd nodig, net als wanneer je wil leren Photoshoppen of 3d modellen. Deze "tutorial" zal voornamelijk links en tips bevatten, die je het opstarten vergemakkelijkt.
Wat heb ik nodig?
Wat heb je allemaal nodig om te scripten? Sommige mensen vragen zich dit af, ik zal een lijstje maken:
Een programma waarmee je kunt editten (SannyBuilder of MissionBuilder)
Een GXT editor (sagxtedit)
San Andreas Place Manager (niet voor de coords, maar om te kunnen springen)
Map Editor
Ped Editor
Tijd en inzet
Het programma
Allereerst moet je het programma een beetje kennen. Ik raad je aan om SannyBuilder te gebruiken, aangezien die veel gebruikersvriendelijker is dan Missionbuilder. De laatste wordt ook niet meer geupdate. Het allereerste wat je moet weten, is hoe zo'n programma een beetje werkt. Als je niet weet hoe je de code tevoorschijn haalt, loop je natuurlijk gelijk al vast. Voor dat probleem is deze tutorial een goede oplossing.
SCM Scripten
Structuren belangrijkst!
Natuurlijk wil je gelijk scripten. Missies maken, of andere dingen die in je hoofd zitten. Dit raad ik je ten zeerste af, want als je eerst wat tijd in het leren van de structuren steekt, gaat het later vele malen beter. Dit kan je vergelijken met school: je moet nu leren (iets wat minder leuk is), maar later krijg je daardoor wel een veel betere baan dan wanneer je niet naar school zou gaan. Om dit te leren raadt ik je deze tutorial aan.
Het scripten zelf
Nu ken je, als het goed is, de structuren al. Ook nu moet je niet gelijk willen beginnen met het maken van een totale missie. Het eerste wat je moet doen, is bijvoorbeeld pickups spawnen. Helaas is voor pickups spawnen geen Sannybuilder tutorial, maar ik denk dat je (met een beetje aanpassen) deze of deze tutorials wel kunt gebruiken (Let dus op: deze zijn voor Missionbuilder!). Vervolgens kan je beetje proberen om een car te spawnen, m.b.v. deze tutorial. Als je dat een beetje geprobeerd hebt, en het lukt, dan kan je proberen een kleine missie te maken. Ik raad je dan ook aan om dit topic helemaal door te lezen, en alle tutorials te doen die je nog niet gedaan hebt. Wanneer je eigenwijs bent, en toch MissionBuilder wil gebruiken, kan je deze tutorial doorlezen. Maar zoals ik al zei, dat raad ik je af. Ook omdat je dan geen CLEO kunt gebruiken, iets waar ik hierna op terugkom.
CLEO
Introductie tot CLEO
Allereerst raad ik je aan om eerst SCM te leren. Als je kunt SCM-scripten, kan je ook CLEO maken. Andersom is dat echter niet altijd het geval, door bepaalde structuren binnen het SCM die je niet hebt binnen CLEO. Maar wat is CLEO nou? CLEO zorgt ervoor dat je geen nieuwe savegame hoeft te beginnen. Er zijn enkele verschillen met SCM, en als je kunt SCM'en zou ik gewoon een keer in de help-files van SannyBuilder kijken. Daar staan alle verschillen in: Help > Contents > CLEO 3 Code Library. De meeste kleine mods komen tegenwoordig uit in CLEO, zodat die gewoon naast je savegames kan draaien. De bekendste CLEO mod op dit forum is de BC7 mod. Een andere bekende mod, Design Your Own Mission, is juist niet een CLEO-mod, omdat die daar te groot voor is. Daarvoor is een MPACK gebruikt, iets wat erg handig is, en waar je hier een tutorial over kunt vinden. Heel handig om gebruik van te maken. Je moet dus goed bedenken wat je gebruikt: CLEO (voor de mods die naast de savegames moeten lopen) of SCM (voor de mods die los van savegames etc staan).
CLEO scripten
Misschien wil je eerst een CLEO-script downloaden en gebruiken, voordat je zelf gaat scripten. Wanneer je dat doet, kan je daarvoor deze tutorial gebruiken. Je moet natuurlijk eerst CLEO installeren, maar wanneer je SannyBuilder download krijg je daarvoor de optie (rechts onderin in het programma). Wanneer je eenmaal CLEO geïnstalleerd hebt, kun je ook gaan CLEO-scripten. Dit is, zoals ik al zei, vrijwel hetzelfde als het scripten van SCM, met enkele (cruciale) verschillen. Gewoon even in de help-files kijken, dus. Wat je ook kunt doen, om het verschil tussen die twee echt te kunnen zien, is de eerder genoemde tutorial over het spawnen van een auto vergelijken met deze tutorial.
Wanneer je eenmaal een beetje geleerd hebt te scripten, kan je ook nog andere CLEO-tutorials bekijken, zoals deze of deze. Dit raad ik je echter ten zeerste af als je nog maar net bent begonnen, want deze heb je een tijd lang niet nodig en zijn in het begin veel te moeilijk!
Tot slot
Als je vragen hebt, kan je die natuurlijk altijd in het hulp forum van het scripten zetten, en je wordt zo snel en zo goed mogelijk geholpen! Heel veel succes!
Beginnen met scripten (San Andreas)
Inhoud
[*]CLEO
[*]Tot slot
Inleiding
Deze "tutorial" (bij gebrek aan een beter woord) is alleen voor mensen die willen leren scripten, dus niet de mensen die al kunnen scripten. Voor jullie is dit gesneden koek, maar voor mensen die net beginnen niet.
Stel, je wil leren scripten, maar waar moet je beginnen? Je kunt door de bomen het bos niet meer zien. In deze tutorial, loods ik je door het beginnen heen. Een stap die voor velen als te moeilijk wordt beschouwd en daarom stoppen ze gelijk. Laat ik jullie wat zeggen: iedereen die inzet heeft, kan leren scripten! Maar denk niet: ik wil nu leren scripten, en morgen maak ik mijn eerste missie. Zo werkt het uiteraard niet. Zoiets heeft tijd nodig, net als wanneer je wil leren Photoshoppen of 3d modellen. Deze "tutorial" zal voornamelijk links en tips bevatten, die je het opstarten vergemakkelijkt.
Wat heb ik nodig?
Wat heb je allemaal nodig om te scripten? Sommige mensen vragen zich dit af, ik zal een lijstje maken:
Het programma
Allereerst moet je het programma een beetje kennen. Ik raad je aan om SannyBuilder te gebruiken, aangezien die veel gebruikersvriendelijker is dan Missionbuilder. De laatste wordt ook niet meer geupdate. Het allereerste wat je moet weten, is hoe zo'n programma een beetje werkt. Als je niet weet hoe je de code tevoorschijn haalt, loop je natuurlijk gelijk al vast. Voor dat probleem is deze tutorial een goede oplossing.
SCM Scripten
Structuren belangrijkst!
Natuurlijk wil je gelijk scripten. Missies maken, of andere dingen die in je hoofd zitten. Dit raad ik je ten zeerste af, want als je eerst wat tijd in het leren van de structuren steekt, gaat het later vele malen beter. Dit kan je vergelijken met school: je moet nu leren (iets wat minder leuk is), maar later krijg je daardoor wel een veel betere baan dan wanneer je niet naar school zou gaan. Om dit te leren raadt ik je deze tutorial aan.
Het scripten zelf
Nu ken je, als het goed is, de structuren al. Ook nu moet je niet gelijk willen beginnen met het maken van een totale missie. Het eerste wat je moet doen, is bijvoorbeeld pickups spawnen. Helaas is voor pickups spawnen geen Sannybuilder tutorial, maar ik denk dat je (met een beetje aanpassen) deze of deze tutorials wel kunt gebruiken (Let dus op: deze zijn voor Missionbuilder!). Vervolgens kan je beetje proberen om een car te spawnen, m.b.v. deze tutorial. Als je dat een beetje geprobeerd hebt, en het lukt, dan kan je proberen een kleine missie te maken. Ik raad je dan ook aan om dit topic helemaal door te lezen, en alle tutorials te doen die je nog niet gedaan hebt. Wanneer je eigenwijs bent, en toch MissionBuilder wil gebruiken, kan je deze tutorial doorlezen. Maar zoals ik al zei, dat raad ik je af. Ook omdat je dan geen CLEO kunt gebruiken, iets waar ik hierna op terugkom.
CLEO
Introductie tot CLEO
Allereerst raad ik je aan om eerst SCM te leren. Als je kunt SCM-scripten, kan je ook CLEO maken. Andersom is dat echter niet altijd het geval, door bepaalde structuren binnen het SCM die je niet hebt binnen CLEO. Maar wat is CLEO nou? CLEO zorgt ervoor dat je geen nieuwe savegame hoeft te beginnen. Er zijn enkele verschillen met SCM, en als je kunt SCM'en zou ik gewoon een keer in de help-files van SannyBuilder kijken. Daar staan alle verschillen in: Help > Contents > CLEO 3 Code Library. De meeste kleine mods komen tegenwoordig uit in CLEO, zodat die gewoon naast je savegames kan draaien. De bekendste CLEO mod op dit forum is de BC7 mod. Een andere bekende mod, Design Your Own Mission, is juist niet een CLEO-mod, omdat die daar te groot voor is. Daarvoor is een MPACK gebruikt, iets wat erg handig is, en waar je hier een tutorial over kunt vinden. Heel handig om gebruik van te maken. Je moet dus goed bedenken wat je gebruikt: CLEO (voor de mods die naast de savegames moeten lopen) of SCM (voor de mods die los van savegames etc staan).
CLEO scripten
Misschien wil je eerst een CLEO-script downloaden en gebruiken, voordat je zelf gaat scripten. Wanneer je dat doet, kan je daarvoor deze tutorial gebruiken. Je moet natuurlijk eerst CLEO installeren, maar wanneer je SannyBuilder download krijg je daarvoor de optie (rechts onderin in het programma). Wanneer je eenmaal CLEO geïnstalleerd hebt, kun je ook gaan CLEO-scripten. Dit is, zoals ik al zei, vrijwel hetzelfde als het scripten van SCM, met enkele (cruciale) verschillen. Gewoon even in de help-files kijken, dus. Wat je ook kunt doen, om het verschil tussen die twee echt te kunnen zien, is de eerder genoemde tutorial over het spawnen van een auto vergelijken met deze tutorial.
Wanneer je eenmaal een beetje geleerd hebt te scripten, kan je ook nog andere CLEO-tutorials bekijken, zoals deze of deze. Dit raad ik je echter ten zeerste af als je nog maar net bent begonnen, want deze heb je een tijd lang niet nodig en zijn in het begin veel te moeilijk!
Tot slot
Als je vragen hebt, kan je die natuurlijk altijd in het hulp forum van het scripten zetten, en je wordt zo snel en zo goed mogelijk geholpen! Heel veel succes!