Jump to content

Tutorial: Gamepad werkend met GTA IV.


_KoE_Mzungu

Recommended Posts

Inleiding

Met de release van GTA IV voor de PC was in eerste instantie alleen een Xbox-360 controller te gebruiken in het spel. Later, op 13 december, bracht Rockstar (R*) een patch uit waarna een beperkt aantal gamepads werd ondersteund. Vervolgens kwam op 24 januari nog een tweede patch uit waarmee ze beweerde dat het één en ander weer verbeterd was m.b.t. gamepads.

Persoonlijk drama

Persoonlijk was ik erg verslingerd geraakt aan m'n gamepad m.b.t. GTA:SA (dankzij de PS2) en kon het ook niet verkroppen dat ik m'n gamepad niet kon gebruiken voor GTA IV. Gelukkig vond ik een Xbox-360 controller emulator op GTAForums.com en had ik al vrij snel na de release m'n gamepad werkend in GTA IV. Daarna kwam die eerste patch en toen begon het (persoonlijke) drama; met die patch werkte m'n emulator nog wel maar de camerapositie ingame stond muurvast boven de kruin van Niko. Ik kon de camerapositie met een bepaalde instelling wel omkeren, maar daarna zat ik tussen z'n benen naar z'n kruis te kijken: geen verbetering. M'n enige optie was om het spel opnieuw te installeren en zodoende die eerste patch ongedaan te maken, alles werkte weer naar behoren maar de multiplayer functie was zonder die patch uitgeschakeld.

Patch 2: v1.0.2.0

Met de laatste patch van gisteren is standaard elke gamepad uitgeschakeld en dit is het moment waarop deze tutorial van kracht gaat. Om een gamepad in te schakelen heeft R* een extra parameter toegevoegd: -usedirectinput, om deze te gebruiken is het handig om een snelkoppeling te hebben voor GTA IV. Standaard installeert het spel geen snelkoppeling om het spel direct te kunnen spelen, alleen een snelkoppeling van 'Rockstar Games Social Club' waarmee het spel overigens ook te starten is. Maar daarmee schieten we niet zoveel op als we een gamepad willen gebruiken. Er zijn twee manieren om deze parameter standaard te gebruiken voor het spel, één manier is om zelf een snelkoppeling te maken de andere manier is door zelf een tekst-bestand (.txt) aan te maken in de installatiemap van GTA IV. Beide manieren worden hieronder besproken, het kan overigens geen kwaad als beide manieren tegelijk worden toegepast.

De volgende controllers worden standaard ondersteund met de tweede patch (bron: Rockstar):

  • XBOX 360 for Windows (Controller)
  • Wireless XBOX 360 Controller
  • Joytech 360 pad (Controller)
  • Pelican TSZ360 Pad (Controller)
  • MadCatz 360 (Controller)
  • MadCatz 360 Pro (Controller)
  • MadCatz 360 MicroCon (Controller)
  • Bigben Controller BB7201 (Controller)
  • MadCatz Arcade GameStick 360
  • Logitech Chillstream
  • Logitech Dual Action
  • Logitech RumblePad 2
  • Logitech Cordless RumblePad 2
  • Saitek P2500

De volgende racesturen worden standaard ondersteund met de tweede patch, echter moeten de knoppen worden ingesteld met de bijgeleverde software van de fabrikant van de controller (bron: Rockstar):

  • Logitech G25 Racing Wheel
  • Logitech Wingman Formula GP Wheel
  • Logitech MOMO Racing
  • MOMO Force
  • Driving Force Pro
  • Driving Force
  • Formula Force

Manier 1: Snelkoppeling

We gaan handmatig een snelkoppeling aanmaken, ga als volgt te werk:

  • Open de installatiemap waarin GTA IV is geïnstalleerd, standaard is dit: Program Files\Rockstar Games\Grand Theft Auto IV
  • Klik met de rechtermuisknop op het bestand LaunchGTAIV.exe (de extentie (.exe) is niet voor iedereen zichtbaar, dit hangt af van je mapopties), wijs met de muis naar "Kopiëren naar" en selecteer daarna "Bureaublad (snelkoppeling maken)". Daarna staat de snelkoppeling op je bureaublad met de naam van het bovengenoemde bestand.
  • Klik met de rechtermuisknop op deze snelkoppeling en selecteer "Naam wijzigen", vul nu GTA IV in en bevestig dit met [Enter].
  • Klik nu weer met de rechtermuisknop op deze snelkoppeling en selecteer "Eigenschappen".
  • In het vak Doel voer je aan het einde, achter LaunchGTAIV.exe, [spatie]-usedirectinput. Dus ná het laatste aanhalingsteken.
  • Als laatste, om de snelkoppeling af te maken, veranderen we het pictogram nog eventjes in het GTA IV-logo. Klik onderaan op de knop [Ander Pictogram], je krijgt nu een melding dat het bestand LaunchGTAIV.exe geen pictogrammen bevat; klik dit venster weg door op de knop [OK] te klikken. Hierna zie je een venstertje met een aantal pictogrammen en rechts bovenaan de knop [bladeren ...]. Klik op deze knop en blader naar de installatiemap van GTA IV. Selecteer daar het bestand GTAIV.ico (of een .exe bestand met het IV-logo), met de knoppen [Openen] en [OK] keren we weer terug naar het 'eigenschappen-venster'. Om het geheel af te sluiten klikken we nog even op de knoppen [Toepassen] en [OK].

post-58866-1232880592.jpg

post-58866-1232880643.jpg

Manier 2: Tekst-bestand

Uit reacties in dit topic blijkt dat deze manier het beste werkt met de Logitech Dual Action controller. We gaan een tekst-bestand aanmaken in de installatiemap van GTA IV, ga als volgt te werk:

  • Open de installatiemap van GTA IV, standaard is dit Program Files\Rockstar Games\Grand Theft Auto IV.
  • Klik met de rechtermuisknop op een leeg gedeelte van deze map en wijs met de muis naar "Nieuw" en selecteer "Tekstdocument".
  • Je ziet nu een nieuw bestand in de installatiemap met de naam Nieuw tekstdocument.txt, verander de naam "Nieuw tekstdocument" in "commandline". Verander de extentie .txt niet!! Laat de extentie dus zoals die is (.txt).
  • Open dit bestand met Kladblok (of Notepad) door erop te dubbelklikken, je krijgt nu een venster met een cursor waarmee je tekst kunt typen. Vul bovenaan, op de eerste regel, -usedirectinput.
  • Sla het bestand op en sluit het programma Kladblok.
  • Vanaf nu zal elke toepassing in de installatiemap van GTA IV worden gestart met de parameter -usedirectinput (dus behalve het spel zelf ook eventuele andere toepassingen).

post-58866-1233863970_thumb.jpg

post-58866-1233863989_thumb.jpg

post-58866-1233864003.jpg

Tot zover voor diegene waarvan de gamepad standaard wordt ondersteund in het spel, gebruik vanaf nu altijd deze snelkoppeling om GTA IV op te starten en anders zal het tekst-bestand z'n 'werk' doen. Hieronder volgt nog een gedeelte over gamepads die nog niet werken in het spel of waarvan de knoppen niet overeenkomen in vergelijking met de Xbox-360 controller.

Emulator

Zoals ik eerder al meldde moest ik gebruik maken van een emulator (nabootser) om mijn gamepad, een Strike2 SL-6535 van SpeedLink, werkend te krijgen. Diverse emulators zijn de te vinden op GTAForums.com; door >>hier<< te klikken ga je direct naar een topic aldaar waar diverse emulators te downloaden zijn. Aangezien ik maar één gamepad heb heb ik het een en ander alleen kunnen testen met die van mij. Welke emulator je dus nodig hebt kan variëren. Hieronder bespreek ik de emulator die in de quote (ik kon het originele bericht niet meer vinden) van >>dit bericht<< te downloaden is. Met behulp van deze emulator zijn de knoppen van de gamepad ook zelf in te stellen. Tevens zit daar al standaard een back-up bij van bestanden die vervangen gaan worden, een back-up maken is dus niet meer nodig. Uiteraard is een in- en uitpakprogramma zoals WINRAR of WINZIP nodig om de download uit te pakken.

  • Kopiëer de bestanden xinput1_1.dll, xinput1_2.dll, xinput1_3.dll en xinput9_1_0.dll naar de map Windows\System32. Voor Vista 64bit moet dit in de map Windows\SysWOW64. Overschrijf de reeds bestaande bestanden.
  • Kopiëer het bestand xbox360cemu.ini in de map Windows.

Als je dit probeert met Vista loop je tegen het probleem dat het bestand xinput9_1_0.dll zich niet zo makkelijk laat vervangen / verplaatsen / hernoemen; ook al beschik je over alle mogelijke administrator privileges die je maar kan bedenken. Overigens lukt het wel met de andere drie bestandjes. Ga als volgt te werk om ook xinput9_1_0.dll te vervangen:

  • Klik met de rechtermuisknop op: Start > Bureau-accesoires > Opdrachtprompt
  • Selecteer: Als administrator uitvoeren
  • Typ: takeown /f C:\Windows\System32\XInput9_1_0.dll [Enter] en vervolgens deze bewerking bevestigen.
  • Vista 64bit: takeown /f C:\Windows\SysWOW64\XInput9_1_0.dll [Enter] en vervolgens deze bewerking bevestigen.
  • Typ: cacls C:\Windows\System32\XInput9_1_0.dll /G Gebruikersnaam:F [Enter] (vul voor Gebruikersnaam je PC-accountnaam in).
  • Vista 64bit: cacls C:\Windows\SysWOW64\XInput9_1_0.dll /G Gebruikersnaam:F [Enter] (vul voor Gebruikersnaam je PC-accountnaam in).
  • Kopiëer daarna het bestand xinput9_1_0.dll in de correcte map.

post-58866-1232885728_thumb.jpg

De emulator is nu geïnstalleerd, je krijgt hiervan een korte bevestiging als je het spel opstart. Na het laatste intro-scherm met Grand Theft Auto IV hoor je een korte toon via de PC-speaker, mits jou PC over zo'n speakertje beschikt. Het is nu even controleren of alle knoppen naar behoren functioneren.

Knoppen instellen

Het instellen van de knoppen gebeurd door het bestand xbox360cemu.ini, die we zojuist gekopiëerd hebben in de Windows map, aan te passen. Dit gaat het eenvoudigst met het programma Kladblok (of Notepad). Het aanpassen zelf gaat wat lastiger en je moet eerst goed bekijken welke waarde je moet gaan veranderen. De knoppen X, Y, A en B zijn redelijk eenvoudig in te stellen door de cijfers 1 t/m 4 te verwisselen. En de werking van een analoge stick is om te draaien door bij een bepaalde as de waarde positef of negatief te maken. Aangezien dit redelijk specifiek per gamepad kan variëren kan ik hiervoor geen uitgebreidde uitleg geven. De readme die bij de download zit is in het Engels. Vragen hierover kunnen uiteraard gewoon gesteld worden.

Voorbeeld:



post-58866-1233072092.jpg

Update

Sinds de derde patch van Rockstar Games voor GTA IV moet je nu ingame (ook) de controller aanzetten.

Link to comment
Delen op andere websites

  • Reacties 71
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • _KoE_Mzungu

    20

  • SpeedFight2

    8

  • HvG

    4

  • NickOwnage

    3

Top Posters In This Topic

Posted Images

Dit werkt bij mij niet .

Heb nochthans instructies nauwkeurig opgevolgd

Ik vind het bestand xbox360cemu.ini niet

Kan je aangeven welke emulator je hebt gedownload? Er zijn er namelijk meerdere in dat topic op GTAForums.com.
Link to comment
Delen op andere websites

ik heb dezelfde als jouw en ik kan die xinput9_1_0/dll niet kopieren terwijl ik precies heb gedaan wat moest

[EDIT] gelukt :)

Zeker ook voor €15 bij de MediaMarkt gehaald. ^_^ ... Als je dezelfde hebt én je hebt moeite met het aanpassen van het bestand xbox360cemu.ini kan je eventueel een kopie van die van mij krijgen. Geef maar een gil als je 'm nodig hebt.
Link to comment
Delen op andere websites

ik heb dezelfde als jouw en ik kan die xinput9_1_0/dll niet kopieren terwijl ik precies heb gedaan wat moest

[EDIT] gelukt :)

Zeker ook voor €15 bij de MediaMarkt gehaald. ^_^ ... Als je dezelfde hebt én je hebt moeite met het aanpassen van het bestand xbox360cemu.ini kan je eventueel een kopie van die van mij krijgen. Geef maar een gil als je 'm nodig hebt.

Probleem is inmiddels opgelost .

thx :tu:

Link to comment
Delen op andere websites

ik heb dezelfde als jouw en ik kan die xinput9_1_0/dll niet kopieren terwijl ik precies heb gedaan wat moest

[EDIT] gelukt :)

Zeker ook voor €15 bij de MediaMarkt gehaald. ^_^ ... Als je dezelfde hebt én je hebt moeite met het aanpassen van het bestand xbox360cemu.ini kan je eventueel een kopie van die van mij krijgen. Geef maar een gil als je 'm nodig hebt.

nee niet dezelfde controller(maar wel goed idee 15 euro is niet veel) ik wil me psp als controller (ja dat kan) met 1 of ander programma maar dat werkt dus niet bij gta4 nu wil ik hem weer verwijderen maar dat wil niet :(

Link to comment
Delen op andere websites

nee niet dezelfde controller(maar wel goed idee 15 euro is niet veel) ik wil me psp als controller (ja dat kan) met 1 of ander programma maar dat werkt dus niet bij gta4 nu wil ik hem weer verwijderen maar dat wil niet :(
Wat wil je verwijderen? Je zal iets duidelijker moeten zijn.
Dankjewel. werkt prima met mijn rumblepad 2. Er moet wel een <spatie> voor -usedirectinput maar daar kom je snel genoeg achter.

Tnx

Daarom heb ik ook een screen toegevoegd waar dat staat ingevuld, je ziet daar duidelijk een spatie staan. ^_^

PS Tut bijgewerkt i.v.m. spatie.

Link to comment
Delen op andere websites

nee niet dezelfde controller(maar wel goed idee 15 euro is niet veel) ik wil me psp als controller (ja dat kan) met 1 of ander programma maar dat werkt dus niet bij gta4 nu wil ik hem weer verwijderen maar dat wil niet :(
Wat wil je verwijderen? Je zal iets duidelijker moeten zijn.
Dankjewel. werkt prima met mijn rumblepad 2. Er moet wel een <spatie> voor -usedirectinput maar daar kom je snel genoeg achter.

Tnx

Daarom heb ik ook een screen toegevoegd waar dat staat ingevuld, je ziet daar duidelijk een spatie staan. ^_^

PS Tut bijgewerkt i.v.m. spatie.

Zie het. Sorry ik lees de tekst maar kijk niet naar de plaatjes. Maar bij deze zijn ze beiden helemaal goed!!

Goed werk!

Link to comment
Delen op andere websites

Bij mij werkt t niet met -userdirectinput

ik heb een logitech dual action die zou het wel moeten doen volgens de release notes van de patch??

Heb je het wel goed ingevuld? Het is namelijk niet -userdirectinput maar -usedirectinput. Zie je het verschil? :7

@ hierboven: Have fun. :tu:

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.

×
×
  • Create New...